Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

183 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      96
    • Ja
      86

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette har vel ikke noe med pro-Trump å gjøre? Dessuten var det en diskusjon rett etter dette hvor et medlem av Kreftforeningen var tilstede. Så jeg skjønner at andrehpndskunnskap er det du bruker som kilde.

Nå var det treneren Morten Haakenstad, og ikke Wee som kom med påstander om cellegift. Og ble imøtegått i en diskusjon Wee selv fikk istand med et medlem av Kreftforeningen. At folk med forskjellige meninger om kreftbehandling slipper til heter ytringsfrihet. Hilsen en som har mistet et av sine kjæreste mennesker i livet til kreft.

Forøvrig ser jeg ikke denne koblngen til "konservatisme" og "Trump".

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (2 minutter siden):

Dette har vel ikke noe med pro-Trump å gjøre? Dessuten var det en diskusjon rett etter dette hvor et medlem av Kreftforeningen var tilstede. Så jeg skjønner at andrehpndskunnskap er det du bruker som kilde.

...reklame virker, og han har promotert blant annet Danby Choi og Asbjørn Ness -- og erkjenner selv at han lener mot høyre, og huser høyrepopulistiske gjester.

Folk hører på podcastene, uten å lese seriøse nyheter.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Men ja -- meningene mine om Wolfgang Wee er jo av nøyaktig samme verdi som programmet i seg selv, det er meninger, så hva er verdien?

Jeg sprer dog ikke skadelig misinformasjon:
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Vz8KB3/dette-er-userioest-og-uansvarlig-av-wolfgang-wee

Hvorfor klarer du å lenke til en artikkel som handler om at man ønsker å passivt sverte Treningsfysiolog Anders Haakenstad?
Pro-Trump ble etterspurt.

• Liker 5
Skrevet
del_diablo skrev (1 minutt siden):

Hvorfor klarer du å lenke til en artikkel som handler om at man ønsker å passivt sverte Treningsfysiolog Anders Haakenstad?
Pro-Trump ble etterspurt.

...det er mitt inntrykk av ham fundert på gjestene han velger å gi stemme til.

Ser du ikke ironien av å etterspørre kilder om påstander om et format som jeg kritiserer nettopp for å overhode ikke vise til seriøse kilder og gi stemme til og promotere useriøse aktører som Ness og Danby Choi?

Du stiller allerede her langt høyere krav til meg enn lytterene gjør til Wee sin lydblogg.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Han har gitt stemme til atskillig flere personer enn Ness og Danby Choi(ikke det at betrakter disse som dårlige mennesker; og denne besettelsen Choi har hos noen nettkrigere skyldes nok en lite fordelaktig artikkel på rationalwikei). Noen av stemmene er faktisk ministere i den norske regjeringen. Så denne guilt by asscosiatin blir bare for dum her. Ikke det at Ness og Choi er "spedalske" som ingen må lytte til; men de er ikke en gang de vanligste gjestebne hos Wee så hvorfor kvernes dette på med mindre man snakker om GBA?

Det er noe som heter "six steps of separation" også som er ganske så universalt i våre dager også og som appellerer til alle som ikke lever i isolerte bobler. Selv har jeg funnet ut at det kun er 4 steg mellom meg og Donald Trump selv om det selvfølgelig ikke betyr at jeg har noe med fyren å gjøre og at jeg aldri får audiens i det hvite hus av den grunn.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En ting jeg ikke liker med nrk er at de skal dryppe en og en episode med ukes mellomrom. Jeg vil se alt nå! Hvorfor denne seigpiningen? Var så dumt en gang de skulle sende en dansk serie, men den lå gratis ute på dansk nett tv, så istedenfor å vente så jeg hele der.

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, Red Frostraven said:

...det er mitt inntrykk av ham fundert på gjestene han velger å gi stemme til.

Jeg hadde vært enig i argumentet(som du impliserer og ikke presenterer), vis vi hadde f.eks prater om Nytt på Nytt eller Skavlan eller Trygdekontoret, eller et format hvor man sjeldent ga ut mer innhold. Men da prater du også om et konspet med NESTEN et skript, som også er forhåndsredigert og sensurert til en vis grad.
Litt av gimmicken med å drive et podkast, er at du kan risikere å produsere mer enn en episode i uka, kanskje tilogmed så mange som det er ukedager vis du får nok gjester den perioden.

Og da er jeg rett og slett uenig med logikken din. 
Da blir det ikke "ham fundert på gjestene han velger å gi stemme til" men "han kjører så mange episoder at han kan ta sjansen på å  ta inn mindre sammensatte folk med opinion for å lage innhold"

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
del_diablo skrev (4 timer siden):

Litt av gimmicken med å drive et podkast, er at du kan risikere å produsere mer enn en episode i uka, kanskje tilogmed så mange som det er ukedager vis du får nok gjester den perioden.

Jeg forstår konseptet, jeg ser også på underholdning -- for eksempel folk som spiller spill for første gang.

Å høre hva tilfeldige mennesker mener om tilfeldige politiske spørsmål er ikke engang et tilskudd til ens forståelse av politikk eller samfunn, det er underholdning -- totalt ubrukelig som erstatning for nyheter.

• Liker 3
Skrevet

Det handler som vanlig om at de man er enige med syns man er helt fantastiske objektive orakler av mediaaktører 

Men straks det er snakk om "andre" media som man er uenig i er det visstnok useriøse, som eksempelet Subjekt som kommer igjen og igjen.

Skremmende at det går an å leve så svart/hvitt.

Jeg foreslår at folk konsumerer informasjon fra alle slags kilder og utvikler et bullshit-filter. Se etter agenda bak budskapene.

Er det makt, profitt eller ideologi som snakker så må man ta saltklypa

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det ble i valgkampen satt fokus på at NRK nå får tilført over kr. 7000 millioner fra skattebetalerne. og FrP-representanten mente at det med fordel sikkert kunne spares inn "noen milliarder" der, og f.eks. heller bruke penger på statlig tilskudd til bygging av alders-og sykehjem f.eks., i og med at det er slik mangel på dette, begrunnet med "pengemangel" i mange kommuner.

Sist fredag så man vel at den lisensfinansierte statskanalen begikk det som vel kan karakteriseres som en  majestesfornærmelse?  Nemlig i det programmet jeg velger å kalle Mobbing på Nytt.  Der så man en påstått kobling mellom vår gamle dronning som var avbildet da hun holdt opp mobilen og kanskje  tok et naturbilde, (interessert som hun er i motiver derfra).  Dette koblet så dette satire-programmet til at hun var avbildet i det hun holdt et foto-instruksjonskurs for sitt stebarnebarn Marius.  Vi kjenner vel alle etter hvert til hva han er anklaget for å ha tatt bilder/videoer av... 

Litt for grovt av NRK, synes jeg.  (Noe for Kringkastingsrådet?)

Endret av Skeptikus
  • Liker 1
Skrevet
Skeptikus skrev (8 minutter siden):

Det ble i valgkampen satt fokus på at NRK nå får tilført over kr. 7000 millioner fra skattebetalerne. og FrP-representanten mente at det med fordel sikkert kunne spares inn "noen milliarder" der, og f.eks. heller bruke penger på statlig tilskudd til bygging av alders-og sykehjem f.eks., i og med at det er slik mangel på dette, begrunnet med "pengemangel" i mange kommuner.

Sist fredag så man vel at den lisensfinansierte statskanalen begikk det som vel kan karakteriseres som en  majestesfornærmelse?  Nemlig i det programmet jeg velger å kalle Mobbing på Nytt.  Der så man en påstått kobling mellom vår gamle dronning som var avbildet da hun holdt opp mobilen og kanskje  tok et naturbilde, (interessert som hun er i motiver derfra).  Dette koblet så dette satire-programmet til at hun var avbildet i det hun holdt et foto-instruksjonskurs for sitt stebarnebarn Marius.  Vi kjenner vel alle etter hvert til hva han er anklaget for å ha tatt bilder/videoer av... 

Litt for grovt av NRK, synes jeg.  (Noe for Kringkastingsrådet?)

Bare nysgjerrig siden du også tar opp Frp sin holdning til NRK. Skulle dette innlegget og kritikken din være et argument for at NRK ikke bør ha livet rett?

I Frp sin verden ønskes NRK tydeligvis til helvete og heller bytte til private aktører som bestemmer selv hvor mye reklame og dertil avbrudd i programmet det får være. Og la det være sagt. Det vil ikke være en garantert redning å ha programmet i app. Dette kan kringkasteren/eierskapet styre totalt. En seer/en kunde skal nedprioriteres, det er Frp sitt alternativ.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sovna skrev (38 minutter siden):

I Frp sin verden ønskes NRK tydeligvis til helvete og heller bytte til private aktører som bestemmer selv hvor mye reklame og dertil avbrudd i programmet det får være.

Nei, jeg synes det er bra at vi har en slik kanal som NRK er når de er på sitt beste.  Min favorittkanal er forresten P2, mye  viktig informasjon og temaer som blir seriøst tatt opp der.  Men du verden så mange  folk NRK lønner og  som driver med mye bable-podcasting o.l.. 

Jeg er egentlig lei av reklameinnslag på andre kanaler, men synes gjerne statskanalen NRK heller kunne hatt opplysende, praktiske påminnelser/hverdagsnyttige  korte "folkeopplysnings-innslag", som eksempelvis hvordan trygt oppbevare brukte batterier f.eks. (legges i tomme syltetøyglass  f.eks.), (litium-batterier blir for ofte kastet i grå-søppelet og forårsaker branner i avfallsdeponier når disse små batteriene utsettes for trykk/press,  og en rekke andre slik små innslag om viktige forhold i hverdagen folk bør bli minnet om, f.eks. mye uvitenhet for tida om f.eks. hvordan sortere klær som skal kastes i avfallet osv. osv.   I stedet bruker de mye sendetid på å "reklamere" for egne kommende programmer, f.eks. folk som skal overleve ute i jungelen..

Jeg hørte ikke at FrP-representanten ønsket NRK "til helvete", men at institusjonen sikkert  kkunne drives litt mindre "sløsende" med disse 7,2 milliardene de får i lisenstilskudd.   Men denne mobbingen som nevnte program ser ut til å ha relativt frie tøyler til å bedrive etter eget forgodtbefinnende, det burde statskanalen holde seg for gode til.  Mobbing er det nok av i samfunnet, som kjent.

Endret av Skeptikus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Skeptikus skrev (23 minutter siden):

Men du verden så mye folk de har ansatt som driver med mye bable-podcating o.l.. 

Podcasts med et par som babler i en mic om uvesentligheter, og med ikke spes morsomme deltakere som babler er billig. Og merkelig nok populært. Det finnes imidlertid unntak. Men denne dustete mengden av de synes jeg virkelig ikke kan forsvares. Kunnskap finnes hos NRK. Du har kanskje hørt om Aabels tårn?

Skeptikus skrev (23 minutter siden):

institusjonen sikkert  kkunne drives litt mindre "sløsende" med disse 7,2 milliardene de får i lisenstilskudd.   

Den øvrige nordens statskanaler får også mye penger. Hvor mye og hvor godt de benyttes kan vel kanskje først taes en kikk på fra visse politikere før man kunnskapsløst babler om kostnader og hvordan en TV-kanal burde drives.

Privat-kanalene sitter heller med bøtter av inntjening ved å servere oss 100% piss.

(sorry, modererer meg.) 98%..

Endret av Sovna
Skrevet

Jeg anser nrk som en av de få kildene i media der man fortsatt kan stole på informasjonen de serverer. Ta høyde for at verden ellers har blitt langt mer populistisk og polarisert de siste ti årene. Man opplever at flere og flere nyhetskanaler/kilder blir utnyttet/brukt til fordel for en parts innflytelse. Jeg opplever nrk Dagsrevyen, nyhetsreel og nrk nyheter (radio) serverer balansert og kritisk journalistikk. Se til tv2 som serverer en litt annen vinkel på sakene. Se til cnn, Fox News som er farget. Se til BBC news som serverer kritisk journalistikk fra hele verden og forsøker på lik linje som nrk, å ha en nøytral tilnærming til hendelser.

Men! Verden er langt fra perfekt hos alle. Det har blitt litt for mye "eksperter" som sier jeg syns, tror og tenker, når det gjelder kommentarer til artikler og nyhetssaker. De der kan få dra dit peppern gror.

Hvis vi skal kommentere en viss president med litt brunkrem i fjeset, kan man vel egentlig si at han helt selv klarer å skape blest rundt seg og tenker at all pr er god pr. Samtidig er vedkommende blitt langt dårligere og dominerende i sin koalisjon av stater. Vi har flere andre verdensledere som også har blitt skarpere i truten siste årene. Totalbildet er at vi lever farlig, og blir snart tvunget til å drepe hverandre i våre lederes navn - de som blir sittende igjen som levende og konger av hver sine parkeringsplasser. ...

• Liker 4
Skrevet
Kynxx skrev (3 minutter siden):

Jeg anser nrk som en av de få kildene i media der man fortsatt kan stole på informasjonen de serverer.

De skulle jo IKKE være objektive i første valgkampen med Trump.

Er dette unntaket, eller er det andre saker/personer osv de også ikke har vært objektive?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Nasjonalisten skrev (På 11.5.2025 den 7.06):

Både Debatten og Dagsnytt 18 er gått fra å være diskusjon/debatt til å bli nyhetsprogrammer med litt ekkokammer-analyse, dagsrevyen har blitt verre, og temaene er som oftest u-interessante i alle 3 programmene, det eneste jeg halvveis liker nå, er Politisk kvarter. Jeg tror en lang periode med ekstrem og ukritisk Ukraina-Palestina-Trump-fokus i 2025 har gitt meg en mental sperre for å trykke på NRK, det ensidige og konstante Palestina-fokuset 2023-25 har definitivt ikke vært en god ting for inntrykket.

Jeg har alltid instinktivt trykket meg inn på NRK og sett gjennom, for jeg har likt å se på dags18 og spesielt debatten, men nå kan jeg gå flere uker uten at jeg en gang tenker over at jeg ikke har sett på NRK på lenge.
Jeg var til og med så die-hard NRK seer at jeg så på dagsrevyen kl 21 og 23...

Debatten var kanskje gullfuglen som falt mest, Solvang har vært en god leder, men jeg er flau på Solvangs vegne for denne perioden:
image_2025-05-11_064855771.thumb.png.d7b22b43c6f305eebae5717d464e9d73.png

Generelt er det blitt veldig tamme temaer også.

Noen som er på samme bølgelengde?

Jeg synes NRK er gode på Ukraina. Der finner de profesjonelle og nøkterne eksperter, i motsetning til enkelte andre konflikter er ute. Det blir litt vel mye Trump ja, det er jeg enig i. Også er det verre at de på død og liv må ha 7 anti-israelske artikler/innslag hver dag som tatt rett ut av palestinakomiteen.no. Synes også nyhetene mer og mer bærer preg av at det er folk fra ytre venstre som har et budskap til meg som seer: jeg bør stemme R/SV/MDG. Både valg av nyheter og vinkling. Det er mye det samme som går igjen. Har en del dyktige folk blitt byttet ut med "Maren 22 år nyutdannet fra Volda" de siste årene? Føles slik.

Jeg forstår jo at folk som stemmer R-AP ikke har noe imot at vi alle må betale lisens for dette, men for meg som er på høyresiden synes jeg det begynner å bli litt drøyt at statskanalen holder på slik OG jeg må betale for det. 

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kone skrev (2 minutter siden):

De skulle jo IKKE være objektive i første valgkampen med Trump.

Er dette unntaket, eller er det andre saker/personer osv de også ikke har vært objektive?

Og så? Er det et krav at NRK sine deltakere skal ha 100% fravær av peronlige meningsytringer?

• Liker 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (9 minutter siden):

Da anser du feil. Alle saker som belyses har en innfallsvinkel. Intervjuobjekter, kritiske og ukritiske spørsmål er kirsebærplukket.

Kirsebær er tross alt lettere å få tak i enn kokosnøtter. Så det får man kanskje bare leve med..

Endret av Sovna
Skrevet

Jeg synes at NRK nådde et nytt bunnivå med reklamen om redaktørstyrte media. Rett og slett forkastelig. 

Det er publikum som skal bli opplyst og vurdere informasjon, ikke redaktørstyrte media som skal velge synspunkt og levere ferdig fordøyd info.

coroca-unsee-this.gif

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...