AMajor Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni " Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel" 🤣 https://www.nettavisen.no/ikea/stavanger/parkering/stanser-ikea-planer-krever-over-1000-sykkelplasser/s/5-95-2489016 Klimahysteriet er ikke folkets idé, det er skapt av lobbyister og makteliten i EU og FN, mens norske politikere danser etter. Det har de gjort i lang tid.. Verdens smarteste mann (søk opp Chris Langan) har et poeng: de snakker mest om "feilleskap" og "klima", men er ofte de som ønsker mest kontroll. Media gjentar løgner etter løgner og overdrivelser om klimakrisen, spesielt her i Norge, det er så ekstremt, mens faktiske konsekvenser og kostnader ignoreres. 7
sedsberg Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Skjønner ikke hva du snakker om. https://www.nrk.no/stor-oslo/du-kan-bli-nodt-til-a-betale-for-a-parkere-pa-jobben-1.13767708 3
ps5 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Man kan aldri få nok absurditet i regelrytteri. Fornuft hører fortiden til. Men selv Greta har hoppet av «klimakampen» så snart er vel forhåpentligvis voksne tilbake på jobb. 4
Rune_says Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Selv jeg som sykler endel vil neppe noengang finne på å sykle til Ikea. Da er det bil som gjelder for å få diverse flatpakkede møbler og/eller ting&tang med seg. Hele konseptet til Ikea er jo ellers en fysisk labryrint med mange impuslvarer for å fylle opp disse svære handle-nettene - igjen en mengde varer som ikke egner seg til sykkel. 4
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Men dette er nå bare viljen til befolkningen i Stavanger satt ut i praksis. Om ikke, hvorfor stemmer de inn folk som fremmer sånn politikk i kommunestyret om de ikke ønsker sånn politikk? 2 1
The Avatar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Eg kan fint sjå begge sider her, for det er i alle fall ingen som sykler til Ikea om det ikkje er etablert sykkelparkering. Og sjølv om det nok ikkje er nokon som sykler heim med ei bokhylle så er Ikea også forhandler av diverse nips som ein syklist lett kan plassere i sykkelkorga, slik som stearinlys og servietter. I tillegg så kan ein syklist alltids bestille heimkøyring frå butikken, så ein treng ikkje nødvendigvis å ta med seg heile kjøkkeninnreiinga verken på sykkelen eller i personbilen. Målesettiga her er ikkje at folk nødvendigvis skal sykle, men at færre skal bruke bilen. Utfordringa her er at Stavanger kommune har innført krav til sykkelparkering som ikkje nødvendigvis skalerer så godt med type butikk. Etter det som eg finner ut så har Stavanger kommune satt ei maks grense for at ein butikk ikkje får etablere meir enn 0,5 parkeringsplassar per 100 kvm med butikkareal. noko som då utgjer 183 parkeringsplassar for bilar. I tillegg har dei laga reglar på at handelsbygg skal ha minst 30 sykkelparkeringar per 1000 m², der minst 10% skal være for syklar med vogn eller lastekapasitet. Ikea er ikkje ein heilt vanleg butikk, så det å bruke same tabellen på Ikea som ein bruker på Kiwi butikken gir innimellom slike rare utslag. Den aller største forskjellen mellom Ikea og eit tilfeldig anna varehus er at sjølv om at butikken er veldig stor så er mesteparten av arealet brukt til utstilling og varelager for uhåndterlege ting som flatpakka møblar. I tillegg så er ikkje Ikea akkurat ein nærbutikk, store delar av kundemassen må reise ganske langt. Butikken i Stavanger dekker praktisk talt heile sør-vest landet der nærmaste Ikea er i Bergen eller Kristiansand. Å sykle eller reise kollektivt fra Flekkefjord eller Haugesund er i praksis vanskeleg. Alt det sagt så er det tungt å få folk til å bruke sykkel om det ikkje er godt tilrettelagt. Det er openbart både enklare og meir attraktivt å ta sykkelen om det er bygd eigen sykkelveg og etablert god sykkelparkering, og i alle fall om det er eit lite parkeringshelvete om du kjem med privatbilen. Så lenge det er rikeleg med gratis bilparkering så frister det lite å bruke andre transportmiddel. Mine tankar er at for akkurat slike varehus så kunne ein lett oppnådd same formålet om å gjere det attraktivt å sykle ved å innføre kvalitetskrav i staden for krav til kvantitet. Hadde Ikea fått krav om å etablere sykkelparkering til 50 syklar med vogn som skal være under tak og med batterilading, kanskje til og med krav om at det skal etablerast garderobe med låsbare skap der syklistane kan låse inn jakke og sykkelhjelm, så hadde det fortsatt vært veldig attraktivt å bruke sykkelen. Sjansen for at det kjem 1000 syklistar som alle presser sykkelen sin inn på dei 30 centimetera dei har fått til rådigheit under open himmel er lik null, men med gode fasilitetar så kan det være realistisk at det kjem 10-20 syklande kunder. Og skulle det bli veldig populært med sykkel så er det null problem å i ettertid fjerne nokre bilparkeringsplassar for å lage enda fleire sykkelparkleringar. 5 2
ps5 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 9 minutes ago, The Avatar said: Eg kan fint sjå begge sider her, for det er i alle fall ingen som sykler til Ikea om det ikkje er etablert sykkelparkering. Og sjølv om det nok ikkje er nokon som sykler heim med ei bokhylle så er Ikea også forhandler av diverse nips som ein syklist lett kan plassere i sykkelkorga, slik som stearinlys og servietter. I tillegg så kan ein syklist alltids bestille heimkøyring frå butikken, så ein treng ikkje nødvendigvis å ta med seg heile kjøkkeninnreiinga verken på sykkelen eller i personbilen. Målesettiga her er ikkje at folk nødvendigvis skal sykle, men at færre skal bruke bilen. Utfordringa her er at Stavanger kommune har innført krav til sykkelparkering som ikkje nødvendigvis skalerer så godt med type butikk. Etter det som eg finner ut så har Stavanger kommune satt ei maks grense for at ein butikk ikkje får etablere meir enn 0,5 parkeringsplassar per 100 kvm med butikkareal. noko som då utgjer 183 parkeringsplassar for bilar. I tillegg har dei laga reglar på at handelsbygg skal ha minst 30 sykkelparkeringar per 1000 m², der minst 10% skal være for syklar med vogn eller lastekapasitet. Ikea er ikkje ein heilt vanleg butikk, så det å bruke same tabellen på Ikea som ein bruker på Kiwi butikken gir innimellom slike rare utslag. Den aller største forskjellen mellom Ikea og eit tilfeldig anna varehus er at sjølv om at butikken er veldig stor så er mesteparten av arealet brukt til utstilling og varelager for uhåndterlege ting som flatpakka møblar. I tillegg så er ikkje Ikea akkurat ein nærbutikk, store delar av kundemassen må reise ganske langt. Butikken i Stavanger dekker praktisk talt heile sør-vest landet der nærmaste Ikea er i Bergen eller Kristiansand. Å sykle eller reise kollektivt fra Flekkefjord eller Haugesund er i praksis vanskeleg. Alt det sagt så er det tungt å få folk til å bruke sykkel om det ikkje er godt tilrettelagt. Det er openbart både enklare og meir attraktivt å ta sykkelen om det er bygd eigen sykkelveg og etablert god sykkelparkering, og i alle fall om det er eit lite parkeringshelvete om du kjem med privatbilen. Så lenge det er rikeleg med gratis bilparkering så frister det lite å bruke andre transportmiddel. Mine tankar er at for akkurat slike varehus så kunne ein lett oppnådd same formålet om å gjere det attraktivt å sykle ved å innføre kvalitetskrav i staden for krav til kvantitet. Hadde Ikea fått krav om å etablere sykkelparkering til 50 syklar med vogn som skal være under tak og med batterilading, kanskje til og med krav om at det skal etablerast garderobe med låsbare skap der syklistane kan låse inn jakke og sykkelhjelm, så hadde det fortsatt vært veldig attraktivt å bruke sykkelen. Sjansen for at det kjem 1000 syklistar som alle presser sykkelen sin inn på dei 30 centimetera dei har fått til rådigheit under open himmel er lik null, men med gode fasilitetar så kan det være realistisk at det kjem 10-20 syklande kunder. Og skulle det bli veldig populært med sykkel så er det null problem å i ettertid fjerne nokre bilparkeringsplassar for å lage enda fleire sykkelparkleringar. For mye tekst, chatgpt oppsummerer for late lesere som meg: Stavanger kommune har innført strenge krav til sykkelparkering og bilparkering for nye butikkar, som del av ein større strategi for å redusere bilbruk og fremje miljøvenleg transport. Mellom anna er det sett ein maksgrense på 0,5 bilparkeringsplassar per 100 m² butikkareal, og eit krav om minst 30 sykkelplassar per 1000 m² – der 10 % skal vere til lastesyklar. Desse reglane fungerer godt for små, lokale butikkar, men blir problematiske når dei blir brukt på store varehus som IKEA. IKEA er ikkje ein nærbutikk – kundane kjem ofte langvegsfrå, og butikken sel hovudsakleg store, uhåndterlege varer. Difor er det lite realistisk å forvente at mange kjem på sykkel eller med kollektivtransport. Likevel er det viktig å leggje til rette for at dei som ønskjer å sykle, faktisk kan det. Problemet ligg ikkje i målet, men i korleis krava blir utforma. I staden for å stille krav om eit stort tal sykkelplassar, kunne ein heller ha fokusert på kvalitet: til dømes tak over sykkelparkeringa, plass for lastesyklar, lading av elsyklar og garderobar med skap. Slike tiltak kunne gjort det meir attraktivt å bruke sykkel – sjølv for eit lite mindretal av kundane. Regelverket bør i større grad ta omsyn til butikkens funksjon, kundegrunnlag og varetype. Ein fleksibel og realistisk tilnærming kan gje betre resultat enn rigide krav, og det bør vere rom for justering etter faktisk behov. Slik kan ein nå målet om mindre bilbruk – utan å gå på kompromiss med det praktiske. 2 1
:utakt Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Om ikke annet kommer IKEA til å tjene gode penger på hjemlevering. IKEA har stort nedslagsfelt, folk kommer langveisfra for å handle der. Her virker det som det i hovedsak er tenkt på de som bor i noen kilometers radius fra varehuset, det tror jeg er en dårlig vurdering. Ingen tar med seg flatpakkete møbler på hverken sykkel eller buss. 3
Sjørøver Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Jeg forstår ikke hvorfor de vil flytte? De ligger bra til nå og har rikelig med plass. 1
Simen1 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni FrP gjør den tabben at de insinuerer at ALLE som skal til IKEA skal handle Billy bokhyll, slik at de kan latterliggjøre ALLE sykkelplassene. FrP undergraver bare sin egen troverdighet med å opptre sånn. Det er mange som ikke har behov for bil til IKEA. F.eks de som bare skal til og fra jobb (et IKEA varehus har vel et tresifret antall ansatte). I tillegg er det mange som bare skal ha seg et billig måltid og slå i hjel litt tid sammen med venninner på en fridag. Pensjonister, folk på ferie, folk som har lørdagsfri osv. Alltid kjekt å bruke utstillingene som underholdning og kanskje plukke med seg noen småting når man er der. Det sagt så tror jeg det første anslaget om 200 sykkelplasser er tilstrekkelig til å dekke det behovet. Hvis ikke så kan man alltids justere det i etterkant. 1099 plasser er bare helt tullete. Det er rent sløseri med areal og penger. 7
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 2 minutes ago, Simen1 said: FrP gjør den tabben at de insinuerer at ALLE som skal til IKEA skal handle Billy bokhyll, slik at de kan latterliggjøre ALLE sykkelplassene. FrP undergraver bare sin egen troverdighet med å opptre sånn. Det er mange som ikke har behov for bil til IKEA. F.eks de som bare skal til og fra jobb (et IKEA varehus har vel et tresifret antall ansatte). I tillegg er det mange som bare skal ha seg et billig måltid og slå i hjel litt tid sammen med venninner på en fridag. Pensjonister, folk på ferie, folk som har lørdagsfri osv. Alltid kjekt å bruke utstillingene som underholdning og kanskje plukke med seg noen småting når man er der. Det sagt så tror jeg det første anslaget om 200 sykkelplasser er tilstrekkelig til å dekke det behovet. Hvis ikke så kan man alltids justere det i etterkant. 1099 plasser er bare helt tullete. Det er rent sløseri med areal og penger. Man trenger mer enn sykkel for å dra til IKEA. Enten så handler man ikke der igjen, eller så må man fortløpende tilbake for å kjøpe nytt etter hvert som "møblene" faller fra hverandre. 4
ps5 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 6 minutes ago, BadCat said: Man trenger mer enn sykkel for å dra til IKEA. Enten så handler man ikke der igjen, eller så må man fortløpende tilbake for å kjøpe nytt etter hvert som "møblene" faller fra hverandre. Billy er nok som det alltid har vært men kvaliteten på mye av sortimentet har gått opp siste 20 år. Og hvor skal man ellers få tak i kjøttbollene? (Pass på å unngå de dyrefrie) 3
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Det kan selvsagt ha vært en dårlig batch, men disse var en dårlig opplevelse. Jeg er overrasket over at det fremdeles er i salg så lenge etter. https://www.ikea.com/no/no/p/adils-bein-hvit-90217972/
Simen1 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni BadCat skrev (30 minutter siden): Man trenger mer enn sykkel for å dra til IKEA. Enten så handler man ikke der igjen, eller så må man fortløpende tilbake for å kjøpe nytt etter hvert som "møblene" faller fra hverandre. Alltid? Uten unntak? Er det obligatorisk for de som jobber der også, at de MÅ ankomme med noe annet enn sykkel? Og forbud mot å kjøpe lunsj med mindre man kan bevise at man ikke ankom med sykkel? Ja, jeg latterliggjør generaliseringen din, for den er ikke sann. Folk kan fint ankomme i sykkel. Diskusjonen går ikke på om det er mulig, men om antallet plasser er hensiktsmessig. Jeg tror 200 kan være hensiktsmessig. 4
Populært innlegg scuderia Skrevet 19. juni Populært innlegg Skrevet 19. juni 37 minutes ago, Simen1 said: FrP gjør den tabben at de insinuerer at ALLE som skal til IKEA skal handle Billy bokhyll, slik at de kan latterliggjøre ALLE sykkelplassene. FrP undergraver bare sin egen troverdighet med å opptre sånn. Det er mange som ikke har behov for bil til IKEA. F.eks de som bare skal til og fra jobb (et IKEA varehus har vel et tresifret antall ansatte). I tillegg er det mange som bare skal ha seg et billig måltid og slå i hjel litt tid sammen med venninner på en fridag. Pensjonister, folk på ferie, folk som har lørdagsfri osv. Alltid kjekt å bruke utstillingene som underholdning og kanskje plukke med seg noen småting når man er der. Det sagt så tror jeg det første anslaget om 200 sykkelplasser er tilstrekkelig til å dekke det behovet. Hvis ikke så kan man alltids justere det i etterkant. 1099 plasser er bare helt tullete. Det er rent sløseri med areal og penger. Det er ikke FRP som har laget disse idiotiske reglene.. og om du ikke forstår symbolikken med Billy så er det du som har et problem. Dette er helt klassisk, politikere dikter opp regler for å være best i klassen også treffer det som et ballespark kort tid etter. Folk sykler ikke om vinteren til Ikea.. folk sykler ikke til Ikea punktum. Skal pensjonister nå starte å sykle til ikea? Men for all del. Ikea forstår at dette ikke går så da blir det ikke noe Ikea og arbeidsplasser.. helt greit . Også får folk stemme på litt mer fornuftige mennesker neste gang (selvsagt ikke). 9 1
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Det er selvsagt greit å legge til rette for sykkel. Antallet sykkelplasser var snodig. Der jeg holder til er det 200 til 400 bilister per syklende alt etter som været snur. Da mener jeg når det er bart føre. 2
ps5 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Ubrukte sykkelparkeringer, ubrukelige korker (i Asia nå med forbrukervennlige korker og gratis poser, gjett om vi hjemme i Norge løser plastproblemene) og snart erstatning av verdens kanskje mest effektive returordning av flasker. Lenge leve Norge som kun lever for pampene i Brussel. 3
Simen1 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni scuderia skrev (1 minutt siden): Det er ikke FRP som har laget disse idiotiske reglene.. Selvsagt ikke. Det er jo FrP som svarer på disse idiotiske reglene. Problemet er bare at svaret også er idiotisk og undergraver FrP sitt eget saklighetsnivå. Det er ingen som sier at man må ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er ikke det debatten går på, så FrP sitt utspill er per definisjon en stråmann. scuderia skrev (3 minutter siden): og om du ikke forstår symbolikken med Billy så er det du som har et problem. Jeg forstår symbolikken. Men den er en stråmann som viser FrP sitt saklighetsnivå. Husk at reglene ikke har forbudt parkeringsplasser for biler, slik FrP insinuerer og latterliggjør. Debatten går på balansen mellom antall bilparkeringsplasser og antall sykkelparkeringsplasser. Ikke om det skal være bilparkeringsplasser der i det hele tatt. Altså en slags tvang om å ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er kun en stråmann fra FrP. scuderia skrev (6 minutter siden): Folk sykler ikke om vinteren til Ikea.. folk sykler ikke til Ikea punktum. Skal pensjonister nå starte å sykle til ikea? IKEA har mange ansatte, mange av de kan nok tenkes å sykle til og fra jobb. Kanskje ikke i snøstorm, men nå bør vel antall sykkelparkeringsplasser ikke dimmensjoneres etter minimumsbehovet, men maksimumsbehovet. Hva tror du maksimumsbehovet er? 0? 200? 1099? Noe annet? Spiller det noen rolle hva vi forumbrukere sitter og tror eller bør noen (trafikkanalytikere e.l.) faktisk analysere behovet på en saklig og skikkelig måte? 3
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 2 minutes ago, Simen1 said: Selvsagt ikke. Det er jo FrP som svarer på disse idiotiske reglene. Problemet er bare at svaret også er idiotisk og undergraver FrP sitt eget saklighetsnivå. Det er ingen som sier at man må ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er ikke det debatten går på, så FrP sitt utspill er per definisjon en stråmann. Jeg forstår symbolikken. Men den er en stråmann som viser FrP sitt saklighetsnivå. Husk at reglene ikke har forbudt parkeringsplasser for biler, slik FrP insinuerer og latterliggjør. Debatten går på balansen mellom antall bilparkeringsplasser og antall sykkelparkeringsplasser. Ikke om det skal være bilparkeringsplasser der i det hele tatt. Altså en slags tvang om å ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er kun en stråmann fra FrP. IKEA har mange ansatte, mange av de kan nok tenkes å sykle til og fra jobb. Kanskje ikke i snøstorm, men nå bør vel antall sykkelparkeringsplasser ikke dimmensjoneres etter minimumsbehovet, men maksimumsbehovet. Hva tror du maksimumsbehovet er? 0? 200? 1099? Noe annet? Spiller det noen rolle hva vi forumbrukere sitter og tror eller bør noen (trafikkanalytikere e.l.) faktisk analysere behovet på en saklig og skikkelig måte? Er ikke IKEA selv i stand til å vurdere hvor mye sykkelparkering som er fornuftig å ha bedre enn kommunen? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå