Tussi Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Simen1 skrev (Akkurat nå): Israel har et ønske om å ta Gaza og vestbredden som sine kolonier, det er klart. Men Iran da? Jeg kan ikke se for meg at Israel ønsker å ha de som koloni, så hva er det egentlig du tenker på her? Og USA da? Hvor ser du for deg at de ønsker en kolonistat? Det er selvsagt helt umulig for USA og Israel og gå inn og kontrollere Iran militært.... 3
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Simen1 skrev (40 minutter siden): Israel har et ønske om å ta Gaza og vestbredden som sine kolonier, det er klart. Men Iran da? Jeg kan ikke se for meg at Israel ønsker å ha de som koloni, så hva er det egentlig du tenker på her? Og USA da? Hvor ser du for deg at de ønsker en kolonistat? Hehehehe Jeg må bare le av det du skriver. Ikke frekt ment, men tror du virkelig ikke at jeg følger med i mediene og har kunnskaper om nettopp amerikansk imperialisme? Bare for å ha nevnt det, imperialisme er ikke nødvendigvis synonymt med krigsføring. Problemet er slik jeg ser det: - altfor mange nordmenn og europeere tror at Marshall-hjelpen var gratis penger USA delte ut til europeiske land under den andre verdenskrigen. Undersøker man nærmere fikk USA en veldig god pakke tilbake. Slikt sett kan det se ut som at altfor mange europeere bærer på "takknemlighetsgjeld" overfor amerikanerne og setter ikke ned foten der det faktisk er nødvendig. - Europas kollektive historiske skyldfølelse overfor jødene er med på å skape enda større problemer i Midtøsten. Nå får de dure frem som de vil. Med kristne konservative som sine største støttespillere. NB: jeg har ingenting negativt å si om Europa, men fakta kan ikke undervurderes. Det er leit at det er slik, men vi må finne løsninger. Endret 17. juni av Boing_80 3 1
ps5 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 4 minutes ago, Boing_80 said: Bare for å ha nevnt det, imperialisme er ikke nødvendigvis synonymt med krigsføring. Ikke ofte jeg støtter dine påstander men akkurat her har du rett. Anbefaler alle å lese https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confessions_of_an_Economic_Hit_Man 2 1
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ps5 skrev (1 minutt siden): Ikke ofte jeg støtter dine påstander men akkurat her har du rett. Anbefaler alle å lese https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confessions_of_an_Economic_Hit_Man Jeg er heller ikke alltid fan av det du skriver, men sier takk for bokanbefalingen. 3
leifeinar Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Simen1 skrev (34 minutter siden): Men Iran da? Jeg kan ikke se for meg at Israel ønsker å ha de som koloni, så hva er det egentlig du tenker på her? Og USA da? Hvor ser du for deg at de ønsker en kolonistat? Ser jo ut som at USA flytter mye styrker. Så gjetter at iran blir lagt i ruiner og delvis okkuperert av USA som Irak. Endret 17. juni av leifeinar 2 1
Ballalaika Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Boing_80 skrev (1 time siden): Min støtte går til det iranske folket og ikke regjeringen. Jeg er samstemt med de iranerne som ikke ønsker amerikansk imperialisme i sitt land. 80% av de ønsker regimeskifte 6
ps5 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 1 hour ago, Boing_80 said: Og hva er full reset slik du ser det? Tysklands rikskansler har en bedre formulering enn jeg ville kunne tryllet frem « – Israel gjør drittjobben for oss alle. Vi er også ofre for dette iranske regimet som har brakt død og ødeleggelse til verden, sier Merz i et intervju med den tyske kringkasteren ZDF. Videre sier han at det kan bli aktuelt å gå inn for å ødelegge hele Irans atomprogram dersom Teheran ikke legger ned våpnene og kommer tilbake til forhandlingsbordet.» 4 1 4
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ps5 skrev (3 minutter siden): Tysklands rikskansler har en bedre formulering enn jeg ville kunne tryllet frem « – Israel gjør drittjobben for oss alle. Vi er også ofre for dette iranske regimet som har brakt død og ødeleggelse til verden, sier Merz i et intervju med den tyske kringkasteren ZDF. Videre sier han at det kan bli aktuelt å gå inn for å ødelegge hele Irans atomprogram dersom Teheran ikke legger ned våpnene og kommer tilbake til forhandlingsbordet.» Selvsagt...idiotien kjenner ingen grenser. Krig løser jo alle problemer. 1 1
Ballalaika Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni leifeinar skrev (34 minutter siden): Ser jo ut som at USA flytter mye styrker. Så gjetter at iran blir lagt i ruiner og delvis okkuperert av USA som Irak. De setter inn forsterkninger i tilfelle prestestyret angriper amerikanske fasiliteter i regionen. Hegseth var feks overtydelig på at USA ikke deltok i angrepene til Israel. Mulig det skal tolkes som en trussel om at hvis regimet tar hevn ved å angripe amerikanske fasiliteter så er det et uprovosert angrep og et svar kan bli å cruise inn bunkerbusterne Israel ikke har men USA har. 6
no u Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ParadiseCity skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/nyheter/etterretningskilder-til-cnn_-iran-var-minst-tre-ar-unna-a-kunne-lage-atomvapen-1.17458724 Men ser CNN artikkelen det blir referert til sier «up to 3» samtidig som de presiserer at Iran var «years away» fra å ferdigstille et komplett våpen som kunne nå noen mål Det står nå "Iran var opp mot tre år unna å kunne lage atomvåpen". Det gikk kanskje litt fort i svingene når CNN sin artikkel ble oversatt.
ps5 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 5 minutes ago, Boing_80 said: Selvsagt...idiotien kjenner ingen grenser. Krig løser jo alle problemer. Her glemmer du mye av menneskehetens historie. Krig løser ikke alle problemer men du kommer ikke utenom at det har formet noe sånt som 99% av fortiden. Seierherren skriver alltid historien. 1
Atib Azzad Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 7 minutes ago, ps5 said: Her glemmer du mye av menneskehetens historie. Krig løser ikke alle problemer men du kommer ikke utenom at det har formet noe sånt som 99% av fortiden. Seierherren skriver alltid historien. Her setter du bare opp noe helt annet du svarer på. Brukeren er helt sikkert klar over at menneskehistorien er svært preget av krig og konflikt, samt at vinneren former narrativet etterpå. Det har likevel lite å gjøre med krig som en svak problemløsning. 3
Snikpellik Skrevet 17. juni Forfatter Skrevet 17. juni (endret) Trump nå: Absurd lesning fra en amerikansk president. Legg merke til bruken av ordet "we". Her bekrefter Trump amerikansk delaktighet. Endret 17. juni av Snikpellik 4 1 1
Populært innlegg Cervinus Skrevet 17. juni Populært innlegg Skrevet 17. juni 3 hours ago, Boing_80 said: En som sitter i et annet land og skriver dritt om landet sitt er en pålitelig kilde? Hvordan hadde nordmenn reagert om det satt en nordmann i Spania og skrev dritt om Norge? Så sitat her er helt feil?: "Khamenei sier han har rett til å drepe fem av sju mennesker på jorden slik at den siste imamen Mehdi kan komme. Da forstår man virkelig hvor farlig regimet er for verden." 10 2
ParadiseCity Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Hadde den tyske politiske eliten bare vært like aktive og på når russiske stridsvogner rullet inn i et annet europeisk land. Tok jo mange måneder før de i det hele tatt turte å fordømme Russland. Nå jubler de. For et merkelig folkeslag. 5 1
Olek1970 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Ballalaika skrev (23 minutter siden): 80% av de ønsker regimeskifte Om ikke 80% så utrolig mange. Som kommentarene på den andre videoen her viser(den kvinnelige iranske nyhetsoppleseren): https://www.instagram.com/iran.loo1?igsh=NjR4amdpZG03YnFu Det finnes muligheter til å oversette de fleste kommentarene, og støtter hun får er liten. Derimot får hun rimelig mange «stygge» kommentarer. 1
BadCat Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Krigshandlinger er trøtte greier Iran har mye å gå på. Dødsraten der er oppunder 5 mens i Norge er den oppunder 8 per tusen innbyggere. Krig er ikke spesielt dødelig og ikke er det god underholdning heller som sakte-TV. I Iran dør det 50 om dagen i trafikkuhell. Det skal styrke med en god del folk i krigshandlinger før noen orker å løfte et øyenbryn. Det er en slags mindfuck når nyhetene gjør en sak ut av X døde i luftangrep. Det må tas i bruk atskillig kraftigere våpen før det gjør en statistisk forskjell. Skader på bygninger og infrastruktur er en større last. Hvis folk går i dekning og holder seg borte fra veiene, kan man berge liv ved hjelp av krigshandlinger. Dårlige sjåfører, elendige farkoster og dårlig infrastruktur er en større trussel enn krig. 2 1
ps5 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 13 minutes ago, Atib Azzad said: Her setter du bare opp noe helt annet du svarer på. Brukeren er helt sikkert klar over at menneskehistorien er svært preget av krig og konflikt, samt at vinneren former narrativet etterpå. Det har likevel lite å gjøre med krig som en svak problemløsning. Her roter du deg som vanlig ut i viotta. For våkne lesere poengterte jeg først og fremst forskjellen på noen og alle, utskifting hvis er et typisk grep som benyttes i svak resonnering. 1
Folkflesk Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Er det i det hele tatt en eneste norsk politiker som har gått ut med støtte til krigen? Har ikke sett en eneste FrPer eller KrFer f.eks. Finn Jarle Sæle? Det er vel stort sett folk av typen som trenger en smule vedlikehold av topplokket. Endret 17. juni av Folkflesk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå