Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Tyveri" i selvbetjent kasse


Anbefalte innlegg

vidor skrev (7 timer siden):

Rent statistisk sett er det nok som tidligere nevnt en kost/nytte modell i bunnen ang disse løsningene, så spørsmålet er vel sånn sett om det blir mer eller mindre tyveri/nasking enn vanlig beregnet opp mot tilbudet.

Ja. Dette er eit spørsmål om kor mykje butikken sparer på å la kunden gjennomføre betalinga sjølv kontra kor stort svinn ein får på grunn av tjuveri. I tillegg så kan det kanskje tenkast at ein kan få større omsetting i butikken om det er mange kundar som foretrekker sjølvbetjening. Enkelte butikkar har slutta med sjølvbetjening fordi det var for mykje stjeling og at det ikkje var lønnsomt med sjølvbetjeningskasser dersom ein uansett måtte ha tilsette til å stå å passe på.

Det er akkurat same tankerekka bak at ein i dag har sjølvbetjente butikkar og ikkje ein slike gamaldagse butikkar der det står ein kjøpmann bak disken som går bak på lageret og henter det kunden vil kjøpe. Det å la kunden gå rundt i butikken for å plukke varer sjølv medfører naturleg nok at det er større fare for tjuveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste i lokalavisa om en kjøpmann som fikk spørsmål om det var mye juks/tyveri i de selvbetjente kassene. Han fortalte at selv om de kontrollerte og så et avvik, var unnskyldningen fra kunden at "oops, her har jeg gjort feil". Og dermed; kunne kan heller ikke anmelde. For du kan ikke anmelde folk bare fordi de gjør feil. Så han syns det var vanskelig å vurdere disse kontrollene. Men selvfølgelig; kommer du med 10 kg avokado og trykker på gulrot i løsvekt. Så blir det vanskelig å bortforklare at det er en "feil". 

Selv når jeg har handlet, har jeg aldri erfart at disse kontrollene er så voldsom strenge.... ofte bare trykker de på "utført sjekk" eller hva det nå enn de gjør, etter å ha kjapt sett gjennom tårnet mitt med mat. Et par ganger har de bare telt antall varer opp måt det som står på skjermen. Har lagt merke til at disse kontrollene oftere inntreffer når man har kjøpt en unormal mengde av noe. Så det er nok en algoritme der inne i systemet..

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd selv mange ganger at varer uten strekkode kan være vanskelig å slå riktig inn. Varer uten noe tydelig navn på og flere alternativer å velge mellom i kassen. Feks bakevarer. Ekstra irriterende hvis man har rabattkupong hos coop men den gjelder bare én av varene som heter omtrent det samme, men man vet ikke hvilken. Det er aldri den man velger. Sånn juridisk så tror jeg det vil være urimelig å kreve at en kunde ikke skal kunne gjøre noe feil i et sånt system.

Lenke til kommentar

Har berre opplevd kontroll to gongar i to forskjellige butikkar, så eg har litt tynt grunnlag for å seie korleis kontrollane blir utført, men eg opplevde kontrollane som veldig forskjellige. På den eine butikken kom det berre ein tilsett og logga seg inn på systemet for å nulle ut varselet slik at eg fekk fortsette handelen. I den andre butikken så vart varene eg hadde scanna tatt ut av posen og kontrollert mot kvitteringa. Eg er usikker på om det er ulik praksis hos kjedene, om det er forskjell på kor mykje arbeid den enkelte tilsette orker å legge i kontrollen, eller om det rett og slett er trynefaktor der eg i den eine butikken tydelegvis framstod som ærleg medan i den andre butikken vart eg kanskje vurdert som meir tvilsom type?

Eg trur nok også at det ligg ein algoritme inne, og at det ikkje er berre er kontroll av kvar 100 handel.
Litt på same måte som at eg har inntrykk av at eg oftare blir bedt om å bekrefte beløp under 500 kr med PIN-kode når eg handlar i butikkar som eg ikkje handlar i så ofte, og at det kjennes som at det går mykje lenger tid mellom kvar gong eg blir bedt om PIN-kode når eg handlar i min nærbutikk. Det vil nok gi meining om det er ei algoritme som er ekstra på hugget ved avvikande kortbruk.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd selv mange ganger at varer uten strekkode kan være vanskelig å slå riktig inn. Varer uten noe tydelig navn på og flere alternativer å velge mellom i kassen. Feks bakevarer. Ekstra irriterende hvis man har rabattkupong hos coop men den gjelder bare én av varene som heter omtrent det samme, men man vet ikke hvilken. Det er aldri den man velger. Sånn juridisk så tror jeg det vil være urimelig å kreve at en kunde ikke skal kunne gjøre noe feil i et sånt system.

Hos Extra, der jeg handler, så er det strekkode på prisdingsen for bakevarene. 
Den kan være vanskelig å se, og det hjelper kun de som bruker håndskanner. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Har berre opplevd kontroll to gongar i to forskjellige butikkar, så eg har litt tynt grunnlag for å seie korleis kontrollane blir utført, men eg opplevde kontrollane som veldig forskjellige. På den eine butikken kom det berre ein tilsett og logga seg inn på systemet for å nulle ut varselet slik at eg fekk fortsette handelen. I den andre butikken så vart varene eg hadde scanna tatt ut av posen og kontrollert mot kvitteringa. Eg er usikker på om det er ulik praksis hos kjedene, om det er forskjell på kor mykje arbeid den enkelte tilsette orker å legge i kontrollen, eller om det rett og slett er trynefaktor der eg i den eine butikken tydelegvis framstod som ærleg medan i den andre butikken vart eg kanskje vurdert som meir tvilsom type?

Eg trur nok også at det ligg ein algoritme inne, og at det ikkje er berre er kontroll av kvar 100 handel.
Litt på same måte som at eg har inntrykk av at eg oftare blir bedt om å bekrefte beløp under 500 kr med PIN-kode når eg handlar i butikkar som eg ikkje handlar i så ofte, og at det kjennes som at det går mykje lenger tid mellom kvar gong eg blir bedt om PIN-kode når eg handlar i min nærbutikk. Det vil nok gi meining om det er ei algoritme som er ekstra på hugget ved avvikande kortbruk.

Er nok en kombinasjon. Butikken ønsker jo ikke å plage gode kunder unødvendig, men samtidig ta de som stjeler.

Blir du først plukket ut virker det i alle fall for meg sånn at det gjøres litt for teater-effekten. Virker en svett og nervøs, ser shabby ut og sier det ikke er nødvendig med kontroll så vil vel de fleste sjekke litt grundigere. Det er nok litt trynefaktor med i bildet, men statistisk sett finnes tyver i alle samfunnslag.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vektere plukker ofte ut mistenkelige personer lenge før de i det hele tatt nærmer seg selvscanningsmaskinene. Det er bare å se på videoovervåkningen av Moxnes. Etter min mening oppførte han seg som en tyv lenge før han forlot butikken. Å se seg rundt som en surikat er nesten et obligatorisk  kjennetegn for tyver - og det spottes lett av vektere.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at det ligger i kassesystemet at det tas mer eller mindre tilfeldige stikkprøver (muligens oftere hvis jeg har hatt få eller bare én vare). Har opplevd det mange ganger og ser det stadig vekk skjer med andre kunder. Etter at man velger å gå til betaling og bekrefter at alle varer er scannet inn så tilkalles en ansatt for stikkprøve og det røde lyset over kassen går på. Men jeg har aldri opplevd at den ansatte gjøre noe annet enn å låse opp for å la meg betale. Aldri skjedd noen kontroll av de faktiske varene eller noe sånt. Lurer litt på hva den faktiske instruksen er. Om det er å bare sleppe alle videre uten kontroll, eller om de skal se an kunden og gjøre en vurdering, eller om det er meningen at de skal kontrollere alle, men de bare ikke gidder å gjøre det. Ingen her som jobber i butikk og kan fortelle hvordan stikkprøvene utløses og hva kontrollinstruksen sier? :D

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at det ligger i kassesystemet at det tas mer eller mindre tilfeldige stikkprøver (muligens oftere hvis jeg har hatt få eller bare én vare). Har opplevd det mange ganger og ser det stadig vekk skjer med andre kunder.

En enkelt banan hos Extra er nesten garanti for kontroll!

Lenke til kommentar
On 4.3.2024 at 3:39 PM, Maskinfører said:

Vært stoppet i masse sånne kasser så blir bare plunder og heft bortkastet venting så benytter betjent kasse i stedet 😉

Det er nok akkurat dette som gjør at mange forsøker å gjøre kontrollen enkel. Sjekkes alt tar det mye tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det er nok akkurat dette som gjør at mange forsøker å gjøre kontrollen enkel. Sjekkes alt tar det mye tid.

Enkelt og enkelt en gang måtte jeg vente i 20 minutter pga vedkommende bare måtte stable ferdig varene hadde jeg denne tiden ?? nei hadde ikke det så det var kjipt :( 

Lenke til kommentar

Bruker stort sett bare selvbetjente kasser, systemet plukker ut random kontroll tilfeldig. Blitt det selv, kjapp kontroll av 4 - 5 varer om de er skannet inn eller ei.  Problemfritt opplegg. Er det varer uten strekkode tilkaller du betjening, en vare du ikke er helt sikker på er a eller b, tilkall betjening. De er aldri langt unna. Hvor vanskelig kan det være ? De betjente kassen kan følge med på hva du scanner, og du er alltid under kameraovervåking. Utrolig hvor mye tankevirksomhet noen legger i å få snodd til seg, stjålet, helt bagatellmessige varer.  Bli tyv for en bolle ? En pakke salami ? Wow…

Lenke til kommentar

Virker som COOP som jeg har blitt plukket ut til kontroll på 3 ganger har som policy å sjekke minimum 3 varer. Som regel sjekkes litt flere.

Skal nevnes at dette ikke er hovedbutikken min, så når jeg handler der og hva jeg kjøper er ganske random. Sikker noe systemet reagerer på.

Handler også en del på Eurospar ganske random, men der bare sendte de meg videre når kontrollen kom opp på skjermen. Skal sies det var midt i lørdagsrushet og ting kokte rimelig bra i butikken.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 2.3.2024 den 9:35 PM):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/othilie-17-ble-utestengt-etter-banankjop-ikke-kundene-som-har-bedt-om-disse/11005138/

Othilie (17) ble utestengt etter banankjøp: – Ikke kundene som har bedt om disse

En gammel sak som viser hvor galt det kan gå når de ansatte har nulltoleranse for menneskelig feil, og det på et splitter nytt system kunden ikke har bedt om.

Opplevde det samme 2 ganger på obs helt i startfasen med skanning av varer, begge ganger ble jeg stoppet etter utsjekking og gjort oppmerksom på dette, ingen problemer utenom måtte betale glemte/feilpriset varer.

Grunnet dette "litt distre/andre tanker om surrer i hode" har jeg sluttet å påta meg jobben som ansatt i butikker med selv-utsjekking, bedre at et ekte ansatt gjør jobben.

Edit: må nevne at det gikk en "kraftig rød blinkende lampe" når jeg skulle gå ut av selvskanningområdet, noe som er ubehagelig når det er masse kunder rundt deg som ser på deg.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 2.3.2024 den 9:46 PM):

Nå skal det sies at de fleste vet forskjellen på First Price og Chiquita bananer. Disse er som regel greit merket også, så tviler ikke på at noen ser sitt snitt for å få ting billigere ved å "trykke feil", noe som sikkert var argumentasjonen til kontrolløren.

Dårlige systemer kan sikkert finnes også, men du skal være bra sløv for å ikke skjønne dette. De fleste løsninger har assistanse-knapp, så om du sliter så får du hjelp. Dette bruker jeg alltid om noe ikke har pris på scannekode eller rett og slett mangler en. Det er nok en liten andel som vil aktivt bruke slike løsninger til egen vinning, andre er rett og slett sløve om de ikke engang ber om assistanse.

Det er fort gjort og trykke på første bilde som viser bananer hvis man er litt kjapp i avtrekkeren, og hvorfor skal en kunde bruke tid på og sjekke hele registret for å se om det finnes flere eksemplarer ?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 3.3.2024 den 10:55 PM):

Trodde jeg også, men det er tydeligvis veldig komplisert. 

Ingen som har svart ennå på når man blir tyv. 

Er det med forsett er det tyveri, men er det en glipp/missforståelse er det ikke tyveri, problemet er nok og bevise/motbevise påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.3.2024 at 7:44 PM, Nautica said:

Det er fort gjort og trykke på første bilde som viser bananer hvis man er litt kjapp i avtrekkeren, og hvorfor skal en kunde bruke tid på og sjekke hele registret for å se om det finnes flere eksemplarer ?

Fordi det er frivillig å bruke selvutsjekk og de fleste er moralske.

Er dette uakseptabelt for folk, så er det enkelt å bare bruke vanlig kasse heller enn å risikere ubehageligheter.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...