Gå til innhold

Bilferie I Europa


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Vurderer bilferie i Europa i 2 uker. 

Tenkte å høre om dere har noen tips, erfaringer rundt dette. 

Tenker da på reisemål og ting som kan være fint å få med seg. 

Har lagt inn mål om å dra innom Gardasjøen i Italia og Frankrike en tur. 

Er det mulig å komme godt unna det med leiebil? Vi blir 2 person. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frankrike & Tyskland i bil høres litt zZZZzzz ut for meg. Men - det er meg. 😜

Jeg leide bil i Montenegro, 300 euro for 2 uker. Utenfor EU, så alt er mye lettere. Fikk bilen levert hjem, signerte et papir - og eier av utleieselskapet dro på 1-2-3. Samme når han hentet bilen, han gikk ikke engang rundt. Fikk nøkkelen, startet, ga meg et nikk... og kjørte av gårde. 😜

Montenegro var artig som fy, vel, veinettet er ikke så "glatt & perfekt" som resten av Europa vel å merke, samme gjelder store deler av Balkan. Trafikkregler er kun "veiledende" - og blir du stoppet, slipper du lett unna dersom du gir dem en pakke røyk og et par sedler. Utrolig morsomt å kjøre rundt i Balkan på måfå. Parkere hvor du vil, så lenge du ikke er til hinder for noen. Hyggelige folk, veldig kjekk plass. ^^ 

Så er det vel spådd rekordvarme i sommer. Euroen er høy. Hvorfor ikke fly ned til Tyrkia og farte rundt der i bil? :)
 



 

Lenke til kommentar

Jeg har vært på Ringen to ganger, begge gangene med privatbil først og så med rigga Suzuki Swift fra rent4ring dagen etter. Jeg tror de har fasa ut Swiften, men hva enn de har nå er det garantert noe morsomt! Det var i alle fall utrolig gøy når man på de tekniske delene av banen hang på 911 og M3 med en Swift på 130hk :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ligger noen veiledninger på nettet om hva som er krav til i de forskjellige landene når man kjører der.

Etter det jeg har skjønt så er det ett krav i Frankrike å ha alkoteste utstyr liggende i bilen. Det er bare selve blåse delen tror jeg. Man får kjøpt det på bensinstasjoner når man kommer til landet.

Andre land har krav til registrering og betaling av veiavgift når man ankommer (Bompenger) - Tror det er Sveits eller Østerriket. Begge disse er vel også veldig strenge på fartsoverskridelser.

Lenke til kommentar

Pass ihvertfall på at air-conditioning virker godt 😅

Er en stund siden vi var på bilferie i Europa. Men anbefaler en tur innom Andorra. Billig shopping, godt utvalg og fine butikker. Flott natur, bygninger og små steder. Eldorado for aktiviteter/sport. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (47 minutter siden):

Det ligger noen veiledninger på nettet om hva som er krav til i de forskjellige landene når man kjører der.

Etter det jeg har skjønt så er det ett krav i Frankrike å ha alkoteste utstyr liggende i bilen. Det er bare selve blåse delen tror jeg. Man får kjøpt det på bensinstasjoner når man kommer til landet.

Andre land har krav til registrering og betaling av veiavgift når man ankommer (Bompenger) - Tror det er Sveits eller Østerriket. Begge disse er vel også veldig strenge på fartsoverskridelser.

Ikke et krav om alkotest lenger, opphevet i 2020 :) 

Endret av Fish
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The_Viper skrev (21 timer siden):

Hei, 

 

Vurderer bilferie i Europa i 2 uker. 

Tenkte å høre om dere har noen tips, erfaringer rundt dette. 

Tenker da på reisemål og ting som kan være fint å få med seg. 

Har lagt inn mål om å dra innom Gardasjøen i Italia og Frankrike en tur. 

Er det mulig å komme godt unna det med leiebil? Vi blir 2 person. 

Har kjørt rundt i nord-Italia og fjellene i Sveits og Østerrike mye de siste 10 årene. Vil jo si at mye kommer an på hva dere er ute etter. Vil dere ha fine kjøreturer, flytte dere raskt mellom mange ulike steder, være i ro mest mulig? 

Ved Gardasjøen har jeg bodd i Sirmione, Malcesine og Limone. Alle stedene er flotte små byer. Mye folk, spesielt på dagtid da mange kommer tilreisende med bil eller båt for å se byene uten å overnatte. 

Min personlige favoritt er Dolomittene. Her er det fantastiske spektakulære fjell og små svingete gøye veier. Kan nesten ikke gå feil uansett hvor du drar. Store muligheter for aktiv ferie med sykling i alle varianter, fjellturer, klatring, via ferrata m.m. 

Frankrike har jegikke så mye erfaring med, men jeg har vært noen ganger i Nice. Da har jeg ofte bodd i Villefranche. 10-15 øst for Nice. Veldig trivelig liten landsby! Nydelig strand. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 11.6.2024 den 4:29 PM):

Frankrike & Tyskland i bil høres litt zZZZzzz ut for meg. Men - det er meg. 😜

Jeg leide bil i Montenegro, 300 euro for 2 uker. Utenfor EU, så alt er mye lettere. Fikk bilen levert hjem, signerte et papir - og eier av utleieselskapet dro på 1-2-3. Samme når han hentet bilen, han gikk ikke engang rundt. Fikk nøkkelen, startet, ga meg et nikk... og kjørte av gårde. 😜

Montenegro var artig som fy, vel, veinettet er ikke så "glatt & perfekt" som resten av Europa vel å merke, samme gjelder store deler av Balkan. Trafikkregler er kun "veiledende" - og blir du stoppet, slipper du lett unna dersom du gir dem en pakke røyk og et par sedler. Utrolig morsomt å kjøre rundt i Balkan på måfå. Parkere hvor du vil, så lenge du ikke er til hinder for noen. Hyggelige folk, veldig kjekk plass. ^^ 

Så er det vel spådd rekordvarme i sommer. Euroen er høy. Hvorfor ikke fly ned til Tyrkia og farte rundt der i bil? :)
 



 

Tusen takk for supert tips! Har aldri vært i Frankrike eller Tyskland, så er vel derfor det frister litt. Men kanskje bedre å fly seg en tur nedover istedet for å kjøre bil gjennom. 

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (8 timer siden):

Har kjørt rundt i nord-Italia og fjellene i Sveits og Østerrike mye de siste 10 årene. Vil jo si at mye kommer an på hva dere er ute etter. Vil dere ha fine kjøreturer, flytte dere raskt mellom mange ulike steder, være i ro mest mulig? 

Ved Gardasjøen har jeg bodd i Sirmione, Malcesine og Limone. Alle stedene er flotte små byer. Mye folk, spesielt på dagtid da mange kommer tilreisende med bil eller båt for å se byene uten å overnatte. 

Min personlige favoritt er Dolomittene. Her er det fantastiske spektakulære fjell og små svingete gøye veier. Kan nesten ikke gå feil uansett hvor du drar. Store muligheter for aktiv ferie med sykling i alle varianter, fjellturer, klatring, via ferrata m.m. 

Frankrike har jegikke så mye erfaring med, men jeg har vært noen ganger i Nice. Da har jeg ofte bodd i Villefranche. 10-15 øst for Nice. Veldig trivelig liten landsby! Nydelig strand. 

Planen er vel egentlig å få gjort fine ting sammen. Er aktive begge 2,så dette med aktiv dere hørtes ikke dumt ut. Er det gode muligheter for å leie seg sykkel der nede? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har leid sykler for både downhill og sti I Dolomittene. I alle fall hvis dere er i nærheten av noen av de større stedene er det ikke noe problem. En kjent og populær rundtur er Sellaronda. Både for stisykling og landevei. Den var litt for oppordnet for min smak, men det er fantastiske omgivelser. 

Ellers kan jeg virkelig anbefale via ferrata. Det er et vell av ruter der nede, noen er virkelig flotte! Man kan også gå historiske via ferrata ruter som ble brukt under første verdenskrig. 

Vi skal tilbake nå i sommer også. Fem dager i Dolomittene, fem dager ved Gardasjøen og så fire dager i Østerrike. Vi bruker leiebil og synes det er praktisk. Tror vi betaler ca 7000 for to uker for en Polestar eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (3 timer siden):

Tusen takk for supert tips! Har aldri vært i Frankrike eller Tyskland, så er vel derfor det frister litt. Men kanskje bedre å fly seg en tur nedover istedet for å kjøre bil gjennom. 

Frankrike er dyrt, og ikke forvent enkel innpass hos de lokale. Dårlig med engelskkunnskaper. Flott natur, flott infrastruktur og for så vidt et trygt og fint land å kjøre i. Med store avstander.

Tyskland er flatt og kjedelig, etter mitt syn. Mange er nok uenig med meg i det. Du må ganske langt syd i Tyskland før ting blir interessant. Mange fine små byer og tettsteder på rekke og rad. Hyggelige folk, men ikke så veldig spennende syns jeg.

Hva med å kjøre til Stockholm, ta ferja til Tallin - og kjøre kystruta gjennom Estland, Latvia, Litauen Polen, Tyskland og Danmark hjem? Det kan du fint gjøre med egen bil. Så unngår du den ekstreme heten som helt sikkert kommer i sommer.

Romania er et kraftig undervurdert land mtp roadtrips. Men det må skje med leiebil. Bare hold deg unna Bucharest og de største byene. Romania er et utrolig varmt, hyggelig og koselig folk. Det er tryggere enn sitt rykte.

Skulle jeg personlig reist, hadde jeg nok valgt Georgia + leiebil. Nå er det litt poltisk uro i landet, men flotte store fjell - og en fantastisk kultur, gjestfritt folk og mer til.

Portugal er også et flott land å ha bilferie i. 

En perle få kjenner til, er Ohrid Lake i Nord-Makedonia. De har nylig bygget en flott ny motorvei fra Skopje til Ohrid, så du kan ta turen unna på 4 timer. Passer gjerne grensen over mot Albania. Billig, hyggelige og gjestfrie folk. Trygt og fint. Flott natur. 

Mye kjekkere å "herje" litt på svingete, kurvete veier - enn de laaaaaaaaaange kjedelige motorveiene i Tyskland. 😜 

Norge er også fint! ^^ Nordkapp? :)

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (På 11.6.2024 den 12:17 PM):

... og Frankrike en tur.

Mange ser for seg at det er fint å kjøre langs kysten ved den franske rivieraen. Et helvete å kjøre der. Så en tur ut til Saint-Tropez? Enda mer kø! Hadde gått raskere å gå da jeg prøvde meg.

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (På 11.6.2024 den 12:17 PM):

Hei, 

 

Vurderer bilferie i Europa i 2 uker. 

Tenkte å høre om dere har noen tips, erfaringer rundt dette. 

Tenker da på reisemål og ting som kan være fint å få med seg. 

Har lagt inn mål om å dra innom Gardasjøen i Italia og Frankrike en tur. 

Er det mulig å komme godt unna det med leiebil? Vi blir 2 person. 

Vi skal straks på 4 ukers bilferie i EU. Danmark, Tyskland, Frankrike (hovedmålet) og Belgia. Har etterhvert fått endel erfaring med å kjøre disse turene til Sør Frankrike. Hele kyststripa fra Menton og ned til spanskegrensa er fin. Spesielt fint fra Montpellier og videre sørover mot Spania. Avignon og pavepalasset kan være verdt et besøk hvis dere vil ha med dere noe kultur også. Eller Arles Amphiteatre. 

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (22 timer siden):

Tusen takk for supert tips! Har aldri vært i Frankrike eller Tyskland, så er vel derfor det frister litt. Men kanskje bedre å fly seg en tur nedover istedet for å kjøre bil gjennom. 

Må jo ikke nødvendigvis velge raskeste vei, (SUPER DUPER MOTORVEI..) Hvis man ønsker å se litt mens man kjører så får man bare planlegge litt. Kjøre gamle veier, gjennom småbyer og gårder. Streetview/Google Maps er relativt dårlig utbygd i Tyskland dessverre. Får bruke annen planlegging der.

Slik kjøring kan du fint gjøre i Tyskland også. En betegnet gammal kjerrevei i Tyskland er som 1 uke gammel asfalt i Norge.

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

 Spesielt fint fra Montpellier og videre sørover mot Spania. Avignon og pavepalasset kan være verdt et besøk hvis dere vil ha med dere noe kultur også. Eller Arles Amphiteatre. 

Har bodd i Montpellier så kjenner godt til området. Pont du Gard er et must å se for de fleste. En kombinert viadukt og akvadukt bygd for ca 2000 år siden og fortsatt i bruk som bru. Byen Nimes som ligger ikke for langt unna har et amfiteater fra samme tid. Det brukes fortsatt til tyrefekting og konserter. Og så har byen ett av verdens best bevarte romerske templer.

Om man ber noen tegne en befestet middelaldersby så vil tegningen se ut som Aigues-Mortes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...