Gå til innhold

Lave fødselstall, hva er ditt forslag for å oppmuntre foreldre til å få flere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den Vestlige verden og enkelte Øst-Asiatiske land har fruktbarhetstall som er langt under 2.1, som er det som trengs for å holde befolkningstallet stabilt.

Hvordan ville dere løst dette problemet, som kommer til å ha stor påvirkning på vår del av verden om noen år?

I mine øyne så trenger vi radikale tiltak for å kunne endre dette. For eksempel så kunne vi begynt å betale foreldre 500,000kr for hvert barn som fødes. Det hadde vært interessant å høre deres mening om hvor langt vi kan strekke oss for å øke fruktbarheten til over 2.1.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er allerede et tema i en diskusjon her, anbefaler å diskutere der.

Vi trenger ikke flere barn.

• Liker 4
Skrevet

Vi ser over hele verden at fruktbarhetstallene går drastisk ned jo rikere og friere befolkningen blir, og du foreslår å løse problemet ved å gjøre folk enda rikere? Det kommer neppe til å fungere særlig bra, og det er temmelig ille om motivasjonen til å få barn skal være økonomisk, synes jeg.

Den beste løsningen for å gjøre noe med fruktbarhetstallene er å redusere kvaliteten på utdanning og frihet, spesielt for kvinner. Hvis vi kan endre samfunnet slik at færre kvinner velger høyere utdanning og sørge for å unngå at de kan bli økonomisk frie, men heller måtte lene seg på en mann - så vil det nok skje store endringer i fruktbarhetstallene.

Så kan man jo spørre seg om man vil ha et slikt samfunn?

Alternativt kan vi jo heller prøve å endre samfunnet i en retning som gjør at en befolkningsnedgang kan fungere uten at ting går i dass, for dersom vi ønsker å beholde frihet og rikdom har vi nesten ikke så mange andre alternativ.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, Shirmah said:

Alternativt kan vi jo heller prøve å endre samfunnet i en retning som gjør at en befolkningsnedgang kan fungere uten at ting går i dass, for dersom vi ønsker å beholde frihet og rikdom har vi nesten ikke så mange andre alternativ.

Så hjertens enig! Mulig jeg er en idealistisk idiot, men, for meg virker hele samfunnet og det økonomiske systemet å være et pyramidespill. Man MÅ bli flere eller så går alt til helvete. På samme tid snakker vi om bærekraft og hvordan det for hvert år blir klarere hvor mye vi føkker til med vårt overforbruk av klodens ressurser. Vi må derfor tenke nytt og finne ut hvordan vi kan tilpasse oss dette, og anerkjenne at ting vil bli annerledes - noe som burde vært gjort for lenge siden. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
7 hours ago, Iki said:

Vi trenger ikke flere barn.

Det trenger vi absolutt. Noen deler av verden sliter med overbefolkning og må redusere fødelstall. Det er helt feil at vi skal stå til ansvar, når vi har et stikk motsatt problem.

5 hours ago, Shirmah said:

Vi ser over hele verden at fruktbarhetstallene går drastisk ned jo rikere og friere befolkningen blir, og du foreslår å løse problemet ved å gjøre folk enda rikere? Det kommer neppe til å fungere særlig bra, og det er temmelig ille om motivasjonen til å få barn skal være økonomisk, synes jeg.

Jeg er litt uenig her. Motivasjonen til å få barn er selvfølgelig lav når boligprisene er såpass høye, og når dagens samfunn krever mange års utdanning for å få jobben og lønna som treng for å få råd til livet de har lyst på. Da er kvinner gjerne over 30 før de velger å få barn. Det er også dyrt å ha barn, og ikke alle som studerer eller etablerer seg har råd. Derfor blir det å få barn noe som kvinner vegrer seg for, pga usikkerhet.

Jeg tror en høy utbetaling på 500,000kr som faktisk utgjør en stor forskjell kan gjøre valget litt lettere.

• Liker 1
Skrevet

Det generelle prisnivået for alt fra mat til klær.
Pris på boliger man trenger for å ha 3 barn.
Tid til å ta hånd om ungene og faktisk ha det bra sammen.
8-16 jobb med reise til og fra jobb betyr at jeg er sammen med barna mine ish 4 timer hver dag, 12 i helgene. Jeg er mer på jobb enn sammen med ungene.
Nedbygging av fritidstilbud og skoletilbud over hele landet.

Ingen av politikerne prioritere noe som helst av de tingene vi trenger for å gidde å ha flere barn.

Skal man ta i så det monner så burde alle foreldre til barn under 8 år få jobbe 60% stilling der staten dekker de resterende 40% av lønna. så 80% frem til 12 år. Vi trenger to fulle lønninger for å overleve, men vi rekker jo ikke å ha noe tid sammen med ungene. Enten må vi lage middag, vaske klær eller kjøre til og fra trening. Å faktisk gjøre noe sammen med ungene, og drive "oppdragelse" er det jo ikke tid til.

