Gå til innhold

Hvorfor forby TikTok?


Anbefalte innlegg

USA truer med å forby TikTok og mange i EU tenker i lignende baner. 

Why is US threatening to ban TikTok and will other countries follow suit? | TikTok | The Guardian

Hva er det med personlige data som er så farlig - ja hva er man redd for egentlig? Er vi mennesker så enkle å manipulere - og dersom så er tilfelle så kan vi vel like enkelt bli manipulert av andre sosiale media - så hvorfor er TikTok så mye farligere enn andre? Eller sagt på en annen måte - er det "snillere" å bli manipulert av vestlig eide sosiale medier vs Kina eide?

Er det en rasjonell frykt her - eller er det en irrasjonell frykt?  

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (21 minutter siden):

Kan du utdype - hva kan Kina gjøre med dine personlige data mhp hva du ser på?

Nå vet jeg ikke så mye om emnet, og om Kina bruker TikTok eller om det bør forbys, men hvis Kina styrer TikTok så kan de gjøre ekstremt mye, siden de har tilgang til veldig mye data. De kan bruke det til å kartlegge Norge, for enklere å kunne manipulere og påvirke oss, eller i verste fall finne ut hvordan de best kan angripe oss hvis de ønsker å ta over landet.

Nå er vel en invasjon fra Kina lite trolig, men de samarbeider jo med vår fiende Russland, som allerede kartlegger og spionerer og gjør seg klare til å ødelegge landet vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan bruke det i etterretningsøyemed og det er vel derfor det bør forbys. Når det er sagt så er det jo mange andre apper og software som kan brukes til akkurat det men det er vel spesiellt bekymringsfullt at det kommer fra kina.

Endret av Powertrainer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke TikTok selv. Men jeg leste at de styrer algoritmene forskjellig i Kina og Vesten. Dvs i Kina får barna opp nytttige og lærerike videoer som øker kunnskapen deres i forskjellige vitenskapelige temaer, og at de er flinke til å luke ut og slette videoer med falsk/uriktig kunnskap. Mens her får barna opp videoer med fjas og tull, samt at de videoene som inneholder falsk og uriktig kunnskap ikke blir luket ut og slettet. Og at dette er en del av deres "psykologiske krigføring" mot Vesten for å fordumme de oppvoksende generasjoner. Om dette stemmer er det jo ikke akkurat heldig på lang sikt. Nå syns jo jeg personlig at vi også er flinke til å fordumme oss selv og vårt eget samfunn med mye av underholdningen som blir laget og vist i forskjellige medier 😁

Endret av Trippelure
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker ikke TikTok selv. Men jeg leste at de styrer algoritmene forskjellig i Kina og Vesten. Dvs i Kina får barna opp nytttige og lærerike videoer som øker kunnskapen deres i forskjellige vitenskapelige temaer, og at de er flinke til å luke ut og slette videoer med falsk/uriktig kunnskap. Mens her får barna opp videoer med fjas og tull, samt at de videoene som inneholder falsk og uriktig kunnskap ikke blir luket ut og slettet. Og at dette er en del av deres "psykologiske krigføring" mot Vesten for å fordumme de oppvoksende generasjoner. Om dette stemmer er det jo ikke akkurat heldig på lang sikt. Nå syns jo jeg personlig at vi også er flinke til å fordumme oss selv og vårt eget samfunn med mye av underholdningen som blir laget og vist i forskjellige medier 😁

Jepp det er en subtil form for psykologisk krigføring som forsterker uheldige tendenser som allerede er til stede.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (2 timer siden):

Jeg bruker ikke TikTok selv. Men jeg leste at de styrer algoritmene forskjellig i Kina og Vesten. Dvs i Kina får barna opp nytttige og lærerike videoer som øker kunnskapen deres i forskjellige vitenskapelige temaer, og at de er flinke til å luke ut og slette videoer med falsk/uriktig kunnskap. Mens her får barna opp videoer med fjas og tull, samt at de videoene som inneholder falsk og uriktig kunnskap ikke blir luket ut og slettet. Og at dette er en del av deres "psykologiske krigføring" mot Vesten for å fordumme de oppvoksende generasjoner. Om dette stemmer er det jo ikke akkurat heldig på lang sikt. Nå syns jo jeg personlig at vi også er flinke til å fordumme oss selv og vårt eget samfunn med mye av underholdningen som blir laget og vist i forskjellige medier 😁

Når influensere får spalteplass i nyhetene så går det ikke rett vei akkurat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Når influensere får spalteplass i nyhetene så går det ikke rett vei akkurat.

Ja, det er blant annet sånne ting jeg finner fordummende 😅

Edit: De skal jo få lov å si det de mener de også. Men syns det er dumt når det går på bekostning av folk som har faglig kunnskap og erfaring, og dermed kan gå dypere inn i div emner. Influensere har jo sine egen blogger osv de kan lufte meningene sine i. 

Endret av Trippelure
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Er det en rasjonell frykt her

Den er mer en rasjonell, men skal man forby tiktok så kan man like greit forby alt annet, for de er alle skadelige for mennesker, se bare på dette forumet hvordan mennesker lar seg påvirke av propaganda hovedsakelig i negativ å ofte hatefull retning med hjelp fra SOME. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grunnene politikere i USA oppgir til å forby TikTok er ikke noe annerledes enn den overvåkings-prosessen USA holder på med selv. med b.l.a. The patriot Act, og Zuckerbergs salg av data til regjeringer. Forsjellen er at den amerikanske stat kan ikke 100% kreve personlige data av brukere ..... ennå.

https://www.dagbladet.no/nyheter/apner-for-a-overvake-gravide/81338186

Dette er hva republikanerne har i vente for ca 50 % av den amerikanske befolkningen.

Det er også en betydelig støttekampanje for palestinere (ikke Hamas, din dust) på TikTok, og republikanske politikere ser det som en trussel for deres fabrikerte narrativ.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (56 minutter siden):

Ja, det er blant annet sånne ting jeg finner fordummende 😅

Edit: De skal jo få lov å si det de mener de også. Men syns det er dumt når det går på bekostning av folk som har faglig kunnskap og erfaring, og dermed kan gå dypere inn i div emner. Influensere har jo sine egen blogger osv de kan lufte meningene sine i. 

Ja skummelt når folk med såpass stor påvirkningskraft har null kompetanse på hva de uttaler seg om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, AtterEnBruker said:

Det er også en betydelig støttekampanje for palestinere (ikke Hamas, din dust) på TikTok, og republikanske politikere ser det som en trussel for deres fabrikerte narrativ.

Jeg hørte også om dette. Men at det gjelder ett stort spektrum av det politiske styret i USA som ikke vil ha slike meninger tilgjengelig for folk, siden det er store tilknytninger til Israel på begge sider av politikken der forskjellige steder. Men også en del som ikke føler seg knyttet til Israel på begge sider av politikken der.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (53 minutter siden):

Den er mer en rasjonell, men skal man forby tiktok så kan man like greit forby alt annet, for de er alle skadelige for mennesker, se bare på dette forumet hvordan mennesker lar seg påvirke av propaganda hovedsakelig i negativ å ofte hatefull retning med hjelp fra SOME. 

Tja - jeg vil ikke for å forby noen ytringer uansett hvor idiotiske og gale de måtte være - og jeg aner ikke hvor folk får sine meninger fra. Selv har jeg ingen, absolutt ingen, sosiale medie konto - hverken Facebook,instagram,LinkedIn, X eller TikTok osv..nada - det eneste jeg har er er et nick på dette forumet. Min arbeidsgiver krever f.eks sikkerhetsklaring på visse stillinger, men samtidig så har man ikke noe imot at ansatte har profil på LinkeIn... Personlig finner jeg det snodig at folk vil ha en nettprofil, men jeg kan heller ikke se de store verdiene for fremmede makter å vite hva du ser på av videoer på f.eks TikTok eller Youtube osv. At man kan manipuleres via meningsytringer fra andre vet jeg - det er det jo flere eksempler på her inne også der folk slenger inn falske nyheter i enkelte tråder og skaper seg et slags falskt sannhetsvitne. Jeg er mer bekymret over den overvåkningen EU er i ferd med å innføre via f.eks biler og de tvangsmidlene man bruker der for å kontrollere adferd i trafikken. Faktisk mener jeg de i enkelte tilfeller kan medvirke til død i trafikken selv om det ikke er intensjonen. Poenget er at hvert land, i likhet med verdt individ, er  unike på sin måte - og å lage kjøreregler basert på  egen sannhet i f.eks EU kan da ofte slå feil ut. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, FriskLuft said:

Er vi mennesker så enkle å manipulere

Vi har blitt manipulert i årtusener. Så ja.

Det har mye med sosiale overlevelsesstrategier å gjøre. De som ikke ville bli manipulert, eller rette seg etter autoritetene, overlevde kanskje ikke, enten ved å bli utstøtt eller andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FriskLuft said:

og jeg aner ikke hvor folk får sine meninger fra. Selv har jeg ingen, absolutt ingen

Du løy.

4 minutes ago, FriskLuft said:

Faktisk mener jeg de i enkelte tilfeller kan medvirke til død i trafikken selv om det ikke er intensjonen.

👆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (Akkurat nå):

Vi har blitt manipulert i årtusener. Så ja.

Det har mye med sosiale overlevelsesstrategier å gjøre. De som ikke ville bli manipulert, eller rette seg etter autoritetene, overlevde kanskje ikke, enten ved å bli utstøtt eller andre ting.

ok - Jeg burde kanskje vært utstøtt eller drept allerede skjønner jeg ettersom jeg ikke lar meg styre av autoriteter. Glad vi har et demokrati her da som lar oss argumentere for og imot saker - det mener jeg er beste måten å bygge gode samfunn på. Å forby, det være seg Kina TikTok eller USA Facebook gir null mening i mitt hode

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Tja - jeg er ikke for å forby noen ytringer uansett hvor idiotiske og gale de måtte være

Hovedproblemet er nok ikke at gale personer ytrer seg på internett selv om det åpenbart er et problem det også, men at stater bruker botter til å spre propaganda, av typen som de russiske trollfabrikkene som har forvandlet GOP, et normalt konservativt parti til et fascistparti som truer med å ødelegge selve demokratiet via massesuggesjon, enn trenger ikke å kikke så langt bak i historien for å se hva det fører til, det er allerede dukket opp bokbrennende politikere i USA, de er ikke så langt unna her heller.

Det var vel en tysker som sa noe sånt som, der de brenner bøker brenner de etter hvert mennesker.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...