Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, DukeNukem3d said:

Skulle tro det ikke var vanskelig å forstå ja 🤭👍

Men jeg må jo si topp 40 er bra og at å sammenligne Israel med Norge er litt unfair med våre naturressurser. Jeg er litt mer bekymret på Norges vegne her etter oljens tid (og mange av de andre på top 40 også, spesielt andre land i Midtøsten)

"Jeg tror de land som ikke vil holde seg inne med Israelsk forskning blir hengende etter i fremtiden, men regner med Barthen ikke vil prioritere å være med på det..🙄"

Hvorfor skulle Norge være med på folkemordvogna? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg vet ikke helt hvordan det er mulig, men i din indeks så kommer Norge på en 147.plass og Israel mye bedre med sin 96.plass.

Det er kanskje jeg som leser den feil?

Det krever litt klikking. Norge er på 15de plass.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg vet ikke helt hvordan det er mulig, men i din indeks så kommer Norge på en 147.plass og Israel mye bedre med sin 96.plass.

Det er kanskje jeg som leser den feil?

Ja. Plassene du nevner er plassen i alfabetisk rekkefølge.

Norge har 41k per cap, Israel 16k

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Ja. Plassene du nevner er plassen i alfabetisk rekkefølge.

Norge har 41k per cap, Israel 16k

Takk, da forstod jeg opplegget 👍

I denne indeksen så kommer Israel altså bedre ut enn på forrige indeks. Mens andre land i midtøsten kommer langt dårligere ut. Vesten kommer generelt mye bedre ut enn i indeksen jeg la frem. 

Og Norge er topp 15 i verden, selvsagt pga fantastisk naturressurser.

Ble ikke saken deres dårlige her?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Skrevet
1 minute ago, DukeNukem3d said:

I denne indeksen så kommer Israel altså bedre ut enn på forrige indeks. Mens andre land i midtøsten kommer langt dårligere ut. Vesten kommer generelt mye bedre ut enn i indeksen jeg la frem. 

Du bruker tall for 2023 for å bevise at de eksporterer mer enn i 2023?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (17 minutter siden):

Du bruker tall for 2023 for å bevise at de eksporterer mer enn i 2023?

Det var dere som la ut denne indeksen i et katastrofalt dårlig forsøk på å sette Israel i et dårlig lys. Artikkelen i Jerusalem Post er vel klar og lettlest nok for normalt oppegående mennesker med grunnleggende engelskforståelse. Det som ble sagt der var altså at næringsdepartementet i Israel anslår at eksporten for 2025 vil ligge på over 1600 milliarder kroner, nær rekorden fra 2022 på 1650 milliarder kroner.

Israeli exports in 2025 near pre-war peak | The Jerusalem Post

Din meningsfelle mente da at dette er dårlig, fordi Norge eksporterer mer. Så måtte man til slutt ned i "per capita" der Norge er blant de beste i verden for å ha et slags "poeng". Men da kom jaggu Israel enda bedre ut der totalt sett.

Bløffen med å ikke nevne at Norge plutselig ble en topp 15 nasjon når man leser statistikken "per capita" var like enkel å gjennomskue denne gangen som tidligere forsøk på å gi et falskt bilde av hva statistikken viser.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Ikke sikkert de vet selv hva saken deres er.

De trodde de hadde et veldig godt poeng, men endte opp med å bevise at Vesten og Israel er best 🤭

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
19 minutes ago, DukeNukem3d said:

Israel kommer på 41ste plass. Kuwait på 30de plass, Bahrain på 25te, Qatar på 12te og UAE på 6te. En rekke østeuropeiske land er bedre plassert enn Israel. Det er ikke noe spesielt med landets eksport.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (26 minutter siden):

Israel kommer på 41ste plass. Kuwait på 30de plass, Bahrain på 25te, Qatar på 12te og UAE på 6te. En rekke østeuropeiske land er bedre plassert enn Israel. Det er ikke noe spesielt med landets eksport.

Å ja, så fantastisk bra å eksportere fra sine tilfeldige olje og gassfunn da. Bravo! Hva skal de finne på etter oljen da? Dadler og kamel-eksport?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Skrevet
30 minutes ago, Imaginacíon said:

Hvorfor er 41.plass av 219 så dårlig. Og hvorfor er det så imponerende å finne olje og gass? 

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (14 minutter siden):

Debattanten hevdet at land i Midtøsten var dårlig plassert. 

Jeg så flere er det ja, så er det andre som ikke er det utelukkende pga olje/gass. Israel kom bedre ut på verdensbasis i din indeks, så hva var poenget igjen?

• Liker 4
Skrevet
6 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg så flere er det ja, så er det andre som ikke er det utelukkende pga olje/gass. Israel kom bedre ut på verdensbasis i din indeks, så hva var poenget igjen?

At Israelsk spin er overdrevet. Som forventet egentlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...