dan83 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Har en toyota rav4 2013 modell, med toyotas siste versjon av 2.0 l D-4D motor. Bilen har ca 124kw. Tar service hver 10 000km og kjører i snitt 20 000km ++ i året. Hvor mange km kan jeg forventet at denne bilen går greit, før motoren blir veldig sliten? Blir så klart et veldig røft estimat, men kanskje 400-500 000km!? Håper å ha bilen så lenge det lar seg gjøre, siden jeg kjører mye lange strekninger og ønsker verken hybrid eller el -bil, da mitt inntrykk er at hybrid bruker en del bensin på lange strekker i relativt høy hastighet(feks e 18). El bil er ikke aktuelt før det kommer med ladestasjoner langt inn i landet og har heller ikke råd til dyr el bil med god rekkevidde( pluss at jeg bare kjører toyota) Endret 1. mai av dan83
Trestein Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai dan83 skrev (1 time siden): Har en toyota rav4 2013 modell, med toyotas siste versjon av 2.0 l D-4D motor. Bilen har ca 124kw. Tar service hver 10 000km og kjører i snitt 20 000km ++ i året. Hvor mange km kan jeg forventet at denne bilen går greit, før motoren blir veldig sliten? Blir så klart et veldig røft estimat, men kanskje 400-500 000km!? Håper å ha bilen så lenge det lar seg gjøre, siden jeg kjører mye lange strekninger og ønsker verken hybrid eller el -bil, da mitt inntrykk er at hybrid bruker en del bensin på lange strekker i relativt høy hastighet(feks e 18). El bil er ikke aktuelt før det kommer med ladestasjoner langt inn i landet og har heller ikke råd til dyr el bil med god rekkevidde( pluss at jeg bare kjører toyota) Så lenge den får ren olje gode filter vil den vare lenge Det må understrekes at å holde hjelpe/tilleggs system i orden er viktig på en slik bil. Ren turbolader, ren intercooler, egr system som virker, god radiaror og kjøling Husk også at registerkjeder ikke varer evig og at dyser må byttes om motoren begynner å gå ujevnt
likferd Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Det kommer i grunn helt ann på hvor mye du i fremtiden er villig til å legge ut for reparasjoner. Noen ting vil du måtte bytte eller utbedre med kilometerene, og på et punkt slutter det å gi økonomisk mening. Det er antagelig ikke motoren du bør bekymre deg mest over heller, det er avgassystemet som tar livet av moderne dieselbiler. 2
MailMan13 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Min RAV4 var et par generasjoner eldre enn din, den ble 21 år gammel med 320.000km på telleverket til slutt. Kunne nok fint vært holdt i live noen år til, det var ingen katastrofale feil på den. Bare jevn strøm av småting som måtte fikses. Og utslitte ukomfortable seter, som gjorde det fristende å bytte til noe nyere. Solgte den for 15000 til en som helt sikkert eksporterte den. Omtrent det samme det hadde kostet å fikse det jeg visste burde vært utbedret på den. 1
dan83 Skrevet 2. mai Forfatter Skrevet 2. mai likferd skrev (14 timer siden): Det kommer i grunn helt ann på hvor mye du i fremtiden er villig til å legge ut for reparasjoner. Noen ting vil du måtte bytte eller utbedre med kilometerene, og på et punkt slutter det å gi økonomisk mening. Det er antagelig ikke motoren du bør bekymre deg mest over heller, det er avgassystemet som tar livet av moderne dieselbiler. Har du noe spesifikt jeg bør be verkstedet sjekke ut i nære fremtid, utenom normale servicer? Snakket med mekaniker på Toyota om det samme og han kunne ikke komme med noe spesifikt, så lenge jeg var nøye på servicer (olje, filtre, bremsevæske, smøring av kaliper/bremser osv) Tennpluggen kan jo kanskje være greit å sjekke snart? Brukt alron diesel- tilsetting det siste året, da det blir noe småkjøring, så håper det "renser" opp litt.
Habla Møberg Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Du kan jo høre hva som er intervallet for oljebytte på girkasse. Noen biler har ikke girkasse med på serviceprogrammet. Men teknisk er kanskje ikke det som først ryker på en slik bil, men hva med rust? Det kan være smart å antirustbehandle. Og selvsagt noe så banalt som å vaske bilen. Under kan det være smart å bruke vannsprederen. Altså lavt trykk spyling av understellet, om du kjører på saltede veier. Alron og lignende dieselbooster er en veldig smart greie å bruke, så fortsett med det. En ting er kjøremønster, at du ikke har for mye småkjøring. Viktig å la motor få jobbe litt tidvis, så kjøring med henger innimellom kan være sunt for motoren. La motor få driftstemperatur før du gasser særlig på. Ift bremser så er det også smart å la de få jobbe litt hardt innimellom. Noen harde nedbremsinger fra 80-ish og nesten til full stans lager litt varme, som hjelper mot korrosjon og glassing av skivene. Merker du at noe går tregt evt lager ulyd, så gjør noe med det raskt. Dørhåndtak, låser, vinduer, viskermekanisme, etc. Rengjøre, smøre... Alt hjelper.
dan83 Skrevet 2. mai Forfatter Skrevet 2. mai (endret) Habla Møberg skrev (53 minutter siden): Du kan jo høre hva som er intervallet for oljebytte på girkasse. Noen biler har ikke girkasse med på serviceprogrammet. Men teknisk er kanskje ikke det som først ryker på en slik bil, men hva med rust? Det kan være smart å antirustbehandle. Og selvsagt noe så banalt som å vaske bilen. Under kan det være smart å bruke vannsprederen. Altså lavt trykk spyling av understellet, om du kjører på saltede veier. Alron og lignende dieselbooster er en veldig smart greie å bruke, så fortsett med det. En ting er kjøremønster, at du ikke har for mye småkjøring. Viktig å la motor få jobbe litt tidvis, så kjøring med henger innimellom kan være sunt for motoren. La motor få driftstemperatur før du gasser særlig på. Ift bremser så er det også smart å la de få jobbe litt hardt innimellom. Noen harde nedbremsinger fra 80-ish og nesten til full stans lager litt varme, som hjelper mot korrosjon og glassing av skivene. Merker du at noe går tregt evt lager ulyd, så gjør noe med det raskt. Dørhåndtak, låser, vinduer, viskermekanisme, etc. Rengjøre, smøre... Alt hjelper. Hei, jeg sørger for å unngå for mye småkjøring, men noen blir det så klart(derfor jeg bruker Alron). Bremser en del hardt også, for å få vekk rust. Hadde en understellsbehandling for 3 år siden og skal ha ny nå i mai. Spyler bilen minst engang i uken ( mer om vinteren)for å få vekk mest mulig salt og skitt. Vet at mange biler, da spesielt japanske, er veldig utsatt for rust:) Blir en del lange turer på meg fremover og lurer litt på om det sliter på noe spesielt, utenom normale slite deler(dekk, bremser)? En dieselmotor trives vel bare når den bare "går og går", etter hva jeg har forstått, så lenge man har ren olje og alt annet er ok!? Min bil er en "utdøende" type(diesel, manuelt gir og håndbrekk, SUV, forhjulstrekk) og jeg foretrekker det enkelt, så lenge bilen er trygg. Derfor jeg ønsker å ha denne så lenge det lar seg gjøre, uten at det skal koste meg alt for mye. Jeg ønsker i alt makt å unngå eventuelle dyre reparasjoner i fremtiden, men helt sikra kan man jo aldri være(men stoler på Toyota sin pålitelighet) Endret 2. mai av dan83 1
freedomseeker Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Regner med at det er rust som kommer til å ta den først. Bytt dieselfilter regelmessig og bruk gjerne alron diesetilsetning om vinteren, da å bytte høytrykkspumpe og dyser er kostbart. Vedr rust, tyske ruster like mye om ikke mer. Det er min erfaring, de sliter blant annet med sinkslipp.
Mag ne Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai freedomseeker skrev (3 minutter siden): tyske ruster like mye om ikke mer. Det er min erfaring, de sliter blant annet med sinkslipp. Sinkslipp(tm) er vel VW sitt navn på rust, siden de hadde så mye at det var nødvendig med et nytt ord.
Habla Møberg Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai dan83 skrev (18 minutter siden): Hei, jeg sørger for å unngå for mye småkjøring, men noen blir det så klart(derfor jeg bruker Alron). Bremser en del hardt også, for å få vekk rust. Hadde en understellsbehandling for 3 år siden og skal ha ny nå i mai. Spyler bilen minst engang i uken ( mer om vinteren)for å få vekk mest mulig salt og skitt. Vet at mange biler, da spesielt japanske, er veldig utsatt for rust:) Blir en del lange turer på meg fremover og lurer litt på om det sliter på noe spesielt, utenom normale slite deler(dekk, bremser)? En dieselmotor trives vel bare når den bare "går og går", etter hva jeg har forstått, så lenge man har ren olje og alt annet er ok!? Min bil er en "utdøende" type(diesel, manuelt gir og håndbrekk, SUV, forhjulstrekk) og jeg foretrekker det enkelt, så lenge bilen er trygg. Derfor jeg ønsker å ha denne så lenge det lar seg gjøre, uten at det skal koste meg alt for mye. Jeg ønsker i alt makt å unngå eventuelle dyre reparasjoner i fremtiden, men helt sikra kan man jo aldri være(men stoler på Toyota sin pålitelighet) Høres ut som at du har mye dekket. Igrunn helt enig, slike biler vil etterhvert bli sterkt ønsket. Elbil og hybrid er bra det, men"enkle slitere" er jo henimot umulig å få kjøpt idag.
del_diablo Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai 16 hours ago, likferd said: Det kommer i grunn helt ann på hvor mye du i fremtiden er villig til å legge ut for reparasjoner. Noen ting vil du måtte bytte eller utbedre med kilometerene, og på et punkt slutter det å gi økonomisk mening. Det er antagelig ikke motoren du bør bekymre deg mest over heller, det er avgassystemet som tar livet av moderne dieselbiler. 2013 skal være uten Adblue og dieselfilter. Euro6 er senere. Så risikoen er nok småreperasjoner, småkjøring og rust. Det sistnevnte er ikke alt for ille å gardere seg mot, må da finnes noen innenfor grei kjøredistanse som tilbyr å spraye hulerommene med fluid film eller cosmolin eller noe annet.
freedomseeker Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Mag ne skrev (Akkurat nå): Sinkslipp(tm) er vel VW sitt navn på rust, siden de hadde så mye at det var nødvendig med et nytt ord. VAG? Ja Men jeg ser det på de andre tyske merkene også, Mercedes fra tidlig 2000 tallet var enormt plaget med det.
Valmeth Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Ingen nyere biler tåler grusveg, så avslått lakk får man bare regne med. Viktigere er hvordan det står til under bilen og bakskjermer, kanaler f.eks. Framskjermer, dører og slikt er lett å bytte om det ruster fælt og finnes lett hos hoggeren når bilen er 10-20 år gammel. Om bilen er så gammel at EGR kan blendes og kodes bort uten at det merkes på PKK er ikke det heller så dumt.
Hollabaloo Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai (endret) Valmeth skrev (30 minutter siden): Framskjermer, dører og slikt er lett å bytte om det ruster fælt og finnes lett hos hoggeren når bilen er 10-20 år gammel. Jeg har litt blandet erfaring med å jakte karosserideler til gamle biler uten rust, og vil vel si at jeg ikke kjenner meg igjen i at det er "lett" å finne sånt når bilene er 10-20 år gamle. Spesielt når man ikke ønsker at bilen skal se ut som en "Harlequin"-edition, mao man vil ha deler i samme fargekode som resten av bilen. Og hverken har lakkerings-utstyr eller en "kompis" som kan lakkere om til riktig farge for et par øl og en pizza. For en tid tilbake jaktet jeg framskjermer til en gammel Golf, og til slutt ga jeg opp for det som ble annonsert med samme fargekode hos hoggeriene hadde samme type rustangrep som de som satt på bilen. Før det hadde jeg en gammel BMW som jeg trengte framskjermer til, og da hadde jeg flaks for det etter flere måneder med auto-søk og venting uten resultater til slutt kom inn en bil med riktig farge til hogging med brannskade i motorrommet som var lav km og veldig fin i karosseriet. Så da fikk jeg kjøpt. Så man kan ha flaks, men min erfaring er at man bør påregne litt søke- og vente-tid hvis man ønsker noe med høy standard, det er ingen 15 minutters søk og bestill affære. Endret 2. mai av Hollabaloo
likferd Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai (endret) 6 hours ago, Hollabaloo said: For en tid tilbake jaktet jeg framskjermer til en gammel Golf, og til slutt ga jeg opp for det som ble annonsert med samme fargekode hos hoggeriene hadde samme type rustangrep som de som satt på bilen. Det er fordi alle Golfer ruster i hjulbuene, fordi Volkswagen i sin store genistrek puttet en bit skumplast oppi hjulbuen, hvis eneste funksjon er å holde på salt og fukt. Om du finner en Golf uten rust der, er det fordi noen visste om problemet og fjernet denne svampen. Dette er forøvrig samme grunn til at alle Golfer ruster ved framdøren, men det skyldes en annen svamp. Endret 3. mai av likferd
Hollabaloo Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai (endret) likferd skrev (8 timer siden): Det er fordi alle Golfer ruster i hjulbuene, fordi Volkswagen i sin store genistrek puttet en bit skumplast oppi hjulbuen, hvis eneste funksjon er å holde på salt og fukt. Om du finner en Golf uten rust der, er det fordi noen visste om problemet og fjernet denne svampen. Dette er forøvrig samme grunn til at alle Golfer ruster ved framdøren, men det skyldes en annen svamp. Ja du tenker på denne svampen her: https://www.youtube.com/watch?v=Jy4suPwLBsU Jeg skal ikke være bombastisk og hevde at ingen MK4 hadde sånne svamper, men de jeg har sett inkl. den jeg eide har ikke sånne, der er problemet oppsamling av grus og skitt bak innerskjermen som holder på fuktighet, som vist i videoen under. Eneste måten å unngå sånn rust er å regelmessig (typ 2. hvert år) løsne innerskjermen, rengjøre, og rustbeskytte. Hvilke Golf MK4-eiere gjorde det fra bilen var ny? Så og si ingen vil jeg tro. https://www.youtube.com/watch?v=a07h94_MzUg Endret 3. mai av Hollabaloo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå