Gå til innhold

Hva er en fornuftig buffer?


Gjest 53d42...82a

Anbefalte innlegg

Gjest 53d42...82a

Hei,

Jeg har flere ganger sett på veiledende summer fra DNB etc i hva man burde ha i buffer. Det virker som at de tenker bufferen skal dekke en ødelagt vaskemaskin eller noe annet småtterier.

Selv synes jeg det er veldig vanskelig å finne en "fornuftig" sum til å ha i buffer. Sannsynligheten for at disse tingene skjer er jo små, men det kan jo fortsatt skje. Per nå har jeg 100 000 i buffer/på sparekonto, og er usikker på om det er en fornuftig sum. Jeg har andre steder å trekke penger av hvis det virkelig skulle knipe, men jeg ønsker i utgangspunktet å sikre meg til det punktet hvor det ikke vil være nødvendig. Utgifter på 10-15 000 vil jeg ha råd til å betale fra måned til måned, og vil i utgangspunktet ikke måtte dekkes av en buffer.

1. Jeg har en katt som er uforsikret. Hadde det skjedd noe svært alvorlig med ham hadde jeg avlivet ham (av dyrevelferdshensyn).
2. Jeg har en bil fra 2003 som er i god stand, men den har salgspris på ca 15-20 000 nå. Ved store reparasjonsbehov vil jeg kvitte meg med bilen.
3. Jeg har ikke uføreforsikring.

Per nå har jeg en nedbetalt bolig. Mine faste utgifter er på ca 8000-10 000 kroner i måneden (regninger, mat og busskort). Jeg kan se for meg jeg ønsker å flytte til en større bolig på sikt, er litt i prosessen av å se på det. 

Hva tenker dere? Er 100 000 fornuftig?

Anonymous poster hash: 53d42...82a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår "buffer" så tenker jeg penger på konto som kan brukes på kort varsel ved behov. I utgangspunktet behøver dette ikke være så mye, men nok til å dekke vaskemaskin eller reperasjon av bil. Så er jo spørsmålet om hva om bilen havarerer, skal en da ha nok til en bruktbil på kort varsel.

Det en sparer og som ikke ligger i bufferet kan gå til investeringer i f.eks aksjefond. Det betyr at en kan få ut penger derfra også på ikke så lang varsel.

Lenke til kommentar

Det kommer an på
Jeg har bøffer som er Mye høyere en hva du har.
Men jeg har min bøffer i form av Flexilån (låneramme med huset som sikkerhet)
Så differansen på hva lånet mitt er og lånerammen er min bøffer. (tar meg sekunder å overføre til annen konto)

Å ha penger på konto lønner seg ikke i det lange løp.
Har du et godt kredittkort. + ca 4 ganger netto månedslønn lett tilgjengelig er du berget. (men trenger ikke gå over 100k, ser mange økonomer sier 40-60k)
Ha heller mestparten av pengene i fond.
det tar noen dager ekstra å få dem ut. men om du for eks trenger handverker får du som regel faktura etterpå (om dem er seriøse) og da har du tid til å ta ut pengene fra fondene.
Det du trenger buffer for er penger du må ut med med en eneste gang (for eks om vaskemaskina ryker, eller du får større utgifter på bilen)

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

Spørs hvor store utgifter du har. Du bør ha minst 3 måneders livsopphold.

I Norge er det heldigvis uvanlig at det forekommer ting som ruinerer oss som f.eks store helseutgifter.

Det er ingen fasit, svaret avhenger av hvor mye du eier av eiendom, biler, hvilke økonomiske forpliktelser du har etc. En tommelfingeregel sier at bufferen bør være på 2-3 månedslønner. 

Det har jeg praktisert og har sjeldent hatt for lite kontanter til å dekke uforutsette utgifter. 

 

Lenke til kommentar

Det er ganske stor forskjell på om du f.eks, leier en fullt møblert leilighet og ikke har bil versus å eie et eldgammelt hus med gamle hvitevarer, gammel bil uten kasko osv. Det kommer derfor veldig an på. De siste ti årene har jeg aldri fått en utforutsett utgift høyere enn 10-15 tusen, og derfor aldri hatt behov for en bufferkonto.

Jeg har godt med penger i fri sparing som står i aksjefond og kan tas ut på et par dager. Bilene mine er under garanti eller reklamasjonstid, og det samme er huset mitt og alle hvitevarer siden vi flyttet i nytt hus for ikke såå lenge siden. Derfor har jeg ingen bufferkonto. For meg blir det bare waste av penger som heller kunne stått i et aksjefond og fått avkastning. Jeg tjener også en del mer enn jeg bruker, så uforutsette utgifter på noen titusener kan jeg ta over lønnsslippen og bare droppe sparing eller noe den måneden.

Men det er meg og min situasjon. Bufferkonto tenker jeg er viktigere jo strammere øknomi man har sammen med risikoen for at det faktisk kommer en del større utgifter. I tillegg så er det jo en psykologisk bit i det. Det føles for mange veldig trygt å vite at hvis bilen eller vaskemaskinen ryker så har man faktisk en buffer å ta av. Tommelfingerregelen pleier jo egentlig si et par-tre ganger månedslønn, men som med alle tommelfingerregler har den jo sine svakheter. Det er ikke sånn at det er et 1-til-1 forhold mellom behov for bufferkonto og hvor mye du tjener. Ofte er det egentlig motsatt, behovet er kanskje størst for de med lavest lønn. Beløpet bør kunne dekke størrelsen på utgifter som plutselig dukker opp som du ikke har mulighet til å dekke på andre vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flytt pengene fra bufferkonto til indeksfond på aksjesparekonto. Skaff deg et kredittkort med grense på for eksempel 50 000 kr. Du får nå avkastning på bufferpengene, samtidig som du har en "gratis" (nåja, teller inn på hvor mye lån du kan få dersom det er relevant) buffer på 50 000 kr umiddelbart tilgjengelig, og nok tid til å få pengene ut av ASK før kredittkortet forfaller til betaling.

Jobbsikkerhet er et annet aspekt ved buffersparing. Er du kommunalt eller statlig ansatt og har vært det lenge sitter du langt tryggere i det enn nyansatt i en usikker bransje, og kan justere bufferstørrelse deretter.

For min egen del er såkalte "Fuck it-money" et viktig aspekt ved bufferkontoen. Å ha nok penger på bok til å kunne si "fuck it, dette gidder jeg ikke mer" og leve ok til en ny jobb dukker opp.

Endret av epifant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har liten buffer på konto, da jeg har låneramme som er mer enn 1mill høyere enn nåværende saldo på boliglånet og dermed kan "hente ut" penger derifra ved behov.

Prioriterer derfor nedbetalig fremfor å ha stående penger på konto, og hat derfor bare ca 15-20.000 på konto når ny lønning kommer.

Lenke til kommentar

Avhenger også av om man er helt hjelpesløs. Er man akademiker som ikke kan praktiske ting og må ha hjelp til alt så er det greit med en skikkelig buffer.

Vi har en oppussingskonto der vi sparer 500kr hver per måned. Har vell 40k'ish.

Trenger ikke 100k i buffer for å kjøpe ny vaskemaskin. Slitedeler på bilen bytter jeg selv. Boligen fikser jeg selv.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har bufferkonto/sparekonto med inntil 100 000 kr. , konto uten gebyrer, uten uttaksbegrensning, osv. som jeg bruker til fritidsreiser, hvis jeg vil ha nye/flere møbler,hvis jeg skulle få en større tannlegeregning (har ikke skjedd så langt), elektriker, rørlegger, osv. Det jeg ikke bruker går på spare/bufferkonto eller ekstra nedbetaling av boliglån (har 52% belåningsgrad nå).  Bor alene så alle utgiftene faller på meg. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg synes hele diskusjonen er rar. Det må være en totalvurdering. 

Du har ikke gjeld, og lite andre utgifter. Du sier ikke noe om månedsinntekt. Hvis du har 40 000 i måneden inn, og under 10 000 ut ville jeg sagt at du ikke trenger noen buffer i det hele tatt. Som de andre sier, et kredittkort med ramme på 50 000 vil kunne redde deg inn uansett, og med overskytende lønn på 30 000 i tillegg gir det deg 80 000 som kan ut på uventede kostnader på en måned. 

Det andre spørsmålet er selvsagt hva du tjener på å spare på annet vis. Hva sparer du til? Alderdom? 

Vi har en kombinert buffer og sparekonto. Vi sparer til ting på ønskelista, og når vi har nok penger på bufferen og utsiktene er trygge, kjøper vi det vi vil. Så fyller vi opp bufferen til neste ting på lista, så summen er varierende, akkurat nå er det ca  70 000 der. Vi aksepterer å ikke spare i fond og sånt nå, vi bruker penger nå som barna er små og vi kan ha glede av dem. Sparingen er huset, som vi betaler avdrag på hver måned, og det vi har i pensjonsavtaler gjennom jobb. Det er ikke all verden, men det er noe. Det er et valg. Vi planlegger å arve penger når våre foreldre dør. Det kan kanskje høres ut som en dum plan, men realiteten er at de fleste arver en del. For vår del handler det om å få mest glede ut av pengene. Trygghet er en form for glede, men hva er poenget med å ha 600 000 i fond og tvinge familien til å leve som asketer? Hva skal du med det? Ikke for det, nå er det meste dyrt, så det er ikke så mye til overs som småbarnsfamilie uansett. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo veldig individuelt da.

Jeg har 200 k på en konto i tilfelle noe går til helvette eller det kommer et bra tilbud på noe jeg trenger.

Jeg har i tillegg 150 k (3 månedslønner) liggende. Dette har jeg som buffer om jeg får lyst til å si opp jobben min. Det er viktig for meg og være uavhengig av arbeidsgiver for en kort periode.

Lenke til kommentar
Gjest e5d41...972

Er det tommelfingerregel som sier 3x månedsinntekt? Jeg har en del mer og det er til en dårlig rente, men så er jeg svært risikoadvers når det kommer til sparing.

100000 er nok fornuftig. Synes 6 siffer er i overkant som "buffer", usikker på hvilke kostnader jeg skulle dekket med det, gitt at jeg er godt forsikret, men har det tilgjengelig..

Anonymous poster hash: e5d41...972

Lenke til kommentar
Gjest e5d41...972 skrev (7 minutter siden):

Er det tommelfingerregel som sier 3x månedsinntekt? Jeg har en del mer og det er til en dårlig rente, men så er jeg svært risikoadvers når det kommer til sparing.

Tommelfingerregler er nettop hva det er, bare en forenkling som definitivt ikke passer alle. Som du sier er du risikoavers, og da trekker det opp at du bør ha mer for å sove godt og beholde et rolig sinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Vi planlegger å arve penger når våre foreldre dør. Det kan kanskje høres ut som en dum plan, men realiteten er at de fleste arver en del.

Egentlig burde man hoppe over en generasjon i arverekkefølgen. Eller til og med 2.

Mine barn: 0-10 år gamle.

Jeg: 30-40 

Mine foreldre: 60-70

Mine besteforeldre: 80-90 (de to som er igjen)

Jeg er for lengst forbi fasen da jeg hadde hatt størst nytte av arven fra mine foreldre. Egentlig bør mine barn arve av sine oldeforeldre.

(Gitt at de ikke blir bohemer som bruker arven på jordomseiling, utsatt utdannelse, piker, vin og sang)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...