Gå til innhold

Er VAT de samme som import toll?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheOats skrev (3 minutter siden):

På eBay så har de en ekstra kostnad listet opp når man betaler for varen som heter VAT. Er det det man betaler for å importere varer?

VAT = Value Added Tax. På norsk: Merverdiavgift/MVA eller moms. Det er et gebyr på så og si alt av varer. Noen typer varer har andre tollgebyrer, som eksempelvis klær, som kommer i tillegg til VAT/MVA.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

VAT = Value Added Tax. På norsk: Merverdiavgift/MVA eller moms. Det er et gebyr på så og si alt av varer. Noen typer varer har andre tollgebyrer, som eksempelvis klær, som kommer i tillegg til VAT/MVA.

Ah so import kommer i tillegg da. Takk skall du ha!

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:

VAT er det ikke sikkert at du skal betale når du sitter i Norge. Jeg har flere ganger klart å ungå britisk og EU- VAT når jeg har kjøpt ting fra utlandet.

Interessant! Ser ikke ut som om det er noe jeg kan skru av på eBay.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

VAT er det ikke sikkert at du skal betale når du sitter i Norge. Jeg har flere ganger klart å ungå britisk og EU- VAT når jeg har kjøpt ting fra utlandet.

Mja, man må holde tunga beint i munnen her. Vi har avtaler med visse land så du slipper dobbel VAT/MVA. Det vil si at du slipper å betale britisk moms i tillegg når du betaler norsk moms. Det er litt samme prinsippet som "VAT Returns"-sjapper på flyplassen.

Lenke til kommentar

Når man er norsk og handler på ebay så blir det lagt til 25% vat/mva på alt. Og så slipper man å betale mva og gebyr når varen kommer til landet. Ebay overfører avgiftene til norske myndigheter (voec-ordningen). Det er sånn det er tenkt at det skal fungere ihvertfall. Men det tas ikke hensyn til at mva-satsen i norge ikke er den samme for alle varetyper. Og innimellom går det galt og man blir bedt om å betale mva pluss et gebyr når varen kommer til landet likevel.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

VOEC ordningen når den fungerer perfekt er at eBay krever inn norsk mva på 25% og man slipper da fortollingsgebyr som Posten/DHL/UPS krever inn for å forhåndsbetale mva til myndighetene før de sender til deg.

Innimellom svikter VOEC ordningen og eBay krever inn, men det blir likevel full tollbehandling med gebyr + mva i Norge fordi selgeren på eBay ikke er registrert i VOEC ordningen f.eks.

Toll-satser kommer separat i tillegg til moms, men er f.eks.null elektronikk. (Mer her https://www.prosent.no/tollsatser/ ) Men typisk på klær, mat etc der Norge ønsker å ha et importvern så norske produsenter ikke blir helt kjørt i sent av billig import.

Dog er det fortsatt ujevn  konkurranse da f.eks. Kina er definert som U-land i postverdenen og kan sende produkter til ekstremt lave priser.  Posten og andre lands postvesen som gjør jobben med å transportere varen til denne subsidierte prisen må ta igjen denne utgiften ved å øke prisene for pakker i mottakerlandet.   Kina sender som kjent raketter til Månen og utvikler høyteknologi, men denne statusen er politikk der Kina blir meget misfornøyd om noen prøver å endre deres status som U-land i post-verdenen fordi det vil påvirke deres globale handel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sorry, trykket litt feil her. 
 

Det jeg ville si var at jeg kjøpte en vare som jeg betalte VAT på når jeg bestilte, å nå har jeg mottatt en regning for importen. Så jeg lurte på om VAT og toll er det samme. 
 

Et litt forvirret nå etter noen av de andre svarene her.

Lenke til kommentar
TheOats skrev (17 minutter siden):

Sorry, trykket litt feil her. 
 

Det jeg ville si var at jeg kjøpte en vare som jeg betalte VAT på når jeg bestilte, å nå har jeg mottatt en regning for importen. Så jeg lurte på om VAT og toll er det samme. 
 

Et litt forvirret nå etter noen av de andre svarene her.



Det er to avgifter man må betale ved import av varer:
VAT = MVA = Merverdiavgift = En avgift norge (og mange andre land) har på nesten alle varer. Er 25% på det meste, 12,5% på mat og 0% på bøker.
Toll = Avgift på enkelte varer for å beskytte norske produsenter mot konkuranse fra utlandet. Vi har blant annet toll på klær og ost. Toll og MVA er to forskjellige avgifter.

Så har man en prosess som foregår ved import: Fortolling.
Når varen fortolles beregnes MVA og Toll på varen. Som oftest er det bare VAT på varen, men som sagt får klær også toll.
Under fortollingen sjekker importør at om det er betalt korrekte avgifter, og dersom de ikke finner at noen avgifter er betalt må de beregne dem.

Når du importerer fra utlandet så har EU og Norge laget regler som sier at utenlandske butikker skal trekke mva for deg dersom de selger for mer enn 50.000kr til norske kunder.

Dette skjer ved at de da registrer seg i norge på noe som heter VOEC, som er en liste over utenlandske nettbutikker som håndterer MVA for norske kunder.

Når disse da sender pakker til norge skal denne bedriftens VOEC nummer og fortollingsinformasjon sendes med pakken elektronisk, slik at posten (eller DHL, FedEx og UPS) vet at denne pakken er det betalt MVA for. Pakken vil da fortolles og sendes videre uten problemer eller ekstra kostnad.

Dersom du har betalt MVA på ebay, men likevell får MVA gebyr fra Posten, har ikke avsender deklarert pakken skikkelig ved sending. Du må da be om MVA refusjon fra Ebay. Merk at du bare får refundert MVA og ikke gebyret.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheOats skrev (1 time siden):

Sorry, trykket litt feil her. 
 

Det jeg ville si var at jeg kjøpte en vare som jeg betalte VAT på når jeg bestilte, å nå har jeg mottatt en regning for importen. Så jeg lurte på om VAT og toll er det samme. 
 

Et litt forvirret nå etter noen av de andre svarene her.

VAT og toll er ikke det samme.  VAT = moms som skal legges på alle varer som selges i Norge og utenfor Norge (det har norske myndigheter bestemt) når de er til deg som forbruker.    VOEC er forhåndsinnkreving av norsk moms for forenklet tollbehandling, så varen kan sendes deg raskere og slik at du ikke får behandlingsgebyret på toppen av momsen.  Heller ingen overraskelser på prisen siden du betaler full pris med en gang.

Det er eBay's ansvar å gjøre alt som kreves av VOEC ordningen (innkrevingen, rapportering etc). Når det svikter så får ikke Norske myndigheter overført moms/beskjed om at moms er betalt og varen må da gjennom full tollbehandling der moms + behandlingsgebyr kreves inn.   Skjer det så må du reklamere til eBay, og du får da refundert momsen som de forhåndsinnkrevet.  (Men ikke behandlingsgebyret)

Som eksempel kjøpte jeg via eBay en vare fra Tokyo.  Det stod at nettbutikken som solgte via eBay var VOEC og pris vistes inkl norsk mva, men det stemte ikke.  Fikk full regning av DHL på mva+gebyr.  Selger/nettbutikken skjønte ikke noe av det og det er heller ikke butikken som refunderer, da det er eBay som legger på 25% moms.  Måtte derfor reklamere til eBay.  I den prosessen må du laste opp bilder av regningene du har betalt for moms.  Så går det noen dager og du får refundert (tilbake til din Paypal eller annen betalingsmetode), så slipper du å ha betalt moms to ganger.  Gebyret fra DHL fikk jeg ikke refundert, så litt kjipt, men tross alt mye bedre enn å betale 2x moms.

Link to request a VAT refund: https://www.ebay.co.uk/help/buying/paying-items/paying-tax-ebay-purchases?id=4771&st=12&pos=3&query=Paying tax on eBay purchases&intent=vat&context=DEFAULT_BUYER&docId=HELP1425#section5

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 timer siden):

VOEC ordningen når den fungerer perfekt er at eBay krever inn norsk mva på 25% og man slipper da fortollingsgebyr som Posten/DHL/UPS krever inn for å forhåndsbetale mva til myndighetene før de sender til deg.

Innimellom svikter VOEC ordningen og eBay krever inn, men det blir likevel full tollbehandling med gebyr + mva i Norge fordi selgeren på eBay ikke er registrert i VOEC ordningen f.eks.

Toll-satser kommer separat i tillegg til moms, men er f.eks.null elektronikk. (Mer her https://www.prosent.no/tollsatser/ ) Men typisk på klær, mat etc der Norge ønsker å ha et importvern så norske produsenter ikke blir helt kjørt i sent av billig import.

Dog er det fortsatt ujevn  konkurranse da f.eks. Kina er definert som U-land i postverdenen og kan sende produkter til ekstremt lave priser.  Posten og andre lands postvesen som gjør jobben med å transportere varen til denne subsidierte prisen må ta igjen denne utgiften ved å øke prisene for pakker i mottakerlandet.   Kina sender som kjent raketter til Månen og utvikler høyteknologi, men denne statusen er politikk der Kina blir meget misfornøyd om noen prøver å endre deres status som U-land i post-verdenen fordi det vil påvirke deres globale handel.

Det er ingen toll når man benytter seg av VOEC på varer som koster inntil 3000 kroner. Beløpet 2999 nevnes også, her må Toll.no rydde opp i semantikken. Inntil 3000 inkluderer også tallet 3000, det betyr ikke 2999,99999999...

Handle fra en VOEC-registrert nettbutikk

Endret av ^fmj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min forståelse har vært at det ikke tilkommer mer avgift/toll uansett varetype når det er innenfor 3000 kr og fra en aktør innmeldt i voec-ordningen. MVA betales at checkout, så å si ingen MVA er misvisende.

Sitat

En VOEC-registrert nettbutikk krever inn merverdiavgift på samme måte som en norsk nettbutikk, og du får se totalprisen på varene du handler. Pakken din passerer også raskere over grensen fordi transportselskapet ikke trenger å belaste deg med ekstra tollavgift eller fortollingsgebyr. Varer med en verdi inntil 3000 kroner fra nettbutikker i VOEC-ordningen er unntatt tollavgift.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, ^fmj said:

Selvfølgelig er det mva., skal alltid betale mva.

Du skrev: "Det er ingen toll når man benytter seg av VOEC på varer som koster inntil 3000 kroner" 

VOEC = mva, så den er betalt i slike tilfeller . Men fortsatt er enkelte varer tollbelagt, så min korrigering av ditt utsagn står.

 

Edit: "I stand corrected" som det heter, og beklager min bastante påstand, ser nå at det er et "smutthull" for enkelte varer som i utgangspunktet et tollbelagt.

 

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec-eksempel-pa-utregning-av-mva/

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/

Quote

Varer med en verdi inntil 3000 kroner fra nettbutikker i VOEC-ordningen er unntatt tollavgift. Du kan handle så mange varer du vil, og få disse sendt til deg i samme pakke, så lenge hver vare har en verdi på under 3000 kroner. Det du må betale er en merverdiavgift på 25 prosent, i tillegg til frakt og eventuelle andre kostnader.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sedsberg said:

Intressant, skulle nesten tro at det var en Aprilspøk 😉

Hvis man f.eks kjøper 1 bukse til 100,- NOK fra en butikk som ikke er VOEC registrert, må man betale 10,7% toll + 25% mva  = 138,80 + gebyrer.

Du kan derimot kjøpe et "ubegrenset antall" bukser (til eget bruk) som koster opptil 3000,- NOK pr. stk, + 25% mva hos en VOEC registrert bedrift, uten tollavgiften på 10,7%.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

(Bukser brukt som et eksempel på varetype med tollavgift)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...