rozon Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni 36 minutes ago, Boing_80 said: Driver du med vilje å misforstå hovedintensjonen min med kommentaren? Jeg sier ganske direkte at ganske mange av de som kritiserer innvandrere for å ha svake norskkunnskaper, ikke engang behersker sitt eget skriftsspråk på en god måte. Det ser vi mye av i alskens kommetarfelter. Ja, det kommer tydelig frem også her. Jeg tror årsaken til at mange ikke behersker godt norsk, er tilpasning. For å oppnå inkludering har man senket kravet, slik jeg ser det. Eksempelvis krever det B2 for høyere utdanning, mens elever som har gått på norsk skole vanligvis ligger på C1-nivå. Det kreves kun B1 for statsborgerskap, noe som igjen senker det generelle nivået i norskferdigheter. Selv med bare bestått grunnskole vil man normalt ligge på B2-C1. Eksemplet med språk er ikke enestående - også på andre områder bidrar tilpasning til å hemme utviklingen i Norge, og svekke den norske kulturen. 1
Boing_80 Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni rozon skrev (8 timer siden): Ja, det kommer tydelig frem også her. Jeg tror årsaken til at mange ikke behersker godt norsk, er tilpasning. For å oppnå inkludering har man senket kravet, slik jeg ser det. Eksempelvis krever det B2 for høyere utdanning, mens elever som har gått på norsk skole vanligvis ligger på C1-nivå. Det kreves kun B1 for statsborgerskap, noe som igjen senker det generelle nivået i norskferdigheter. Selv med bare bestått grunnskole vil man normalt ligge på B2-C1. Eksemplet med språk er ikke enestående - også på andre områder bidrar tilpasning til å hemme utviklingen i Norge, og svekke den norske kulturen. Koko høyre? Oppsss! Blir vel rapportert til moderatorene nå. 2
rabler Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni 8 hours ago, rozon said: Jeg tror årsaken til at mange ikke behersker godt norsk, er tilpasning. Jeg tror årsaken til at mange innvandrings"skeptikere" ikke behersker godt norsk er at de rett og slett er litt dumme. Det synes godt både i argumentene og språket. 2 1
lania Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Fra mitt ståsted er det mangel på det å kunne A2 språk (som er obligatorisk å kunne i dag, for innvandrere), og vanskelighetene opp mot å lære språk, som er grunnen til at en del innvandrere fremstår som psykotisk. Jeg har en innvandrer som bor her, men vedkommende evner ikke å være ute og i nærheten av tilfeldige mennesker - når personen er ute blant vanlige, så gjengir personen tilfeldige ting en har hørt i gaten når en går inn i bygningen (personen gjort godt over minst 270 ganger, dvs hver dag omtrent ) Det hele kan kobles opp mot manglende språk og even til å prosessere språket en ikke forstår - slik vedkommende fremstår, så vil ikke personen evne å fungere blant vanlige mennesker. Det blir litt som barnehagen, hvor en gjengir tilfeldige ting en har hørt på TV eller andre steder; når en blir eldre, kommer på barneskolen, så opphører denne atferden helt ut i voksen alder (på grunn av språk utvikling) Språk er viktig å ha, det er viktig at folk får god oppfølging av psykologer i den vanskelige perioden en lærer A2 språk - der folk er veldig sårbar og lett blir mentalt ustabil og psykotisk, på grunn av tilfeldige samtaler en hører utenfor. Endret 11. juni av lania
rozon Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni 14 hours ago, Boing_80 said: Koko høyre? Oppsss! Blir vel rapportert til moderatorene nå. Ja, nei, klart det - å stille krav til folk som vil bo i et av verdens beste land, det er tydeligvis helt "koko høyre". 14 hours ago, rabler said: Jeg tror årsaken til at mange innvandrings"skeptikere" ikke behersker godt norsk er at de rett og slett er litt dumme. Det synes godt både i argumentene og språket. Når man behersker norsk godt og ikke er dum, så bruker man også anførselstegn riktig. Jeg mistenker det at det finnes folk med begrenset kapasitet i begge leirer, for å si det diplomatisk. 3
JornHansen Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Her skal jeg ikke bruke mye tid. Jeg skal bare si at problematisering av innvandrere er et grep som brukes av overklassen for å tåkelegge de ekstreme økonomiske urettferdighetene på globalt nivå. Problemet er selvsagt ikke naboen med brun hudfarge som har en lavtlønnet jobb akkurat som deg, problemet er at vi synes det er greit at det kan være forskjeller på lønnsnivå som hører hjemme i middelalderen. 4 3
James G Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) rozon skrev (På 10.6.2025 den 10:37 AM): Det kreves kun B1 for statsborgerskap, noe som igjen senker det generelle nivået i norskferdigheter. Selv med bare bestått grunnskole vil man normalt ligge på B2-C1. Jeg tviler sterkt på denne påstanden. B2 krever at folk forstår hovedideene i kompleks tekst om både konkrete og abstrakte emner, inkludert tekniske diskusjoner innenfor sitt spesialiseringsfelt, og C1 krever at man forstår et bredt spekter av krevende, lengre setninger og gjenkjenner implisitt betydning, samt at man bruker språket fleksibelt og effektivt til sosiale, akademiske og profesjonelle formål, kan produsere klar, velstrukturert og detaljert tekst om komplekse emner, og viser kontrollert bruk av organiseringsmønstre, forbindelser og sammenhengende virkemidler. I følge disse kravene, hvis en person bare har fått grunnskoleutdanning, hvis han er mart, kan han gjenkjenne mange ord og kanskje stave dem, men hans forståelse av logiske sammenhenger, implikasjoner og metaforer vil ikke nå det høye nivået. Faktisk, selv optimistisk sett, ligger en gjennomsnittlig nordmanns evne til å lese komplekse tekster sannsynligvis rundt B1. 'Funksjonell analfabetisme' i Australia er så høy som 14% (nivå 1 eller lavere). Det betyr at mange mangler evnen til å effektivt trekke ut informasjon fra tekster og diagrammer. Og Norge og Australia er på samme nivå. Over 40 % har leseferdigheter under det som anses som nok til å klare seg i hverdagen (nivå 2 eller lavere). https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/programmes/edu/piaac/country-specific-material/cycle-1/Australia-Country-Note.pdf https://www.ssb.no/utdanning/utdanningsniva/artikler/voksnes-ferdigheter-i-leseforstaelse-tallforstaelse-og-adaptiv-problemlosning Endret 11. juni av James G 2 1
rozon Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni 1 hour ago, James G said: Jeg tviler[...] Din egen kilde bekrefter i stor grad det jeg hevder. Den viser tydelig at innvandrere skårer lavere enn alle andre grupper, og at utviklingen for denne gruppen går i feil retning - i motsetning til resten av befolkningen. 1 hour ago, James G said: Faktisk, selv optimistisk sett, ligger en gjennomsnittlig nordmanns evne til å lese komplekse tekster sannsynligvis rundt B1. 'Funksjonell analfabetisme' i Australia er så høy som 14% (nivå 1 eller lavere). Det betyr at mange mangler evnen til å effektivt trekke ut informasjon fra tekster og diagrammer. Og Norge og Australia er på samme nivå. Over 40 % har leseferdigheter under det som anses som nok til å klare seg i hverdagen (nivå 2 eller lavere). Det er klart at å hente ut informasjon fra tekster og diagramer er vanskelig for noen. La meg gjøre et forsøk. Det jeg påstår er at dette: Har sammenheng med dette: Kilde: OECD. (u.å.). Country profile: Norway – Education GPS. Hentet 11. juni 2025 fra OECD Education GPS: https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?plotter=h5&primaryCountry=NOR&treshold=5&topic=AS Vi diskuterer innvandringspolitikk, så Australia får klare seg selv for nå. 3 1
Crooked Cracker Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni rabler skrev (På 10.6.2025 den 19.09): Jeg tror årsaken til at mange innvandrings"skeptikere" ikke behersker godt norsk er at de rett og slett er litt dumme. Det synes godt både i argumentene og språket. Mens innvandrings'forsvarere' briljerer med hyperintelligente argumenter som personangrep, stempling, diskreditering, fornekting\bortforklaring av offisiell statistikk, relativisering og andre geniale krumspring. 7 1
Neptun1 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Politisk islam har gode vilkår i Norge. Bit for bit forvitrer våre verdier som ytringsfrihet og likestilling. Venstresiden og sentrum applauderer bortfallet av det som tidligere var våre fremste vestlige kjerneverdier. Kriminalisering av ytringer, NrKs endeløse feiring av id og dyrking av f.eks. hijabtvang eksemplifiserer den retningen Norge har tatt. I reklamer har den norske mannen (og barn) i stor grad forsvunnet og blitt erstattet av mer tidsriktige mørkere hudtoner og hår. Bare den norske kvinne består - som fødemaskin for det nye Norge. Typisk for tilstanden benektes det åpenbare av venstresiden/sentrum. De fremstår som antivestlige. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/islamisme-i-europa-frankrike-slar-alarm-folger-norge-etter-sverige/o/5-95-2482161 5 3
Subara Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni lania skrev (På 11.6.2025 den 5.14): Fra mitt ståsted er det mangel på det å kunne A2 språk (som er obligatorisk å kunne i dag, for innvandrere), og vanskelighetene opp mot å lære språk, som er grunnen til at en del innvandrere fremstår som psykotisk. Jeg har en innvandrer som bor her, men vedkommende evner ikke å være ute og i nærheten av tilfeldige mennesker - når personen er ute blant vanlige, så gjengir personen tilfeldige ting en har hørt i gaten når en går inn i bygningen (personen gjort godt over minst 270 ganger, dvs hver dag omtrent ) Det hele kan kobles opp mot manglende språk og even til å prosessere språket en ikke forstår - slik vedkommende fremstår, så vil ikke personen evne å fungere blant vanlige mennesker. Det blir litt som barnehagen, hvor en gjengir tilfeldige ting en har hørt på TV eller andre steder; når en blir eldre, kommer på barneskolen, så opphører denne atferden helt ut i voksen alder (på grunn av språk utvikling) Språk er viktig å ha, det er viktig at folk får god oppfølging av psykologer i den vanskelige perioden en lærer A2 språk - der folk er veldig sårbar og lett blir mentalt ustabil og psykotisk, på grunn av tilfeldige samtaler en hører utenfor. Høres ut som personen har en psykisk lidelse/diagnose. Folk blir ikke psykotiske av å lære språk. 5
Subara Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Neptun1 skrev (21 timer siden): Politisk islam har gode vilkår i Norge. Bit for bit forvitrer våre verdier som ytringsfrihet og likestilling. Venstresiden og sentrum applauderer bortfallet av det som tidligere var våre fremste vestlige kjerneverdier. Kriminalisering av ytringer, NrKs endeløse feiring av id og dyrking av f.eks. hijabtvang eksemplifiserer den retningen Norge har tatt. I reklamer har den norske mannen (og barn) i stor grad forsvunnet og blitt erstattet av mer tidsriktige mørkere hudtoner og hår. Bare den norske kvinne består - som fødemaskin for det nye Norge. Typisk for tilstanden benektes det åpenbare av venstresiden/sentrum. De fremstår som antivestlige. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/islamisme-i-europa-frankrike-slar-alarm-folger-norge-etter-sverige/o/5-95-2482161 Vi mister ikke være kjerneverdier av at andre har kommet kortere i utviklingen mot likestilling (slik det kan se ut for andre). Vi har en egen kultur- og likestillingsminister som hegner over verdiene våre, bla. at alle skal få være seg selv og å elske de de vil. Endret 15. juni av Subara 4 2
skaftetryne32 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Subara skrev (21 minutter siden): Vi mister ikke være kjerneverdier av at andre har kommet kortere i utviklingen mot likestilling (slik det kan se ut for andre). Vi har en egen kultur- og likestillingsminister som hegner over verdiene våre, bla. at alle skal få være seg selv og å elske de de vil. På meg virker det heller som om de som uttrykker en sånn voldsom og ensidig motstand uten noen som helst form for reservasjoner er de som har mistet sine norske verdier, og tatt til seg verdier mer kjent fra Midtøsten. 3 2
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Interessant teori. Man adopterer altså midtøstens verdier hvis man er imot å adoptere midtøstens verdier. Det er umulig å vinne. Norge var et tillitssamfunn, og båtliv er viktig på vestlandet. Nordmenn kunne eie båt, og være sikker på at andre respekterer eierskapet. Nå har vi mangfold. I Øst-Europa er det vanlig at man tar det man har lyst på. De som ikke ønsker å bli frastjålet eiendelene sine må låse dem grundig fast på inngjerdet område, eller bare stjele naboens båtmotor når du skal på båttur og din egen er borte. Alle kulturer er selvsagt like gode. Jeg sier ikke at tillitssamfunn er bedre enn organisert kriminalitet. Men vi kan ikke ha begge deler. Etter fjerde båtinnbrudd på fire år, orker jeg ikke mer. Øst-Europeisk kultur vant. Jeg kan ikke ha båt fordi det er dyrt å erstatte alt som blir borte, og koster mye tid. Selv om jeg setter pris på den nye kulturen, er det vemodig å tenke på at vi hadde et tillitssamfunn med gjensidig respekt før i tiden. Nå kan vi ikke ha fine ting. Endret 15. juni av Mannen med ljåen 4
skaftetryne32 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Interessant teori. Man adopterer altså midtøstens verdier hvis man er imot å adoptere midtøstens verdier. Det er umulig å vinne. Nei det er ikke umulig, det er veldig mulig, men å være helt ute av stand til nyansere er faktisk et kjennetegn ved fundamentalisme, greier man ikke å nyansere bittelitt så blir man jo akkurat som det man tilsynelatende hater, det er vel ikke så altfor kontroversielt å si ? Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Norge var et tillitssamfunn, og båtliv er viktig på vestlandet. Nordmenn kunne eie båt, og være sikker på at andre respekterer eierskapet. Og det kan man stort sett i dag også, og selv den gangen så ble ting stjålet, i stort omfang. Det er ikke noe som startet på 70tallet og kommer ikke til ende om vi starter taco/ice greie. Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): I Øst-Europa er det vanlig at man tar det man har lyst på. Dette er ganske enkelt ikke sant, man kan ikke bare ta det man har lyst på, det er fremdeles lover det er fremdeles politi, og det forventes at lover og regler følges. Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): Alle kulturer er selvsagt like gode. Sånne tåpelige påstander hjelper ikke akkurat saken din, samme med den over, kan vi ikke prøve å diskutere litt seriøst ute å overdrive så voldsomt, eller regelrett lyve ? Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden): Etter fjerde båtinnbrudd på fire år, orker jeg ikke mer. Øst-Europeisk kultur vant. Jeg kan ikke ha båt fordi det er dyrt å erstatte alt som blir borte, og koster mye tid. Det har ingenting med kultur å gjøre selvfølgelig det handler om øst-europeisk mafia som stjeler alt som ikke er skrudd fast og overvåket, du beskriver like greit norsk kultur, om det å stjele er norsk kultur så har vi hatt den siden vi snekra det første langskipet, er du virkelig så naiv at du tror det ikke er norske kriminelle der ute ? Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden): Selv om jeg setter pris på den nye kulturen, er det vemodig å tenke på at vi hadde et tillitssamfunn med gjensidig respekt før i tiden. Nå kan vi ikke ha fine ting. Det har alltids vært mulig å ha fine ting, også i dag, men som da, så må du selvfølgelig ta vare på tingene dine, sett opp et naust med et kamera om mulig, det har aldri vært mulig å være uforsiktig med tingene sine, ikke den gang, ikke nå. 6
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Erkjenner du at norsk kultur er mye bedre enn de fleste andre kulturer, og at det ikke er en berikelse å bytte ut vår kultur med deres? Det er en begynnelse... Når alle skattepengene går til velferd for utlendinger, er det dessverre umulig for de fleste nordmenn å kjøpe kystlinje, sette opp eget naust med kamera. Båthavna hvor jeg leide har ikke høy nok sikkerhet. 1
Subara Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden): Interessant teori. Man adopterer altså midtøstens verdier hvis man er imot å adoptere midtøstens verdier. Det er umulig å vinne. Norge var et tillitssamfunn, og båtliv er viktig på vestlandet. Nordmenn kunne eie båt, og være sikker på at andre respekterer eierskapet. Nå har vi mangfold. I Øst-Europa er det vanlig at man tar det man har lyst på. De som ikke ønsker å bli frastjålet eiendelene sine må låse dem grundig fast på inngjerdet område, eller bare stjele naboens båtmotor når du skal på båttur og din egen er borte. Alle kulturer er selvsagt like gode. Jeg sier ikke at tillitssamfunn er bedre enn organisert kriminalitet. Men vi kan ikke ha begge deler. Etter fjerde båtinnbrudd på fire år, orker jeg ikke mer. Øst-Europeisk kultur vant. Jeg kan ikke ha båt fordi det er dyrt å erstatte alt som blir borte, og koster mye tid. Selv om jeg setter pris på den nye kulturen, er det vemodig å tenke på at vi hadde et tillitssamfunn med gjensidig respekt før i tiden. Nå kan vi ikke ha fine ting. Synd å høre at du har blitt utsatt for kriminalitet, som er politisak. De jeg kjenner som ikke er født i Norge er ikke kriminelle. De er ikke glade for å høre om slike episoder som gjør at de ev. selv kan blli stilt i et dårlig lys, bare på grunnlag av at de ev. kommer i fra samme land. Dette er hva fordommer og i verste fall rasisme gjør med folk, alle går over en kam. Man kan bare ta ansvar for at en selv oppfører seg som et anstendig menneske og ellers være et godt forbilde. De fleste mennesker er ikke kriminelle. 3
Red Frostraven Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Neptun1 skrev (22 timer siden): rozon skrev (På 11.6.2025 den 13.25): Din egen kilde bekrefter i stor grad det jeg hevder. Den viser tydelig at innvandrere skårer lavere enn alle andre grupper, og at utviklingen for denne gruppen går i feil retning - i motsetning til resten av befolkningen. Det er klart at å hente ut informasjon fra tekster og diagramer er vanskelig for noen. La meg gjøre et forsøk. Det jeg påstår er at dette: Har sammenheng med dette: Kilde: OECD. (u.å.). Country profile: Norway – Education GPS. Hentet 11. juni 2025 fra OECD Education GPS: https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?plotter=h5&primaryCountry=NOR&treshold=5&topic=AS Vi diskuterer innvandringspolitikk, så Australia får klare seg selv for nå. Tallene dine sier at innvandrere scorer 78.5% av nordmenn, eller, nordmenn scorer 27% høyere enn folk ikke født i Norge. Og for barn født av innvandrere, så er scoren 274 i snitt. --- Ironisk nok trekker arbeidsinnvandrere ned, da mange av dem ikke har tenkt å flytte hit permanent, og har opphold då lenge de har arbeid. --- Hvis vi sammenligner asylsøkere med innvandringsskeptiske tipper jeg de scorer bedre, av samme grunn som at FrP-velgere har lavere IQ i snitt enn dem som stemmer på andre partier, målt sist gang mediene foretok kontroversielle undersøkelser av befolkningen. Endret 15. juni av Red Frostraven Det er umulig å fjerne sitat eller legge til mellomrom mellom sitat på mobil. 2 2
skaftetryne32 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Erkjenner du at norsk kultur er mye bedre enn de fleste andre kulturer, og at det ikke er en berikelse å bytte ut vår kultur med deres? Det er en begynnelse... Erkjenner du at du ofte lyver for å fremme din agenda ? Det og hadde vært en begynnelse. Å ja jeg mener norsk kultur er bedre en mange andre kulturer, til og med de fleste, på enkelte områder er den faen så sterk, og på enkelte andre områder har den mangler. Jeg har heller aldri vært en spesiell fan av Midtøsten sin kultur, jeg er sikker på at det høres sjokkerende ut, men det er sant. Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Når alle skattepengene går til velferd for utlendinger Har du dokumentasjon for denne påstanden ? Du vet at alle skattepenger går til velferd for utlendinger ? 5
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Du har rett, noen skattepenger går til andre ting, som subsidier til grønn energi. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå