sedsberg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) 3 minutes ago, likferd said: Tror du elbiler er unntatt fra EU kontroll? Hva har det med saken å gjøre? Det er fossilbiler som vil feile på utslippskrav. Vi må få disse bort fra norske veier så vi kan redde planeten. Elbiler vil bli erstattet av nye elbiler. Endret 20. mai av sedsberg
likferd Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Utslippskrav, lol. Før EU har fått skrevet dette inn i lov, er bilparken så og si elektrisk uansett. Noe slikt som nittiåtte prosent av nye biler er elbiler i Norge. Dessuten har ikke utslippskrav tilbakevirkende kraft, så ironisk nok er det de reneste fossilbilene som vil feile, mens eldre Euro 4 biler vil gå rett gjennom. Det eneste denne loven vil gjøre er å fordyre bilholdet i hovedsak for elbilister, som nå for 2-er feil på bremsene hvert år istedet for annethvert år. Snakk om skivebom. Om du oppriktig mener det er bra for miljøet å erstatte elbiler med nye elbiler hver 10. år... Endret 20. mai av likferd
Valmeth Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Utslippskrav er sjelden noe problem om motoren er noenlunde frisk. Jeg har selv fått godkjent euro5-bil med hul DPF og blendet egr. Iflg kontrollinstruks skal ikke avgass måles om alt ser originalt ut og man ikke får feilkoder ved avlesing. Om dette gjelder euro6 vet jeg ikke, men hvertfall for et par år siden var det samme kontrollrutine for euro4 og -5. Innbiller meg det ble strammet inn for eu6.
likferd Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Det er jo uansett et "moot point" i norge. Før dette har komt inn i lov, er jo bilene som vil bli rammet i all hovedsak elektriske, og før loven har rukket å fylle 10 år, vil så og si alle biler det gjelder være elektriske, eller veteran (som er unntatt reglene). Igjen snakker vil om regler EU presser gjennom uten engang en flyktig tanke om at land ikke er like. Om norge innfører dette, er det i alle hovedsak bare en massiv overføring av penger fra billister til verksteder, uten en eneste god grunn, med mindre målet er å overføre penger fra billister selvsagt. Noe som virker mer og mer sannsynlig. Endret 20. mai av likferd 1
Gavekort Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Vokteren skrev (14 timer siden): Dessuten har klimaekstremister som vil at ingen skal ha privatbil, men bare kjøre kollektivt, hengt seg på hallelujakoret. Fin stråmann 1
agvg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Gavekort skrev (8 minutter siden): Fin stråmann Nåja, det er endel politisk motstand mot privatbilisme, nå som man ikke kan bruke eksos-argumentet lengre så kommer det virkelige motivet frem, man liker ikke individualismen en bil gir. Så regler for og fordyre og vanskeliggjøre bruk av privatbiler omfavnelse med stor iver av endel. 3 1
Kajac Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mr.M skrev (2 timer siden): btw, har vært på "minst hundre" kontroller opp gjennom aldri fått "mangel" på dette, er det virkelig så utbredt? (eller bare bare fyller/tapper de dekket til riktig trykk uten å lage stort nummer ut av det) Jeg fikk feil på det for noen år siden, så det blir sjekket. Men fikk 1'er feil.
