BadCat Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Kilometerstand er ikke hva det en gang var. Etter EU-direktivene førte til storsatsing på våtbeltemotorer kan man få havari når som helst. 1
nomore Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Er en bil som har kjørt langt over tiden for bytte av registerreim egentlig velholdt?
The Avatar Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Spørsmålet er om bilen er i den stand som kjøper kunne forvente utifrå prisen og forholda forøvrig. Frå kjøpslova: Sitat § 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når a. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, b. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller c. tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. Det finnes ingen fasit, det må bli ei konkret vurdering av kjøpssum, bilens tilstand, og kva du viste eller måtte ha vist. Min umiddelbare tanke er at det er ikkje mykje du kan forvente av ein bil til 38 000 kr, særleg om bilen er ellers i god stand og køyrbar. At bytte av registerreim er ei kostbar avfære burde være kjent sjølv for dei som ikkje er bilkyndige, sjølv om eg forstår at det ikkje er lett å forutsjå at dette kosta fleire titusenar og ikkje berre mange tusenlappar å få gjort. På ein bil i denne prisklassa så meiner eg at ein skal vurdere nøye om det er verdt å følge produsentens anbefaling til når registerreima skal byttast, særleg når det er såpass dyrt som 25 000 kr. Bilen kan fungere fint langt på overtid, intervallet for skifte av registerreim er satt utifrå det produsenten tørr å garantere for. Ved å ikkje bytte registerreima så gambler du på at du har billig bil som fungerer heilt fint, men med baksiden på at npr registerreima til slutt ryker så må du rekne med at du får motorhavari som det ikkje er verdt å reparere. Sterkaste kortet ditt på reklamasjon er kanskje at dersom forhandlar og verkstedet som bytta registerreima er den samme bedrifta så er det ikkje gitt at prisen på 25 000 kr som du fekk oppgitt var spesielt prisgunstig, og at selgar/mekanikar kan ha utnytta din uvitenheit for å få deg til å tru at dette var ein kostnad som du måtte ta. 1
Svein M Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) Trolig ikke noe å klage på for en bil til denne pris. Ting som foringer må en regne med. Spesielt på biler som er gått litt. AC vil jeg tro ofte går i stykker på en bil over 10år, men det burde vert opplyst av selger at den ikke virker. Registerreim koster nok 25000 å bytte på disse. Og noe en må tenke på når en vurderer pris. Pris i forhold til alder og stand virker å være ganske grei. Du kan prøve å kreve prisavslag eller retting for feil som er funnet. Jeg er usikker på om en vil få noe. Endret 14. juni av Svein M
MailMan13 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni 28 minutes ago, Svein M said: AC vil jeg tro ofte går i stykker på en bil over 10år, men det burde vert opplyst av selger at den ikke virker. Om det går i stykker etter kort tid er det nok påregnelig. Men at det allerede er defekt ved salg uten at det er opplyst er ikke innafor. 1
Svein M Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni MailMan13 skrev (8 minutter siden): Om det går i stykker etter kort tid er det nok påregnelig. Men at det allerede er defekt ved salg uten at det er opplyst er ikke innafor. Jeg er enig
sesar Skrevet 16. juni Forfatter Skrevet 16. juni Den var et år over tiden og over 180000 km grensen som var satt av Ford. eller Ford opplyste om det da jeg spurte. Det jeg hørte var at reimene måtte byttes og fikk noen skrekkeksempler at den ikke ville gå mye over tiden på andre forum. Det var ikke samme selger og verksted som byttet reim. Ford skulle ha 30k og andre skulle ha 25k så valgte et annet verksted. Selger tok service og byttet plugger og filter. Det er mulig det kun er AC jeg kan få noe for da siden foringer er slitedel. men er dyr bil allikevel ifht markedsverdien. kanskje best å bite i det sure eplet og holde den ved like for å spre kostnaden utover noen år.
Nimrad Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Herkules2 skrev (På 14.6.2025 den 0.05): Ved kjøp av bil til under 100k ville jeg tenkt det var dødfødt å klage. Må påregne feil Nå pirker jeg litt, men å komme med en fast pris hvor det liksom skal være dødfødt å klage gir ikke mening. Du kan få en skoda citigo med gjenværende nybilgaranti under 100k.
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Svein M skrev (1 time siden): Det er viktig å bytte registerreim når den skal. Berre om du har planar om å bruke bilen i lang tid. For at det skal være verdt å bruke 25 000 kr på å førebygge motorhavari på ein bil som ikkje er verdt meir enn 38 000 kr så er det berre 13 000 kr som mangler på å kjøpe ny tilsvarande bil om registerreima ryk (eller ein får andre bilproblem). Du skal ikkje ha fungerande bil i mange månedar før det lønner seg å rulle terningen å satse på at registerreima varer i mange år til og heller sette disse 25 000 kr i banken som tilskot på å kjøpe ny bil. Det er også relativt sjeldan at registerreima ryk utan forvarsel, ofte vil du høyre det på motorlyden lenge før reima faktisk ryk. Og sjølv om reima ryk så er det heller ikkje gitt at det skjer noko anna enn at du får motorstopp, og at du då slepp unna med å montere ny registerreim. Hadde det her vært snakk om ein bil til 100 000 kr pluss så er 25 000 kr for ny registerreim ei god investering då det fortsatt er mykje restverdi i bilen. Utifrå eit miljøperspektiv så burde det lønne seg å reparere og vedlikeholde bilen, men når vedlikeholdet koster det same som ein ny bil så lønner det seg ikkje å legge så mykje pengar i å vedlikeholde motoren på ein bil som like gjerne kan får girkassehavari veka etter. 1
kremt Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni On 6/13/2025 at 9:59 PM, sesar said: On 6/13/2025 at 6:52 PM, kremt said: Er det en 1.0 liter ecoboost? Ja Gratulerer, da har du kjøpt en av de aller dårligste motorene i nyere tid. Ford Ecoboost 1.0 og Peugeot Puretech 1.2 har svært dårlig holdbarhet. Reimen går i oppløsning og tetter til smøresystemet i motoren. Oljepickup blir ofte tettet av biter fra reim som går i stykker. De tok sikkert av bunnpanne og renset denne og sil når de byttet. Får hvertfall håpe det. Da kan det hende den lever en stund enda. Men jeg syns 38 tusen var ganske rimelig. Så en 2015 til 100 tusen. Så var det en 2014 med 136 tusen km med motorhavari til 18 tusen. Motor var nok helt utslitt og tiltettet av reima som gikk i oppløsning. Det er en grunn til at det er få slike til salgs, eller at de er svært billige. De har et helt elendig rykte. Dette hadde du funnet ut ved å bruke 1 minutt på google før kjøpet. "Alle" vet dette, selv din bestemor. 1
Femtekolonne Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) On 6/13/2025 at 5:09 PM, RRhoads said: Du burde undersøkt hva det koster å skifte registerreim før du kjøpte bil. Registerreim er dyrt å bytte. Tviler sterkt på at du kommer noen veg med dette. Det er litt spesielt på de Ford motorene, og de er vel dyrest av alle? Bytte på mine vw tdi har kostet 4500-7000kr, mens på en vw up 1.0mpi røyk det 14000. Men man bør sjekke opp hva ting koster før man kjøper, det er jeg enig i. For alt selger vet er kjøper Ford mekaniker, gjør jobben gratis og får rabatt på deler. Når selger i tillegg har opplyst om at regreim må byttes så er det ikke så mye mer å snakke om. Endret 16. juni av Femtekolonne 1
FrihetensRegn Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Ford bruker i flere av sine modeller en registerreim som bader i olje og som må byttes regelmessig for å unngå motorhavari. Det er bedre å skaffe seg en bil med kjede som er nærmest vedlikeholdsfritt. Eldre biler må man beregne litt feil på, men selger har opplysningsplikt, noe som ser ut til å være overholdt i dette tilfellet. Man kan klage og krangle på en bil man har kjøpt til prisen av en vrakpant og sikkert mindre, men det er ikke verdt tid og penger.
Femtekolonne Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 3 minutes ago, FrihetensRegn said: Ford bruker i flere av sine modeller en registerreim som bader i olje og som må byttes regelmessig for å unngå motorhavari. Det er bedre å skaffe seg en bil med kjede som er nærmest vedlikeholdsfritt. Eldre biler må man beregne litt feil på, men selger har opplysningsplikt, noe som ser ut til å være overholdt i dette tilfellet. Man kan klage og krangle på en bil man har kjøpt til prisen av en vrakpant og sikkert mindre, men det er ikke verdt tid og penger. Men kjøper man vw tsi 1,2 så gjelder det motsatte. Der er reim best da kjedet strekker seg som en strikk og motoren havarerer etter 5år eller 100K km. De byttet til reim etter få år med havari. Skal kjøpe meg ny bil nå med kjede (MB). Vi har åpnet og sjekket hvor mye strekk det er og noe er det, men forhåpentligvis noen år til det rakler og bilen må skrotes.
FrihetensRegn Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Femtekolonne skrev (3 minutter siden): Men kjøper man vw tsi 1,2 så gjelder det motsatte. Der er reim best da kjedet strekker seg som en strikk og motoren havarerer etter 5år eller 100K km. De byttet til reim etter få år med havari. Skal kjøpe meg ny bil nå med kjede (MB). Vi har åpnet og sjekket hvor mye strekk det er og noe er det, men forhåpentligvis noen år til det rakler og bilen må skrotes. Det er vel et spesialtilfelle hos VW, de fleste biler med kjede går vel ganske fint uten bekymring i minst 200 000 km. Men om man først skal bytte kjede, så er vel det en god del dyrere enn bytte av reim? Jeg tror en god del eldre biler heller blir vraket enn å bytte deler om det blir mye arbeid. Flere av verkstedene i mitt område har nå arbeidstimer til over 1500 kr. Jeg fikk et prisoverslag fra ett verksted på 3600 kr for vanlig bytte av motorolje og oljefilter på en vanlig personbil.
Maabren Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Skjønner egentlig ikkje problemet her, biler under 100k er stort sett rep-objekt som har forskjellige skavanker alt etter kjørelengd og vedlikehold. Ikkje verdt å lage styr for ein bil til 38k. Hadde dog heller funne ein billigare måte å fått bytta den reg-reima, eller teke jobben med det sjølv. At du ikkje sjekka AC før kjøp er surt, men ikkje noko som er nødt å funke. Fjern AC så blir bilen lettare samt bruker mindre drivstoff. Vinn-vinn og greier...
RRhoads Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Femtekolonne skrev (1 time siden): Det er litt spesielt på de Ford motorene, og de er vel dyrest av alle? Bytte på mine vw tdi har kostet 4500-7000kr, mens på en vw up 1.0mpi røyk det 14000. Men man bør sjekke opp hva ting koster før man kjøper, det er jeg enig i. For alt selger vet er kjøper Ford mekaniker, gjør jobben gratis og får rabatt på deler. Når selger i tillegg har opplyst om at regreim må byttes så er det ikke så mye mer å snakke om. Ja, viktig å sjekke, spesielt i den prisklassen. Har kjøpt noen biler i den prisklassen selv, og noe av det første jeg sjekker på en bil jeg skal kjøpe er hvor lenge det er til regreim skal skiftes, og hvor mye det koster. 1
Herkules2 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Nimrad skrev (På 16.6.2025 den 7.30): Nå pirker jeg litt, men å komme med en fast pris hvor det liksom skal være dødfødt å klage gir ikke mening. Du kan få en skoda citigo med gjenværende nybilgaranti under 100k. Ser poenget, men såvidt skoda citigo når opp å fortjene å bli kalt en "bil" for meg, mer gocart. Setter meg ikke frivillig inn i en sånn doning. Kjedelig med en bil som kan kollapse hvert øyeblikk hvor man tenker hvert sekund kan bli din siste time. Min gyldne regel er; styr unna alt under 100 høvdinger for en ekte bil (med mindre du er Reodor Felgen og kan mekke litt selv).
Svein M Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Loven er den samme uansett pris. Poenget er at feil som er kjent må det sies i fra om. Loven skal gi en beskyttelse for bilkjøpere.
The Avatar Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Herkules2 skrev (13 timer siden): Ser poenget, men såvidt skoda citigo når opp å fortjene å bli kalt en "bil" for meg, mer gocart. Setter meg ikke frivillig inn i en sånn doning. Kjedelig med en bil som kan kollapse hvert øyeblikk hvor man tenker hvert sekund kan bli din siste time. Min gyldne regel er; styr unna alt under 100 høvdinger for en ekte bil (med mindre du er Reodor Felgen og kan mekke litt selv). Den konkrete vurderinga etter lova er om "tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers". Kjøper du ein GoCart så har denne ein mangel om du har betalt overpris, kva som er overpris blir også ei vurdering men om eg legg til grunn at du må ha betalt ca 10% meir enn reell verdi for å kunne påstå at bilen er i "vesentlig" dårlegare stand enn du hadde grunn til å tru så må du opp i litt summer før disse 10% merkes i særleg grad. Merk her er at det ikkje finnes ei 10% grense, men det kan være eit utgangspunkt for å vurdere om du har fått nok bil for pengane. Om bilen har ein reell og objektivt verdi på 100 000 kr, og du betalar 150 000 kr for den så er det etter mitt syn heilt innlysande at du kunne rekne med å få meir bil for pengane enn det som er tilfellet. Har du betalt 110 000 kr for den same bilen så har du gjort ein dårleg deal, men det er ikkje gitt at du har betalt feil pris i forhold til verdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå