Gavekort Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli BadCat skrev (8 minutter siden): Nei, Honda har need til høyre. Det er 150+ manuelle på Finn. Lykke til med å finne en som har opp til høyre. Eventuelt forsøker du å diskutere uten å sjekke hva som diskuteres. https://www.google.com/search?q=Honda+5-speed+shifter+knob&client=firefox-b-d&sca_esv=85c3db24b1142714&udm=2&biw=2517&bih=1306&ei=UT1paJPCD5erwPAP5rvKwA4&ved=0ahUKEwjTroSf_aWOAxWXFRAIHeadEugQ4dUDCBA&uact=5&oq=Honda+5-speed+shifter+knob&gs_lp=EgNpbWciGkhvbmRhIDUtc3BlZWQgc2hpZnRlciBrbm9iSP8FUMwEWLMFcAF4AJABAJgBSKABSKoBATG4AQPIAQD4AQGYAgCgAgCYAwCIBgGSBwCgBy2yBwC4BwDCBwDIBwA&sclient=img BadCat skrev (18 timer siden): Nei. Det er ikke et vanlig design å sette revers der neste høyere gir kunne ha vært. 1
BadCat Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) 19 hours ago, Snylter said: Eller opp til høyre da Det er dette som er saken og det er aldeles ikke vanlig. Endret 5. juli av BadCat
Snylter Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli 10 minutes ago, BadCat said: Det er dette som er saken og det er aldeles ikke vanlig. Det er ikke vanlig nei, men det er jo ikke giret på 2CV heller, eller på europeisk E30 M3.
MailMan13 Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) Strengt tatt ikke et stort problem. En stund siden nå, men jeg har hatt biler hvor revers er der 6-giret ville vært om det var 6 gir. Tar man feil så rasler såvidt litt før man skjønner det. Mener alle 90-talls Honda og Toyota alle har det? Fullstendig "non-issue". Hvis man setter inn "6"-gir med så stor overbevisning at det går galt er det noe annet galt med kjøringen... Endret 5. juli av MailMan13 1
Vokteren Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Det blir altfor banalt å kun diskutere hvor reversen er plassert med manuelt gir. Forskjellen mellom automat og manuell handler om hele kjøremønsteret, sommer og vinter, helt fra igangkjøring fra en trang parkeringsplass til kjøring på landeveien. En viss teknisk forståelse for dreiemoment og girutveksling er nødvendig. Evne til multitasking og en følsom clutch-fot er også et krav. Helt ok at førerkortet skiller på så forskjellige kjøremønstere. 1
Markiii Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli John-B skrev (På 24.6.2025 den 12.16): Det er allerede forbudt for en person som ikke vet hvordan en manuell gir brukes, å kjøre med manuell, det er derfor ingen grunn til at det må spesifiseres i førerkortet: Hvordan skal man vite ved kontroll om personen har lov eller ikke, hvis det ikke står i førerkortet? "Stole på folk"?! 1
Sovna Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Vokteren skrev (44 minutter siden): Det blir altfor banalt å kun diskutere hvor reversen er plassert med manuelt gir. Forskjellen mellom automat og manuell handler om hele kjøremønsteret, sommer og vinter, helt fra igangkjøring fra en trang parkeringsplass til kjøring på landeveien. En viss teknisk forståelse for dreiemoment og girutveksling er nødvendig. Evne til multitasking og en følsom clutch-fot er også et krav. Helt ok at førerkortet skiller på så forskjellige kjøremønstere. En god redegjørelse og rettferdiggjøring av hvorfor man bør skille disse på førerkortet. Dette spørsmålet/regler har vært fremme noen år. EU. I det byråkratiet der tror jeg det er endel promille. Mener man virkelig å ha tillit til enkeltmennesket på dette, for én gangs skyld. Da er det ikke her det burde prioriteres i alle fall. Bilføreren skal altså få ta sitt eget ansvar bevisst å skaffe seg tilstrekkelig kompetanse på manuelt gir hjemme? YouTube? Naboen? Rett ut i trafikk/høyere hastighet når en selv finner det for godt. Vi må faktisk ikke glemme at noen har irrasjonell selvtillit. EU fremsatte en annen idé en gang i tiden. Null-visjonen. 0 drepte - 0 skadde i trafikken. Å avvikle visse deler om kompetanse til å føre en bil ser jeg ikke helt i samsvar med denne tanken. 1
The Avatar Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Sovna skrev (19 timer siden): Rygge med henger er ikke nødvendigvis så lett det nei. Får vel ta det sakte nok da, det er lov. Ikke blir det dødsulykke heller. Men paradoksalt nok så er utvidet klasse henger lettere å manøvrere. Har vært mykje ulykker med tilhenger også, både ved at folk kjem i klem under tilhengaren til at den regelrett hopper av i fart og frontkolliderer med motgåande bil fordi den ikkje har vært skikkelig påkopla. Sånn sett er det mykje meir problematisk for trafikksikkerheita at alle med klasse B skal få køyre med liten henger utan opplæring, men ein må ha eige sertifikat for å bruke manuellgir. Eg trur nok at vi trygt kan seie at heile førarkortsystemet hadde blitt oppbygd på anna måte om vi kunne ha starta med blanke ark.
Gavekort Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Vokteren skrev (2 timer siden): Det blir altfor banalt å kun diskutere hvor reversen er plassert med manuelt gir. Forskjellen mellom automat og manuell handler om hele kjøremønsteret, sommer og vinter, helt fra igangkjøring fra en trang parkeringsplass til kjøring på landeveien. En viss teknisk forståelse for dreiemoment og girutveksling er nødvendig. Evne til multitasking og en følsom clutch-fot er også et krav. Helt ok at førerkortet skiller på så forskjellige kjøremønstere. Det er én kjøreteknisk ferdighet, som kan læres under eget ansvar på et trygt område. Om tankegangen skal være at man ikke skal bli utfordret under riktige omgivelser når man lærer seg ting, så har ikke samfunnet nok tillit til å kunne tillate oss å gjøre ting som å kjøre bil, klatre i fjell eller bade på stranden. Jeg er dessuten prinsippielt uenig i at manuell giring og kløtsjkontroll er noe hellig som er så fundamentalt for å kunne kjøre trygt. Ja det er en vesentlig kjøreteknisk ferdighet for å kunne kjøre bilen, men det er ikke en ferdighet som må inn for å se faremomenter og stoppe bilen på en trygg måte. Kognitiv belastning, som tidligere poengtert, gjelder mange ting som ikke krever kurs eller oppkjøring. 2
FrihetensRegn Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Jeg kan kjøre tung motorsykkel med kun klasse B under enkelte omstendigheter (L7e), der de som kun har motorsykkelsertifikat klasse A men ikke bilsertifikat kjører ulovlig på samme kjøretøy. Det er også forskjell på BE tatt før 2013 (kode 79.06) og etter 2013, der man er henholdsvis ubegrenset og begrenset i hva man kan frakte på totalvekt. At mopeder i Norge er begrenset til 45 km/t kommer av at det i Europa er bestemt at den makshastigheten er passende for trange bygater der slike kjøretøy er populære. Mange vannscootere er begrenset til 75 MPH (120,7 km/t, 65 knop) fordi produsentene har en avtale med US Coast Guard (kystvakten) og denne begrensningen er ofte implementert i produkter solgt i resten av verden. Det er ikke alltid regler og sertifikater er meningsfulle, der er mye som er avgjort på bakgrunn av byråkratiske føringer i EU som Norge følger automatisk for standardisering på kontinentet. Forskjellen på manuell og automatisk girkasse på sertifikatet er bare nok et av mange eksempler på overbyråkratisering som tynger vårt land og kontinent.
Sovna Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli (endret) The Avatar skrev (31 minutter siden): Har vært mykje ulykker med tilhenger også, både ved at folk kjem i klem under tilhengaren til at den regelrett hopper av i fart og frontkolliderer med motgåande bil fordi den ikkje har vært skikkelig påkopla. Sånn sett er det mykje meir problematisk for trafikksikkerheita at alle med klasse B skal få køyre med liten henger utan opplæring, men ein må ha eige sertifikat for å bruke manuellgir. Eg trur nok at vi trygt kan seie at heile førarkortsystemet hadde blitt oppbygd på anna måte om vi kunne ha starta med blanke ark. Selvsagt er det en haug av faremomenter og risiko ved å kjøre bil. Ja rygging er noe. Og det er vel fortsatt slik at for førerkort klasse CE har du ikke lov til å rygge uten en som passer bak. Når jeg tok førerkort for tungbil var det slik i alle fall. Én av oss strøk pga dette. Jeg tror praktisk gjennomgåelse av henger for klasse B er vanskelig å gjennomføre. NAF hadde på flere anlegg i forbindelse med sikkerhetskurs på bane(glattkjøring) en liten tilhenger for demonstrasjon. Det ble borte..uten at jeg vet hvorfor. Men temaet tilhenger ligger likevel fast i førerkortopplæringen i klasse B. Man kan også diskutere x-antall distraksjoner som er tillatt for en bilfører å påføre seg selv eller ved at bilen er innrettet slik. Men jeg tar ikke til orde for å bagatellisere overgang til manuelt gir fra 0 kunnskap. Endret 6. juli av Sovna
:utakt Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Husker bare tilbake til da jeg drev med kjøreopplæring selv. Jeg kvalte bilen støtt og stadig, i bakkestart og ut av kryss. Det ble et ekstra stressmoment, en ekstra ting å holde kontroll på i trafikken. Det tok fokus vekk fra andre ting. Så øvelseskjørte jeg en time med en bil med automatgir, og alt gikk som en drøm. Jeg har lappen på manuell, men har ikke kjørt manuell siden opplæringen. Det selges vel knapt biler med manuell lenger, men jeg skjønner at førerkort på auto/manuell er adskilt, og umiddelbart virker det ikke som en god idé at det skal være nok med en times kurs eller noe slikt for å "oppgradere".
Sovna Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli :utakt skrev (2 minutter siden): Husker bare tilbake til da jeg drev med kjøreopplæring selv. Jeg kvalte bilen støtt og stadig, i bakkestart og ut av kryss. Det ble et ekstra stressmoment, en ekstra ting å holde kontroll på i trafikken. Det tok fokus vekk fra andre ting. Så øvelseskjørte jeg en time med en bil med automatgir, og alt gikk som en drøm. Jeg har lappen på manuell, men har ikke kjørt manuell siden opplæringen. Det selges vel knapt biler med manuell lenger, men jeg skjønner at førerkort på auto/manuell er adskilt, og umiddelbart virker det ikke som en god idé at det skal være nok med en times kurs eller noe slikt for å "oppgradere". Noen mener tydeligvis at YouTube er tilstrekkelig..
FrihetensRegn Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Sovna skrev (7 minutter siden): Noen mener tydeligvis at YouTube er tilstrekkelig.. Det kan det så absolutt være det på rene tekniske metoder. For eksempel var det på youtube at jeg lærte teknikker som dobbeltkløtsjing og revmatching. Det gjorde at jeg fikk mye jevnere girskift på min manuelle kasse. Det er uansett svært få modeller som selges med manuell gir i dag, så dette er et så lite problem at det ikke burde vært en diskusjon en gang.
Sovna Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli FrihetensRegn skrev (14 minutter siden): på youtube at jeg lærte teknikker som dobbeltkløtsjing og revmatching. Det gjorde at jeg fikk mye jevnere girskift på min manuelle kasse. Da har du en gang i tiden lært deg å kjøre bil med manuelt, og dertil en førerprøve. Den utvidede detalj kunnskapen din kan ikke sammenlignes synes jeg. Men hva vet jeg. Bare du så på en girspak når du skulle starte opplæringen en gang i tiden så visste du alt med en gang? FrihetensRegn skrev (18 minutter siden): det er så få modeller som selges med manuell gir i dag, så dette er et så lite problem at det ikke burde vært en diskusjon en gang. Hørt om bruktbiler? 1
FrihetensRegn Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Sovna skrev (1 minutt siden): Bare du så på en girspak når du skulle starte opplæringen en gang i tiden så visste du alt med en gang? Ingen får vite alt på gang. Men det meste ang. giring med manuell kasse lærte jeg før min første kjøretime. Blant annet via internett og en kjørebok jeg fikk av en kamerat. Dermed var kveling og bakkestart aldri et problem i min oppkjøring da dette var på plass før jeg begynte med kjøretimer. Sovna skrev (3 minutter siden): Hørt om bruktbiler? Av ca. 54 000 personbiler på Finn, er ca. 44 000 automat og ca. 10 000 manuell, med en stadig forsvinnende liten andel manuell ettersom hybrid og elbil inntar stadig større markedsandeler. Selv skulle jeg ønske flere fikk gleden av å lære seg kunsten å kjøre med manuell, men det er mye mer behagelig for folk flest, spesielt når man bare bruker bilen til å pendle til og fra jobb, ofte i kø, å kjøre en bil der mest mulig av kjøringen skjer automatisk. Med automat, adaptiv cruise control og lane keep assist, vil man kunne sitte i kø uten å gjøre mye annet enn å følge med og ha en hand på rattet. Jeg har selv sittet i kø med manuell girkasse og det er slitsomt for både beina og kløtsjen. Men på langtur opp bratte Vestlandsveier med hårnålsvinger er manuell mye mer gøy og engasjerende.
kremt Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Trafikklærer vil ha alle over på automatlappen Tik-tok generasjonen raserer bilene med manuelt gir og det blir dyrt for skolene. Hvis disse unge voksne ikke kan løse et problem med en app vil de ikke klare å løse det. Det har nok blitt litt for mye puter under armene de siste tiårene. I 2024 var det bare 38 % som tok manuell-lappen. Det kommer vel snart til et punkt der ingen vil klare å ta det, da forsvinner behovet.
likferd Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli 8 hours ago, FrihetensRegn said: Av ca. 54 000 personbiler på Finn, er ca. 44 000 automat og ca. 10 000 manuell, med en stadig forsvinnende liten andel manuell ettersom hybrid og elbil inntar stadig større markedsandeler. Også gjør du det som en 18 åring med ferskt sertifikat gjør, og filtrerer makspris på 100k. 6500 biler med manuell, 4000 med automat. 1
FrihetensRegn Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli likferd skrev (1 time siden): Også gjør du det som en 18 åring med ferskt sertifikat gjør, og filtrerer makspris på 100k. 6500 biler med manuell, 4000 med automat. Et godt poeng, og fra 25 000 kr til 55 000 kr er det dobbelt så mange med manuelt gir til salgs enn automat. Allikevel er det flest som kjører opp med automat, kanskje fordi de kommer til å bruke foreldrenes bil en del. Ellers kan det bli økt etterspørsel etter gamle biler med automat og høyere priser. Her er det altså markedet som krasjer med den nye generasjonen norsk sjåfører.
The Avatar Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli FrihetensRegn skrev (13 timer siden): Et godt poeng, og fra 25 000 kr til 55 000 kr er det dobbelt så mange med manuelt gir til salgs enn automat. Allikevel er det flest som kjører opp med automat, kanskje fordi de kommer til å bruke foreldrenes bil en del. Ellers kan det bli økt etterspørsel etter gamle biler med automat og høyere priser. Her er det altså markedet som krasjer med den nye generasjonen norsk sjåfører. Skal du uansett køyre pappa sin bil, eventuelt har økonomi til å kjøpe eigen bil med automatgir, og du ikkje skal ha ein jobb der du treng å bruke tjenestebil, så kan ein like gjerne ta førarkort berre med automatgir. Før var det gjerne slik at det kosta litt meir å ta køyretimar med automatgir, i dag er det gjerne omvendt. Då er det ikkje gitt at det verdt den ekstra kostnaden med å både ta litt dyrare køyretimar og kanskje også måtte bruke fleire køyretimar på grunn av at du også skal lære å gire, berre for sikkerheitsskuld i tilfelle du skulle måtte køyre ein leigebil med manuellgir ein gong.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå