Gå til innhold

Skal få ny skjerm/skjermer på jobb - hva burde jeg ønske meg?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny skjerm/skjermer på jobb, og er usikker på om jeg burde gå for 2 eller en buet ultra wide.

Nå har jeg 2 x 21" 1080p, og får rett og slett ikke plass til alt jeg holder på med på en fornuftig måte i en fornuftig størrelse.

Hjemme har jeg en 27-tommers 2560 × 1440, og det er så uendelig mye bedre enn det jeg har på jobb, men ikke helt stort nok om jeg kun har 1.

Jobber ofte i flere vinduer samtidig, og ofte med større regneark.

Jeg får neppe velge modell, men jeg får nok velge type.

Hva foretrekker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (14 minutter siden):

40" 4K fungerer bra for meg til programmering, men det kommer jo an på hva du arbeider med.

Jeg jobber med ting og tang, men ikke programmering. Trenger gjerne 2-4 vinduer samtidig, og ett eller to av de er ofte større regneark.

De andre på jobben som har fått ny skjerm i det siste har gått for 1 buet, men vi holder alle på med litt forskjellige oppgaver. Jeg liker 2 skjermer, men klarer ikke å like et regneark strukket over begge med en glipe i midten.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye bedre med 2 skjermer enn en buet. Da funker det alltid å flytte vinduer rundt og resize de osv med innebygd funksjonalitet uten å måtte dele opp i noen virtuelle soner først. 
 

Om du går for buet må den ha HØY oppløsning for å gi faktisk mer plass. I tillegg tar de gjerne litt mer plass i dybden, som gjør at du kanskje blir sittende nærmere en du ønsker.

Lenke til kommentar

Har selv en 49" 5k curved skjerm på jobb og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til 2x27". 

Bruker noe som heter PowerToys til å lage virtuelle soner, da med en stor i midten og to mindre på siden og det funker ganske bra. 

Ser og Win11 har denne funksjonen innebygd, men det har ikke jeg testet noe særlig. 

 

Anbefaler en stor curved fremfor to mindre, men da viktig med høy oppløsning. 

Lenke til kommentar

Skjermer har ofte disse oppløsningene:

2560x1440 (passer fint for to skjermer)

3840x2160  (4k)

3440x1440 (wide)

5120x1440 (ultrawide)

Det finnes også andre oppløsninger. Har skjermen stor oppløsning i bredden så slipper en å ha mer enn en skjerm. 4k skjermene utmerker seg ved å ha mange pixler i høyde retningen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

3 stk 27" er det ultimate. 
Om du enten leser mye mail eller prosesserer mye informasjon så snu en av kantskjermene på høykant. :)
Da har du 2 arbeidsskjermer og en "leseskjerm". 

Fungerer gull, og gir masse fleksibilitet. 

Disse gigangskjermene med kurve er flotte å se på, og sikkert praktiske for mange, men jeg har aldri klart å bli effektiv på de. Blir vanskelig med en gang du skal gjøre flere ting samtidig. 

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg på jobb med to stk 3440x1440 kurvede skjermer. Denne har en behagelig kurvatur på R1500 .

I kombinasjon med ekstraprogrammet PowerToy med modulen Fancy zone (Microsoft program), så får jeg delt opp skjermene enkelt og får til "4 del-skjermer".

Mitt arbeid har blitt mye mer produktivt som rådgivende ingeniør med slikt oppsett. ofte med Excel så trenger jeg god bredde fremfor høyde for å lese av alle radene. Modellering i mine programmer er også veldig enkelt med disse skjermene.

MSI 34" Curved gamingskærm MAG342CQR Gamingskærme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...