Gå til innhold

Utvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet
42 minutes ago, jjkoggan said:

Intersannt begrepet.  En kan bli født i Norge og aldri bo i et annet land og bli sett som innvandrer 

Hadde det vært opp til meg, skulle norskfødte vært nordmenn, om de føler det slik.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutes ago, jjkoggan said:

Intersannt begrepet.  En kan bli født i Norge og aldri bo i et annet land og bli sett som innvandrer 

Er vel som i USA där folk sier var de kom ifra för många generationer sen. 

Tror vel egentligen at de allra flesta ikke har noe problem med begreppen andra generations invandrare eller att det de gäller inte har någon problem med att identifisera sig med föräldrarna hemland. 

• Liker 2
Skrevet

Er nordmenn de mest rasistiske i Europa?

https://www.forskning.no/etnisitet-hogskolen-i-innlandet-partner/er-nordmenn-de-mest-rasistiske-i-europa/2040994

– Vi er nok mer rasistiske enn vi liker å tro.

Ny omfattende rapport: En høy andel barn og unge opplever rasisme

https://www.bufdir.no/aktuelt/ny-omfattende-rapport-en-hoy-andel-barn-og-unge-opplever-rasisme/

Unge med bakgrunn fra Afrika utenom Nord-Afrika er gruppen som rapporterer mest opplevd diskriminering. Her oppgir 71 prosent av respondentene å ha opplevd rasistiske ytringer på minst én arena i løpet av det siste året.

Ny undersøkelse: Halvparten mener hverdagsrasisme er utbredt

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ny-undersokelse_-halvparten-mener-hverdagsrasisme-er-utbredt-1.16763169

En fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av NRK, viser at halvparten av oss mener at hverdagsrasisme er svært eller ganske utbredt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
50 minutes ago, jjkoggan said:

Ja, det er helt hull i hodet. De er selvsagt nordmenn. 

• Liker 3
Skrevet

De er gjerne nordmenn kun når det passer seg. Når andre ting passer best er de innvandere, eller afrikanere. Det blir liksom aldri godt nok uansett hva Norge gjør for dem. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

De er gjerne nordmenn kun når det passer seg. Når andre ting passer best er de innvandere, eller afrikanere. Det blir liksom aldri godt nok uansett hva Norge gjør for dem. 

Den der klisjeen der, har gaatt saa lenge jeg kan huske, rimelig snever, spoer du meg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

Merkelig at det skal være sånn, men jeg tror ikke det er helt uvanlig overalt uten at jeg forstår helt hvorfor det skal være sånn. Hvis du flytter til Korea og får barn vil dine barn bli omtalt som innvandrere, og det samme blir nok en del barn av svenske, polske eller engelske foreldre omtalt som her i Norge.

Hudfarge, språk og opphav er nok dessverre noe folk av en eller annen gang henger seg veldig opp i når man skal finne ut om noen "egentlig" er Norsk. Iogmed at det er helt umulig å beskrive hva en "nordmann" egentlig er, altså en fasit, så er det eneste riktige å si at dersom du er født her eller er norsk statsborger, så er du norsk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
flamethower1234 skrev (3 minutter siden):

Bra du har funnet ut av det:)

Ønsker ikke å skape noen personlig diskusjon.

Du mener det gjerne på en helt annen måte, men jeg leser slike kommentarer(og mange andre) som rasisme. Spesielt når de skrives før en vet slike detaljer i saken og det er det eneste budskapet. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, rabler said:

Intressant vinkling, Norge er alltså mest rasistiska i Europa på grund av att man tycker den egna kulteren är bättre än en del andra kulturer. 

Hur tolkar man det i samband med att det faktiskt er forskjeller i kulturer som man relativt objektivt sätt kan anse vara bra eller dåliga? 

Är det ändå inte lite bättre kultur i Norge än i Afganistan? Är det inte bättre att låta kvinnorna ha på sig det de vill istället för burka? Demokratie kanske är bättre än diktatur? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
fredrik2 skrev (46 minutter siden):

Tror vel egentligen at de allra flesta ikke har noe problem med begreppen andra generations invandrare eller att det de gäller inte har någon problem med att identifisera sig med föräldrarna hemland. 

Men hva er hensikten med å skape dette skillet? 

• Liker 4
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Ønsker ikke å skape noen personlig diskusjon.

Du mener det gjerne på en helt annen måte, men jeg leser slike kommentarer(og mange andre) som rasisme. Spesielt når de skrives før en vet slike detaljer i saken og det er det eneste budskapet. 

Jeg er på ingen måte rasist. Er bare veldig skeptisk til innvandring fra visse land og statistikken lyver ikke. Det er ikke bare Norge. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutes ago, Baranladion said:

Men hva er hensikten med å skape dette skillet? 

Beror väl på vad man vill bruka det till. Ett skille kan for eksempel vara intressant för statistik, statistik som både kan vara positiv och negativ. 

Invandrare kan också vilja ha en identitet med landet de ursprungligen kommer ifra trots norskt statsborgarskap och annat. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (5 timer siden):

I verste fall blir Norge et monokulturelt samfunn. Det må vi unngå.

Var vel det på 50-60 tallet? Brunost og nisselua som var tingen? Og karsk i Trøndelag. Osv.. ;)

Endret av Jarmo
Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

Min bestefar var innvandrer, ingen kaller meg en innvandrer fordi jeg ble født i New Jersey, ikke et annet land

• Liker 3
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Min bestefar var innvandrer, ingen kaller meg en innvandrer fordi jeg ble født i New Jersey, ikke et annet land

Og jeg er Finsk innvandrer. Jobbet fra første dag siden jeg kom hit.(kom hit for å jobba, intervju på en fredag og startet jobben første mandag.) 

Endret av Jarmo
Skrevet
1 minute ago, jjkoggan said:

Och i Norge hade du kanske blivit kallad 3:dje generations invandrer i en del sammanhang. 

Tror vel också att du skönte at det jag tänkte på var att amerikaner kan kalla sig norsk-amerikaner trots att det var 100 år sen släkten flyttade eller att i visa områden bor det många norsk-amerikaner.

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Och i Norge hade du kanske blivit kallad 3:dje generations invandrer i en del sammanhang. 

og på slik måte gjør du det  vanskelig å ikke bli sett som en outsider som blir aldri helt norsk.

Sitat

Tror vel också att du skönte at det jag tänkte på var att amerikaner kan kalla sig norsk-amerikaner trots att det var 100 år sen släkten flyttade eller att i visa områden bor det många norsk-amerikaner.

Selvsagt, men en norsk amerikaner er 100% amerikansk, ikke en innvandrer-outsider.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...