Snowleopard Skrevet onsdag kl 09:04 Skrevet onsdag kl 09:04 kremt skrev (1 time siden): Man må huske at elbiler fortsatt utgjør kun 30 % av bilene på vegen og de aller fleste av disse elbilene er under 10 år, faktisk er vel størsteparten også under 5 år. Nyere ICE-biler brenner de og, og så vidt jeg har fått med meg, så ble det argumentet sjekket ut. Fremdeles brant icebiler oftere enn elbiler, selv når man kun så på tilsvarende alder, mens fordelingen av salget var jevnere fordelt. 😉 1
kremt Skrevet onsdag kl 09:22 Skrevet onsdag kl 09:22 Tenningslås høres ut som noe VAG produkt. Leaf har vel hatt keyless som standard siden den kom, ikke mye grunn til å beholde vrinøkkel lengre nå.
Mercruiser Skrevet i går, 09:12 Forfatter Skrevet i går, 09:12 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/datoen-kunne-statt-pa-gravsteinen-min/18039720/
obygda Skrevet i går, 09:46 Skrevet i går, 09:46 Mercruiser skrev (29 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/datoen-kunne-statt-pa-gravsteinen-min/18039720/ Stusser også over en del av disse ulykkene. Jeg tror det er mange mørketall som egentlig skyldes teknisk feil. Og jeg tror flertallet av disse tekniske feilene skyldes fuktighet inn i elektronikk. Dagens biler er jo pr def datamaskiner på hjul. Mao vil man kunne oppleve samme feil som man gjør f.eks på en pc. F.eks at minnebrikker svikter...og resulterer i rare feilmeldinger og problemer - fuktighet på mobiler er jo også en vanlig feil flere har opplevd som i praksis ødelegger dem. Så hvorfor skal biler være mindre utsatt? 1
Svein M Skrevet i går, 10:06 Skrevet i går, 10:06 Ulykkene skyldes trolig at en trykker på gass i stedet for brems. Om en bruker en-pedal kjøring så kan det hende at det øker sjansen for å gjøre feil. Om bilen har rask akselerasjon så vil det gjøre probemet større.
Mercruiser Skrevet i går, 10:31 Forfatter Skrevet i går, 10:31 20 minutes ago, Svein M said: Ulykkene skyldes trolig at en trykker på gass i stedet for brems. Om en bruker en-pedal kjøring så kan det hende at det øker sjansen for å gjøre feil. Om bilen har rask akselerasjon så vil det gjøre probemet større. Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. 2
obygda Skrevet i går, 10:44 Skrevet i går, 10:44 Mercruiser skrev (10 minutter siden): Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. Enig. Den førerfeil forklaringen er rett og slett ikke troverdig lenger. 1
Snowleopard Skrevet i går, 10:44 Skrevet i går, 10:44 Mercruiser skrev (7 minutter siden): Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. Ja, jeg selv har "skiftet side", og gått fra å tro det bare var "gamliser" med pedalfeil, til å tro noen av disse ulykkene må bero på teknisk svikt og da i stor grad pga fuktighet i elektronikken. De fleste/alle tilfellene har jo skjedd under eller etter fuktig vær eller omgivelser (damp, regn og/eller bilvask). Hjelper heller ikke på at et selskap som Volvo feilinformerer om sensorer i setene. Her lukter det veldig tåkelegging av ansvar/ansvarspulverisering. Dette slår vel allerede tilbake på Volvo i form av at norske kunder blir mer skeptisk til å kjøpe Volvo heretter. 2
AL123 Skrevet i går, 12:56 Skrevet i går, 12:56 Snowleopard skrev (2 timer siden): Ja, jeg selv har "skiftet side", og gått fra å tro det bare var "gamliser" med pedalfeil, til å tro noen av disse ulykkene må bero på teknisk svikt og da i stor grad pga fuktighet i elektronikken. De fleste/alle tilfellene har jo skjedd under eller etter fuktig vær eller omgivelser (damp, regn og/eller bilvask). Hjelper heller ikke på at et selskap som Volvo feilinformerer om sensorer i setene. Her lukter det veldig tåkelegging av ansvar/ansvarspulverisering. Dette slår vel allerede tilbake på Volvo i form av at norske kunder blir mer skeptisk til å kjøpe Volvo heretter. Tja, Tesla har vel hat 10 ganger så mange tilfeller som Volvo, uten at det ser ut til å gå utover salget?
AL123 Skrevet i går, 12:58 Skrevet i går, 12:58 Mercruiser skrev (2 timer siden): Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. Flere enn før? Kan du dokumentere det?
Svein M Skrevet i går, 14:05 Skrevet i går, 14:05 (endret) Dørene på Tesla har vist elektrisk lås noe som gir en fare for at de ikke kan åpnes fra utside eller fra innside ved ulykker. https://electrek.co/2025/09/16/tesla-is-being-investigated-by-nhtsa-over-door-handles-locking-people-in/ edit: Det er manuell åpner fra innsiden, men den er skjult. Så brukeren må vite hvordan den finnes. Endret 10 timer siden av Svein M
trikola Skrevet i går, 14:39 Skrevet i går, 14:39 Og som det står i artikkelen finnes det en mekanisk måte også. Sliter bare litt på vinduspakningene om den brukes.
kremt Skrevet i går, 14:40 Skrevet i går, 14:40 Stod nylig om et par personer som brant inne i en tesla. Publikum som kom til krasjstedet prøvde å åpne men det var ikke noe strøm i bilen til å åpne dørene, dermed omkom.
sedsberg Skrevet i går, 14:42 Skrevet i går, 14:42 2 minutes ago, kremt said: Stod nylig om et par personer som brant inne i en tesla. Publikum som kom til krasjstedet prøvde å åpne men det var ikke noe strøm i bilen til å åpne dørene, dermed omkom. https://int.auto.pub/no/kina-forbyr-innfellbare-dorhandtak-pa-nye-biler-fra-2027-sikkerhet-foran-design
sverreb Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 12 hours ago, Mercruiser said: Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. Hvilke tall er det du baserer det på? En statistisk betraktning krever at vi har faktiske tall ikke bare anekdoter fra media. Det er forøvrig ikke gitt at forekomster av førerfeil ikke har en korrelasdjon med enkelte bilmodeller selv uten tekniske feil. Bilens kontroller kan være mer eller mindre defansivt inrettet slik at noen bilmerker kan stoppe noen fra å begå førerfeil og dermed få færre forekomster. Så selv det å kunne påvise en korrelsasjon mellom mistenkelige hendelser og enkelte bilmodeller er ikke tilstrekkelig. Endret 18 timer siden av sverreb
Nimrad Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Svein M skrev (16 timer siden): Dørene på Tesla har vist elektrisk lås noe som gir en fare for at de ikke kan åpnes fra utside eller fra innside ved ulykker. https://electrek.co/2025/09/16/tesla-is-being-investigated-by-nhtsa-over-door-handles-locking-people-in/ Det er vel ganske mange biler som har dette nå for tida. Jeg har det samme på min Fiat 500. Problemet her går vel i at den manuelle åpningen er for skjult, noe jeg kan være enig i. Her fra Fiat under, den vanlige måten å åpne på er knappen helt øverst, med manuell nødåpner i rød ring. 2
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) On 9/28/2025 at 12:31 PM, Mercruiser said: Det har etterhvert blitt såpass mange slike hendelser at sannsynligheten for førerfeil som forklaring i alle tilfellene er rett og slett ikke troverdig lenger. Stadig flere deler den oppfatningen. Eksemplene i denne tråden bekrefter også dette. Det har jo vært kjent i mange år at pedalforvirring er svært vanlig. Det har ikke endret seg. Det som har endret seg er at konsekvensene er mye større med automatgir (reduksjonsgir) og mange hundre hester med umiddelbar respons. Har man f.eks manuell girkasse, og tråkker gassen i bånn i det man skal parkere (den mest typiske feilen), så har man gjerne bilen i første gir, andre gir eller i fri. Ingen av disse vil få spesielt store konsekvenser. I verste fall kan man kollidere med noe i 10-30 km/t. Som regel har man tid til å innse feilen man har gjort. Endret 6 timer siden av Espen Hugaas Andersen
Syar-2003 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Nimrad skrev (5 timer siden): Det er vel ganske mange biler som har dette nå for tida. Jeg har det samme på min Fiat 500. Problemet her går vel i at den manuelle åpningen er for skjult, noe jeg kan være enig i. Her fra Fiat under, den vanlige måten å åpne på er knappen helt øverst, med manuell nødåpner i rød ring. Er jo et stort problem og brudd på sikkerheten at ti-tusenvis av Tesla model 3 og Y overhodet ikke har noen nødåpning for bakdørene. Er eierne klar over dette. Eller folk som setter seg i en taxi ? Sitat Kun fordørene Men det er ikke alle modellene som har utløsere for dørene til baksetet. Dette gjelder blant annet Model 3 fra introduksjonen i 2017 til modellåret 2023. I håndboka til disse bilene står det: Kun fordørene er utstyrt med manuell dørutløsning. Motor har tatt kontakt med Tesla i Norge, som ikke har noen kommentar til dette, utover å vise til håndbøkene. Heller ikke alle Model Y-er er utstyrt med manuelle utløsere for bakdørene fra 2020 til modellåret 2024. https://www.motor.no/aktuelt/dorutlosere-mangler-eller-godt-gjemt/329273
Svein M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Det virker som om alle Tesla modellene enten ikke har manuell døråpning til baksetet, eller har en skjult løsning. I tillegg har de vel innfelte dørhåndtak på utsiden. Så en bør vel ha noe til å knuse ruten. Endret 4 timer siden av Svein M
kremt Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 6 hours ago, Nimrad said: ganske mange biler som har dette nå for tida Det er altså umulig å åpne døren fra utsiden i en nødsituasjon. Hvis du krasjer vil bilens batteri frakobles og ingenting har strøm. En nødåpner fra innsiden kan ikke brukes av bevisstløs fører men rute må knuses og deretter kan manuell nødåpner "kanskje" fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå