Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, rolling release er gjerne enklere, men ofte sitter du på betydelig eldre software sammenlignet med branched release / semi-rolling. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og der var Linux installert på PC-en igjen! Må være ca 20 år siden sist jeg hadde Linux.

Gikk for Linux Mint, som ikke eksisterte forrige gang.

Sjekket først kompatibilitet, og det var visst dårlige nyheter. Men testet med en live USB-stick, og da fungerte alt som det skulle. Så da var det bare å kjøre full installasjon.

Veldig deilig og artig å være tilbake i Linux-verdenen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er alle de greine med Rust?

Det virker da som en veldig dårlig ide å relage alt i Rust bare for å gjøre det?  Vil ikke det bare føre til mange unødige feil og sikkerhetshull?

Jeg liker ting som fungerer og jeg misliker ting som ikke fungerer.

Jeg kjørte linux som daily driver i flere år, men har siden gått tilbake til windows og for et år siden fikk jeg en veldig billig m2 og er egentlig veldig fornøyd med macos....   Jeg er bare jævla lei av amerikanere på generell basis og vurderer derfor noe ut av linux verden igjen.

Jeg sliter med FOMO når det gjelder å velge linux distro da.

Linus Thorvalds kjører visstnok Fedora.  Det gjorde jeg en god stund også.  (På grunn av at jeg er ihvertfall litt fanboy)  Er Fedora fortsatt bra greier?   De er vel dypt påvirket av IBM.  Opensuse er vel Tysk.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha prøvd Mint i snart to timer, ser alt ut til å fungere. Hadde ikke ventet at det skulle gå så glatt. Det er tydelig at mye har skjedd de siste tiårene. Eneste Proton Drive som ikke ser ut til å være kompatibelt, men de jobber visst med det.

Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Vel, rolling release er gjerne enklere, men ofte sitter du på betydelig eldre software sammenlignet med branched release / semi-rolling. 

Forstår ikke helt den påstanden.
Rolling release distribusjoner er nettopp rolling release fordi de kontinuerlig leverer nyeste upstream versjoner, og er derfor som regel på nyere software enn både branched og semi-rolling distribusjoner.

I hvert fall gjelder dette tydelig for Arch Linux og Arch-derivater.

Mange styrer nettopp unna rolling release fordi distribusjonene er så cutting edge at det kan medføre ustabilitet, siden det av praktiske grunner er vanskeligere å teste like grundig når upstream-versjoner leveres kontinuerlig. Uten at jeg riktignok har vært plaget med ustabilitet på CachyOS som jeg kjører i dag, (som er en Arch basert rolling release distro). 

• Liker 2
Skrevet

Semi-rolling kan være akkurat like oppdatert som full rolling. For de fleste vil semi-rolling eller LTS, som mint, være godt nok.

• Short Lifespan: Each version is supported for about 13 months, allowing users to upgrade easily.
  • Frequent Updates (Semi-Rolling Aspect): While major components are set, packages like the kernel, drivers, and applications receive frequent, non-breaking updates within a release.
  • Stability with Freshness: It aims to be more up-to-date than traditional stable releases (like Ubuntu LTS) but avoids the constant potential for breakage in a pure rolling model. 
So, it's a hybrid: regular version upgrades for core stability, but rapid package updates within those versions. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (8 timer siden):

Semi-rolling kan være akkurat like oppdatert som full rolling. For de fleste vil semi-rolling eller LTS, som mint, være godt nok.

Poenget mitt var kun å påpeke at påstanden om rolling release-distribusjoner er feil.
Når hele systemstacken oppgraderes kontinuerlig, slik som på Arch Linux, vil den over tid ligge foran både branched og semi-rolling distribusjoner, nettopp fordi hele systemet flyttes frem kontinuerlig.

Det er også grunnen til at det nesten alltid er noe å oppdatere  et pacman -Syu er sjelden helt tomt.

Man kan selvfølgelig diskutere hvor mye det betyr å ligge en fraksjon foran semi-rolling distribusjoner som Fedora, men hovedpoenget står fast: rolling release er verken “enklere” enn branched/semi-rolling, eller basert på eldre software, slik din opprinnelige påstanden antydet.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (På 18.1.2026 den 21.12):

Antar du mener omvendt, at med rolling release så får du gjerne nye versjoner raskere? Trodde de fleste rolling distroene var mer bleeding edge.

Uansett, i praksis med snaps og flatpaks og løpende oppgraderinger til ny kjerne trenger det ikke være et stort praktisk problem med utdatert software (enten du bruker rolling eller ikke). Zorin, f.eks. ligger jo langt etter Ubuntu og kommer som regel ut ikke så lenge før den LTS-ubuntuen de baserer seg på erstattes av en ny. Det er litt døllt, så jeg pleier å skli over til Ubuntu når Zorin'en føles utdatert. Men det er bare på grunn av følelsen, det er sjelden et praktisk problem, hvis man utstår å bruke noe annet enn deb-pakker.

