Gå til innhold

Hvorfor forby TikTok?


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Hovedproblemet er nok ikke at gale personer ytrer seg på internett selv om det åpenbart er et problem det også, men at stater bruker botter til å spre propaganda, av typen som de russiske trollfabrikkene som har forvandlet GOP, et normalt konservativt parti til et fascistparti som truer med å ødelegge selve demokratiet via massesuggesjon, enn trenger ikke å kikke så langt bak i historien for å se hva det fører til, det er allerede dukket opp bokbrennende politikere i USA, de er ikke så langt unna her heller.

Det var vel en tysker som sa noe sånt som, der de brenner bøker brenner de etter hvert mennesker.

Ja - ser at trollfabrikker kan være et forstyrrende element, men så lenge vi har oppegående journalister som kan drive undersøkende journalistikk så mister de fort troverdighet. Men ser jo at i USA så er det en del mennesker der som tror på de merkeligste ting - så at noen lar seg manipulere forstår jeg jo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er vel heller at dette svineriet som legges ut på SOME må bekjempes, dette må lovverket ta seg av, og deretter må eierne av SOME rette seg etter dette og fjerne løgner, hat propaganda osv på effektivt vis koste hva det koste vil, og samtidig vise til faktasjekk blir dette for dyrt for dem, synd da er det bare å legge ned driften. I skolen må kildekritikk inn, kanskje som eget fag, det kan erstatte KRLE, lære om religion og etikk kan andre fag ta seg av. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, FriskLuft said:

Nei - jeg løy ikke.

Så du mener at du ikke løy?

Du kan ikke si "Jeg har ingen meninger." og forvente at folk skal akseptere noe så fantastisk usannsynlig. Selvfølgelig har du meninger om alt mulig akkurat som alle oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Løsningen er vel heller at dette svineriet som legges ut på SOME må bekjempes, dette må lovverket ta seg av, og deretter må eierne av SOME rette seg etter dette og fjerne løgner, hat propaganda osv på effektivt vis koste hva det koste vil, og samtidig vise til faktasjekk blir dette for dyrt for dem, synd da er det bare å legge ned driften. I skolen må kildekritikk inn, kanskje som eget fag, det kan erstatte KRLE, lære om religion og etikk kan andre fag ta seg av. 

Tror skolen har god opplæring i kildekritikk - vårt barn har i alle fall fått undervisning i dette og har selv valgt å IKKE ha TikTok konto. Men får jo meldinger fra rektor om at enkelte elever finner på mye rart inspirert av TikTok.  Så barn lar seg påvirke. Men ikke alle - og ikke vårt barn tydeligvis. Tror det har mye mer personlighet å gjøre også - enkelte er veldig selvstendige og lar seg ikke påvirke uansett - mens andre lar seg lett forlede til både det ene og andre

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (7 minutter siden):

Så du mener at du ikke løy?

Du kan ikke si "Jeg har ingen meninger." og forvente at folk skal akseptere noe så fantastisk usannsynlig. Selvfølgelig har du meninger om alt mulig akkurat som alle oss andre.

Da misforstod vi hverandre - klart jeg har meninger - men jeg har ingen meninger om hvor folk skal/eller faktisk  hente(r) sine meninger fra - det får bli opp til hver enkelt 

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Tror skolen har god opplæring i kildekritikk

Den trenger å være enda bedre og mer omfattende i møte med vår nye virkelighet, for forbud er nok ikke så aktuelt, men barn må lære at det som finnes på internetten ikke nødvendigvis er sannheten, det er så veldig mange godt voksne mennesker som tror f.eks at planeten er flat, der er det åpenbart noe som er gått veldig galt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Den trenger å være enda bedre og mer omfattende i møte med vår nye virkelighet, for forbud er nok ikke så aktuelt, men barn må lære at det som finnes på internetten ikke nødvendigvis er sannheten, det er så veldig mange godt voksne mennesker som tror f.eks at planeten er flat, der er det åpenbart noe som er gått veldig galt. 

Enig i dette - skolen er viktig fremover for å sikre demokratiet. Men også foreldre må lære sine barn å være kritisk til alt som står på nettet. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Men også foreldre må lære sine barn å være kritisk til alt som står på nettet. 

Det er det dessverre ikke alle som er i stand til, det finnes f.eks religiøse foreldre som har lært barna sine om religion siden de var veldig små, derfor er det lurt å ha en læreplan om religion som er basert på naturvitenskap, og ikke som i gamle dager der religionsundervisninga ga ingen alternativ lære til det de fikk hjemme, disse stakkars barna fikk falsk propaganda fra begge sider og det er veldig leit, og alt annet enn etisk riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

dette svineriet som legges ut på SOME må bekjempes

Jeg skjønner ikke helt hvor dette kommer fra, når du litt lenger opp snakket om at å brenne bøker ikke er bra.

Alle forstår at hvis vi hadde en magisk knapp der det sto "Fjern alle løgner og propaganda, la alt sant få stå." så hadde jo sikkert det vært paradis så og si. Men det er ikke slik verden fungerer. Hvem skal definere hva som er svineri, løgn og propaganda? Det er folk. Folk er ikke spesielt beregnelig.

Og så godt som alt på SOME, forum og andre medier er en slags propaganda, bare i mindre og større former.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, skaftetryne32 said:

Du har nok lest feil

Ja, ser at jeg gjorde det. Fikk litt sjokk så det var bra at det bare var jeg som leste feil.

Mistolkninger slik som dette jeg utsatte meg selv for kan jo også skje, så da er det bra at vi kan snakke åpent og få slike feil rettet opp.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor dette kommer fra, når du litt lenger opp snakket om at å brenne bøker ikke er bra.

Jeg snakker om å bekjempe såkalte fake news, hatpropaganda og bottene som sprer dem med faktasjekking, hva har det med bok brenning å gjøre ? At botter bør sperres er vel heller ikke så kontroversielt all den tid de bare sprer løgner og det er noe som gjøres nå også, det er det samme som at det ikke er lov med spam på dette forumet heller, hvordan er det sammenlignbart med bok brenning ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, skaftetryne32 said:

At botter bør sperres

Ja hvis man vet 100% at noe er en bot så er det jo greit.

26 minutes ago, skaftetryne32 said:

bekjempe såkalte fake news

Ja men det antyder at hvis det kommer fra en person, så skal det bekjempes med harde virkemidler. Som er uheldig.

Hvis jeg sier at månen er laget av ost. Så vil jeg at folk skal få argumentere mot meg, istedet for at jeg blir sperret ut.

Endret av Selfuniverse
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (12 minutter siden):

Ja men det antyder at hvis det kommer fra en person, så skal det bekjempes med harde virkemidler. Som er uheldig.

Du kan godt si at månen er en ost, men hvis du gjentar det 1000 ganger om dagen, så er det spam. 

 

Selfuniverse skrev (13 minutter siden):

Hvis jeg sier at månen er laget av ost. Så vil jeg at folk skal få argumentere mot meg, istedet for at jeg blir sperret ut.

Men hva om en stat gjør det ?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

det er så veldig mange godt voksne mennesker som tror f.eks at planeten er flat, der er det åpenbart noe som er gått veldig galt. 

Det er nok forsvinnende få. Den storstilte psykologiske flatjord operasjonen som ble utført rundt 2016 med svært god drahjelp av youtube førte til en vellykket utpressing av andre mye mer legitime temaer på samfunnsdebatten. Og også en illusjon om at så mange tror på flatjord, som ikke er tilfelle, med mindre jeg får se gode bevis utenom noen grupper på noen tusen mennesker.

Flatjord operasjonen var ikke noe naturlig utspring av ekte mennesker med ekte tro på flatjord. Den ble laget og satt ut i livet på internet med profesjonell hjelp på mange omeråder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, skaftetryne32 said:

Men hva om en stat gjør det ?

Første fremgangsmåte, hvis man vet at det er fra en stat, bør vel være å informere hverandre om at nå driver denne staten å sier at månen er laget av ost. Dette stemmer ikke fordi x, y, z....

Hvis det fortsetter så er det vel som du sier at det er kanskje best å legge til faktanotater under.

Hvis det fremdeles fortsetter, så kan man jo holde en avstemming om videre tiltak.

Men dette kan selvfølgelig andre folk som utvikler SOME mye bedre enn meg. Jeg har bare ett prinsipp om at å utestenge ekte mennesker ikke er veien å gå. Fordi da er man så overveldende på ett agenda spor. Det kan være autoriteter med planer som de ikke vil skal forstyrres.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (13 minutter siden):

Det er nok forsvinnende få. Den storstilte psykologiske flatjord operasjonen som ble utført rundt 2016 med svært god drahjelp av youtube førte til en vellykket utpressing av andre mye mer legitime temaer på samfunnsdebatten. Og også en illusjon om at så mange tror på flatjord, som ikke er tilfelle, med mindre jeg får se gode bevis utenom noen grupper på noen tusen mennesker.

Om du ser hva jeg faktisk har skrevet så er det bare ett eksempel på mange dumme ting som folk faktisk tror på som de har lært på internetten, og det er mange når en tenker over hvor fantastisk dumt det faktisk er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, skaftetryne32 said:

Om du ser hva jeg faktisk har skrevet så er det bare ett eksempel på mange dumme ting som folk faktisk tror på som de har lært på internetten, og det er mange når en tenker over hvor fantastisk dumt det faktisk er. 

Har ikke noen innvendinger egentlig, men dette er jo en faktor som var tilstede både før og etter internett. Ulempen med internett for uekte/feil budskap er at man ikke generelt kan kontrollere informasjonsflyten som ender opp til folk. Derfor er det en del fremspring fra autoriteter for å kontrollere internett.

Jeg er nysgjerrig på disse "mange dumme ting" som du nevner, men dette er vel ikke beste tråden for å snakke om det.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (14 minutter siden):

Ulempen med internett for uekte/feil budskap er at man ikke generelt kan kontrollere informasjonsflyten som ender opp til folk.

Jeg tror man kan det, og SOME operatørene har antageligvis nok penger til å gjøre noe med det, så da står det på viljen da, og er man ikke villig til å bruke noe av overskuddet til å bekjempe diktaturene på deres plattformer så må loven steppe inn, se bare til galningen musk som i grådighetens navn har gitt russland fritt spillerom på  det sosiale mediet tidligere kjent som twitter, greier de ikke å forholde seg til loven så er det bare å stenge ned driten, det er klart det er ikke noen lov akkurat nå, men det burde være.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...