Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Tyveri" i selvbetjent kasse


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på om om følgende senarior kan klassifiseres som tyveri i selvbetjent kasse:

  1. Man har skannet en bolle og har to i bolleposen. Man betaler for èn men går ikke gjennom porten ved å skanne kvitteringen.
  2. Man har skannet en bolle og har tatt utsjekk på kassen. Det dukket opp kontroll før man har betalt.

Ved kontroll på begge har man ikke forlatt "kassen" . Er dette tyveri?

Endret av Goliath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Goliath skrev (31 minutter siden):

Jeg har alltid lurt på om om følgende senarior kan klassifiseres som tyveri i selvbetjent kasse:

  1. Man har skannet en bolle og har to i bolleposen. Man betaler for èn men går ikke gjennom porten ved å skanne kvitteringen.
  2. Man har skannet en bolle og har tatt utsjekk på kassen. Det dukket opp kontroll før man har betalt.

Ved kontroll på begge har man ikke forlatt "kassen" . Er dette tyveri?

Jeg kan relatere meg til begge eksemplene. Jeg pleier å handle på Coop Obs. og her om dagen skulle jeg skanne varene i en selvbetjent kasse. Det har jeg gjort hundre ganger før, men akkurat denne dagen var jeg i mine egne tanker. Så jeg plasserte posen i stativet og begynte å legge varene fra handlekurven rett i posene. Så kom jeg på at jeg jo hadde glemt å skanne dem så da var det å ta de ut igjen og skanne og deretter legge de i posene. Jeg vet at det er kameraer rundt om der. Uansett betalte jeg for varene og dobbeltsjekket at alt var riktig. Det kom ingen. Intensjonen min var selvsagt ikke å stjele.

Ved et annet tilfelle har jeg tastet feil boller i menyen på skjermen slik at jeg betalte mer enn de kostet. Er jo lett å ta feil av jegerbriks og grove briks. Da ble jeg tatt ut i kontroll og den ansatte sjekket og korrigerte det jeg hadde tastet feil. 

Men jeg er sikker på at dersom jeg hadde forlatt butikken i det første eksemplet at det nok hadde blitt definert som tyveri. Mener å ha lest et sted at vektere venter til du fysisk går ut av butikken før de tar affære. Så kanskje er det lagt inn rom for at menneskelige feil kan skje og at man får muligheten til å korrigere seg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Normalt tar en vekter som følger etter noen dem etter at de har forlatt siste betalingssted i butikken, som da er kassen. Ble faktisk stoppet en gang på vei ut av et kjøpesenter av en vekter som fordi vedkommende fikk beskjed fra en butikk om et mistenkelig funn av tom-emballasje var funnet, noe ekspeditrisen koblet til meg (jeg var inne i et prøverom og testet om en jakke passet før handel). Da var jeg noen skritt fra å gå ut hovedinngangen til kjøpesentret kom en vekter å spurte om jeg hadde tatt noe. Mulig dette var fordi vekteren kom litt sent etter tilkalling at jeg ikke ble stoppet rett etter kassen. Jeg tillot vedkommende å ransake meg, og det ble ingen funn. Jeg spurte hva hun lette etter, men det ville hun ikke si. Så heller ikke noe under min handletur i butikken som kunne minne om tyveri, så fant aldri ut av hva som egentlig var greia. Ellers var det proft og diskret, så man blir ikke automatisk behandlet som en tyv bare ved mistanke.

Kontrollen som skjer i selvbetjeningskasser skjer etter at du er ferdig med varescanningen og skal betale, så teknisk sett vil jeg si dette tilsvarer at du har forlatt butikken som i første scenario (så nært man praktisk mulig kan gjøre det intensjonsmessig). Sånn sett ser jeg det som rettferdig at du kan tas for nasking for ubetalte varer om de ikke finner et produkt på kassalappen som enda ikke er skrevet ut.

Rent teknisk utfører de fleste stikkprøver som de scanner inn for å se om de også er scannet inn av deg, så testen de gjør er fair nok til å avsløre deg. Teknisk sett har vel de fleste butikker videoovervåkning også av kassene hvis de trenger å sjekke noe de er i tvil om eller verifisere noe som du sier.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er ikkje eigentleg ei hard grense, det er tyveri så fort ein med forsett skaffer seg uberettiga vinning eller forsøker å skaffe seg uberettiga vinning. 

Utfordringa ligg i kva ein kan bevise. Vektere har som nemt ein praksis på at det er tjuveri når du har forlatt siste betalingspunkt, men du kan også bli tatt i det du putter ei vare i lomma inne i butikken. Problemet er då berre at butikktjuven kan påstå at han/ho hadde til hensikt å betale ved utgangen og dermed unngå å bli tatt ved å betale for varen og gå. 

 

Eg tenker at det i begge tilfella er for tidleg å ta deg for tjuveri. Det er fyrst når du forlater kassa og er på veg ut med ubetalte varer at du kan takast for stjeling. 

I dei to eksempla så kan forklaringa være at du vil betale kvar bolle i to operasjonar sjølv om dei ligg i same pose. Til dømes at du vil betale kvar bolle på ulike kort. Kanskje er bolle nr 2 til din demente mor som du er ønonomisk verge for og derfor har hennar bankkort i tillegg til ditt eige.

Eg tenker også at dersom kontrollen kjem mellom du har klikka "har du lagt til alle varer?" men før du har betalt, så vil det være for tidleg. Etter at du har klikka på at du har lagt til alle varer så har du ein siste sjans til å kryssjekke varelista mot varene du har i posen før du betalar. Det er ikkje berre varer som ikkje har blitt scanna inn som kan være feil, det kan også være varer som har blitt dobbeltscanna som du må be om bistand for å få korrigert før du betalar. 

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at en ikke pakker ned begge bollene før en har betalt for dem. Her bør man være fremsynt nok til å skille dem i hver sin plukk-pakkepose, sånn at om en kontroll kommer før man har gjort begge handlene så har en fremdeles ikke pakket ned begge varene. Forskjellen er at kontrollen går går på posen du har pakket ned. Her mener jeg intensjonen din er grei siden du ikke har pakket ned varen du skal betale for neste scanne-runde.

Uansett er dette en litt søkt situasjon, så hvis man har slike litt uvanlige behov, så bruk vanlig kasse, så blir det ikke noe misforståelser.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Thor. said:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/othilie-17-ble-utestengt-etter-banankjop-ikke-kundene-som-har-bedt-om-disse/11005138/

Othilie (17) ble utestengt etter banankjøp: – Ikke kundene som har bedt om disse

En gammel sak som viser hvor galt det kan gå når de ansatte har nulltoleranse for menneskelig feil, og det på et splitter nytt system kunden ikke har bedt om.

Nå skal det sies at de fleste vet forskjellen på First Price og Chiquita bananer. Disse er som regel greit merket også, så tviler ikke på at noen ser sitt snitt for å få ting billigere ved å "trykke feil", noe som sikkert var argumentasjonen til kontrolløren.

Dårlige systemer kan sikkert finnes også, men du skal være bra sløv for å ikke skjønne dette. De fleste løsninger har assistanse-knapp, så om du sliter så får du hjelp. Dette bruker jeg alltid om noe ikke har pris på scannekode eller rett og slett mangler en. Det er nok en liten andel som vil aktivt bruke slike løsninger til egen vinning, andre er rett og slett sløve om de ikke engang ber om assistanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det juridiske spørsmålet er jo om kunden hadde til forsett å skaffe seg vinning. Og sjølv om eg er einig i at det er sløvt å ikkje be om assistanse, og at det er påfallande at kunden velger billegaste alternativ når ein blir usikker, så er det grunnlag for tvil på om kva kunden eigentleg hadde til hensikt. 

Litt off-topic, men særleg på varer utan strekkode så tenker eg at det er mykje forlangt at alle kundane skal kunne forskjellen på ulike bakeverk og grønsaker utan å ha fått opplæring slik som butikkmedarbeidarane har. Hadde alle varene hatt strekkode så hadde mykje av utfordringa vært borte. Men det er klart at enkelte skal alltid prøve seg, enten det er å slå inn billegbananane i staden for dei dyre som du faktisk har tatt eller det er å løfte bananklasen med eine fingeren slik at vekta og dermed også prisen blir feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idet du trykker på for å betale så har du handlet ferdig. 
Alt etter dette så kan du bli tatt for tyveri, og det er her kontrollen kan dukke opp. 

Jeg har valgt den billigste bananen når jeg har kjøpt løsvekt bananer, for hvem kan se forskjellen..
De burde ikke selge 2 like produkter som løsvekt. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Idet du trykker på for å betale så har du handlet ferdig. 
Alt etter dette så kan du bli tatt for tyveri, og det er her kontrollen kan dukke opp. 

Jeg har valgt den billigste bananen når jeg har kjøpt løsvekt bananer, for hvem kan se forskjellen..
De burde ikke selge 2 like produkter som løsvekt. 

Nei. Du må da openbart få ein sjans til å dra kortet og betale for deg. Med din tolking så begår alle som bruker sjølvbetente kasser tyveri. Nå har dei fleste slike kasser berre kortbetaling, men på Coop kan du på denne skjermen velge å betale med Coop appen, og sjølv om eg ikkje har sett det så vil det være mogleg å også ha alternativ for å betale kontant om kassa også har innkast av myntar og sedler. 

 

Når det gjeld bananane så er eg einig i at dårleg merking gjer det utfordrande, men kvifor velger du den billegaste prisen når du har valgt dei finaste bananane? Det er vel naturleg at dette har samanheng med prisen? Er ein i tvil så kan ein betale den høgaste prisen og sleppe å bli anmeldt for tjuveri om ein ikkje vil spørre etter hjelp. 

Lenke til kommentar
Goliath skrev (17 timer siden):

Jeg har alltid lurt på om om følgende senarior kan klassifiseres som tyveri i selvbetjent kasse:

  1. Man har skannet en bolle og har to i bolleposen. Man betaler for èn men går ikke gjennom porten ved å skanne kvitteringen.
  2. Man har skannet en bolle og har tatt utsjekk på kassen. Det dukket opp kontroll før man har betalt.

Ved kontroll på begge har man ikke forlatt "kassen" . Er dette tyveri?

Ja. 

(Bananeksempelet om at man legger inn billigbananer og plukker med dyre bananer er ikke tyveri, men bedrageri.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Nei. Du må da openbart få ein sjans til å dra kortet og betale for deg. Med din tolking så begår alle som bruker sjølvbetente kasser tyveri. Nå har dei fleste slike kasser berre kortbetaling, men på Coop kan du på denne skjermen velge å betale med Coop appen, og sjølv om eg ikkje har sett det så vil det være mogleg å også ha alternativ for å betale kontant om kassa også har innkast av myntar og sedler. 

Så om jeg putter noe i posen uten å skanne varen, og blir tatt ut i kontroll så kan ikke butikken gjøre noe?
Kontrollen foregår før en har betalt, men etter at en har trykket på ferdig, sånn at neste steg er å betale.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Så om jeg putter noe i posen uten å skanne varen, og blir tatt ut i kontroll så kan ikke butikken gjøre noe?
Kontrollen foregår før en har betalt, men etter at en har trykket på ferdig, sånn at neste steg er å betale.

Om du gøymer unna varer utan å scanne dei så er eg einig i at det framstår som forsøk på tjuveri, men sjekken på om du har stjålet noko er når du går ut porten med varer du ikkje har på kvitteringa. 

Om kontrollen skal være etter ein har tykkt seg ferdig men før betaling så må det etter mitt syn være opplyst om at alle handlar i sjølvbetente kasser må utførast i ein handel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Om kontrollen skal være etter ein har tykkt seg ferdig men før betaling så må det etter mitt syn være opplyst om at alle handlar i sjølvbetente kasser må utførast i ein handel. 

Men det är så det är. Du blir kontrollerad innan du har betalat och då har du normalt de köpta varorna i en påse. Om noen vil dela upp köpet i flera omganger så antar jag man kan göra det genom att ha kvar resten av varorna i korgen eller vognen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Om du gøymer unna varer utan å scanne dei så er eg einig i at det framstår som forsøk på tjuveri, men sjekken på om du har stjålet noko er når du går ut porten med varer du ikkje har på kvitteringa. 

Når jeg har betalt så må de ringe politiet for å få lov til å sjekke om jeg har stjålet noe. 
Om jeg i det hele tatt gidder å vente på de, for de har ikke lov å holde meg igjen, med mindre de faktisk har bevis på at jeg har stjålet. 

Lenke til kommentar

Om dette er tyveri har jeg et problem, jeg handler ofte med forskjellige Æ (handler til andre). Da må jeg jo dele opp betalingen, ellers har jeg merket at det er stor forskjell på hvordan kontrollen utføres. På Rema sjekket de ingenting, mens på Obs begynte kontrolløren å skanne inn flere av varene mine.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Trodde jeg også, men det er tydeligvis veldig komplisert. 

Ingen som har svart ennå på når man blir tyv. 

Når du forlater siste betalingspunkt uten å ha betalt for varen, med forsett om å stjele den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...