Gå til innhold

Norsk Tipping fucker opp igjen! På tide å oppløse monopolet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nordmenn er helt paralysert av status quo. "Sånn har det vært så lenge jeg husker så da kan vi ikke gjøre noe med det". Av og til bør man våkne opp fra koma og re-orientere seg. Få røsket ut samfunnsstrukturer som bare har vokst til en stor vond kvise som aldri har blitt rørt. Re-orientere våre samfunnsverdier - hva vi vil med samfunnet, etikken vår, politikk og oppdatere samfunnet til den teknologi, geopolitikk og etikk som gjelder nå.

Denne komatiske tilstanden og endringsmotstanden er ikke bare noe jeg raljerer fra meg her og nå. Det er heller ikke noe jeg bare har observert i en eller noen få saker. Det observerer jeg egentlig gjennomgående i alle samfunnsnivå helt fra individ til stat og fra fattig til rik og hele den politiske regnbuen. Nordmenn er et naivt etterdilter-folkeslag. Dessverre. Håper det lar seg kurere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, bo1e said:

Problemet er vel at folk syns det er moro med pengespill. Det er mildt sagt urealistisk å tro at man i norge nå med suksess skal kunne innføre forbud mot pengespill. Valget er mellom gjennomregulert statlig monopol, eller åpne døren til alle slags alternativer. Den tannkremen går ikke inn igjen på tuben.

Det er vel allerede i dag forbudt å formidle betaling for pengespill?

Hvis man får strammet til såpass at de utenlandske spillselskapene i stor grad opplever at overføringer kanselleres kan man jo tro at de på sikt ikke blir så interessert i et relativt lite og vanskelig marked..

Skrevet
3 minutes ago, torbjornen said:

Kan løysinga vere å avvikle Norsk Tipping, behalde spelemonopolet og å leggje jobben med å drifte dette ut på anbod til private?

Seriøst? 

Det vil bare føre til at en mindre del av inntektene går til dagens formål..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snylter skrev (5 minutter siden):

Det er vel allerede i dag forbudt å formidle betaling for pengespill?

Hvis man får strammet til såpass at de utenlandske spillselskapene i stor grad opplever at overføringer kanselleres kan man jo tro at de på sikt ikke blir så interessert i et relativt lite og vanskelig marked..

Legitimiteten til den sperren er jo at det finnes et norsk alternativ. Det blir noe helt annet hvis det også skulle forsvinne. Jeg har aldri hørt noen nevne noe i den retningen en gang. At noe teknisk kan gjøres sånn halvveis er noe helt annet enn at opinionen godtar det. De milliardene til gode formål som forsvant måtte også hentes fra et sted. Det er ti forskjellige måter noe sånt er helt urealistisk og noe som ikke er nært forestående, for å si det mildt.

Endret av bo1e
Skrevet
bo1e skrev (10 minutter siden):

Problemet er vel at folk syns det er moro med pengespill. Det er mildt sagt urealistisk å tro at man i norge nå med suksess skal kunne innføre forbud mot pengespill. Valget er mellom gjennomregulert statlig monopol, eller åpne døren til alle slags alternativer. Den tannkremen går ikke inn igjen på tuben.

Så det du sier er at politikerne er for populistiske til å klare å ta tak når det trengs? Fordi de frykter velgerflukt. Ja, du har helt klart et poeng og det er jo sterkt linket sammen med den komatøse tilstanden jeg diagnostiserer det norske samfunnet med.

torbjornen skrev (1 minutt siden):

Kan løysinga vere å avvikle Norsk Tipping, behalde spelemonopolet og å leggje jobben med å drifte dette ut på anbod til private?

Hvorfor? Det er jo ikke noen avvikling - det er et salg av en statsbedrift til private eiere. Eller reorganisering fra statsbedrift til en skallbedrift som hyrer inn alt de trenger fra private selskap. Et unødvendig mellomledd. Det vi trenger er en fullstendig avvikling - uten erstatter. Ja, mange av de avhengige vil gå over til gambling via nett på utenlandske gamblingselskap og ja - det kan øke problemene for de som er hardest rammet av spillegalskap. Det er derfor jeg uttrykkelig mente at en avvikling måtte kombineres med økt bemanning hos økokrim sin avdeling mot ulovlig gambling, og økt bemanning i psykiatrien som behandler spillegale. Og at åpenbare kandidater for slike stillinger er eks-ansatte i Norsk tipping.

Vi må tørre å røske litt opp i etikk og umoral som har størknet helt i den norske folkesjela.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja jeg snakker først og fremst om realismen i det. Når det er sagt så er det åpenbart også en grense for hva politikere skal diktere i folks liv. Det er selvfølgelig ikke sånn at politikere kan forby alt de ikke liker. Om pengespill er på den ene eller den andre siden av den grensen er noe det går an å diskutere. At du mener det er noe som trengs når det gjelder pengespill er desverre ikke fasiten på det spørsålet.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Skrevet
13 minutes ago, Simen1 said:

Nordmenn er helt paralysert av status quo. "Sånn har det vært så lenge jeg husker så da kan vi ikke gjøre noe med det". Av og til bør man våkne opp fra koma og re-orientere seg. Få røsket ut samfunnsstrukturer som bare har vokst til en stor vond kvise som aldri har blitt rørt. Re-orientere våre samfunnsverdier - hva vi vil med samfunnet, etikken vår, politikk og oppdatere samfunnet til den teknologi, geopolitikk og etikk som gjelder nå.

Denne komatiske tilstanden og endringsmotstanden er ikke bare noe jeg raljerer fra meg her og nå. Det er heller ikke noe jeg bare har observert i en eller noen få saker. Det observerer jeg egentlig gjennomgående i alle samfunnsnivå helt fra individ til stat og fra fattig til rik og hele den politiske regnbuen. Nordmenn er et naivt etterdilter-folkeslag. Dessverre. Håper det lar seg kurere.

Nå er det vel sånn at de færreste ønsker MER overformynderi enn vi allerede har.

Hvis vi skulle hatt det slik du ser for deg i noen av svarene her, så måtte vi snart søkt i syv eksemplarer for å få lov til å gå på butikken på egenhånd. 

Da vil jeg nok heller ha Norsk Tipping som det er på godt og vondt.

• Liker 2
Skrevet
Snylter skrev (22 minutter siden):

Seriøst? 

Det vil bare føre til at en mindre del av inntektene går til dagens formål..

Dersom det sit anslagsvis 400 der for å gjere ein jobb som det trengst anslagsvis 50 for å gjere vil det å leggje jobben ut på anbod vere ei betre løysing som sikrar at inntektene i større grad går dit dei skal.

• Liker 2
Skrevet
bo1e skrev (16 minutter siden):

De milliardene til gode formål som forsvant måtte også hentes fra et sted.

Hvorfor?

Har disse "gode formålene" et tinglyst krav på å få flere millioner månedlig fra et eller annet sted?

Egentlig så tviler jeg på lovligheten i å kun fordele halvparten av pengene folk spiller for tilbake i premier...
Altså: Spillerne putter penger i en pott, og noen av dem vinner sin del av potten i en tilfeldig trekning! Kan egentlig Stortinget bare bestemme at staten kan stjele halvparten før fordelingen gjøres?

• Liker 2
Skrevet

@Trene Arnholdt  Det sa de også da røykeloven kom. Spilleavhengighet er jo ikke logisk sååå fjernt fra røykeavhengighet. Begge deler er en uting og de avhengige argumenterte jo i sin tid med verbale skudd i alle retninger "overformynderi" "skal jeg ikke få lov til å bestemme over min egen helse nå da" "snart må vi vel søke i syv eksemplarer for å få lov til å handle en pakke sigaretter i butikken" osv. Mange villa ha røykting - på godt og vondt. Det er det jeg mener med at vi må tørre å gå ut av den komatøse komfortsonen av og til. Re-orientere oss hva som er viktig i samfunnet og livene våre. Forstå hvorfor våre forfedre bestemte det de gjorde og se om det fortsatt er gyldig i dag med ny teknologi, etikk og samfunnsnormer.

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (4 minutter siden):

Hvorfor?

Har disse "gode formålene" et tinglyst krav på å få flere millioner månedlig fra et eller annet sted?

Egentlig så tviler jeg på lovligheten i å kun fordele halvparten av pengene folk spiller for tilbake i premier...
Altså: Spillerne putter penger i en pott, og noen av dem vinner sin del av potten i en tilfeldig trekning! Kan egentlig Stortinget bare bestemme at staten kan stjele halvparten før fordelingen gjøres?

Ja, lotteriloven er klar på det der. Dvs. kun norsk tipping har lov til det. Ellers er det et generelt forbud mot kommersiell gambling i Norge.

Norsk tipping høres så nasjonalromantisk ut og det er nok meningen også. Som om det er kongens slott som må forsvares mot fiendtlige meninger som vil oss annerledes og vondt. Et riktigere navn ville vært Statens gamblingmonopol.

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Et riktigere navn ville vært Statens gamblingmonopol.

Ja Norge har alltid vært god på monopoler!
Og gjør alt de kan for å få dem til å fremstå som noe høyverdig...

Mens de egentlig bare gjør akkurat det samme som det staten slår ned på med slegge når noen andre gjør det;
Å selge alkohol og gambling.

• Liker 2
Skrevet

Logikken bak norsk tipping er samme som med vinmonopolet. Vi kan godt ønske oss å fjerne alkohol og gambling helt men det er i praksis umulig så da går vi for det nest beste alternativet, en statlig styrt løsning hvor vi oppnår en grad av kontroll. Alternativet er i praksis å forære kriminelle et svært lukrativt marked.

Så kan vi alltids diskutere effektivitet og størrelse på selskapet men inflasjon i antall direktører er sjelden et godt tegn.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
18 minutes ago, Kahuna said:

Logikken bak norsk tipping er samme som med vinmonopolet. Vi kan godt ønske oss å fjerne alkohol og gambling helt men det er i praksis umulig så da går vi for det nest beste alternativet, en statlig styrt løsning hvor vi oppnår en grad av kontroll. Alternativet er i praksis å forære kriminelle et svært lukrativt marked.

Så kan vi alltids diskutere effektivitet og størrelse på selskapet men inflasjon i antall direktører er sjelden et godt tegn.

Skulle til å skrive det samme. Hele poenget med monopol på dette er jo for å regulere kriminelle markedet, og gjøre det mer trygt. Er sikkert flere ting de kunne gjort for å gjøre det mindre avhengighets skapende og lettere å søke hjelp da. En større utbedring, restruktering og krav med å forbedre her hadde kanskje vært bedre enn bøtene de får nå, hvis det er eneste konsekvens ?

• Liker 2
Skrevet

Tragikomisk. Stakkarslig. Man gjør seg til offer for så lite.

Noen som tror NorskTipping vil utbetale "erstatning" til de som feilaktig fikk beskjed om at de hadde vunnet?

• Liker 2
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Hvorfor?

Fordi mye av det de pengene går til å drive er bra for samfunnet. Du syns kanskje det ser ut som gratis penger å bare kutte tvert, men jeg tror det er noen (ganske åpenbare) nedsider som mangler i det regnestykket.

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (10 minutter siden):

Det skjedde en glipp hos Norsk Tipping og det er selvsagt dumt. Nå har de ansvarlige fått straffen sin. Men dras ikke denne saken ut av proporsjoner? Folk skriver som at noe esktremt fælt skjedde med dem. Jeg blir oppgitt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norsk-tipping-skandalen-hadde-lyst-til-a-grate/o/5-95-2509005

Straff? X antall måneder etterlønn og fallskjerm? 🤔

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (3 minutter siden):

Tragikomisk. Stakkarslig. Man gjør seg til offer for så lite.

Noen som tror NorskTipping vil utbetale "erstatning" til de som feilaktig fikk beskjed om at de hadde vunnet?

Ja, det samme tenkte jeg. Dette er ikke en stor sak, men har blitt gjort til en. Menneskelige feil skjer hele tiden og man må egentlig bare flire av det. Jeg hadde skjønt om det hadde vært noe veldig alvorlig som handlet om liv eller død. Men denne saken er rett og slett at noen drømmer brast. Og det har vel ikke skadet noen til en slik grad at livredning har vært nødvendig? Jeg tror heller at drømmer som brister på Gaza-stripen er langt verre. Se for deg at folket på bakken ser et FN helikopter som skap slippe container med mat. Men brått blir den enten beskutt og blir ødelagt eller snur. Den forferdelsen folket på bakken kjenner på er så ekstremt mye verre.

Slik folk snakker om Norsk Tipping saken virker den å være slik det er i videoen. Armageddon!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Det skjedde en glipp hos Norsk Tipping og det er selvsagt dumt. Nå har de ansvarlige fått straffen sin. Men dras ikke denne saken ut av proporsjoner? Folk skriver som at noe esktremt fælt skjedde med dem. Jeg blir oppgitt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norsk-tipping-skandalen-hadde-lyst-til-a-grate/o/5-95-2509005

Tenker du på toppsjefen som med seks måneders etterlønn i tillegg til lønn i oppsigelsestidend, en pott på totalt 3 millioner kroner har fått straff?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (5 minutter siden):

Straff? X antall måneder etterlønn og fallskjerm? 🤔

Selv om hun feilet så er det et sterkt stillingsvern i Norge. Hun har rettigheter og hun ble ansatt som leder. Ledere må bære mye ansvar. Det er bedre for henne og bedriften at hun blir etterbetalt lønnen og "sier opp" enn at HR kobles inn i saken, noe som kan bli stygt for alle parter. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...