Gå til innhold

Er VAT de samme som import toll?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri opplevd å få toll på noe som er handlet fra utlandet noen sinne, så jeg er ikke sikker på hvor aktuelt akkurat det er. Har det vært en beløpsgrense eller noe sånt før det utløser toll tidligere, bortsett fra frigrensen som opprinnelig var på 200 kr?

Lenke til kommentar
bo1e skrev (34 minutter siden):

Har det vært en beløpsgrense eller noe sånt før det utløser toll tidligere, bortsett fra frigrensen som opprinnelig var på 200 kr?

Størrelse på beløpet, utløser ikke toll, men type vare er avgjørende. Frigrensen du nevner gjelder ikke toll, men MVA. Lær deg forskjellen!!

MVA derimot har hatt forskjellige grenser. I dag er det MVA fra første krone...

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over forskjellen på toll og mva. Jeg snakker om praksisen når man handler fra utlandet. Siden jeg har handlet tusenvis av varer og aldri har blitt belastet for toll så må det være et avvik et sted.

Sitat

I 2020 ble 350-kronersgrensen for toll- og avgiftsfritak for varer kjøpt fra utlandet avviklet.

Dette er fra tolletaten sine nettsider. Ser ikke det ut som frigrensen også gjaldt toll?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
11 hours ago, bo1e said:

Siden jeg har handlet tusenvis av varer og aldri har blitt belastet for toll så må det være et avvik et sted.

Det er fullstendig avhengig av hvilke varer du handlet/handler, da det er langt fra alle som var/er tollbelagt.

Elektronikk f.eks er fritatt for toll, men bukser f.eks har en tollsats på 10,7%.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

 

De fleste varer er tollavgiftsfrie. Forenklet sagt er det bare tollavgift på tekstiler (for eksempel klær) og næringsmidler (mat og drikke). Dersom det er tollavgift på varen, betales denne til tollmyndighetene ved innførselen. For næringsmidler kan tollavgiftssatsene variere i løpet av året. Når det gjelder klær, er tollavgiftssatsen avhengig av flere forhold.

For å vite tollavgiftssatsen må du vite varenummeret i tolltariffen, det vil si hvor den enkelte varen er klassifisert.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
BearCat skrev (11 minutter siden):

Det er fullstendig avhengig av hvilke varer du handlet/handler, da det er langt fra alle som var/er tollbelagt.

Elektronikk f.eks er fritatt for toll, men bukser f.eks har en tollsats på 10,7%.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

 

De fleste varer er tollavgiftsfrie. Forenklet sagt er det bare tollavgift på tekstiler (for eksempel klær) og næringsmidler (mat og drikke). Dersom det er tollavgift på varen, betales denne til tollmyndighetene ved innførselen. For næringsmidler kan tollavgiftssatsene variere i løpet av året. Når det gjelder klær, er tollavgiftssatsen avhengig av flere forhold.

For å vite tollavgiftssatsen må du vite varenummeret i tolltariffen, det vil si hvor den enkelte varen er klassifisert.

Har kun betalt toll en gang og det var når jeg importerte en "Back to the future Pepsi Perfect" 

 

Ellers så har jeg ikke importert noe særlig annet av klær enn T-Skjorter og her har jeg aldri betalt Toll, av uviss grunn egentlig, da jeg alltid har vært klar over at det har vært toll på klær.

Lenke til kommentar
BearCat skrev (16 minutter siden):

Det er fullstendig avhengig av hvilke varer du handlet/handler, da det er langt fra alle som var/er tollbelagt.

Elektronikk f.eks er fritatt for toll, men bukser f.eks har en tollsats på 10,7%.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

De fleste varer er tollavgiftsfrie. Forenklet sagt er det bare tollavgift på tekstiler (for eksempel klær) og næringsmidler (mat og drikke). Dersom det er tollavgift på varen, betales denne til tollmyndighetene ved innførselen. For næringsmidler kan tollavgiftssatsene variere i løpet av året. Når det gjelder klær, er tollavgiftssatsen avhengig av flere forhold.

For å vite tollavgiftssatsen må du vite varenummeret i tolltariffen, det vil si hvor den enkelte varen er klassifisert.

Jeg vet alt dette. Jeg har handlet massevis av varer som det er toll på, både næringsmidler og klær. Men aldri blitt avkrevd toll. Frigrensen som først var på 200 kr og så på 350 kr gjaldt såvidt jeg kan se både mva og toll. jfr formuleringen hentet fra tolletaten sine sider.

Det er også ulik mva-sats på forskjellige varer, men ingen av de som er med i voec-ordningen som jeg har handlet hos tar hensyn til det. De tar 25% på alt, uansett varetype, også på ting som skulle vært helt fritatt for mva.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, bo1e said:

Frigrensen som først var på 200 kr og så på 350 kr gjaldt såvidt jeg kan se både mva og toll

Ja, og det samme tollavgifts-fritaket gjelder den nye grensen på 3000,- ifb. VOEC, og det er pr. vare! ikke pr. kjøp, slik at så lenge det er til privat bruk, og ikke videresalg, kan du bestille 1000 bukser til en pris av 3000 pr.stk, i en og samme forsendelse, og fortsatt slippe å betale toll (forstå det den som kan...)

 

Edit:

Har du noen eksempler på VOEC varetyper som skulle hatt ingen eller avvikende %-sats fra25% ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
bo1e skrev (23 minutter siden):

Jeg vet alt dette. Jeg har handlet massevis av varer som det er toll på, både næringsmidler og klær. Men aldri blitt avkrevd toll. Frigrensen som først var på 200 kr og så på 350 kr gjaldt såvidt jeg kan se både mva og toll. jfr formuleringen hentet fra tolletaten sine sider.

Det er også ulik mva-sats på forskjellige varer, men ingen av de som er med i voec-ordningen som jeg har handlet hos tar hensyn til det. De tar 25% på alt, uansett varetype, også på ting som skulle vært helt fritatt for mva.

Satsene på mva er:

0 prosent aviser, Bøker

12 prosent persontransport, overnatting

15 prosent mat

25 prosent resten

 

Nå tviler jeg sterkt på at du importerer persontransport eller overnatting, ei heller mat, så det meste havner jo uansett under 25%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har handlet mat, bøker og andre trykksaker fra utlandet. Handler du disse tingene gjennom voec-ordningen (stort sett ebay og ymse kina-plattformer jeg har prøvd) så må du betale 25% mva, selv om det gjerne skulle vært halvparten eller 0%. Det er jo ikke akkurat optimalt. Bortsett fra bøker gjennom Amazon muligens. De har hatt ordning for mva-innkreving i mange år og tror kanskje de har hatt det på stell fra tidligere.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...