Gå til innhold

Kan Rødt komme til makten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, Reg2000 said:

Her er det viktigere å ha et system og et velfungerende media som faktisk håndterer slike saker. I Norge mister man posisjonen for å stjele et par solbriller, mens man i USA kan tjene svært mange millioner på innsidehandel uten at det løftes et øyenbryn. 

Moxnes has fortsatt vært i sin stilling vis han tok det helt gangster. Og det er litt der hvor funksjonaliteten til pressen er viktig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om Rødt blir med i en rødgrønn regjering vil det nok by på problemer for både Ap og Rødt, og SP vil muligens ikke bli med i en regjering Rødt er med i. Lederen av rødts ungdomsparti har kalt Støre og Stoltenberg for terrorist flere ledende Rødt politikere som blant annet Sofia Rana har sagt seg enig i uttalelse. Så har vi Siavash Mobasheri i Oslo som har kalt Stoltenberg krigsforbryter. Ellers tror jeg det er mange i AP som ikke ønsker Rødt med i en ny rødgrønn regjering.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (9 timer siden):

Partiet Roedt er sosialistisk, ikke kommunistisk. Aa kalle Partiet Roedt kommunistisk, bli like feil. som aa kalle det anarkistisk.

Følgende sitater er fra Partiet Rødt sitt nåværende prinsipprogram (vedtatt i 2019):

Sitat

Den progressive reformen kan være et springbrett for en større revolusjonær offensiv. [...]

Rødt sitt mål er å fjerne klassene og slik også klasseundertrykkingen. [...]

Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet [...] vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme.

NB: før Rødt i 2019 reviderte prinsipprogrammet så var formuleringen litt annerledes:

Sitat

Rødt støtter grunnprinsippene «yte etter evne, få etter behov». Dette kaller vi i Rødt kommunisme.

Så, «revolusjon», «klasseløst samfunn» og «kommunisme», men allikevel ikke et kommunistparti?

Hvis det går som en and, og kvekker som en and...

Endret av O3K
  • Liker 8
Skrevet (endret)
O3K skrev (25 minutter siden):

Følgende sitater er fra Partiet Rødt sitt nåværende prinsipprogram (vedtatt i 2019):

NB: før Rødt i 2019 reviderte prinsipprogrammet så var formuleringen litt annerledes:

Så, «revolusjon», «klasseløst samfunn» og «kommunisme», men allikevel ikke et kommunistparti?

Altså, alt du har sitert her er jo objektivt sett veldig bra og noe jeg vil påstå er noe alle normale mennesker ønsker seg? Det vil si, et samfunn der alle stiller likt. Videre må det jo nødvendigvis en slags revolusjon til, jeg vil jo påstå at dersom vi kommer til dette stedet så har det foregått en eller annen form for revolusjon. Hva gjelder Karl Marx så er hans navn så til de grader misbrukt slik at hans faktiske gode innsikter også er kastet ut med badevannet. Uten at jeg personlig på noen som helst måte mener vi burde innrette økonomien i et helt land kommunistisk, i den forstand at all inntekt går direkte til staten og så blir omfordelt.

Er det ikke greit å diskutere innhold fremfor merkelapper?

Endret av sjamanen
  • Liker 2
Skrevet
sjamanen skrev (17 timer siden):

Altså, alt du har sitert her er jo objektivt sett veldig bra og noe jeg vil påstå er noe alle normale mennesker ønsker seg?

Akkurat som alle normale mennesker ønsker fred, men man støtter ikke Partiet Fred og Rettferdighet (FOR) av den grunn. Man gjør lurt i å ikke ta politiske slagord for pålydende.

Bare se på Rødt som i prinsippprogrammet «tar avstand fra undertrykking, overgrep mot sivile og innskrenking av demokratiske rettigheter», samtidig som de har en nestleder i ungdomspartiet som forsvarer Stalin!

@Karltorbj, her er forøvrig hva Rødts eget ungdomsparti skriver i sitt eget program:

Sitat

Rød Ungdoms mål er kommunisme – et klasseløst samfunn. [...] For oss er kommunisme et samfunnsform som innebærer å avskaffe både stat og privat eiendom til fordel for fellesskapet.

Og dette skal liksom komme fra et ikke-kommunistisk parti?

• Liker 3
Skrevet
O3K skrev (10 minutter siden):

Akkurat som alle normale mennesker ønsker fred, men man støtter ikke Partiet Fred og Rettferdighet (FOR) av den grunn. Man gjør lurt i å ikke ta politiske slagord for pålydende.

Bare se på Rødt som i prinsippprogrammet «tar avstand fra undertrykking, overgrep mot sivile og innskrenking av demokratiske rettigheter», samtidig som de har en nestleder i ungdomspartiet som forsvarer Stalin!

@Karltorbj, her er forøvrig hva Rødts eget ungdomsparti skriver i sitt eget program:

Ser du har rett. Jeg har ikke fokusert paa ungdomspartiet.

Skremmer ikke meg.

Skrevet

Et Rødt med reell makt basert i en betydelig velgermasse og i regjeringsposisjon vil være ekstremt skadelig for verdiskaping og næringsliv, og kan være en utfordring både sikkerhetspolitisk og utenrikspolitisk. Rødt er paria for de andre etablerte partiene inkludert de på venstresiden, kanskje bare med unntak av SV. Gjør de et brakvalg, kan de kanskje komme på vippen, med tror heller vi da får se en mindretallsregjering som søker støtte hos andre partier i enkeltsaker enn at noen i Rødt får tilgang til ministerposter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
O3K skrev (2 timer siden):

Ungdomsparti er noe annet. Det vet du og. Men igjen, er det egentlig så ille det selv de fronter, når de definerer sin versjon av kommunisme slik de gjør? Jeg mener at privat eiendom er et prinsipp som diskuteres altfor lite. Det liksom et slags tabu. Hvordan er vi kommet hit at privat eiendomsrett er en ubestridt menneskerett? Åpne sinnet og la tanken få fritt spillerom; Er det ikke rart at ved å uten egen påvirkning blir født naken inn i denne verden, MÅ betale noen for å få lov til å sette opp et hjem her slik at man kan overleve? Når ble dette et ubestridt faktum? Dette er bare et eksempel på at innholdet i det du kopierer inn her ikke nødvendigvis er så ille. Sitatet ditt fra rødt angående undertrykkelse likeså. Så er det naturligvis veldig rart om noen der støtter Stalin, men du må nok bidra med litt kontekst for at man skal kunne ta stilling til det.

Jeg skal love deg at det finnes fascister i Høyre og, for ikke å nevne FRP, uten at det diskvalifiserer partiene av den grunn. Andre grunner derimot..

Så er jeg selvfølgelig enig i at man skal følge med på hvem meningene kommer fra, slik at man ikke ender opp med å støtte noe som tilsynelatende kjemper for en god sak, men som i realiteten jobber for en langt dypere og mørkere kraft. Slik som FOR. 

Endret av sjamanen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
O3K skrev (23 timer siden):

Rødt er flinke til å sense saker som engasjerer folkemassene og deretter snu kappen etter vinden.

Når jeg diskuterer med Rødt-velgere er de straks med på misnøye-notene så snart temaet er kontroversielt.

• Liker 1
Skrevet

I likheit med andre opposisjonsparti så vil nok også Raudt sin politikk bli endra til handlingslamming om dei skulle få reell politisk makt. Det er ein ting å sitte på sidelinja og kreve revolusjon og utmelding av NATO, det er ein heilt anna ting å sitte i regjeringa der ein må ta ansvar for disse endringane.

Ikkje det at bryting av valgløfter er uvanleg, alle partia bryt løfta sine. Typisk rakner store delar av partiprogrammet når ein sitt der som regjeringsmedlem med eit budsjett som må være i balanse. Det er dette som gjer at for folk flest så betyr det ikkje så veldig mykje i praksis med skattekutt, lågare moms, reduserte avgifter, osv, for når ein motreknar dette mot alle dei andre statlege tenestene som har blitt tilsvarande mykje dyrare. Å sitte i regjering handler mest av alt om å prioritere pengebruken.