Gavekort Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai agvg skrev (30 minutter siden): Nåja, det er endel politisk motstand mot privatbilisme, nå som man ikke kan bruke eksos-argumentet lengre så kommer det virkelige motivet frem, man liker ikke individualismen en bil gir. Så regler for og fordyre og vanskeliggjøre bruk av privatbiler omfavnelse med stor iver av endel. Fortell meg mer hva denne fiktive personen laget av strå mener. 1
Mr.M Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai Kajac skrev (6 timer siden): Jeg fikk feil på det for noen år siden, så det blir sjekket. Men fikk 1'er feil. ser man det ja generelt (i alle fall sommertid) er det vel endel som overfyller dekkene pga. drivstoff-økonomi. Men føles litt skummelt blir det for mye, man merker det er altfor lett på rattet
obygda Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai likferd skrev (7 timer siden): Det er jo uansett et "moot point" i norge. Før dette har komt inn i lov, er jo bilene som vil bli rammet i all hovedsak elektriske, og før loven har rukket å fylle 10 år, vil så og si alle biler det gjelder være elektriske, eller veteran (som er unntatt reglene). Igjen snakker vil om regler EU presser gjennom uten engang en flyktig tanke om at land ikke er like. Om norge innfører dette, er det i alle hovedsak bare en massiv overføring av penger fra billister til verksteder, uten en eneste god grunn, med mindre målet er å overføre penger fra billister selvsagt. Noe som virker mer og mer sannsynlig. Helt enig..EU sin svake side er jo nettopp at de ser på lokale egne problemer og ikke forstår at land er ulike 1
Vokteren Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Gavekort skrev (6 timer siden): Fortell meg mer hva denne fiktive personen laget av strå mener. Privatbilistene skattlegges og uglesees stadig grovere på klimaets alter. Når enkelte nye boliger i Norge bygges uten biloppstillingsplasser, har bilfiendlighetene gått for langt. Stadig hyppigere og dyrere kontroller er bare en del av bildet 1
BadCat Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Staten burde betale for kontrollene siden det er den som vil ha de. For pengene som hver år feilaktig sendes til Ukraina kan man kjøpe 65 millioner PKK-timer fra norske verksteder. 1
MailMan13 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) "Åpenbart for lavt lufttrykk" vil nok si visuell kontroll, ikke måling. Er trykket så lavt at det er synlig på dekket, eller varsellampe lyser, så anmerkes det. Det er en lik formulering for hjulstilling. Hvis noe er "åpenbart i feil stilling" så skal det anmerkes, men de måler ikke hjulstilling på en EU-kontroll. Endret 20. mai av MailMan13
obygda Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai BadCat skrev (2 minutter siden): Staten burde betale for kontrollene siden det er den som vil ha de. For pengene som hver år feilaktig sendes til Ukraina kan man kjøpe 65 millioner PKK-timer fra norske verksteder. Det sendes ingen penger feilaktig til Ukraina..Det er bare russere som tenker slik..Men en ting liker jeg ikke..og det er alle de store dyre diesel kjerrene som kjører rundt med Ukrainske skilt av Ukrainske menn i stridsdyktig alder...I Norge...Hva gjør de her? Både bilene og sjåførene hører vel hjemme i Ukraina..der de kan brukes til mer nytte mot Putin..
BadCat Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Det har ikke noe med Russland å gjøre. Det er er en million fattige nordmenn som trenger de pengene. Spesielt 300k som trenger tannbehandling og 5k husløse barnefamilier.
agvg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai BadCat skrev (6 minutter siden): Det har ikke noe med Russland å gjøre. Det er er en million fattige nordmenn som trenger de pengene. Spesielt 300k som trenger tannbehandling og 5k husløse barnefamilier. Du kan være helt trygg på at de pengene aldri under noen omstendigheter hadde kommet noen av de gruppene til gode. Man snakker varmt om de fattige og spesielt fattige barnefamilier, og gjøre noe utover snakk kommer aldri på tale. Slik har det vært i årtier, kommunene blir stadig mer underfinansiert mens staten drukner i penger. Stadig mer av velferden for de svakeste kuttes, de svakeste og fattigste stemmer skjelden i valg, så kutte for disse gruppene er helt risikofritt, kutt hos den taleføre, velutdannede middelklassen koster stemmer og skaper mye støy. Husk at politikere er bare selgere, de selger lovnader i bytte mot stemmer. 1
kremt Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Når dette trer i kraft blir det vel automatisk 10 tusen i året for skiver og klosser foran og bak for mange tenker jeg. Mange bremser for lite og nesten ingen vedlikeholder bremsene sine selv. Ei heller spyler / rengjør bilen under for skitt, salt og gjørme som samler seg over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå