Sjørøver Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni herzeleid skrev (36 minutter siden): I tillegg skal en ikke se bort ifra at en i større grad vil få øynene opp for økende antall ‘triste skjebner’ med ensomhet og mennesker som oppdager at ‘ungdomstilværelsen’ mister noe av sjarmen med alderen. Vi vil se mange selvmord de neste tiårene. herzeleid skrev (37 minutter siden): Så tror jeg som andre at mye ligger i kulturen, og at ideal om et evig ungdomsliv er en viktig faktor. Samtidig pekes det jo på at unge (særlig menn) blir mer konservative, og kanskje får flere unge tidligere øynene opp for hvor meningsfult det å ‘bli voksen’ og stifte familie faktisk er. Ei på jobben til søsteren min ble gravid når hun var 25 med en som hun hadde vært sammen med i mange år. De andre, 30+, snakket om henne som at livet var over og at de ikke forsto hvorfor hun ikke tok abort. Flere av de har barn selv. det er så merkelig.
leticia Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Denne artikkelen gir et godt bilde (syns jeg) på hvorfor man ikke får flere barn / fødselstallene holdes nede... Barnedrøm i skjul – Ytring 2
leticia Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Sjørøver skrev (12 minutter siden): Ei på jobben til søsteren min ble gravid når hun var 25 med en som hun hadde vært sammen med i mange år. De andre, 30+, snakket om henne som at livet var over og at de ikke forsto hvorfor hun ikke tok abort. Flere av de har barn selv. det er så merkelig. Nå sier du ikke noe om hvilken type jobb / offentlig eller privat, men det å få barn (for kvinner vel og merke) kan være drepen for en karriereutvikling, særlig i privat sektor. Kanskje de som har barn selv på dette arbeidsstedet har erfaring med hvordan de har blitt behandlet i arbeidslivet etter de fikk barn, i forhold til hvordan de ble behandlet før de fikk dette. Så nei, så veldig merkelig er det ikke. Men likevel ugreit å snakke slikt om en kollega, og håper de ikke sa det rett til henne. 2
VifteKopp Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni leticia skrev (34 minutter siden): Tja, frihet kan bety så mangt. Hva hvis man ikke er interessert i å sitte på bar hver fredag kveld (fordi man faktisk ikke drikker alkohol), man har barnepass så man kan ta den langweekenden til en europeisk storby, hva hvis barna og deres interesser blir det store "hobbyprosjektet" ditt, at deres interesser blir dine interesser osv. Man må bare endre tankegangen / planleggingen litt, så får man til det meste. (også når man har mange barn). Jeg tenker man må fokusere på hva man "får", ikke hva man "mister"... Man får og man mister, slik har det alltid vært med barn, men aldri tidligere i historien har man kunnet miste mer. Det moderne liv har for mange fristelser, muligheter, alternative livsmåter. Staten kan ikke "bestikke" en som har lyst til å reise verden rundt til å bli hjemme og få en unge. Den kan kanskje overbevise noen par som har én til å få to.
leticia Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni VifteKopp skrev (5 minutter siden): Man får og man mister, slik har det alltid vært med barn, men aldri tidligere i historien har man kunnet miste mer. Det moderne liv har for mange fristelser, muligheter, alternative livsmåter. Staten kan ikke "bestikke" en som har lyst til å reise verden rundt til å bli hjemme og få en unge. Den kan kanskje overbevise noen par som har én til å få to. Jeg er enig med deg (slik jeg tolker deg), at statlige virkemidler for å få barn vil ha svært liten effekt, om noen effekt i det hele tatt. Vi kvinner har ikke staten og samfunnet i tankene (og det regner jeg ikke med menn har heller) når vi bestemmer oss for om vi skal få barn eller ikke, og eventuelt hvor mange. 2
VifteKopp Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni leticia skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg (slik jeg tolker deg), at statlige virkemidler for å få barn vil ha svært liten effekt, om noen effekt i det hele tatt. Vi kvinner har ikke staten og samfunnet i tankene (og det regner jeg ikke med menn har heller) når vi bestemmer oss for om vi skal få barn eller ikke, og eventuelt hvor mange. Ja, etter innføringen av prevensjonsmidler og fjerningen av sosialt press (dog, det finnes noe indirekte press) er det å få barn eller ikke et rent emosjonelt valg. 2
knopflerbruce Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni VifteKopp skrev (8 timer siden): Kanskje du er flink til det, det vet jeg ikke, men folk generelt sett er dårlige til å vurdere fremtidig oppførsel. Og jo lenger frem i tid, jo verre blir det. Ikke spør en dame hvor mange barn hun ønsker, før hun faktisk har gått gjennom et svangerskap, kan være en fin regel. Jeg opplever at folk er generelt gode til det. Men kanskje jeg har litt for mange kvinne-venner, slik at jeg ikke ser hele bildet? Who knows. 2
herzeleid Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Sjørøver skrev (6 timer siden): Ei på jobben til søsteren min ble gravid når hun var 25 med en som hun hadde vært sammen med i mange år. De andre, 30+, snakket om henne som at livet var over og at de ikke forsto hvorfor hun ikke tok abort. Flere av de har barn selv. det er så merkelig. Jeg er enig, og det blir særlig merkelig når en tenker over hva en bruker disse årene til. De aller fleste har relativt begrenset med større ‘eventyr’ og ‘karriæren’ er stort sett en trygg og avklart jobb i det offentlige på medianlønn uten de helt store ambisjonene. Det en stort sett ofrer ved å få barn er en frihet en egentlig ikke bruker til så mye og en bekvemmelighet som jeg tror de fleste ser tilbake på som lite betydningsfull.
knopflerbruce Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Vi trenger ikke tro på alle skrøner folk skriver på internett. Det er ingen her som har snakket om dette "som om livet var over". Det er blank løgn. 3
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni leticia skrev (8 timer siden): Denne artikkelen gir et godt bilde (syns jeg) på hvorfor man ikke får flere barn / fødselstallene holdes nede... Barnedrøm i skjul – Ytring Det kan være en av grunnene til at kvinner i større grad enn menn velger jobb i det offentlige i ung alder. Stillingsvernet er generelt sterkere der.
Martelè Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni knopflerbruce skrev (20 minutter siden): Vi trenger ikke tro på alle skrøner folk skriver på internett. Det er ingen her som har snakket om dette "som om livet var over". Det er blank løgn. Kanskje ikke her i tråden nei
skaftetryne32 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni René Kongsvoll skrev (På 12.5.2025 den 12.09): Det har vore føreslått av enkelte økonomar å gi ei stor eingongsutbetaling per barn, t.d. 1 million kr for dei første to eller tre barna. Jeg tror ikke økonomi egentlig er et problem, ja unger er dyre, men det er ikke problemet i samfunnet vårt, vi er ikke for fattige, vi er for rike, vi vil bruke penger på oss selv, vi trenger ikke barn for å passe på oss, tror vi vi det minste, ser man på utviklingsland så får de mye mer barn med tanke på sin egen alderdom, fremtid, og velferd, den skal være sikret av en pensjon i Norge, og ikke alle vil ha barn lenger, og ikke alle vil ha en skokk med unger, et par av dem er mer enn nok, jeg blir ikke overrasket om det viser seg at det er flere barn i lavinntektsfamilier enn i høyinntektsfamilier, så har man de superrike, de kan få en del unger, for de setter arbeidet over på ansatte, det er en luksus få forunt. En annen ting er at jeg på ingen måte vil ha betalte fødemaskiner, hvem skal betale ?
scuderia Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni 17 hours ago, VifteKopp said: Poenget er at folk egentlig ikke vet hva de ønsker. Eller så lyver de om hva de ønsker. Eller så endrer ønskene seg. Derfor må man alltid ta slik "ønskestatistikk" med en stor klype salt. Det gjelder også motsatt vei, hvor mange erklærer ikke tidlig i tyveårene at de aldri skal få barn, kun for i trettiårene ende opp med småbarnslivet? Ikke se på hva folk sier, men hva de gjør. Du ofrer friheten ved det gamle livet ditt. Friheten til å sitte på bar hver fredag kveld, ta en uplanlagt langweekend til Roma, game det nye GTA-spillet hele helgen, bo midt i byen, sette av alle ettermiddagene og kveldene dine til det store hobbyprosjekter ditt, et cetera, et cetera. Nå snakker vi bare forbi hverandre.. du mener at folk har urealistiske ønsker om antall barn men jeg prøver å få gjennom at man må da se på hvorfor dette blir urealistisk. Om det er økonomien så gjør man noe med det etc.. er virkelig weekend tur og gaming helg en "moderne livsstil".. og mellom GTA5 og GTA6 er det mer en nok tid til å klemme ut en hel barnehage med barn Men ja, man blir mer bundet men føler igjen at dette blir mer unnskyldninger enn reelle problemstillinger. Man kan fortsatt spille.. ha hobby.. bo hvor man vil (dyrere men dog..).. og barn vokser fort opp Men om man ikke har lyst på barn så har man ikke lyst på barn.. 4
scuderia Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni 13 hours ago, fredrik2 said: Beror ju på vad du har för intressen men det kan for eksempel vara bra mycket vanskligare att få till regelbundna helger med skidåkning om du har barn. Allt som tar tid och kräver reiser blir rätt uppenbart vanskligare med en familj och barn. Sån generellt så kan du ofta ikke göra det du själv vill en speciell dag. Men som sagt, det beror ju på vad man har för intressen. Du vet at barn også står på ski ? 2
Martelè Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni scuderia skrev (33 minutter siden): Nå snakker vi bare forbi hverandre.. du mener at folk har urealistiske ønsker om antall barn men jeg prøver å få gjennom at man må da se på hvorfor dette blir urealistisk. Om det er økonomien så gjør man noe med det etc.. er virkelig weekend tur og gaming helg en "moderne livsstil".. og mellom GTA5 og GTA6 er det mer en nok tid til å klemme ut en hel barnehage med barn Men ja, man blir mer bundet men føler igjen at dette blir mer unnskyldninger enn reelle problemstillinger. Man kan fortsatt spille.. ha hobby.. bo hvor man vil (dyrere men dog..).. og barn vokser fort opp Men om man ikke har lyst på barn så har man ikke lyst på barn.. Enten er du blendet av bias, eller så har du ikke barn selv. Begge er ille
fredrik2 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni 25 minutes ago, scuderia said: Du vet at barn også står på ski ? Ja, vet det. Har barn som står på ski. Det er dock ikke alltid så att de vill och kan göra samma sak som du vill. Jag kommer alltså med min erfaring och baserat på folk runt om kring mig så är den inte ovanlig. Men som sagt det beror ju på vad man har för intressen.
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni skaftetryne32 skrev (1 time siden): Jeg tror ikke økonomi egentlig er et problem, ja unger er dyre, men det er ikke problemet i samfunnet vårt, vi er ikke for fattige, vi er for rike, vi vil bruke penger på oss selv, vi trenger ikke barn for å passe på oss, tror vi vi det minste, ser man på utviklingsland så får de mye mer barn med tanke på sin egen alderdom, fremtid, og velferd, den skal være sikret av en pensjon i Norge, og ikke alle vil ha barn lenger, og ikke alle vil ha en skokk med unger, et par av dem er mer enn nok, jeg blir ikke overrasket om det viser seg at det er flere barn i lavinntektsfamilier enn i høyinntektsfamilier, så har man de superrike, de kan få en del unger, for de setter arbeidet over på ansatte, det er en luksus få forunt. En annen ting er at jeg på ingen måte vil ha betalte fødemaskiner, hvem skal betale ? Inntektsnivå og hvem som skal ta regninga er helt feil fokus. Det som er viktig for landet er 1. Høy nok fødselsrate til å opprettholde et produktivt samfunn og 2. God nok barneoppdragelse til at barn blir mentalt friske, produktive og lykkelige voksne som bidrar nok til punkt 1 i neste generasjon. Når vi er et godt produktivt og mentalt oppegående samfunn så har vi også overskudd til å påvirke resten av verden i vår sunne og gode retning. Det er mer enn nok av regimer med helt vanvittige levekår, oppvekstvilkår og galskap fra bunn til topp til at de produserer alt fra mentalt forstyrrede mennesker i alle aldre og maktposisjoner. Diktatorer og hjernevaskede slavefolk. DET er en trussel for verdens framtid. 1
VifteKopp Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) scuderia skrev (1 time siden): Nå snakker vi bare forbi hverandre.. du mener at folk har urealistiske ønsker om antall barn men jeg prøver å få gjennom at man må da se på hvorfor dette blir urealistisk. Om det er økonomien så gjør man noe med det etc.. Vi snakker nok litt forbi hverandre ja. Når folk sier at de ønsker seg noe, så ser de som regel for seg en idealtilstand. De vekter oppsidene og ignorerer kostnadene, og ønsket blir dermed formet i en slags fantasiverden som aldri kan eksistere, selv ikke med statlig hjelp. "Det er for dyrt å få det tredje barnet", sier paret med to. Men de nekter å flytte usentralt. De nekter å selge hytta. De nekter å ofre karrieren. De nekter å bruke mindre tid på de to første barna. Ønsket de seg da egentlig tre barn? Nei, mener jeg, for det var andre ting de også ønsket seg, men som de glemte å ta med i vurderingen da de ble spurt om hvor mange barn de ville ha. scuderia skrev (1 time siden): er virkelig weekend tur og gaming helg en "moderne livsstil".. og mellom GTA5 og GTA6 er det mer en nok tid til å klemme ut en hel barnehage med barn Men ja, man blir mer bundet men føler igjen at dette blir mer unnskyldninger enn reelle problemstillinger. Man kan fortsatt spille.. ha hobby.. bo hvor man vil (dyrere men dog..).. og barn vokser fort opp Dataspill, høyhastighets internett, smarttelefoner, sosiale medier, datingapper, strømmetjenester, billig transport til alle verdens hjørner, dette var ting som ikke eksisterte da fødselsraten var langt høyere før i tiden. Disse globale nyvinningene har garantert hatt en innvirkning på pardannelse og barneproduksjon, og er nok med på å forklare hvorfor nesten alle land, fra Norge til Chile til Sør-Korea og Filippinene, har opplevd dramatiske fall i fødselsraten. Endret 6. juni av VifteKopp 1
scuderia Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni 2 hours ago, Martelè said: Enten er du blendet av bias, eller så har du ikke barn selv. Begge er ille Takk for innsiktsfullt svar 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå