Gå til innhold

Når du snakker engelsk, bruker du britisk eller amerikansk aksent?


Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?  

5 stemmer

  1. 1. Bruker du amerikansk eller britisk engelsk?

    • Amerikansk
      2
    • Britisk
      2
    • Annet
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske jeg kunne snakke engelsk med en fancy sørøst-engelsk aksent, men jeg vokste opp med amerikanske serier og filmer, så jeg har en nesten perfekt, amerikansk dialekt. Engelskspråkelige fra alle land, inkludert USA, tror også jeg er amerikaner. Om jeg er et sted hvor amerikanere er upopulære så lager jeg meg en falsk norweglish-aksent.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg jobbet sammen med ei som hadde studert mange år i Liverpool. Hun snakket kav scouse, det var litt artig. :wee:

Der vi vanlige folk sier "work" sier scouse "weeerk" (lang e). I tillegg til egne uttrykk som "scran" og "kecks". Det må ha vært en tøff overgang å flytte dit, haha. 

Lenke til kommentar

Heller nok mest mot amerikansk stil, husker jeg fikk kritikk fra sensor på muntlig engelsk eksamen i 10. klasse (snart 20 år siden 😶‍🌫️)  fordi jeg snakket for "amerikansk". Jobbet og mye opp mot en amerikanske kunde på jobb ett par år så var dager jeg snakket mer engelsk enn norsk, da trodde en underleverandør på prosjektet at jeg var kunden, så tror jeg snakker ganske greit amerikansk engelsk 😅

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Entern said:

Blir nok engelsk med litt norsk aksent her.😅

Skulle gjerne hatt irsk aksent 💚 men, men, de med engelsk som førstespråk liker å høre hvor folk kommer fra 😉🙂

Hvis du er Norsk, så er det den beste aksenten du kan ha ;) Ikke la nordmenn lure deg til noe annet, det er en god grunn til at folk som Stoltenberg holder fast på norsk aksenten til tross for at han er oppi folk med helt andre dialekter hele tida.

Dessuten er det jo ikke viktig med hva nordmenn synes om aksenten din (som er de eneste som ikke liker norsk aksent), det er ikke de du skal imponere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

 

Dessuten er det jo ikke viktig med hva nordmenn synes om aksenten din (som er de eneste som ikke liker norsk aksent), det er ikke de du skal imponere. 

Norsk aksenten finnes blant amerikanere av alle slags som bor i visse områder i USA, selv de som ikke vet hvilket språk nordmenn snakker.  Disse folk ofte ikke  liker aksenten deres fordi det kjennes som den dumme bonden aksenten andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å ha en lett norsk/engelsk aksent. Synes de som prøver for hardt på amerikansk/engelsk dialekt høres helt rare ut. Så lenge det ikke kommer i fra faktisk erfaring med å bo plassene da såklart, da ligger det naturlig. 

Hadde jeg kunne valgt en flytende aksent så måtte det vært singlish/Singapore, digger den😅

Og jeg snakker Engelsk stort sett hver dag.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (43 minutter siden):

Er Norwenglish eit alternativ? Ikkje at eg pratar så mykje engelsk etter at eg slutta med online gaming, men det er nok ein blanding, med mest amerikansk.

Ikke Norwenglish  det er Solberg engelsk som engelsk språklige ikke forstår.

Korrekt Engelsk med norsk dialekt, slik som Stoltenberg og Heyerdahl.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Hvis du er Norsk, så er det den beste aksenten du kan ha ;) Ikke la nordmenn lure deg til noe annet, det er en god grunn til at folk som Stoltenberg holder fast på norsk aksenten til tross for at han er oppi folk med helt andre dialekter hele tida.

Dessuten er det jo ikke viktig med hva nordmenn synes om aksenten din (som er de eneste som ikke liker norsk aksent), det er ikke de du skal imponere. 

Takk :) 

Det var det en engelskmann jeg delte hybel med for 26-27 år siden sa og, han forsto alt jeg sa og hørte hvor jeg kom fra og det var det viktigste syntes han :) 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Norsk aksenten finnes blant amerikanere av alle slags som bor i visse områder i USA, selv de som ikke vet hvilket språk nordmenn snakker.  Disse folk ofte ikke  liker aksenten deres fordi det kjennes som den dumme bonden aksenten andre steder.

Det finnes noe nesten lignende i deler av Nord-England og faktisk, spesielt Northumbria. De sier hjem istedenfor Home bl.a.

Lenke til kommentar

Det er nok amerikansk engelsk på meg, både i ordforråd der det er ulikheter og i aksent. Jeg er altfor påvirket av amerikansk film til å klare noe annet og jeg føler også at amerikanerne uttalet engelske ord mer "tydelig" enn briter (f.eks. "caar" vs. "caah"), og jeg er nødt til å høre stemmen til noen som har britisk aksent og gå inn for å etterligne den til å klare å holde britisk aksent og det går uansett alltid tilbake til amerikansk aksent.

Eller vi kan heller si talemåte, siden jeg nok har norsk aksent hvis jeg faktisk skal snakke engelsk.

Lenke til kommentar
Martelè skrev (5 timer siden):

Jeg snakker med en flytende Amerikansk aksent.
Men om jeg blir nervøs eller veldig lidenskapelig, vil du høre en Europeisk aksent med skarp R.

Hva med deg?

Kan du redigere første innlegg i tråden og finne fanen for meningsmåling? Det blir mye enklere å oppsummere spørreundersøkelser på den måten enn å finlese seg gjennom hele tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...