Så sjølv om at partiet Raudt skulle få fleirtal på Stortinget så er det tvilsomt at partiprogrammet blir realisert fullt ut.
Som til dømes utmeldinga av NATO, for Raudt vil tross alt ha eit sterkt forsvar, forskjellen er berre at dei vil ha ein politikk på eit nasjonalt forsvar som ikkje er avhengig av USA og EU. Eg trur ikkje at Raudt har rekna på kva det vil koste å ha eit sterkt forsvar utan samarbeid med andre nasjonar. Skal Norge stå aleine med eit sterkt forsvar så blir det ikkje mykje pengar igjen til velferdstenester, miljøtiltak og lågare avgifter for å seie det slik.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (På 7.7.2025 den 12.40):

Rødt er en god og viktig stemme i det norske demokratiet. De er en viktig motvekt mot det ultra kapitalistiske og egoistiske som har en sterk lobby virksomhet ettersom  det er mye penger i det. 

Jeg ville absolutt ikke ha et sterkt Rødt, som kan legge tyngde i utforme samfunnet, men at de er store nok til å tvinge gjennom en tanke om fellesskapet og hensyn til de svake.

Kommunisme som en idelogi, "Yt etter evne, få etter behov" er egentlig blant de bedre tankesettene, men det er omtrent umulig å gjennomføre i praksis (det har i hvert fall aldri vært i nærheten av å lykkes noen steder i verden). Skrittet videre til korrupsjon, kameraderi og overformynderi er ekstremt kort, og antageligvis umulig å stoppe.

Helt rett.

Rødt sitt standardsvar når man konfronterer partiet med alle feilslåtte forsøk, er at dette ikke var «ekte» kommunisme.

Skrevet
1 hour ago, Vokteren said:

Rødt sitt standardsvar når man konfronterer partiet med alle feilslåtte forsøk, er at dette ikke var «ekte» kommunisme.

Det har Rødt også helt rett i. Problemene med kommunisme er ikke kommunismen. Problemet er at det ikke er noen fungerende "check and balance". Jeg ser heller ingen mulighet for å få inn noen fungerende "check and balance".

Når staten omtrent er eneste arbeidsgiver og eneste eiere, så har ikke grasrota og arbeiderne noen reel makt bortsett fra ved valg. Når staten i tillegg er den entiteten som styrer hvordan og når valgene foregår, så er det ingen motkrefter med tyngde som kan forhindre at man går videre til diktatur o.l.

• Liker 2
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at Rødt kommer til regjeringsmakt i Norge med det første. For Arbeiderpartiet er heldigvis et regjeringssamarbeid med Rødt helt uaktuelt.

Forhåpentligvis slipper vi å ha partier på ytterkantene som Rødt og Frp i regjering etter valget.

• Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Det har Rødt også helt rett i. Problemene med kommunisme er ikke kommunismen. Problemet er at det ikke er noen fungerende "check and balance". 

Selvsagt er kommunismen problemet i kommunismen.

Folk som skaper arbeidsplasser, innovasjon og selskaper samfunnet er avhengig av for å vokse - og tar risikoen det innebærer - jobber ikke for en klapp på skulderen slik rødt politikere tror. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 minutes ago, MrL said:

Folk som skaper arbeidsplasser, innovasjon og selskaper samfunnet er avhengig av for å vokse - og tar risikoen det innebærer - jobber ikke for en klapp på skulderen slik rødt politikere tror. 

Det er svært, svært mange som ønsker å skape og ønsker å bidra til en bedre verden. Jeg vil til og med påstå at det er hoved driveren i innovasjon og grunder miljøene. Det å bli milliardær er svært underordnet. De aller fleste vil ha en jobb de trives med og som føles nyttig, og som gir dem/familien trygghet i forhold til bo, mat, helse, o.l. 

Et samfunn der status kun handler om penger og all produktivitet handler om bunnlinje, er et dårlig samfunn i mine øyne.

Men nok en gang; kommunisme vil aldri fungere og jeg vil ikke ha Rødt i regjering eller i en for sterk posisjon. Kun sterke nok til å være en motvekt mot ultra kapitalismen. 

OT: I hvilken grad det er eierne eller arbeiderne som "skaper arbeidsplassene" og som driver innovasjon er også en debatt med flere sider. Bedriften jeg er tilknyttet ble skapt av en grunder som ville bedre samfunnet. Den lyktes og vokste. Den ble kjøpt opp. Jeg har absolutt aldri sett nåværende eier av bedriften løfte en finger innen fagområde, komme med en ide til produkt/salg/marked eller i det hele tatt være tilstede i bedriften.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
49 minutes ago, Snikpellik said:

Forhåpentligvis slipper vi å ha partier på ytterkantene som Rødt og Frp i regjering etter valget.

Frp får raskt sin plass i solen denne gangen slik at Høyre får gjort en skikkelig rydding i rekkene og vasket litt i programmet.

Skrevet
sjamanen skrev (17 timer siden):

Ungdomsparti er noe annet. Det vet du og. Men igjen, er det egentlig så ille det selv de fronter, når de definerer sin versjon av kommunisme slik de gjør? Jeg mener at privat eiendom er et prinsipp som diskuteres altfor lite. Det liksom et slags tabu. Hvordan er vi kommet hit at privat eiendomsrett er en ubestridt menneskerett? Åpne sinnet og la tanken få fritt spillerom; Er det ikke rart at ved å uten egen påvirkning blir født naken inn i denne verden, MÅ betale noen for å få lov til å sette opp et hjem her slik at man kan overleve? Når ble dette et ubestridt faktum? Dette er bare et eksempel på at innholdet i det du kopierer inn her ikke nødvendigvis er så ille. Sitatet ditt fra rødt angående undertrykkelse likeså. Så er det naturligvis veldig rart om noen der støtter Stalin, men du må nok bidra med litt kontekst for at man skal kunne ta stilling til det.

Jeg skal love deg at det finnes fascister i Høyre og, for ikke å nevne FRP, uten at det diskvalifiserer partiene av den grunn. Andre grunner derimot..

Så er jeg selvfølgelig enig i at man skal følge med på hvem meningene kommer fra, slik at man ikke ender opp med å støtte noe som tilsynelatende kjemper for en god sak, men som i realiteten jobber for en langt dypere og mørkere kraft. Slik som FOR. 

Herlig skrevet!

• Hjerte 1
Skrevet
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

OT: I hvilken grad det er eierne eller arbeiderne som "skaper arbeidsplassene" og som driver innovasjon er også en debatt med flere sider. Bedriften jeg er tilknyttet ble skapt av en grunder som ville bedre samfunnet. Den lyktes og vokste. Den ble kjøpt opp. Jeg har absolutt aldri sett nåværende eier av bedriften løfte en finger innen fagområde, komme med en ide til produkt/salg/marked eller i det hele tatt være tilstede i bedriften.

Dessverre en velkjent historie fra mange bedrifter.
Første ledd legger sjela si i å bygge opp, produsere og drive innovasjon. 
Neste ledd ser kun på bunnlinjen, men har ingen produktkunnskap, fagkompetanse, personlig drivkraft eller innovasjonsevner.

Heldigvis er dette også medvirkende til arbeidslivets dynamikk inkludert bedrifters fødsel og død

Skrevet (endret)

Vi har uregulert masseinnvandring som presser lønningene ned for de med lavere utdanning, sosiale utgifter går opp og boligprisene likeså. Vi har kapitalflukt med tilhørende svak kronekurs og høy inflasjon. Jeg kan ikke se at rødt vil gjøre den store forskjellen, det blir bare mer av det samme.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...