bo1e Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) HF- skrev (3 minutter siden): No skriv nrk at det var bensin han hadde med på bussen, han åpna den uten å lukke skikkelig, fikla med en lighter og dermed tok det fyr. Dei skriv derimot ingenting om ka han skulle med bensinen Hvor troverdig er den situasjonsbeskrivelsen? Hvordan og hvorfor kom han seg av bussen uten et pip før det ble katastrofe? Politiet har snakket med de andre som var på bussen så de har nok god kontroll på hendelsesforløpet, og valget av siktelse er neppe dratt ut av løse luften. De mener det var en villet handling. Endret 8. juli av bo1e 3
leticia Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli HF- skrev (3 minutter siden): No skriv nrk at det var bensin han hadde med på bussen, han åpna den uten å lukke skikkelig, fikla med en lighter og dermed tok det fyr. Dei skriv derimot ingenting om ka han skulle med bensinen Det er guttens egen forklaring. Hvem tror egentlig på dette? 3
rozon Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 4 minutes ago, HF- said: No skriv nrk at det var bensin han hadde med på bussen, han åpna den uten å lukke skikkelig, fikla med en lighter og dermed tok det fyr. Dei skriv derimot ingenting om ka han skulle med bensinen Vi ser jo hva han skulle med bensinen; utføre et terrorangrep på en buss. 5
AtterEnBruker Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli leticia skrev (33 minutter siden): Folk blir bare mer og mer frustrerte når man ikke tør å snakke om årsaksforklaringer og mulige løsninger. Det virker også som at noen ønsker å ha en viss forhåndsbestemt årsaksforklaring, fordi det er en enkel forklaring. Noen gjorde en grusom handling fordi hen er innvandrer. Enkel og grei forklaring. Løsningen er da mindre/null invandring. En enkel og grei løsning. De vil ha en enkel fortelling om at "vi" er the good guys. "De" er skurkene. Det nevnes også integreringspolitikk. Hvis vi ender opp nok en gang med enda mer skattelette for de rikeste, tror jeg neppe at det vil bedre rersursene for å forbedre integreringspolitikken. 4
bo1e Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Skatt er ikke en utømmelig kilde. Behovet til integreringskapasitet kan ikke dekkes av skatteøkning. Og penger er sannsynligvis ikke den eneste ressursen som avgjør kapasitet heller, kanskje ikke den mest avgjørende en gang. Hvis alt tyder på at vi overskrider kapasiteten til vellykket integrering så må det løses på en annen måte. Endret 8. juli av bo1e 2 1
ps5 Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 17 minutes ago, bo1e said: Hvor troverdig er den situasjonsbeskrivelsen? Hvordan og hvorfor kom han seg av bussen uten et pip før det ble katastrofe? Politiet har snakket med de andre som var på bussen så de har nok god kontroll på hendelsesforløpet, og valget av siktelse er neppe dratt ut av løse luften. De mener det var en villet handling. Han har neppe neppe høyeste karakter i stil-skriving fra skolen. 2
HF- Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli bo1e skrev (20 minutter siden): Hvor troverdig er den situasjonsbeskrivelsen? Hvordan og hvorfor kom han seg av bussen uten et pip før det ble katastrofe? Politiet har snakket med de andre som var på bussen så de har nok god kontroll på hendelsesforløpet, og valget av siktelse er neppe dratt ut av løse luften. De mener det var en villet handling. Det at han stakk uten å slå alarm vitner mot hans forklaring. Dersom det var et uhell ville det være naturlig å rope ut for å varsle dei andre på bussen 4
Populært innlegg leticia Skrevet 8. juli Populært innlegg Skrevet 8. juli AtterEnBruker skrev (4 minutter siden): Det virker også som at noen ønsker å ha en viss forhåndsbestemt årsaksforklaring, fordi det er en enkel forklaring. Noen gjorde en grusom handling fordi hen er innvandrer. Enkel og grei forklaring. Løsningen er da mindre/null invandring. En enkel og grei løsning. De vil ha en enkel fortelling om at "vi" er the good guys. "De" er skurkene. Det nevnes også integreringspolitikk. Hvis vi ender opp nok en gang med enda mer skattelette for de rikeste, tror jeg neppe at det vil bedre rersursene for å forbedre integreringspolitikken. Det er en enkel løsning med mindre innvandring. Det betyr mindre importert kriminalitet (innvandrere er f.eks overrepresentert i fengsel i forhold til andelen innbyggere de utgjør. ) Jeg er fullstendig klar over at det er andre ting som spiller inn på statistikken, som fattigdom, traumer fra hjemlandet, diskriminering i jobbsammenheng, hverdagsrasisme, kyniske kriminelle gjenger som rekrutterer folk under kriminell lavalder (brannfakkelen religion og tradisjonelle kjønnsroller) osv. Men hvis man ser enkelt på det, kun på kriminalitetsstatistikken, så jo, da er mindre innvandring en enkel løsning. Jeg syns ikke man skal straffe en hel gruppe fordi noen i gruppa ikke kan oppføre seg. Men det er jammen på tide at man forstår alvoret og setter inn tiltak mot de individene som ødelegger for resten av gruppa. 8 2
leticia Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Vil legge til at jeg støtter politiets forklaring i denne saken, at han helte bensin, og tente på. Ikke noe ala "skulle bare lukte litt, lukket ikke skikkelig, mistet hele greiene, og upps så uheldig at han kom borti lighteren han fiklet med" 😖 Regner med at politiets versjon støttes av vitneforklaringer... 5
obygda Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) HF- skrev (15 minutter siden): Det at han stakk uten å slå alarm vitner mot hans forklaring. Dersom det var et uhell ville det være naturlig å rope ut for å varsle dei andre på bussen Selvfølgelig ville det å varsle de andre passasjerene være naturlig..og hadde det vært kameratene hans som var med så ville han jo det..men han stakk..Mao burde man se på om terror var en mulig forklaring her. Videre er det jo dessverre slik at å være idiot kan være formildende i dagens rett..Det burde være skjerpende slik at alle som ikke gjorde rasjonelle handlinger fikk en skjerpende straff. Et samfunn kan ikke overleve om vi klapper på skuldrene og unnskylder dumskap. En person som tar bensin inn på en buss og fikler med lighter burde automatisk bli regnet som terrorist. Endret 8. juli av obygda 3
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) El burro skrev (På 8.7.2025 den 13.17): Men hvorfor er de fattige og trangbodde?. Får enkelte grupper innvandrere flere barn enn hva de har økonomi og husrom til å forsørge?, hvis det er tilfellet kommer det da av kultur, religion eller er det andre årsaker?. Mange innvandrere sender veldig mye penger til hjemlandet i følge valutaregisteret, somaliere topper denne listen men samtidig så er de også den gruppen innvandrere som er minst representert i arbeidslivet. Hvor kommer pengene fra?, er det sånn at de sender f.eks. barnetrygd eller andre sosiale stønader til utlandet istedet for å bruke pengene på sine egne barn her i Norge?. Det er nok sammensatt. Dels kicker "sosial arv" inn, dvs. trenden der barn av foreldre med lav sosioøkonomisk status (utdanningsnivå, inntekt, arbeidsledighet, uførhet) generelt også har lav status som voksne. Dette ser man ikke kun når det kommer til innvandrere, men også hos etniske nordmenn. At en del har forpliktelser til familie i hjemlandet, er helt sikkert også en faktor. Tipper også at en del subkulturelle fenomener er medvirkende. I en del kulturer vil det å ha en stor familie være et større statussymbol enn materielle goder, der sistnevnte i grunnen mest bunner i om du klarer å brødfø alle og har tak over hodet. Fattigdom er også en subjektiv opplevelse. Dersom du teknisk sett har en inntekt under fattigdomsgrensen, men du er på linje med resten av individene i subkulturen du tilhører, vil de færreste ha en opplevelse av å være fattige. Motsatt ser man også at mange som teknisk sett er velstående ha en opplevelse av å være fattige fordi man ikke har råd til like mange utenlandsreiser, like stort hus eller like fin bil som de man sammenligner seg med. Men en faktor er også det fallet en del opplever i sin status knyttet til det å forflytte seg fra et land til et annet. Dette er anekdotisk og jeg har ikke tall på det for hånden, men jeg kjenner til flere familier som kom til Skandinavia som flyktninger fra Iran, Irak og Balkan på 80- og 90-tallet, der foreldrene hadde vært ressurssterke i hjemlandet, men endte opp som fattige i landet som tok dem i mot. I flere tilfeller fikk de ikke godkjent utdanningene sine fra hjemlandet i Norge (det var bla. svært vanskelig å få innhentet dokumentasjon på slikt fra et hjemland i krig), de mistet all ansiennitet de måtte ha bygget opp i hjemlandet, det tok lang tid for dem å lære språket, og de måtte i stor grad ta til takke med jobber som ufaglærte e.l. Dette har jo også vært et tema nå med flyktningene fra Ukraina, der høye krav i det norske arbeidslivet både til språkkunnskaper og formell utdanning gjør det vanskelig for mange å komme ut i jobb. Endret 11. juli av Hugo_Hardnuts 2
sk0yern Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli AtterEnBruker skrev (31 minutter siden): Hvis vi ender opp nok en gang med enda mer skattelette for de rikeste, tror jeg neppe at det vil bedre rersursene for å forbedre integreringspolitikken. Bedre å få de til Sveits sies det. 2
podcarsten Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli HF- skrev (19 minutter siden): Det at han stakk uten å slå alarm vitner mot hans forklaring. Dersom det var et uhell ville det være naturlig å rope ut for å varsle dei andre på bussen Nemlig. Å stikke fra stedet i en stjålet hjullaster taler på alle måter imot forklaringen. Og uhell med bensin fører som regel til visse brannskader, har ikke lest noe om hvor skadet vedkommende er. Merkelig at advokaten hans er så mye ute i media, ville tro det var bedre å holde en lav profil i en slik sak. 2
skaftetryne32 Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Skal jeg holde meg til trådens tema, så må det vel være lov å si at skribenter uansett statsborgerskap å hudfarge må kastes ut av landet før de fører oss inn i fortapelsen, skal man tro trådens tema så har Jo Nesbø, Karin Fossum og Jørn Lier Holst ført til mer drap, ran, voldtekt å kriminalitet i Norge enn selveste bibelen🤣 3
AtterEnBruker Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli bo1e skrev (27 minutter siden): Skatt er ikke en utømmelig kilde. Behovet til integreringskapasitet kan ikke dekkes av skatteøkning. Penger generellt er ikke en utømmelig kilde. Jo mer penger de rikeste får, jo mindre får resten av folket. Og mindre blir det på statlige programmer som har til hensikt å hjelpe folket. Og ja, det vil alltid være en eller annen form for "stat", enten det er de formelle statsoverhodene, eller storbedriftseiere som styrer skuta. Og penger er desverre en betydelig del av integreringskapasitet. ikke hele delen, men mye av det. leticia skrev (15 minutter siden): Jeg er fullstendig klar over at det er andre ting som spiller inn på statistikken, som fattigdom, traumer fra hjemlandet, diskriminering i jobbsammenheng, hverdagsrasisme, kyniske kriminelle gjenger som rekrutterer folk under kriminell lavalder (brannfakkelen religion og tradisjonelle kjønnsroller) osv. Nettopp. Men de er mer kompliserte forklaringer, ikke nødvendigvis kompliserte, men mer kompliserte enn den enkle forklaringen. Dessuten, mye av de punktene du nevner, som f.eks tradisjonelle kjønnsroller, tvinger oss til å se innover mot oss selv også. Og folk som vil ha en ren, pen og enkel forklaring som at "vi er the good guys, i motsetning til "dem", vil helst unngå dette. Folk har sikkert lagt merke til at konseptet "tradisjonelle kjønnsroller" de siste åra har råtnet en del hjerner hos flere og flere vestlige, og ikke lenger bare innvandrere. 2 1