Endret av quantum
  • Liker 1
Skrevet

Gjerne litt teit spørsmål angående installasjon av Linux fra Windows, but here goes.

Jeg har lest at å gå fra Windows til Linux vil slette alt på pc'en, dette gjelder alle lagringmedier som er tilkoblet(?). 
Nå har jeg en del dokumenter (PDF og Word/LibreOffice/CAD/osv og en haug av bilder der mesteparten er familierbilder (JPEG/PNG/osv) på HDD som jeg absolutt ikke vil skal forsvinne. litt kjipt å miste alt av spill på den ene M.2 SSD'en også, men det kan jeg leve med.

Kan jeg koble HDD fra hovedkortet, installere Linux, koble til HDD, alt good and dandy?

Hvis ikke, hva kan jeg gjøre? Frister lite å bruke x antall tusen på en ekstern enhet nå når prisene på disse også skytes opp i skyene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fantomtegningen skrev (44 minutter siden):

Gjerne litt teit spørsmål angående installasjon av Linux fra Windows, but here goes.

Jeg har lest at å gå fra Windows til Linux vil slette alt på pc'en, dette gjelder alle lagringmedier som er tilkoblet(?). 
Nå har jeg en del dokumenter (PDF og Word/LibreOffice/CAD/osv og en haug av bilder der mesteparten er familierbilder (JPEG/PNG/osv) på HDD som jeg absolutt ikke vil skal forsvinne. litt kjipt å miste alt av spill på den ene M.2 SSD'en også, men det kan jeg leve med.

Kan jeg koble HDD fra hovedkortet, installere Linux, koble til HDD, alt good and dandy?

Hvis ikke, hva kan jeg gjøre? Frister lite å bruke x antall tusen på en ekstern enhet nå når prisene på disse også skytes opp i skyene.

Du kan installere på en disk eller på en del av en disk. Så de andre diskene blir ikke rørt. Så om du ikke velger noe feil så skal det gå bra.

Det går også an å ha dual boot med Windows. Da bruker Shrink partition i Windows først slik at der er et ledig område på disken til Linux. Alternativt kan en ha en disk til Windows og en til Linux. 

Eksempel på hvordan kubuntu installeres: https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall/Kubuntu

Skal en ha dual boot sammen med Windows så må en også først i Windows slå av Fast Startup/Hibernation.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Partisjonering kan du styre under installasjonen. Dersom du vet litt om partisjonering, burde det gå greit. Kobler du ekstraharddisken fysisk fra, burde det være problemfritt.

Uansett burde du investere i en ekstern backup-harddisk. Selv om det koster en del, er det verdt verdien av alle dine personlige data og bilder. Du får en 1 TB harddisk til under tusenlappen på Elkjøp.

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (14 minutter siden):

Hva er neste steg, eller "final boss". Manjaro eller Arch? 

Men hadde vært kult å si "I use Arch btw"

Skjul innhold

i-use-arch-linux-btw-starterpack-v0-4n5y

Ja, jeg er så gammel at de harde kara brukte Slackware, vi som brukte RedHat var jo som tapere og regne, noe blir aldri gammelt i Linux-verdenen ;), men det er leenge siden RedHat 5.0 var siste skrik....

Skrevet (endret)
agvg skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg er så gammel at de harde kara brukte Slackware, vi som brukte RedHat var jo som tapere og regne, noe blir aldri gammelt i Linux-verdenen ;), men det er leenge siden RedHat 5.0 var siste skrik....

Startet med slackware selv...er så lenge siden at jeg husker knapt året,men vet at jeg kjørte det i 1996. Den gangen da pc'ene støyet..Boret et hull i veggen på kontoret,satte pc'n på naborommet og monitoren på kontoret..Så var det full rulle med linux slackware 96

Er arch derivat det går i nå...

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Startet med slackware selv...er så lenge siden at jeg husker knapt året,men vet at jeg kjørte det i 1996. Den gangen da pc'ene støyet..Boret et hull i veggen på kontoret,satte pc'n på naborommet og satt den der og monitoren på kontoret..Så var det full rulle med linux slackware 96

Kan nok stemme med året, RedHat 5 kom vel ut i 1997

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (19 minutter siden):

Er arch derivat det går i nå...

Har kjørt Ubuntu/Kubuntu i 20 år, operativsystemet skal bare virke uten noe bryderi, har ikke tid eller ork til og ubernerde lengre.

Skrevet

@Svein M

Ubuntu er veldig greit skal man bruke OSet i arbeid, veldig mye rart støtter Ubuntu, og man finner dokumentasjon basert på og bruke Ubuntu. Hold det standard og enkelt er en god ting, man får som regel ikke betalt for drive med distro-wanking ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...