Gå til innhold

Media er altfor clickbait-drevet


Anbefalte innlegg

Enda et eksempel på aviser som fisker «clickbaits» på bekostning av fakta:
https://www.vg.no/rampelys/i/XjgR0m/mount-everest-frank-loke-siste-nytt

På første siden står det at kroppen til Løke er ødelagt, dvs ute av stand til å fortsette.
I artikkelen står det at Løke er sliten, men at han fortsetter.

Har mediaverden blitt så stupid at man må ty til løgner for å tjene penger ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gitt opp VG og Dagbladet mye grunnet overskriftene deres (Dagbladet grunnet «innhold»). Ikke rart det oppleves som løgn når overskriften består av ett eller to ord, da er det begrenset hvor mye du får frem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

NRK er mye bredre, så lar du deg irritere av clickbait, så vil jeg anbefale å lese de norske nyhetene dine der i stede.

Utover det så er det jo dessverre en sterk tedens i vesten at vi blir mer og mer polariserte. Media må ta en stor del av skylden her, selv om det aller største problemet er sosiale medier.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

AKKURAT NÅ: SJOKK-ADVARSEL! ALLE AVISENE GJØR DETTE!

Ramser opp Daglbadets øverste overskrifter i rekkefølge, uten å hopp eover noe:

SISTE: Slår full alarm

NÅ: Løslates

Sykeste jeg har sett

Aldri opplevd makan

Avslørt av bildene

NÅ: Fallukykke (første som ikke er totalt banan)

Jeg er ferdig

Ekspertene liker det ikke

Tror ikke det hun ser

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ramser opp Daglbadets øverste overskrifter i rekkefølge, uten å hopp eover noe:

SISTE: Slår full alarm

NÅ: Løslates

Sykeste jeg har sett

Aldri opplevd makan

Avslørt av bildene

NÅ: Fallukykke (første som ikke er totalt banan)

Jeg er ferdig

Ekspertene liker det ikke

Tror ikke det hun ser

Hver gang jeg går inn på Dagbladet føler jeg IQen min blir noen prosent lavere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

SISTE: Slår full alarm

Når helikopteret til presidenten (Iran) har styrtet, så er det sikkert slått "full alarm" ja. 

Uvant at Blabla' bruker den overskriften på noe relevant. Som regel er det noe sånt som en pensjonert forsker som har sett to flått en uke tidligere enn i fjor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Ramser opp Daglbadets øverste overskrifter i rekkefølge, uten å hopp eover noe:

SISTE: Slår full alarm

NÅ: Løslates

Sykeste jeg har sett

Aldri opplevd makan

Avslørt av bildene

NÅ: Fallukykke (første som ikke er totalt banan)

Jeg er ferdig

Ekspertene liker det ikke

Tror ikke det hun ser

Ja, de fleste aviser flommer over av ord som «skandale, krise, avslørt» osv osv
Ved å rope ulv ulv på denne måten, blir medias troverdighet og autoritet fullstendig ødelagt.
Samtidig blir vanlige lesere mer polariserte , apatiske eller likegyldige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, :utakt said:

Når helikopteret til presidenten (Iran) har styrtet, så er det sikkert slått "full alarm" ja. 

Uvant at Blabla' bruker den overskriften på noe relevant. Som regel er det noe sånt som en pensjonert forsker som har sett to flått en uke tidligere enn i fjor. 

Hvis vi sammenligner med andres overskrifter så er den ganske intetsigende.

"Helikopter-ulykke: Irans president ombord"

Edit: En god overskrift forteller hva artikkelen handler om, uten å være avhengig av bilder eller å trykke seg inn på den.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er ei krampetrekning fordi dinosaurenes tid er over og de forsøker å leve på overtid.

Trikset funker fordi hjernen takler ikke å misse ut på noe som kunne være viktig bak ei intetsigende overskrift. Jeg kan ikke gå inn på slike sider for da ender jeg med hundrevis av uleste tabs som øker raskere enn man greier å lese. Etter få dager vil det være tusenvis av tabs.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 timer siden):

Enda et eksempel på aviser som fisker «clickbaits» på bekostning av fakta:
https://www.vg.no/rampelys/i/XjgR0m/mount-everest-frank-loke-siste-nytt

Jeg har sagt det veldig mange ganger nå, men det er fremdeles sant, forsiden på en nettavis er ikke det samme som forsiden på en papiravis, dette er rampelys, det står svart på hvitt i linken, gå rett til nyheter om du ikke vil ha kjendisnytt, og jo flere som klikker på linken, du har tydeligvis gjort det selv, jo mer sannsynlig er det at de fortsetter med sånne saker, men det er faktisk rampelys, klikkåte kan du godt kalle det, men det er fremdeles en person som tar åtet som faktisk kan la være å ta det åtet. 

 

Inspector skrev (5 timer siden):

På første siden står det at kroppen til Løke er ødelagt, dvs ute av stand til å fortsette.
I artikkelen står det at Løke er sliten, men at han fortsetter.

Søndag morgen, 19. mai har Frank Løke nådd Camp 3.

– Vi er i Camp 3 nå. Kroppen er ødelagt og jeg er helt ferdig, skriver han på Instagram.

Det er ganske normalt å si at kroppen er ødelagt som i ekstremt sliten, det skal litt godvilje til for å tolke det sånn som du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Inspector said:

Enda et eksempel på aviser som fisker «clickbaits» på bekostning av fakta:
https://www.vg.no/rampelys/i/XjgR0m/mount-everest-frank-loke-siste-nytt

På første siden står det at kroppen til Løke er ødelagt, dvs ute av stand til å fortsette.
I artikkelen står det at Løke er sliten, men at han fortsetter.

Har mediaverden blitt så stupid at man må ty til løgner for å tjene penger ?

Brukerne har valgt det selv når de aller fleste nekter å betale for digitale aviser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det er clickbait overalt - det funker.

Avisene har garantert statisikk som viser hva slags innhold som gir mest trafikk. Når overskrifter som "NAKENPUPPEPENISSJOKKET" gir mer klikk (og dermned mer annonseinntekter) enn "Uro i Midt-Østen" så er det klart at media vil fortsette med den mest lønnsomme modellen.

Jo mindre klikk på sånne artikler, jo færre vil det bli. Siden det er clickbait som dominerer, så er det altså den type innhold folk leser mest av.

Endret av Wheeljack
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De driver også med A/B testing. Er bare å være inne på f.eks. Nrk flere ganger i løpet av dagen, så ser man at overskrifter (eller kanskje "overskrifter") kan endre seg på samme artikkel. Da ser de fort hvilke overskrifter som fungerer bedre enn andre. Måler antagelig antall klikk pr time eller noe slikt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Ramser opp Daglbadets øverste overskrifter i rekkefølge, uten å hopp eover noe:

Men de må jo ha slike overskrifter når de bruker skriftstørrelse 9000. Ta bare hvordan forsiden ser ut på min mobiltelefon som eksempel (og det er uten reklame):

image.png

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mag ne said:

Årets nyttårsforsett var å kutte ut vg og Dagbladet. Det har jeg holdt og tror ikke jeg har gått glipp av mye. Bare sluppet å bli irritert av idioti.

Jeg kuttet Dagbladet for 3 år siden og VG for 2, de ytterst få gangene jeg har gått inn for å se hvordan det står til der så blir jeg bare trist. Skulle virkelig ønske flere kuttet ut å trykke på åpenbare clickbait artikler sånn at det faktisk hadde lønnet seg for sidene å levere gode overskrifter. 

Merker at også NRK og Aftenposten har blitt påvirket i feil retning dessverre, men de er allikevel så mye bedre at de fortsatt kan brukes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...