Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

Samme med DNB. Organisert kriminalitet, alt er lov så lenge staten står bak. 

DnB er vell bare som andre banker?

Skrevet
13 hours ago, Salvesen. said:

DnB er vell bare som andre banker?

DNB eies 34% av Fin.Dep, og ytterlgie 20-30% av fagforeninger og andre store firmaer. så ja, men det er en stor digresjon 

Skrevet
13 hours ago, kremt said:

Kva er kriminelt og straffbart? Det bør vere veldig enkelt å konkretisere for deg når du går så høgt ut.

• Liker 3
Skrevet
-Night- skrev (1 time siden):

DNB eies 34% av Fin.Dep, og ytterlgie 20-30% av fagforeninger og andre store firmaer. så ja, men det er en stor digresjon 

Tenker mer på kundeforhold, virker ganske greit for meg. Er 100% i DnB nå etter at de ga best tilbud på boliglån samt andre tjenester.

Skrevet
50z skrev (På 6.4.2025 den 23.08):

Ser Telenor har helt andre priser i Sverige (priser i SEK fra telenor.se)
250/250 439,-
500/500 539,-
1000/1000 639,-
Standard liste priser, via Telenor sitt fiber nett (priser gyldig fra august 2024)

kraftig provoserende for å si det diplomatisk...........

Du vet kanskje ikke at gjennomsnittlig lønnsforskjell er på 35,2 prosent mellom Norge og Sverige?
Slikt bidrar selvsagt til at priser på tjenester også vil være forskjellige.

• Liker 1
Skrevet
N|troXx skrev (På 6.5.2025 den 19.30):

Da har telenor sluppet regnskapet,  og bekrefter dermed hva alle vet: 50% fortjeneste før skatt på sine norske kunder. 

Altså betaler vi alt for mye, og snart  urde NKOM se på om det er urimelig høy inntekt på Internett i norge siden det nå snart er påkrevd i dette landet på lik linje som VVS

Kan du linke til hvor du finne de tallene?

Skrevet (endret)
On 5/9/2025 at 8:26 PM, kremt said:

Sist jeg sjekket er det frivillig å være kunde hos både Telenor og DnB. Personlig bruker jeg ingen av dem. Å kalle det de holder på med for kriminalitet, er drøyt.

Endret av bar1
  • Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet
bar1 skrev (På 13.5.2025 den 16.58):

Sist jeg sjekket er det frivillig å være kunde hos både Telenor og DnB. Personlig bruker jeg ingen av dem. Å kalle det de holder på med for kriminalitet, er drøyt.

Vi har selv tatt en opprydning av Stjelenors abonnementsordninger på alt fra Tv til mobiltelefoner og internettløsninger fra denne leverandøren for bedrift og private forhold, og kriminell virksomhet er ord som ikke ligger så langt unna sannheten. Vi snakker langt over tusenlappen hver måned som har gått til spille i svært lang tid. DnB kommer bedre ut og fant ikke noe uvanlig der.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Oppsummering fra Copilot:

Telenor Fiber AS, which owns Norway’s passive fiber infrastructure, reported an EBITDA margin of approximately 47% in 2024. This reflects its strong profitability within the fiber segment. The company’s financials are integrated within Telenor’s broader infrastructure business, which maintains a healthy EBITDA margin of around 50%.

For more details, you can check Telenor’s official Q1 Report. 

Telenor Q1 2025 Report

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nextgentel skal som fiberleverandør ha skryt på kundeservice, det går å diskutere med dem for å få til en pris som er levelig for begge parter.

Men dette er nok takket være en lokal tilbyder ikke langt herifra og "trussel fra fiberhub konseptet" om at denne lokale helten kommer på banen om Nextgentel ikke er med på notene.

Telefon i dag, fortsetter 250/250 linja i 12 måneder til, for 650,-. Greit nok for 5min innsats (reduksjon på 150 per måned).

Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

Nå er det mulig å få Starlink til 399 og 0 kr i etablering! Det vil for veldig mange være et bedre og raskere alternativ enn fiber. Telenor skal nå ha 950 kr(!!!) måneden for billigste linje på min adresse (150 mbit). 

https://www.starlink.com/no/residential

"Raskere" kommer an på hva du mener da. Ja, Starlink har som regel god nedhastighet, 100-300Mbit/s. Men opphastigheten er typisk bare 10% av nedhastigheten. Så om man laster opp mye (f.eks til skylagring) så er fiber absolutt å foretrekke. Men 950,- for 150Mbit/s er jo bare helt grusomt, jeg betaler 599,- for 250Mbit/s til sammenligning. Sånn sett er det topp om mange bytter, da må de kanskje se på prisingen etter hvert...

Skrevet
10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

"Raskere" kommer an på hva du mener da. Ja, Starlink har som regel god nedhastighet, 100-300Mbit/s. Men opphastigheten er typisk bare 10% av nedhastigheten. 

Jeg skrev første setningen basert på at Telenor sitt tidligere billigste abonnement var 50Mbit til 800 kr, men fant ut at de nå ikke lenger tilbyr tregere enn 150Mbit med tilsvarende prisøkning, så det er nok ikke veldig mye raskere nei.

Men jeg vil tørre å påstå at for flertallet er opplastingshastighet irrelevant (så lenge det ikke er ekstremt tregt), siden ting som bruker mye opplasting som regel foregår i bakgrunnen uansett.

Skrevet

En annen bruker skrev at Telenor fiber as hadde et overskudd på 46 %. Så det er jo ganske grove marginer i denne bransjen.

Skrevet (endret)
John-B skrev (5 timer siden):

Nå er det mulig å få Starlink til 399 og 0 kr i etablering!

Hvordan få til dette? Det finnes ikke noe mulighet til å velge BOLIG LITE fra den siden du linket til..
Uansett hva du velger kommer ikke LITE opp som alternativ?
Jeg fant BOLIG LITE under fane to UTEN rabatt for antenna...

Nei, du kan IKKE få pakka til 399,- pr mnd med 0 i etablering i følge siden deres.

Skal du ha standard bolig koster dette deg nå 569,- i måneden med 'gratis' antenne ved 12 mnd binding.

Alternativt bolig lite koster deg 399,- i måneden med 3.999,- for antenna pluss 277,- for frakt som du betaler med en gang totalt 4.276,- pluss da 399,- i måneden uten binding..  Blir altså feil det du postet.

Endret av Woff
Skrevet
Woff skrev (2 timer siden):

Skal du ha standard bolig koster dette deg nå 569,- i måneden med 'gratis' antenne ved 12 mnd binding.

Med dette tilbudet i lomma så gir min fiberleverandør meg tilbudet 749,- i måneden ved 12 mnd. fortsatt binding. Dette er 150/150, samme som jeg har nå og altså ikke noe fysisk jobb for leverandør annet enn å senke månedsprisen min LITT... 🙂
Jeg vurderer å bestille Starlink standard for 569,- og enten ha dette som eneste eller ha fiber i tillegg en stund for å sjekke om jeg blir fornøyd med Musk sin måte å kommunisere på.. De har en ELENDIG upload-hastighet da... 😕

Skrevet

Jeg prøvde Telia trådløst internett med antenne 2022/23, og det virket greit, men for samme pris fikk jeg tilbud om fiber fra Telenor via Monsternett her nede i Østfold. Etter to år med fiber 350/350 nå til 749 så er jeg ikke i tvil hva som er best.

• Hjerte 1
Skrevet
Kjell Olaf Winther skrev (2 minutter siden):

Jeg prøvde Telia trådløst internett med antenne 2022/23, og det virket greit, men for samme pris fikk jeg tilbud om fiber fra Telenor via Monsternett her nede i Østfold. Etter to år med fiber 350/350 nå til 749 så er jeg ikke i tvil hva som er best.

joda, det er "best"/bedre, men verdt dobbel pris? For meg absolutt ikke, men nå har jeg gratis altibox via leie så bruker såklart det. Neste hus blir inkludert i felles kostnader så kommer igjen til å bruke det men kommer aktivt til å gå inn for å fjerne det i felleskostnadene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...