skaftetryne32 Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Hvorfor skal alltid de rike få gulrot, mens man svinger pisken mot de fattige, vi burde prøve å reversere det, se om vi får rikingene hjem igjen, og innvandrere ut av et miljø som avler kriminalitet. 1 2
rozon Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 9 minutes ago, Hugo_Hardnuts said: Det er nok sammensatt. Veldig bra innlegg! 2 minutes ago, AtterEnBruker said: Nettopp. Men de er mer kompliserte forklaringer, ikke nødvendigvis kompliserte, men mer kompliserte enn den enkle forklaringen. Dessuten, mye av de punktene du nevner, som f.eks tradisjonelle kjønnsroller, tvinger oss til å se innover mot oss selv også. Og folk som vil ha en ren, pen og enkel forklaring som at "vi er the good guys, i motsetning til "dem", vil helst unngå dette. Folk har sikkert lagt merke til at konseptet "tradisjonelle kjønnsroller" de siste åra har råtnet en del hjerner hos flere og flere vestlige, og ikke lenger bare innvandrere. Men trenger man forklare alt? Kan ikke det faktum at innvandrere står for en proposjonelt større andel av kriminaliteten bare tale for seg selv? Endres det av en forklaring? Rent pragmatisk, setter du deg på en tegnestift og det gjør vondt, så tar du den bort. Løsningen er ikke å finne ut hvem som la den der og finne årsakssammenhengen mens du fortsette å sitte på den vonde tegnestiften. 3 2
skaftetryne32 Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli podcarsten skrev (8 minutter siden): Nemlig. Å stikke fra stedet i en stjålet hjullaster taler på alle måter imot forklaringen. Kan ha fått panikk, det taler ikke nødvendigvis mot forklaringen, panikkreaksjoner er ikke logiske. Pga stressrespons så greier man ikke å få frem ordene, men jeg vet ikke altså.
Nepa Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli podcarsten skrev (9 minutter siden): Nemlig. Å stikke fra stedet i en stjålet hjullaster taler på alle måter imot forklaringen. Tyder også på at det er brukt lunte, for å ha et ekstra minutt til å komme seg unna? Mens han etterlot de andre i en alvorlig situasjon. De andre må ha sittet et stykke unna. Ellers ville de ha merket bensinlukt.
rozon Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Just now, Nepa said: Tyder også på at det er brukt lunte, for å ha et ekstra minutt til å komme seg unna? Mens han etterlot de andre i en alvorlig situasjon. De andre må ha sittet et stykke unna. Ellers ville de ha merket bensinlukt. Jeg husker en gang jeg skulle fylle Zippo lighteren på bussen. I min tid brukte vi alltid 95 blyfri da det er mye billigere enn lighter bensin. Så jeg satt der og tømte oppi lighteren, så kom det en hump i veien så da spruta det litt bensin utover da. Jeg fikk skrudd på korken på kanna og satte den mellom setene mens jeg bare skulle teste Zippoen da. Og plutselig så tok det fyr i setet og greier, så jeg måtte bare komme meg ut. Siden jeg ikke hadde en skikkelig bensinkanne, men brukte en sånn gammel Cola flaske, så smelta jo dritten etter hvert. Fy faen for en smell. Og altså, dette er jo ikke min feil. Det er jo den som laga humpen i veien som har skylden her. Og du, den hjullasteren jeg kapra... Etter å sniffa masse bensin - du vet jo hva det gjør - så var jeg så høy at det husker jeg ikke noe av altså. Men det var heller ikke meningen å gjøre ass... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå