Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Frp: Ingen under 40 skal få uføretrygd
https://www.nrk.no/nyheter/frp_-ingen-under-40-skal-fa-uforetrygd-1.17084630

Å definere hvem som er ufør eller ikke etter alder virker merkelig.

Fremskrittspartiets programkomite foreslår at ingen under 40 år i utgangspunktet skal ha varig uføretrygd.

...Det er blitt for lett å plassere folk i kategorien ung ufør. Dette skal være en hovedregel. Det er klart at det vil være noen tilfeller der uføretrygd vil være riktig, også for dem under 40 år, sier programkomiteens leder Hans Andreas Limi...

https://www.frp.no/nyhetsdogn/ingen-under-40-skal-fa-uforetrygd

Dette er fremdeles ikke en del av nåværende programparti så vidt jeg kan se, det er et forslag, med unntak

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
leticia skrev (8 minutter siden):

Har det noe å si at det evt er "svært få som må selge huset,  evt svært få som forsøker å ta livet sitt pga et usosialt kutt?

Vel, ja, når du hevder at uføre og lavtlønnede ikke bør stemme FRP fordi folk må selge husene sine fordi det innføres et karensår i AAP ordningen, så kan det være verdt å nevne at dette gjelder særdeles få mennesker, og at de fleste uføre og lavtlønnede ikke opplever den problemstillingen

Det betyr ikke at det ikke er tragisk for den det gjelder, kun at du tar anekdoter og ting du har hørt om en person, og tilegger det en hel gruppe personer som en slags skremselspropaganda

leticia skrev (37 minutter siden):

... FRP har bestemt seg for at ingen skal kunne bli uføre før de fyller 40, de vil være med på å innføre karensår sammen med høyre for folk på AAP, som vil føre til at folk blir nødt til å selge husene sine  ...  selvmordsrisikoen er mye høyere for folk på AAP, og den blir nok ikke mindre av at man må selge huset sitt ....

Endret av 0laf
Skrevet

Valgkamp = valgflesk (les: mye tomme løfter)

FrP og Høyre er ansvarlig for at byråkratiet i jernbanesektoren har est ut i ett omfang uten rot i virkeligheten, er det da noen som helst grunn til at de skal reversere dette? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (6 timer siden):

Hvis Støre vinner valget, noe som nå er temmelig opplagt, må Solberg gå av som Høyres leder.

Maken til uklokt ultimatum rett før valgdagen skal man lete lenge etter.

https://www.vg.no/nyheter/i/Oov15k/krise-mellom-sylvi-og-erna

På den annen side regner jeg verken venstre eller Krf for å være borgerlige partier, ikke engang lyseblå sentrumsparti.

Dette vet folk utmerket godt - disse partiene vil kun være kjepper i hjulene slik de var i årene 2013-2017 da de i flere viktige saker stemte sammen med venstresiden.
Så alternativet er FrP + den borgerlige siden i Høyre (dvs. uten Erna).

Marerittet kan faktisk bli til virkelighet for Støre har klientisert tilstrekkelig mange nordmenn (og "nordmenn") så de ikke tør annet enn å følge med bjellesauen ut i stupet.
Støre er - og vil fortsatt være katastrofe for landet - for alt. Krona, arbeidsplassene i privat sektor, strømpris, drivstoffpris, høy inflasjon på alle varer og tjenester. Eksport av produktive vil fortsette - og dto. import av "trengende" vil fortsette med saueflokkens velsignelse.
Videre høy innvandring fra MENA, utdeling av statsborgerskap som sukkertøy, økende voldskriminalitet og snillisme med kriminelle. Sånn kan man fortsette i det uendelige. Flertallet vil ha dette!

Jeg tror også at Erna foretrekker sin gode venn og meningsfelle Jonas Gahr Støre før Sylvi Listhaug for hun oppfører seg som en muldvarp.

Endret av Neptun1
Skrevet

Og en annen ting. Hvor viktig synes dere det er at en minister har kunnskap/kjennskap til området hen skal lede? 

Det byttes og flyttes på ministre. Landbruk den ene dagen, samferdsel den andre..... de har jo (forhåpentligvis) kompetente folk i apparatet, så er kanskje ikke så viktig? Og de har jo folk som skriver taler, pressemeldinger, uttalelser når de er i media.   

Skrevet
0laf skrev (1 time siden):

Vel, ja, når du hevder at uføre og lavtlønnede ikke bør stemme FRP fordi folk må selge husene sine fordi det innføres et karensår i AAP ordningen, så kan det være verdt å nevne at dette gjelder særdeles få mennesker, og at de fleste uføre og lavtlønnede ikke opplever den problemstillingen

Det var vel ikke helt det jeg sa, eller mente å si. Jeg mener at folk ikke bør stemme FRP pga valgløftene deres vil føre til høyere inflasjon og renteøkninger. 

Det med AAP og karensår, og at man ikke skal bli varig ufør før 40 er bare en tilleggskonsekvens for de som mottar AAP, eller er i et løp som leder mot en varig uføretrygd. Man må nødvendigvis ha noe inntektssikring uansett. Men stresset rundt egen økonomi og selvmordstankene som følger med på lasset er ikke positivt verken for de som er i en slik situasjon eller samfunnet som helhet. 

• Liker 5
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Frp: Ingen under 40 skal få uføretrygd
https://www.nrk.no/nyheter/frp_-ingen-under-40-skal-fa-uforetrygd-1.17084630

Å definere hvem som er ufør eller ikke etter alder virker merkelig.

I tillegg er det veldig restriktivt.  Hva skal man gjøre med dem?

"Trygghet er nøkkelen til gode liv".  Mao, trygghet for de friske som kan jobbe.

Sitat

https://www.frp.no/var-politikk/arbeid-og-velferd/sosiale-ytelser

Hjelp til selvhjelp skal være det bærende prinsippet innenfor sosialtjenesten. Den lovmessige aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere under 30 år bør utvides til å gjelde alle sosialhjelpsmottakere i arbeidsfør alder med mindre det er helt åpenbart at de ikke kan delta på aktiviteter.

Spør som det ikke blir feiing i gatene.

• Liker 3
Skrevet
0laf skrev (1 time siden):

Fremskrittspartiets programkomite foreslår at ingen under 40 år i utgangspunktet skal ha varig uføretrygd.

...Det er blitt for lett å plassere folk i kategorien ung ufør. Dette skal være en hovedregel. Det er klart at det vil være noen tilfeller der uføretrygd vil være riktig, også for dem under 40 år, sier programkomiteens leder Hans Andreas Limi...

https://www.frp.no/nyhetsdogn/ingen-under-40-skal-fa-uforetrygd

Dette er fremdeles ikke en del av nåværende programparti så vidt jeg kan se, det er et forslag, med unntak

Det var da enda godt.

Men det vil bli strengere for de som ikke klarer å tilpasse seg. Det som ofte skjer da, er at Nav har lite å tilby, som igjen handler om budsjett og arbeidsgivere. Som igjen setter økt press på klienten, så de for det dårligere.

NAV og hjelpeapparatet blir ikke bedre enn det er, selv om reglene blir strengere. Men det finnes sikkert unntak her også.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, 0laf said:

Du har tydeligvis ikke fulgt så nøye med på politikken de senere årene

Da har du isåfall en rar ide om hva som utgjør noe ekstremt. Norge er preget av et stabilt styre med relativt små endringer uansett hvem som styrer.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Neptun1 said:

På den annen side regner jeg verken venstre eller Krf for å være borgerlige partier, ikke engang lyseblå sentrumsparti.

Krf blir stadig mer mørkeblå. Det er ikke mye igjen av det Krf som Bondevik og Hareide styrte.

• Liker 1
Skrevet
Reg2000 skrev (43 minutter siden):

Krf blir stadig mer mørkeblå. Det er ikke mye igjen av det Krf som Bondevik og Hareide styrte.

Rett skal være rett, jeg har trua på Dag Inge Ulstein.
Han ser jeg på som et frisk pust med borgerlige verdier. I alle fall foreløbig.

Men Venstre er det verste partiet jeg vet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...