Gå til innhold

17 mai. Kaller vi den fortsatt en nasjonaldag?


Anbefalte innlegg

 

Trippelure skrev (9 minutter siden):

Neida, han misliker meg fra før av pga meningsutveksling i en annen tråd, hvor han heller ikke svarte på spm mine... Men er enig med deg i at 17mai i utgangspunktet er en inkluderende dag. Det var ikke jeg som startet med å ville ekskludere og slette hele tråden, just saying 😆

Du er vel den minst ekskluderende på diskusjon 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (Akkurat nå):

 

Du er vel den minst ekskluderende på diskusjon 😊

Vel, jeg liker ikke å ekskludere siden jeg selv har blitt ekskludert store deler av livet. Men om andre vil ekskludere eller utestenge kan jeg bli litt vel krass i min måte å si i fra på, og noen ganger svarer jeg med samme mynt osv, ikke alltid like sympatisk av meg. Og det kan vel oppfattes som ekskludering av de som blir utsatt for det. Kan man tolerere intoleranse? Det er et stort filosofisk emne. Selv mener jo det pragmatiske hodet mitt at det må til i noen tilfeller, men allerhelst unngåes i det store og det hele. Uansett liker jeg å få høre og lese hva folk virkelig mener og føler, og vil ikke at folk skal legge for mye bånd på meningene sine, enten jeg er enig eller uenig. Alle har sin grunn for å mene det de mener, og vi er alle forutinntatt på våre ting og formet av våre omgivelser, også jeg. Så gjelder det for oss alle å innse det så godt vi kan og gjøre vårt beste på å forholde oss noenlunde saklig til oss selv og omverdenen. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dette er vel en naturlig utvikling av samfunnet "gjelder hele vesten" snau økonomien og dårlige tider hører flere generasjoner siden, nå kjeder ungdommen seg og går nye veier, nasjonale følelser er på grensen til ekstremisme i enkelte sine øyner.

Må dessverre en ny storkrig til for å få tilbake nasjonalfølelsen tilbake til folket/ungdommen.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 timer siden):

17. mai er en inkluderende dag, ikke en ekskluderende nasjonalistisk dag. 🙂

Da får vi håpe at det ikke er den opprinnelige grunnloven som er i tankene under vår feiring. For ekskluderende var vel nettopp det den var? Var den ikke..?

"Jødeparagrafen er en vanlig brukt betegnelse på paragraf 2 i Grunnloven, slik den lød fra 1814 til 1851.

Paragraf 2 er Grunnlovens religionsparagraf og fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge. I tillegg nektet den i 1814 jesuittermunkeordener og jøder adgang til riket. De to siste setningene i paragrafen lød: «Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Det låter derfor litt rart når folk går rundt og sier "vi feirer grunnloven." For dets innhold burde vel ikke utelukkende gi honnør til våre grunnlovsfedre.

Har forøvrig satt mye annet på spissen i denne tråden, ser den. 🙃😀 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (Akkurat nå):

Da får vi håpe at det ikke er den opprinnelige grunnloven som er i tankene under vår feiring. For ekskluderende var vel nettopp det den var? Var den ikke..?

"Jødeparagrafen er en vanlig brukt betegnelse på paragraf 2 i Grunnloven, slik den lød fra 1814 til 1851.

Paragraf 2 er Grunnlovens religionsparagraf og fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge. I tillegg nektet den i 1814 jesuittermunkeordener og jøder adgang til riket. De to siste setningene i paragrafen lød: «Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Det låter derfor litt rart når folk går rundt og sier "vi feirer grunnloven." For dets innhold burde vel ikke utelukkende gi honnør til våre grunnlovsfedre.

Har forøvrig satt mye annet på spissen i denne tråden, ser den. 🙃😀 

Den var ikke basert på ekskluderende tankegods. Faktisk var den den mest demokratiske grunnloven i verden. I sin tid.

Jødeparagrafen var en skam, som det ble rettet opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (5 minutter siden):

Den var ikke basert på ekskluderende tankegods. Faktisk var den den mest demokratiske grunnloven i verden. I sin tid.

Jødeparagrafen var en skam, som det ble rettet opp i.

Men 1814 var vel ganske ekskluderende ang kvinners stemmerett. Men den problematikken var ikke norske kvinner alene om..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (5 timer siden):

Paragraf 2 er Grunnlovens religionsparagraf og fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge. I tillegg nektet den i 1814 jesuittermunkeordener og jøder adgang til riket. De to siste setningene i paragrafen lød: «Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Egentlig ikke noe rart i sammenheng:

Sitat

Luthers antijødiske innstilling er noe som fremstår i full styrke i den senere fasen av hans liv. Den må ikke oppfattes som antisemittisme, som er rasemessig fundert. Den korrekte betegnelsen vil være anti-judaisme, som er religiøst motivert.

https://no.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther

Lenke til kommentar
Sovna skrev (15 timer siden):

Har gjort. Hjalp ingenting..

Og nå skal jeg på grillsamling med en haug av 17 mai kledde sauer.😂 Hører jeg "gratulerer med dagen" rettet mot meg så går det en kule varmt..🤬

Basert på dette og mange andre innlegg synes jeg du bør komme deg vekk fra Norge. Du passer dårlig inn i dette landet, men det finnes så mange andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sovna skrev (6 timer siden):

Da får vi håpe at det ikke er den opprinnelige grunnloven som er i tankene under vår feiring. For ekskluderende var vel nettopp det den var? Var den ikke..?

"Jødeparagrafen er en vanlig brukt betegnelse på paragraf 2 i Grunnloven, slik den lød fra 1814 til 1851.

Paragraf 2 er Grunnlovens religionsparagraf og fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge. I tillegg nektet den i 1814 jesuittermunkeordener og jøder adgang til riket. De to siste setningene i paragrafen lød: «Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget».

Det låter derfor litt rart når folk går rundt og sier "vi feirer grunnloven." For dets innhold burde vel ikke utelukkende gi honnør til våre grunnlovsfedre.

Har forøvrig satt mye annet på spissen i denne tråden, ser den. 🙃😀 

Aldri hørt om historisk kontekst ?

Argumentene dine ligner til forveksling på de som gjelder i den forkastelige midtøsten-konflikten hvor gamle tolkninger/historier brukes kynisk for å legitimere overgrep og spre negativitet.

Hva dine og mine forfedre gjorde og valgte i en helt annen tid, kan ikke brukes som argument i dag.
Særlig ikke på de områdene hvor demokratiet i ettertid har gjort grep i riktig retning.

Det er all grunn til å feire de verdiene som 17.mai står for og minne oss selv på at disse verdiene må forsvares og videreutvikles med klokskap for å unngå at de forvitrer.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (18 minutter siden):

Aldri hørt om historisk kontekst ?

Argumentene dine ligner til forveksling på de som gjelder i den forkastelige midtøsten-konflikten hvor gamle tolkninger/historier brukes kynisk for å legitimere overgrep og spre negativitet.

Hva dine og mine forfedre gjorde og valgte i en helt annen tid, kan ikke brukes som argument i dag.
Særlig ikke på de områdene hvor demokratiet i ettertid har gjort grep i riktig retning.

Det er all grunn til å feire de verdiene som 17.mai står for og minne oss selv på at disse verdiene må forsvares og videreutvikles med klokskap for å unngå at de forvitrer.

Takk for den. Kloke ord.

Samtidig, det er forskjell på å komme med argumenter v/s å sette spørsmålstegn ved ting.. ???

Lenke til kommentar
Sovna skrev (18 timer siden):

Nasjon: er en betegnelse med flere betydninger: en gruppe mennesker med felles sosial og kulturell identitet; en statsdannelse eller en stat som omfatter en gruppe med felles identitet.

Det er mange grunner til at jeg har et skråblikk på en feiring av 17 mai. Nøyer meg med gleden av at det er en fridag.

ikke synes jeg flagget er noe fint

- den opprinnelige grunnloven var drøyt diskriminerende og ekskluderende.

- jeg er heller ikke enig med større deler av dagens lovverk. Mye meningsløst. På den ene siden altfor tafatt, på den andre for streng.

- barneskole korpsene spiller mye surere og jævligere enn før i tiden. Fri barneoppdragelse? Disiplin er skjellsord.

Jeg sverger heller til Åge Aleksandersens hyllest til 17 mai med sangen "Hold Kjeft spis is.." That´s it. Noe annet enn fri og en is finner jeg ikke grunn til å feire..🙃

Hvis du er misfornøyd med lover så kan du jobbe for å endre dem. Du blir ikke kastet i fengsel for å prøve å endre lovene våre.

Derfor er Grunnloven så viktig. Den gir oss denne friheten, som vi tar for gitt, men som mange andre i andre land bare drømmer om i dag.

Vi ser også viktigheten av nasjonalt samhold og demokratiske verdier når krigen nok en gang banker på døren her i Europa. Det vil si, krigen er i Europa alt, og for hver dag vi ikke bidrar til å knuse Russland så er vi nærmere krig selv. Og derfor bør vi feire vår frihet mens vi fortsatt har den, og minnes på hva andre har ofret for at vi skal kunne ha denne friheten. Og innse at vi kanskje må ofre noe i fremtiden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og ut fra hva jeg får med meg i denne tråden så varierer det også her hvordan folk velger å feire sin 17 mai.

Noen sier/mener "barnas dag", andre Nasjonaldag, noen grunnloven og andre demokratiet m.m. Kanskje noen feirer seg selv, eller hva med det ene og alene suverene landet Norge..? "det er best å være norsk."

Eller alt dette? Det er kanskje greit. Vi feirer alt sammen. Selv har jeg bare noe dårlige ribber til hele greia, klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er.. Ikke noe flagg her.

Noen velger å ikke feire julen heller. Mange årsaker.

Jeg nøyde meg i går med å feire mennesker i den sosiale samlingen jeg var. Uavhengig om de hadde det norske flagget på skjortekragen eller ikke. Slikt sett hadde jeg en fortreffelig 17 mai. Og det er jo en fridag, det får greie seg.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

 

Noen sier/mener "barnas dag", andre Nasjonaldag, noen grunnloven og andre demokratiet m.m. Kanskje noen feirer seg selv, eller hva med det ene og alene suverene landet Norge..? "det er best å være norsk."

Noen velger å ikke feire julen heller. Mange årsaker.

Jeg mener at 17.mai er både grunnlosvsdagen og nasjonaldagen. Kanskje nordmenn burde ha sin egen dag, slik samene har? Dette kunne ha vært 7.juni (frihetsdagen), men det er per nå bare en flaggdag, men jeg vet det har vært forslag å gjøre det til fridag. 

Ja, noen feirer ikke jul, påske  haloween eller id. Hva folk vil feire er helt opp til dem selv mener jeg. Jeg er ikke kristen, men feirer både påske og jul. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (29 minutter siden):

Jeg mener at 17.mai er både grunnlosvsdagen og nasjonaldagen. Kanskje nordmenn burde ha sin egen dag, slik samene har? Dette kunne ha vært 7.juni (frihetsdagen), men det er per nå bare en flaggdag, men jeg vet det har vært forslag å gjøre det til fridag. 

Ja, noen feirer ikke jul, påske  haloween eller id. Hva folk vil feire er helt opp til dem selv mener jeg. Jeg er ikke kristen, men feirer både påske og jul. 

Enig i at 7. juni burde være en helligdag!

Lenke til kommentar

Beste 17. mai på lenge her i gården. Bortsett fra et par av covidårene, så er det første gang på 16 år at jeg ikke har måttet møte opp på barnetog, stå i kiosk eller kaker som skulle leveres. I år kunne jeg bare nyte dagen. Ikke noe stress.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (19 timer siden):

Det er bra du er enig 😀😀 bryr seg og bryr seg det går vel heller på indoktrinering via skolen som du husker jeg har ingen skolegang og lever i utenforskapet og har gjennom dette fått sett åssen virkeligheten faktisk er det er barn er lett manipulerte og bare de får is brus og pølser så er alt ok derav barnas dag men setter man Seg ned og filosoferer så kommer man frem til min konklusjon ang nasjonaldagen ☹️☹️ 

Har du ikke gått barneskole eller ungdomsskole?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...