Denne regelen må i såfall ha et høyt tak. Sånn at de med høy utdanning og lønn også har incentiv til å få flere barn, ellers får vi en uheldig seleksjon de med gener som fører til høy utdannelse blir færre og færre av.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skal sjøl få min første unge til sommeren, kommer til å bli tøft med jobb og barn, enige med flere her, man burde strengt tatt hatt 6 timers arbeids dag slik at man får vært med ungen og så er det kostnadene, barn vokser så fort så man kan strengt tatt handle klær brukt.

• Liker 2
Skrevet
52 minutes ago, Jonnaa said:

Det trenger vi absolutt. Noen deler av verden sliter med overbefolkning og må redusere fødelstall. Det er helt feil at vi skal stå til ansvar, når vi har et stikk motsatt problem.

Nei, det trenger vi absolutt ikke. Hvertfall ikke hvis vi faktisk skal gjøre noe som monner når det gjelder fremtiden til kloden vår. Det er absurd at det snakkes så mye om klima og miljø når det mest klimavennlige du kan gjøre er å få færre barn.

Argumentet om at "vi" bare kan få flere barn mens "de andre (dvs det globale sør)" må få færre er også - i et klimaperspektiv helt på jordet. Det å få et barn i Norge skaper mange ganger så mye utslipp og problemer for kloden vår enn et barn i et fattig, overbefolket land gjør.

Dette er ikke en trend vi bør snu, og sannsynligvis heller ikke en trend vi kan snu. Det beste vi kan gjøre er å tilpasse samfunnet en nedgang i befolkningen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, Shirmah said:

Vi ser over hele verden at fruktbarhetstallene går drastisk ned jo rikere og friere befolkningen blir

Dette er ikke riktig lenger. Land som Kina, Chile og Thailand har noen av de laveste fruktbarhet i verden. Ingen av dem er rike og Kina er definitivt ikke fri.

Årsaken til at de faller er fordi fattigdom var ikke årsaken til at de hadde høy fruktbarhet tidligere. Den faktiske årsaken er religion, mange blir ufrivillig gravid eller at store deler av befolkningen bor på landsbygda og barn brukes som arbeidskraft.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Camlon said:

Dette er ikke riktig lenger. Land som Kina, Chile og Thailand har noen av de laveste fruktbarhet i verden. Ingen av dem er rike og Kina er definitivt ikke fri.

Årsaken til at de faller er fordi fattigdom var ikke årsaken til at de hadde høy fruktbarhet tidligere. Den faktiske årsaken er religion, mange blir ufrivillig gravid eller at store deler av befolkningen bor på landsbygda og barn brukes som arbeidskraft.

Dette er bare tull. Religion har null innvirkning på fødselstall. Det er også feil at det er rikdom som har fått ned fødselstallene. Det er fravær av bunnløs fattigdom som har gjort dette. I alle land som løftes ut av fattigdom synker fødselstallene. Helt uavhengig av religion.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det trenger vi absolutt ikke. Hvertfall ikke hvis vi faktisk skal gjøre noe som monner når det gjelder fremtiden til kloden vår. Det er absurd at det snakkes så mye om klima og miljø når det mest klimavennlige du kan gjøre er å få færre barn.

Argumentet om at "vi" bare kan få flere barn mens "de andre (dvs det globale sør)" må få færre er også - i et klimaperspektiv helt på jordet. Det å få et barn i Norge skaper mange ganger så mye utslipp og problemer for kloden vår enn et barn i et fattig, overbefolket land gjør.

Dette er ikke en trend vi bør snu, og sannsynligvis heller ikke en trend vi kan snu. Det beste vi kan gjøre er å tilpasse samfunnet en nedgang i befolkningen.

Det er et interessant poeng du bringer opp om klima utslipp i rike land, men jeg er dessverre uenig i at land som allerede har ekstremt lave fødselstall og som kommer til å være på randen av kollaps om noen år blir fortalt at de burde få enda færre barn for å ''redde klimaet''. Dette virker til meg som klima ekstremisme som ender med selv-utslettelse, ikke et realistisk syn på dagens situasjon eller hvordan vi burde drive samfunnet fremover. Foreldre i Norge i dag kan med god samvittighet få barn, og vi trenger å oppmuntre de til å få flere.

Endret av Jonnaa
Skrevet (endret)

Argumentet om at "vi" bare kan få flere barn mens "de andre (dvs det globale sør)" må få færre er også

Dette er en stråmann. Ingen hevder at det "globale sør" bør få færre barn, noen av dem har til og med en fruktbarhet under 1 og majoriteten har ikke høy fruktbarhet.

Du mente kanskje "fattige land med veldig høy fruktbarhet", men da skal du si hva du faktisk mener, og ikke lage stråmenn om det globale sør for å styrke ditt eget argument.

Endret av Camlon
Skrevet
onkel_jon skrev (5 timer siden):

Skal sjøl få min første unge til sommeren, kommer til å bli tøft med jobb og barn, enige med flere her, man burde strengt tatt hatt 6 timers arbeids dag slik at man får vært med ungen og så er det kostnadene, barn vokser så fort så man kan strengt tatt handle klær brukt.

I praksis kommer du til å jobbe redusert uansett, enten det er snakk om foreldrepermisjon, sykt barn-permisjon, ammepermisjon og rause hjemmekontor-ordninger. 

Skrevet (endret)
24 minutes ago, rabler said:

Dette er bare tull. Religion har null innvirkning på fødselstall. Det er også feil at det er rikdom som har fått ned fødselstallene. Det er fravær av bunnløs fattigdom som har gjort dette. I alle land som løftes ut av fattigdom synker fødselstallene. Helt uavhengig av religion.

Hva er din forklaring for at Haredi jøder får så mange barn hvis det ikke handler om religion? Det kan ikke bare handle om fravær av bunnløs fattigdom, fordi de har en fruktbarhet på nesten 7, noe som er høyere enn mange av de fattigste landene i verden.

Din påstand om at religion har null innvirkning på fruktbarhet har derfor null troverdighet.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (5 timer siden):

Alle mødre har rett på ammefri i barnets to første leveår, altså én time betalt fri hver dag for å amme - dersom man gjør det.

Et fantastisk bra tiltak, men denne retten bør heller kortes ned til halvannet år (få ammer etter det) og gjøres universal slik at den gjelder alle mødre uansett om de ammer eller ikke. Da får alle nye mødre litt mer tid med barnet etter de har begynt å jobbe igjen dersom de ønsker det, og en litt kortere arbeidsdag i tiden etter fødsel og perm som er en enorm påkjenning fysisk, og også psykisk for mange. Det vil også lette dagene for fedre i perm, enten mor tar ut denne timen på morgenen eller ettermiddagen.

Det er et av mange eksempler på ganske små grep som kan gjøres for å lette hverdagen til nye foreldre. Andre ting, som å senke prisene på barnehage er gjort av den sittende regjeringen og det er bra. Men det må gjøres mer. Flere nevner økonomi og fritid, og det er dette som er nøkkelen her. Få økonomiske insentiv og lite tid til livet er ikke noe som hjelper.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror mye handler om kulturen og hvordan vi forventer at unge skal leve. Jeg tror mange går ut av 20-årene og lurer litt på hva meningsfullt de egentlig gjorde, etter at friår og en litt for lang og lite matnyttig utdannelse som ikke betaler seg tilbake er tilbakelagt. Når en i haleenden av en periode som ofte er fylt med mye frihet men lite mening forsøker å få råd til et sted å bo og stifte familie, fortrinnsvis i en av de større byene der en kan få jobb og fortrinnsvis i et nabolag som ikke er for "belastet", og må prioritere arbeid fremfor tid med barna/barnet en kanskje er så heldig å få, tror jeg en fort kan spørre seg om det virkelig skal være sånn. Jeg tror rett og slett vi har for lite plass til det som faktisk betyr mest for de aller fleste, i livsløpet vi legger opp og oppmuntrer unge til. 

Deri ligger kanskje også grunn for optimisme, for du skal ikke se bort ifra at flere unge i årene fremover vil se nettopp dette, vil se en del av de leiere skjebnene og livsførsel preget av lite mening, og tidligere oppdage gleden over og det meningsfulle i det som til alle tider har vært det mest betydningsfulle for enkeltmennesket. 

Skrevet

Jeg er usikker på hva vi skal gjøre med dette problemet i Norge. Selvfølgelig er innvandring alltid en løsning, men det er nok noe av det siste jeg går til her. Jeg tenker det er relevant å bruke mer penger på barnetrygd og for eksempel subsidiere penger til barnepassere slik at spedbarnsforeldre ikke tas ut av arbeid. Men viktigst er det at folk får bestemme selv.

Skrevet

Morsomt at samme gjengen som for ikke så mange år siden var i harnisk over enslige mødre som fikk barn for pengenes skyld og snylte på staten nå ønsker å hive penger på mødre for å få dem til å verpe… 🤣

Norge har noen av de rauseste ordningene i verden så det er nok ikke økonomien som bestemmer. Jeg tror ikke det er så veldig mye man kan gjøre. De som ønsker barn får barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...