trn100 Skrevet torsdag kl 21:32 Skrevet torsdag kl 21:32 Salvesen. skrev (7 timer siden): 'Alt' vi leser i dag er hvor fælt vi har fått det. Men har vi virkelig det? Om jeg sjekker tall for meg selv og tar hensyn til snitt inntekt så kan jeg se: 2021: 38500 netto pr måned Sifo: 12368 Leiepris: 11140 Til overs: 14 992 2024: 44700 netto pr måned Sifo: 14275 Leiepris: 12980 Til overs: 17 445 Detaljer og kilder: Jeg har brukt meg selv som eksempel her, 35 år og 1 elbil. Jeg leier akkurat nå derav leien. Lønn er ikke min, har brukt norsk snitt. Skatt kommer i fra kalkulator til skatteetaten og sifo/forbruk fra sifo sin kalkulator. Leiepris i fra skitt for Norge 3 roms. Min personlig erfaring er at det bare har blitt bedre, i motsetning til media. Hva er deres erfaring? Og PS, la dette bli en saklig tråd og hold følelser utenfor. Og PS to, ja jeg har en datter. Betaler bidrag. Det har også bare gått nedover. Kan ikke beregne kostnad da sifo ikke har slike funksjoner for delt omsorg. Nei, vi har det ikke forferdelig, men vi har mye mer å bruke penger på, og mange gjør det uten å tenke seg om, tror jeg! 😉 1
Reg2000 Skrevet torsdag kl 21:40 Skrevet torsdag kl 21:40 6 hours ago, Salvesen. said: Føler det er oppskrytt på reise også. Er i Spania denne uken. Onsdag til søndag. Ca 9000 kroner all inclusive. Men jeg reiser smart på poeng samt hotels med rabatt og kupong osv. Vi reiser aldri på den typen all inclusive reiser så vet ikke helt hvordan markedet der har endret seg, men ser en betydelig økning i priser på hotellrom, restauranter m.m på kort tid. Det er ikke noe økonomisk problem for vår del, men det har blitt mer kostbart å reise til euroland. Utenfor eurolandene er det ofte fortsatt billig.
trn100 Skrevet torsdag kl 21:46 Skrevet torsdag kl 21:46 Reg2000 skrev (5 minutter siden): Vi reiser aldri på den typen all inclusive reiser så vet ikke helt hvordan markedet der har endret seg, men ser en betydelig økning i priser på hotellrom, restauranter m.m på kort tid. Det er ikke noe økonomisk problem for vår del, men det har blitt mer kostbart å reise til euroland. Utenfor eurolandene er det ofte fortsatt billig. Men vi kjøper gjerne mobiltelefoner til 2 x en månedslønn fordi vi trenger det? 😉
Marzo Skrevet torsdag kl 22:14 Skrevet torsdag kl 22:14 (endret) 7 hours ago, Salvesen. said: 'Alt' vi leser i dag er hvor fælt vi har fått det. Men har vi virkelig det? Om jeg sjekker tall for meg selv og tar hensyn til snitt inntekt så kan jeg se: 2021: 38500 netto pr måned Sifo: 12368 Leiepris: 11140 Til overs: 14 992 2024: 44700 netto pr måned Sifo: 14275 Leiepris: 12980 Til overs: 17 445 Sånn helt konkret så har du samme kjøpekraft i dag, som i 2021. Prisene har økt med 16 %, men man får fortsatt like mye melk og brød for én timelønn som før. Hvordan dette oppfattes, er opp til hver enkelt. Om man føler seg rikere eller fattigere enn tidligere. Endret torsdag kl 22:15 av Marzo 1
leticia Skrevet torsdag kl 22:43 Skrevet torsdag kl 22:43 sedsberg skrev (5 timer siden): Blir ikke noe bedre for oss som må bo alene og ta alt av bolig og det der på én lønning. Går helt fint for de som har gjennomsnittslønn. Men halparten har lønn under gjennomsnittet. Regner med du blander medianlønn med gjennomsnittslønn. Median er på midten, altså at halvparten har over og halvparten under. Gjennomsnittslønna, som ligger et godt stykke over medianlønna, dras opp fordi noen få tjener mye mer enn det som er "midt på"...
Salvesen. Skrevet i går, 06:27 Forfatter Skrevet i går, 06:27 Marzo skrev (8 timer siden): Sånn helt konkret så har du samme kjøpekraft i dag, som i 2021. Prisene har økt med 16 %, men man får fortsatt like mye melk og brød for én timelønn som før. Hvordan dette oppfattes, er opp til hver enkelt. Om man føler seg rikere eller fattigere enn tidligere. Jepp 2
Salvesen. Skrevet i går, 06:54 Forfatter Skrevet i går, 06:54 Reg2000 skrev (9 timer siden): Vi reiser aldri på den typen all inclusive reiser så vet ikke helt hvordan markedet der har endret seg, men ser en betydelig økning i priser på hotellrom, restauranter m.m på kort tid. Det er ikke noe økonomisk problem for vår del, men det har blitt mer kostbart å reise til euroland. Utenfor eurolandene er det ofte fortsatt billig. Ja hotel priser gikk en del opp etter covid, spesielt i starten men det har kommet godt ned. Når jeg ser på bonus nettene mine nå vs før covid er de stort sett på samme sats, ~1500 kroner. Gjerne noen hundrelapper over nå. Rundt 30 innløste netter fra før covid engang.
Gjest 088f2...8b3 Skrevet i går, 07:13 Skrevet i går, 07:13 Kjøpte ut x-kona i en skilsmisse, fordi jeg 1. ville at ungene skulle få fortsette å bo i nabolaget de hadde venner 2. ville vinne den j@vla skilsmissen. Det var sånn midt på treet lurt. Renteutgiftene mine har økt med 24.000kr, og jeg betjener gjeld etc med en inntekt. Det var 3 år og 6 mnd siden. Jeg har skrudd forbruk ned mot minimum. Jeg gir meg selv 2-3 år med dette rentetrykket, før jeg ser etter noe billigere. Anonymous poster hash: 088f2...8b3
Salvesen. Skrevet i går, 07:32 Forfatter Skrevet i går, 07:32 Gjest 088f2...8b3 skrev (15 minutter siden): Kjøpte ut x-kona i en skilsmisse, fordi jeg 1. ville at ungene skulle få fortsette å bo i nabolaget de hadde venner 2. ville vinne den j@vla skilsmissen. Det var sånn midt på treet lurt. Renteutgiftene mine har økt med 24.000kr, og jeg betjener gjeld etc med en inntekt. Det var 3 år og 6 mnd siden. Jeg har skrudd forbruk ned mot minimum. Jeg gir meg selv 2-3 år med dette rentetrykket, før jeg ser etter noe billigere. Anonymous poster hash: 088f2...8b3 Men dette var du klar over når du tok vurderingen. Rentene var unormalt lave. Hvorfor i alle dager bandt du ikke renten? Som jeg har sagt tidligere, det er klart noen har fått det verre. Og noen har fått det bedre. Men tråden er ment mer sånn jevnt over. For meg virker det som det jevnt over er ganske likt. iallefall om en ser på renter i ett litt lengre perspektiv og ikke henger seg opp i de ekstremt lave rentene vi hadde i en periode.
Sjørøver Skrevet i går, 07:45 Skrevet i går, 07:45 PosteMonopolet skrev (12 timer siden): Hva mener du at den grafen skal bevise eller motbevise? 1
MailMan13 Skrevet i går, 08:40 Skrevet i går, 08:40 (endret) Inflasjon spiser opp lånet til folk. Er man i en situasjon med lån man såvidt klarer å betjene er en sånn periode vi har hatt nå med litt høyere inflasjon og lønninger som har holdt følge ganske veldig gunstilg på *litt* lenger sikt. Verdien på lånet faller i takt med alt annet blir dyrere, og man sitter igjen med en større andel av av inntekten som ikke går til å betjene gjeld. Boomer-generasjonen som kjøpte/bygde husene sine på 60-70 tallet var plutselig effektivt gjeldsfrie etter ikke veldig mange år. Selv om, eller egentlig fordi, inflasjon og rentesatser var betydelig høyere enn i noen tidsrom siden. Endret 23 timer siden av MailMan13 2
freedomseeker Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Greit med svak kronekurs når man har uregulert masseinnvandring, langt lettere å syselsette mange når når kronen/lønninger har en lav verdi.
ParadiseCity Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Har jobbet litt av og på logistikkbransjen. Jobbet i flere år i et helt annet yrke. Så ble det konkurs der så jeg landa på en jobb på lager igjen par år siden. Til min store forundring så lå lønna på samme nivå som når jeg jobbet på et tilsvarende lager i 2013-15. Så egentlig ikke veldig overraskende hvis mange sliter om dagen. 1
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden ParadiseCity skrev (18 minutter siden): Har jobbet litt av og på logistikkbransjen. Jobbet i flere år i et helt annet yrke. Så ble det konkurs der så jeg landa på en jobb på lager igjen par år siden. Til min store forundring så lå lønna på samme nivå som når jeg jobbet på et tilsvarende lager i 2013-15. Så egentlig ikke veldig overraskende hvis mange sliter om dagen. Dette er dog ikke normalen, lønnen i Norge har steget mye de siste 10+ årene. Logistikk bransjen har dog blitt svært automatisert og gjør det fortsatt. Derfor er det langt mindre behov for arbeidere som gir utslag på lønnen. Har drevet med automasjon innen den bransjen siden 2013 og vare husene i dag er noe helt annet enn i 2013. Generelt sett er det lite folk.
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Hvis vi tar utgangspunkt i renta her. De som har nedbetalte lån /ingen lån og bankinnskudd vil tjene på en økt rente. De som har boliglån billån lånekassen og andre lån som påvirkes av renteøkningene vil merke en tydelig forskjell fordi terminbeløpene deres øker. De som har kredittkort hvor de ikke betaler hele regningen med en gang, eller forbrukslån vil ikke merke renteøkningene så godt, fordi den renta ikke pleier å bli justert etter renteoppgang /nedgang. De betaler uansett ganske mye i rente på de lånene, gjerne et sted mellom 15 - 20 % årlig. Det man kunne se når rentene økte og økte er at de med middels og høye inntekter, som gjerne har endel oppspart buffer, fortsatte forbruket sitt, og heller tærte på de oppsparte midlene sine fordi de ikke ønsket å få redusert levestandard. Dette var med på at Norges Bank ikke fikk den ønskede effekten av rentejusteringene sine like tidlig som de ønsket. Dette gjorde "smerten" for de som allerede sleit med å holde "hodet over vannet" økonomisk mye verre. Etterhvert så bygde problemene seg opp for de som tidligere greide seg, men kanskje ikke hadde midler å tære på. De som hadde midler, hadde til slutt brukt opp midlene, og kom også til slutt i problemer. Dere skjønner tegninga? I tillegg så kom inflasjonen oppå dette, spesielt på mat - og strømpriser, som førte til en forsterkning for de som sleit med effekten av rentene. Er det mange som har opprettholdt forbruket sitt? Ja. Men de som har boliglån med flytende rente har nok endel mindre penger å legge vekk på sparing enn de tidligere hadde. Konklusjon: Og den er litt stygg egentlig, men sann: Det er de som har fortsatt sitt forbruk som har bidratt til å holde inflasjonen oppe, rentene oppe, og bidratt til at flere sliter nå enn før... 1
Marzo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 4 hours ago, MailMan13 said: Boomer-generasjonen som kjøpte/bygde husene sine på 60-70 tallet var plutselig effektivt gjeldsfrie etter ikke veldig mange år. Selv om, eller egentlig fordi, inflasjon og rentesatser var betydelig høyere enn i noen tidsrom siden. Det var også 100% rentefradrag på den tiden.
Jarmo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Marzo skrev (1 time siden): Det var også 100% rentefradrag på den tiden. Var ikke det lavere moms også?
Jarmo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) MailMan13 skrev (7 timer siden): Boomer-generasjonen som kjøpte/bygde husene sine på 60-70 tallet var plutselig effektivt gjeldsfrie etter ikke veldig mange år. Selv om, eller egentlig fordi, inflasjon og rentesatser var betydelig høyere enn i noen tidsrom siden. Helt grei arv for etterkommende. De aller fleste nyter godt av det i dag. Startkapital til et lettere liv for arvinger. Endret 16 timer siden av Jarmo
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Siden dette med renter har blitt tatt opp så mye så sjekket jeg litt rundt dette i dag. Og tar en høyde for maks boliglån med snittlønn i 2021 og ser på kostnader i 2021 vs i dag og trekker i fra fradrag så er prisen økt med 4500 kroner ca. Nå som en får rente ned i 5% så er det enda lavere men jeg brukte 24 tall som resten. Tar en høyde for dagens rente er en nok nær 3500 i økning.
PosteMonopolet Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Sjørøver skrev (8 timer siden): Hva mener du at den grafen skal bevise eller motbevise? Jeg skulle bare vise deg at ikke alt går nedover som du påstod. Grafen viser at nordmenn har mer og mer penger på konto. Kanskje et tegn på at folk har mer og mer penger til overs selv om ting har blitt dyrere? Endret 16 timer siden av PosteMonopolet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå