Gå til innhold

Hvorfor gir mange blaffen i å åpne skattemeldingen ?


Gjest 652c3...218

Anbefalte innlegg

Gjest 652c3...218

Er du digitalbruker av nettbanken får du automatisk skattemeldingen også digitalt. Mange har rett og slett ikkje tilstrekkeleg kompetanse å sjekke skattemeldingen utan bistand, og hva har skattemyndighetene bidratt med her ?

Samfunnet vert i økende grad mer digitalt samtidig som vi får en aldrende befolkning som ikkje klarer å oppgradere seg / henge med.  Slett ikkje har ein jobb der de sitter foran ein PC hver dag, og har gjordt seg fortruleg med den digitale økningen. Dette handler ikkje om bestemor på 80 som sitter m/ I.paden å leker seg med å lese aviser for det greier de aller fleste, 

Anonymous poster hash: 652c3...218

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fristende å kanalisere skylden til digitalisering. Imidlertid er de som sliter med digitaliseringen i stort sette de samme personene som sliter med papirutgavene av hva de nå måtte være.

I mitt virke beveger jeg meg innom 90 % av de digitale offentlige tjenestene som tilbys i Norge. Jeg kan lage en egen liten NOU om hvor det totalt sett har blitt vanvittig mye bedre de siste 25 årene.
Det er bare å sammenligne seg med mange europeiske land der du fremdeles må holde av bedre delen av en arbeidsdag for å møte opp på et offentlig kontor.
Her i Norge (og Skandinavien) er vi svært svært, heldige med digitalisering.

Så er jeg enig i at det offentlige kunne ha blitt mye bedre på å tilby veiledning om hvordan de digitale tjenestene kan brukes. Men det krever flere ansatte, som i sin tur krever mer skattepenger. Hvor mye mer i skatt vil du betale for at du skal slippe å hjelpe dine pårørende med skattemeldingen?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ad436...793

Nå legger du et premiss om at det er eldre og inkompetente personer som ikke åpner slattemeldingen. Er det nødvendigvis riktig? 

Jeg tror det er et veldig lite mindretall.

De aller fleste er nok folk som har null problem med å finne den frem hvis de prøver, de gidder bare ikke. 

Anonymous poster hash: ad436...793

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest ad436...793 said:

Nå legger du et premiss om at det er eldre og inkompetente personer som ikke åpner slattemeldingen. Er det nødvendigvis riktig? 

Det trur eg og, og det er dei som gjerne har minst grunn til å opne skattemeldinga. Dei har ingen nye frådrag frå forrige runde, er ferdige med jobbreiser og alt slikt. Kva skal dei rette på?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skattemeldingen må jo være kroneksempelet på ekstremt god digitalisering.

Oversiktlighet og informasjonen er jo tilnærmet perfekt. 
 

Det er nesten så bra at jeg har lyst til å legge til litt tips før jeg sender inn, for det har de fortjent.

Andelen som før ikke orket å se over i det hele tatt fordi det var komplekst er nok veldig mye høyere enn de som har pc frykt/er pcanalfabet

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Folk som ikke klarer å sjekke og sende inn skattemeldingen kan umulig være i arbeid. Er de det så må jeg bare si kondolerer til arbeidsgiverene.

Årets skattemelding var utrolig enkel og oversiktlig. 

Sendte inn samme dag som jeg fikk den og skattepengene var inne på konto i løpet av en uke eller to.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som ikke sjekker skattemeldingen hvis de får melding om at de får penger igjen på skatten. Selv om den som får 5000 tilbake, kunne fått 20000 tilbake hvis alle fradrag etc ble lagt inn.

Skatteetaten har gjort en god jobb med å modernisere skattemeldingen og -oppgjøret, dette er nå mye enklere enn det var tidligere. De som ikke er digitale får fortsatt skattemeldingen på papir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må nevne en ting til, den beregnede verdien på leilighet/bolig kan være feil, korrigerte den for 3 år siden og etter det har den vært korrekt. Den var 800 000 kr over markedsverdi. Har sikkert ikke konsekvenser for mange, men rett skal være rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (7 minutter siden):

Må nevne en ting til, den beregnede verdien på leilighet/bolig kan være feil...

Denne er statistisk beregnet, og vil i noen tilfeller være for høy. Man må også justere skattemeldingen hvis man har byttet bil (legge inn nypris), endret jobb (for reisefradrag), og legge inn andre fradrag (og inntekter) som ikke har blitt rapportert inn.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før det ble elektronisk bare leverte jeg inn og håpte på det beste. Skjønte ingenting av noe som helst på meldinga. Etter det ble elektronisk er det jo mye enklere å kontrollere og evt. rette. Spesielt når man har google og 1000 norske nettsider som kan forklare det meste veldig greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mangel på kompetanse trur eg er ein viktig faktor. Mest økonomisk, men òg digitalt. Mange satsar på at automatikken har orden på alt, sjølv om dei potensielt kan gå glipp av mykje pengar.

Årets utgåve er ei stor forbetring og det er blitt langt enklare for dei med lite kunnskap å prøve seg fram, men for å legge til eller endre bør du framleis ha ei viss peiling på kva det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7c0fd...e84

Ingen problem, bortsett fra når de maser med SMSer.
Seriøst.....klapp igjen

Anonymous poster hash: 7c0fd...e84

Lenke til kommentar
8 hours ago, Duriello said:

I fjor 3 dobblet penger til gode seg da jeg la inn hva jeg kom til å betale i renter ila året.

Uhm, du skal ikkje legge inn kva du kjem til å betale, men kva du betalte i føregåande år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjemaskrekk. Det kan virke helt uoverkommelig å begynne å titte på skjemaer som du syns er ekstremt kjedelige, uforståelige og at de tilsynelatende kan ha så stor innvirkning på privatøkonomien hvis du gjør noe feil. Det er en slags angst. Og jeg tror ikke det har noe med intelligens eller kompetanse å gjøre nødvendigvis. Folk med skjemaskrekk bare klarer ikke å få seg til å gjøre det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...