Gå til innhold

Litteraturhuset i Oslo og Norsk "fredsorganisasjon" gjester kontroversielle personer


Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (32 minutter siden):

Jeg er helt enig.

Å forby/forhindre kritikk av vår egen utenrikspolitikk er ikke veien å gå, tvert imot.

Om noe skal forbys, er det de som kommer med alvorlige anklager om landssvik mot meningsmotstandere, for på den måte å tegne et bilde av dissidenter som en indre fiende. Det er fascistoider, det. 

Jeg føler at jeg ikke blir hørt.

Er det noen i tråden som ønsker at drittsekker ikke skal få ytre seg..?

Hvor..?

Å ikke tolerere intoleranse betyr, i første rekke, at de må møtes med sterke sosiale sanksjoner.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg føler at jeg ikke blir hørt.

Er det noen i tråden som ønsker at drittsekker ikke skal få ytre seg..?

Hvor..?

Å ikke tolerere intoleranse betyr, i første rekke, at de må møtes med sterke sosiale sanksjoner.

Det er jo folk her i tråden som mener annerledestenkende skal kastes i fengsel, og som kommer trekkende med Karl Poppers syn på intoleranse og ytringsfrihet.

Man er ikke drittsekk om man er uenig i vestlig utenrikspolitikk eller det vestlige narrativet av konkrete hendelser og hendelsesforløp. Derimot utsettes man for anklager om landssvik og påstander om at man oppfordrer til folkemord (i denne tråden). Dette er et utmerket eksempel på demonisering og sosiale sanksjoner som du åpenbart er tilhenger av.

Dette går stikk i strid mot vestlige verdier, og bærer fascistoide trekk i form av at man utropes til en farlig indre fiende basert i løgn og usannheter.

Denne tråden er et svært godt case-study på dette sosiale fenomenet i full vigør.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (57 minutter siden):

Det er jo folk her i tråden som mener annerledestenkende skal kastes i fengsel

Hvor konkret sier noen at annerledestenkende skal kastes i fengsel..?

Å ikke tolerere noe, så inderlig vel -- da spesielt den urett som ikke rammer deg selv -- betyr ikke at man mener at de passende sanksjonene er fengsel.

Henvis gjerne til posten(e) med sitat.
 

Rhabagatz skrev (56 minutter siden):

Man er ikke drittsekk om man er uenig i vestlig utenrikspolitikk eller det vestlige narrativet av konkrete hendelser og hendelsesforløp.

Det er sant.
Men når det kommer til krigen som Russland har skapt i Ukraina, så er det vestlige 'narrativet' vi har hørt gjennom vestlig journalistikk faktisk sant:
Russland har ingenting å gjøre i Ukraina, og har ulovlig annektert land -- og har forsøkt å erobre hele Ukraina.

Ukraina har full avtalefrihet, både til å inngå en forsvarsallianse med NATO som bare gjelder om de blir angrepet -- og til å inngå handelsavtaler med EU.

Det er som et voldelig forhold:
Selvsagt har en dame lov til å forlate den stjeldene, lygende, manipulerende kjæresten sin -- og selvsagt er det ikke hennes feil at han velger å utøve vold for at hun ikke skal forlate ham.

Volden han utøver beviser at han har galt.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

som kommer trekkende med Karl Poppers syn på intoleranse og ytringsfrihet

Ikke "syn på", han forklarte en logisk tankerekke. Du har selv forsvart denne logiske tankerekken ved å henvise til at vi har lover som skal forhindre en del intolerante holdninger fra å få spres. Som lover som for eksempel forbyr det å oppfordre til vold på mennesker en oppfatter ikke har livets rett. Grunnen til at vi har lover som forbyr slike oppfordringer er fordi hvis vi lar slike holdninger få fritt spillerom så fører det til intoleranse. Altså er det ikke et "syn på" men en logisk tankerekke, som også du benytter deg av.

Heller enn å argumentere mot logikken i tankerekken (ballen) prøver du å gå på brukerne (spilleren).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvor konkret sier noen at annerledestenkende skal kastes i fengsel..?

Å ikke tolerere noe, så inderlig vel -- da spesielt den urett som ikke rammer deg selv -- betyr ikke at man mener at de passende sanksjonene er fengsel.

Henvis gjerne til posten(e) med sitat.

 

On 14.2.2024 at 9:00 PM, Markiii said:

Skulle kastet hele gjengen i fengsel.

 

On 14.2.2024 at 10:34 PM, Entern said:

Enig!👍

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 19.2.2024 den 10:07 PM):



Mads Andenæs er en konspirasjonsteoretiker, og han dukker opp på et arrangement sammen med konspirasjonsteoretikere, jødehatere, nynazister, nazboler, kommunister og annen dritt. Det gjør også vår egen Mads Gilbert. Begge mister dermed enhver kredibilitet. Mads er tydeligvis et belastet navn.

 

Du svarer fortsatt ikke hvorfor han er konspirasjonsteoretiker og hvilke konspirasjonsteorier han angivelig har promotert. Jeg har av nysjerrighet gjort et googlesøk på Mads Andenæs+konspirasjonsteorier og finner absolutt ingenting som peker i den retning. Heller ikke noe om støtte til Putin og Russland. Siden du nå to ganger påstår at han er konspirasjonsteoretiker bør det vel ikke være vanskelig for deg å komme med noen eksempler siden du tydeligvis vet så mye mer om Andenæs enn det jeg gjør og sikkert mange andre også. Konkret HVILKE konspirasjonsteorier har han kommet med?

Å tale i samme forsamling som folk med problematiske holdninger; vet ikke helt hvem alle disse andre er, er et spørsmål. Noen mennesker tar imot alle invistasjoner de kan få, uansett hvem det er(spesielt veldig liberale personer gjør det)mens enkelte andre har en bestemt ordning om at enkelte mennesker vil de helst ikke puste i samme luft som. Og det er nå et valg. Men jeg vil fortsatt høre fra deg som kom med påstanden om hvorfor Mads Andenæs er konspirasjonsteoretiker. Kom med eksempler da.

1280px-%22Citation_needed%22.jpg

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, VifteKopp said:

Det er kun lurt hvis man vil ha et Kremlin-vennlig syn på konflikten. 

Det var et par ting der som ikke var særlig Kremlin-vennlig, for eksempel Molotov-Ribbentrop ikkeangrepspakten, samt felles invasjon av Polen. Det er ikke noe Kremlin bruker tid på å snakke om for å si det mildt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 20.2.2024 at 10:16 AM, VifteKopp said:

Det er ingen i Norge som bestemmer hva ord betyr. Vi har riktignok Språkrådet som gir råd til offentlige organer om bruk av bokmål og nynorsk og ulike ordbøker som kan gi oss allmenne definisjoner, men ords mening og innhold formes og endres hele tiden av brukerne av språket. 

Spørsmålet var for vanskelig å forstå ser jeg. 

Jeg spør fordi folk kaster det rundt som om det har noen mening, men hvis ingen klarer å forklare hvor det faktisk kommer fra kan man like godt ta av maska og heller vise at man er en pappegøye.

Endret av Yakamaru
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet var for vanskelig å forstå ser jeg. 

Jeg spør fordi folk kaster det rundt som om det har noen mening, men hvis ingen klarer å forklare hvor det faktisk kommer fra kan man like godt ta av maska og heller vise at man er en pappegøye.

Spørsmålet ditt er ikke vanskelig å forstå.

Det er du som ikke forstår hva en konspirasjonsteori er. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 14.2.2024 den 5:21 PM):

Jeg vil oppfordre alle som kan til å skrive til Litteraturhuset på Facebook, skrive en epost, eller ringe dem, for å si hva dere synes både om dette samt valget av dato.

Nei nei, det er bare bra at de har dette møte og at folk som Mads Gilbert viser hva slags fyr han virkelig var. La dem for all del ødelegge sitt rykte.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Rolf.Odd said:

Før en uttaler seg om Russland og Ukraina, er det lurt å se Oliver Stones «Ukraine on Fire»:

https://www.youtube.com/watch?v=pKcmNGvaDUs&t=1s
Alternative backup site (but only with the middle part): https://vimeo.com/manage/videos/867302529

 

Oliver Stone er en god regissør, men han er også et konspitroll.

Jeg var på Maidanplassen. Jeg kan love deg at det ikke var noen CIA-agenter der.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, aklla said:

Det er ikke så lenge siden jeg hørte noen si akkurat dette, på flere sendinger på facebook.
Ønsket var at putin skulle invadere Norge for å rydde opp i den enorme korrupsjonen her (vistnok er vi betydelig mer korrupt enn Nord-Korea).

Så jo, premisset er reelt. Det finnes personer som dagdrømmer om hvor bra livet blir etter en russisk invasjon..

 

Det er besynderlig at de ser ut til å utgjøre maksimalt et par prosent av befolkningen, men at de er så synlige i sosiale medier og diskusjonsforum.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, aklla said:

Det er ikke så lenge siden jeg hørte noen si akkurat dette, på flere sendinger på facebook.
Ønsket var at putin skulle invadere Norge for å rydde opp i den enorme korrupsjonen her (vistnok er vi betydelig mer korrupt enn Nord-Korea).

Så jo, premisset er reelt. Det finnes personer som dagdrømmer om hvor bra livet blir etter en russisk invasjon..

Flott. Da kan du/dere kanalisere den slags kritikk og anklager til denne angivelige Putin-tilhengeren, og diskutere saklig med alle oss andre som bare er kritiske til vestens politikk.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...