Boing_80 Skrevet i går, 14:29 Skrevet i går, 14:29 Why do the Democratic leaders seem to be helping MAGA? USA er ferdig. Like greit å kutte alle bånd med landet. I mellomtiden er køene lange hos McDonalds Hamar der kunder venter på å få maten sin servert i Drive-in køen. 3
halnes1 Skrevet i går, 14:46 Skrevet i går, 14:46 Casey skrev (15 timer siden): halnes1 skrev (18 timer siden): Under Biden kom der inn ca.8-9 millioner innvandrere over grensen i sør. De kommer da fra Latin-Amerika,Sør-Amerika,Afrika og Asia. Etter mine kjennskaper er det ikke så mange hvite der. Og opp igjennom årene så er det fra de samme områdene folk har kommet til USA. Blir som i Norge, har du ikke papirene i orden blir du deponert. Latin-Amerika er vel stort sett befolket med hvite. Endret 2 timer siden av Casey Er du med i HÆ klubben...😉
halnes1 Skrevet i går, 14:48 Skrevet i går, 14:48 halnes1 skrev (14 timer siden): Casey skrev (15 timer siden): Latin-Armerika er vel stort sett befolket med hvite. Jeg skulle vel egentlig bare skrevet Latin-Amerika siden det er alle land de snakker spansk og portugisiske. Du finner noen små øyer i karribien som der bor hvite men land som, Argentina,Paraguay,Chile,Bolivia,Peru,Equador,Colombia,Venezuela,Panama,Costa Rica,Nicaragua,Elsalvador,Honduras,Belize,Guatemala og Mexico snakker spansk mens Brasil snakker de portugisisk. Så har vi Guyana og Fransk Guyana og Surinam tror jeg. Så har du alle øy statene. Er en forsvinnende liten del der som er hvite. Her har du det
skaftetryne32 Skrevet i går, 14:57 Skrevet i går, 14:57 halnes1 skrev (8 minutter siden): Her har du det Jeg gjetter de er den største gruppen, om man død og liv skal dele inn mennesker i grupper basert på hudfarge og/eller europeisk opprinnelse. 1
Neptun1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Casey skrev (1 time siden): Feil. https://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme Det er dette republikanerne vil ha. Definisjonen på fascisme er "staten den er alt, individet intet". Ligner dette mest på Høyre/FrP eller SV/Rødt's verdier? Å google frem noe andre sosialister har skrevet fordi de plasserer alle de deler en rekke fellestrekk med - men ikke liker - i en sekk de kaller "ytre høyre" er ikke et gyldig argument. Det er derfor jeg ber dere utlede plasseringen til høyre i det politiske landskapet, noe som selvsagt aldri skjer. Statens kontroll over enkeltindividet er det som definerer skalaen fra venstre til høyre. 2 1
Populært innlegg Svein M Skrevet 23 timer siden Populært innlegg Skrevet 23 timer siden VG skriver i dag om: Krigsminister Pete Hegseth samlet USAs øverste offiserer i Quantico og varslet en hard kulturendring for å «End the War on Warriors». Jeg vil bare si at Hegset og Trump er noe av det kvalmeste og mest uegnede personer jeg har sett. 7 4
VifteKopp Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Neptun1 skrev (46 minutter siden): Statens kontroll over enkeltindividet er det som definerer skalaen fra venstre til høyre. Denne skalaen er helt feil. Det som avgjør hvor man plasserer en ideologi er ikke statens kontroll over individet, men hvorvidt det er felleskapet eller individene som har kontroll over samfunnets ressurser. For eksempel finnes det ingen stat i ekte kommunisme. En mer riktig skala ville vært noe som: Anarkisme - Kommunisme - Sosialisme - Sosialdemokrati - Islamisme - Fascisme - Nazisme - Sosialliberalisme - Konservatisme - Libertarianisme (omdøpt fra liberalisme) 6
qualbeen Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Boing_80 skrev (1 time siden): […] I mellomtiden er køene lange hos McDonalds Hamar der kunder venter på å få maten sin servert i Drive-in køen. Hæ? halnes1 skrev (1 time siden): Er du med i HÆ klubben...😉 Jeg søker herved om medlemskap! For innlegget til @Boing_80 forstår jeg virkelig ingenting av. Hva har kø utenfor en fastfood-leverandør på Hamar å gjøre i denne tråden? 🤯 Hvis køen er for lang, kan de da heller besøke McD i Bekkelaget, Brumunddal eller Tangen (Innlandsporten)? (For det finnes jo ikke andre spisesteder på Hamar, ei heller ikke på Maxi...) 1 1
ronron25 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Peter Johansen skrev (3 timer siden): Dette kommer aldri til å skje, og er praktisk talt umulig. Dette er business-mannen Trump, som slenger ut et skremmeskudd til am. filmindustri og California om å skjerpe seg. Sleng ut et overdrevet forslag, få motparten på banen, og møtes på midten. Dette har Trump nå gjort utallige ganger siden 2016 da han ble president (og tidligere som eiendomsutvikler), men fremdeles har ikke mange folk forstått dette pga. TDS. Derfor funker fremdeles strategien, og Trump bruker den igjen og igjen. TDS = Trump derangement syndrom Strategien hans fungerer dårlig når det gjelder bønder i USA som dyrker soyabønner. De har jo mista markedet sitt og sliter økonomisk. Og andre bønder får ikke høsta avlingene sine, igjen på grunn av Trump sin strategi. Fordi de som skulle ha gjort det er sendt ut av landet eller sitter internert, eller tørr ikke komme på jobb. Også disse bøndene sliter økonomisk. Strategien hans virker lite gjennomtenkt. Og 100% toll på utenlandske filmer er et angrep på ytringsfriheten som også er en Trump strategi. 5
ronron25 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Peter Johansen skrev (3 timer siden): Snakker vi om CO2, så har Norges utslipp nærmest ingen global innvirkning vs. utslippene til Kina, India, Midtøsten, Russland m.fl. Kinas årlige økning av CO2-utslipp for tiden er ca. 17-25x høyere enn Norges TOTALE årlige utslipp, avhengig av hvilket år. Kina har høyere CO2-utslipp per capita enn Norge, selv med 1.4 milliarder innbyggere - dvs. ca. 300x høyere enn Norge totalt. Å bygge havvind og elektrifisere våre oljeplattformer er ren symbolpolitikk, hvis eneste effekt er å tappe statskassa for hundrevis av milliarder norske kroner. Havvind og vindkraft er også avhengig av massive statlige subsider for å overleve økonomisk, dvs. betalt av oss skattebetalere - du og jeg. Jon Hustad regnet på dette (les Dag og Tid), og kom vel fram til at hvis hele Norge forsvant fra verdenskartet, så ville det utgjøre ca. 2 hundredels grader celsius forskjell innen 2100 (ifølge de siste klimamodellene). Anbefaler artiklene til Hustad, der han skriver om CO2 og "grønn" politikk. Når det gjelder plastpartikler i verdenshavene, så er Asia og Afrika de to store synderne. Ellers mht. dumping av giftig og kreftfremkallende industriavfall, så er det stort sett ville vesten i hele verden unntatt USA, Canada, Vest-Europa, Japan og en handfull andre land. Tenker her først og fremst på nedbygging av natur. Professoren i biologi Dag Hessen sier følgende: "Dag Hessen sammenligner nedbyggingen av naturen med å fjerne én og én bolt fra et fly i lufta. Det går bra en stund, men det ender ikke godt." Da er det bra at ihvertfall noen prøver å bremse den utviklingen når andre ser ut til å bare ville kjøre på, koste hva det vil. Klima er selvfølgelig viktig det også, og når det gjelder plast, så sier forskerne nå, at våre egne hjem er vestingen når det gjelder å få i seg plast. "Ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet PLOS One risikerer vi i tillegg å puste inn rundt 70 000 mikroplastpartikler i løpet av én dag i vårt eget hjem." https://dinside.dagbladet.no/bolig/100-ganger-verre-enn-antatt/83419662 1
halnes1 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Det er bare å få fjernet kommunistene ANTIFA. Litt historie. 1
LuxFerre Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Denne er morsom. Endret 21 timer siden av LuxFerre
Peter Johansen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) ronron25 skrev (43 minutter siden): Tenker her først og fremst på nedbygging av natur. Professoren i biologi Dag Hessen sier følgende: "Dag Hessen sammenligner nedbyggingen av naturen med å fjerne én og én bolt fra et fly i lufta. Det går bra en stund, men det ender ikke godt." Da er det bra at ihvertfall noen prøver å bremse den utviklingen når andre ser ut til å bare ville kjøre på, koste hva det vil. Klima er selvfølgelig viktig det også, og når det gjelder plast, så sier forskerne nå, at våre egne hjem er vestingen når det gjelder å få i seg plast. "Ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet PLOS One risikerer vi i tillegg å puste inn rundt 70 000 mikroplastpartikler i løpet av én dag i vårt eget hjem." https://dinside.dagbladet.no/bolig/100-ganger-verre-enn-antatt/83419662 I Norge vokser skogen i kubikkmeter hvert år, så vet ikke helt hva du tenker på her. Dessuten absorberer skogen vår ca. 50% av vårt netto klimautslipp. Ikke det at vi får mindre CO2-avgifter fra EU av den grunn.. Det er mange absurditeter jeg kunne gått inn på her, men anbefaler å høre på den siste podcasten til Wolfgang Wee med Asle Toje og Ola Borten Moe. Ellers veldig enig mht. mikroplast. Det er den egentlig store trusselen framover de neste tiårene, ikke CO2 - som for øvrig er relevant i et veeldig langsiktig perspektiv, men har vært ekstremt over-hypet pga. en stor NGO-industri, hvis livsgrunnlag er bygget rundt å skape mest mulig CO2-hysteri. Endret 21 timer siden av Peter Johansen
Atib Azzad Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 2 hours ago, skaftetryne32 said: Jeg gjetter de er den største gruppen, om man død og liv skal dele inn mennesker i grupper basert på hudfarge og/eller europeisk opprinnelse. Diskusjonen ble født ut av at jeg kritiserte hvordan ICE mer eller mindre vilkårlig sikter seg inn på ikke-hvite i USA, da fikk jeg til svar at de papirløse immigrantene de leter etter er fra Sør-Amerika, Afrika, og Asia, og således ikke-hvite, det synes mindre viktig å gå inn på den arbitrære avgrensningen som definerer hvit-het, og heller riste på hodet over rasjonalen som tilsier at ikke-hvite borgere i USA mer eller mindre må finne seg i å bli mishandlet fordi dem ICE jakter også er ikke-hvite, som om det skulle være en trøst eller rettferdiggjøre noe. 1
Neptun1 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Svein M skrev (2 timer siden): Jeg vil bare si at Hegset og Trump er noe av det kvalmeste og mest uegnede personer jeg har sett. Hvorfor tror mange at de har noen definisjonsrett på amerikeneres vegne? Er rimelig sikker på at de ikke har behov for råd fra venstresiden i Norge.
Boing_80 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden qualbeen skrev (1 time siden): Hæ? Jeg søker herved om medlemskap! For innlegget til @Boing_80 forstår jeg virkelig ingenting av. Hva har kø utenfor en fastfood-leverandør på Hamar å gjøre i denne tråden? 🤯 Hvis køen er for lang, kan de da heller besøke McD i Bekkelaget, Brumunddal eller Tangen (Innlandsporten)? (For det finnes jo ikke andre spisesteder på Hamar, ei heller ikke på Maxi...) Det var et nikk til en annen tråd om det samme temaet som i denne som gikk ut på boikott av amerikanske varer.
ronron25 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Peter Johansen skrev (44 minutter siden): I Norge vokser skogen i kubikkmeter hvert år, så vet ikke helt hva du tenker på her. Dessuten absorberer skogen vår ca. 50% av vårt netto klimautslipp. Ikke det at vi får mindre CO2-avgifter fra EU av den grunn.. Det er mange absurditeter jeg kunne gått inn på her, men anbefaler å høre på den siste podcasten til Wolfgang Wee med Asle Toje og Ola Borten Moe. Ellers veldig enig mht. mikroplast. Det er den egentlig store trusselen framover de neste tiårene, ikke CO2 - som for øvrig er relevant i et veeldig langsiktig perspektiv, men har vært ekstremt over-hypet pga. en stor NGO-industri, hvis livsgrunnlag er bygget rundt å skape mest mulig CO2-hysteri. Fint at vi kan være enig i noe👍. Hvis det du viser til av skog som vokser i Norge er granplanta skog, så er problemet at det er lite annet som vokser i en slik skog. Der får man ikke noe naturmangfold. Og om man samtidig bygger ned naturen, så risikerer vi at vi sitter igjen med en natur som vil kunne true livsgrunnlaget til kommende generasjoner, fordi naturmangfoldet har blitt borte eller sterkt redusert. Gammel skog er bra. Ny skog, ikke så bra. Takk for podcast tips! 1 2
Høstblader Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 30 minutes ago, Neptun1 said: Hvorfor tror mange at de har noen definisjonsrett på amerikeneres vegne? Er rimelig sikker på at de ikke har behov for råd fra venstresiden i Norge. Vel.. Vi er et mye bedre land å bo i så de har nok det, spesielt når høyresiden kommer med slike "ledere". 1 2
Pop Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Kan hjelpe med definisjonen på fascisme en gang til, og dette burde ikke være ukjent for alle som fulgte litt med i historietimene, evt sam.pol./statsvit. fra universitetet. Diktatur, fokus på en sterk fører, sentralisert makt. Nasjonalisme, nasjonens interesser over alt annet. Antidemokrati, fascisme er en direkte motsetning til demokrati. Brutalitet og militarisme med dyrking av vold, styrke og vise handling. Organisk samfunnssyn der samfunnet sees som en enhet hvor folk kun ses på som roller. Mulig jeg har glemt et punkt, men dette er en rimelig omforent definisjon. Når man så ser på alle faktorene som inngår, og på andre politisk rettede -ismer, ser man at å plassere dem i båser er rimelig irrelevant. Det er for mange deler å ta hensyn til, noen vil passe inn på en skala og noen ikke. Målet bør heller være å finne ut hvor man kan møtes og ikke være opptatt av vår leir og den andre leiren, inn- og utgruppene. Da er man bare over på neste definisjon, polarisering. Som denne tråden nå er blitt et strålende eksempel på. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå