Gå til innhold

Hvorfor har skatteetaten økt lønnsgrunnlaget mitt for 2024?


Gjest e6b9d...749

Anbefalte innlegg

Gjest e6b9d...749

Som tittelen sier, noen som har anelse hvorfor ?

Jeg har fastlønn som er nærmere 200.000 under det skatteetaten har lagt inn som grunnlag.

Aldri vært borti det før, tenker bare på de som ikke sjekker skattekortet sitt og hvis dette er noe som skjer ofte.

Er fort snakk om 3000kr++ ekstra i skatt for min del som det ville vært per mnd.

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e6b9d...749 skrev (5 minutter siden):

Som tittelen sier, noen som har anelse hvorfor ?

Jeg har fastlønn som er nærmere 200.000 under det skatteetaten har lagt inn som grunnlag.

Aldri vært borti det før, tenker bare på de som ikke sjekker skattekortet sitt og hvis dette er noe som skjer ofte.

Er fort snakk om 3000kr++ ekstra i skatt for min del som det ville vært per mnd.

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Man er jo selv ansvarlig for å sjekke skattekortet og justere det slik man vil ha det.

Dette mases det om i alle medier i tiden rundt da det nye skattekortet kommer, så om man ikke har hørt om det og gjort noe med det får man vel helst skylde seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e6b9d...749
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Skatteetaten estimerer dette, det er ditt ansvar å sjekke detaljene og om de stemmer.

Vet du hvor de evt får grunnlaget for estimatet fra?

Jeg sjekker skattekortet mitt løpende, så det er overhodet ikke et problem. 
Jeg stusser mest på andre sine vegne, da jeg umulig kan være alene om noe slikt dersom det hadde vist seg å være en feil.

Man kan godt være bastant og si at alle har ansvar om ditt og datt, men ungene lærer lite om slikt i dag og når man da ikke har lært, hvordan skal man gjøre det.   Noe er selvsagt for en, for noen andre ..er det ikke.  Anyways.

Greia for min del er jo relativt enkel, jeg har verken mer i gjeld eller formue, har hatt samme fastlønn i 5 år.  Og nå skal de plutselig legge på flere hundre tusen.

Merkelig syntes nå jeg hvordan et evt system skal plukke opp noe slikt

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Lenke til kommentar
Gjest e6b9d...749 skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor de evt får grunnlaget for estimatet fra?

Jeg sjekker skattekortet mitt løpende, så det er overhodet ikke et problem. 
Jeg stusser mest på andre sine vegne, da jeg umulig kan være alene om noe slikt dersom det hadde vist seg å være en feil.

Man kan godt være bastant og si at alle har ansvar om ditt og datt, men ungene lærer lite om slikt i dag og når man da ikke har lært, hvordan skal man gjøre det.   Noe er selvsagt for en, for noen andre ..er det ikke.  Anyways.

Greia for min del er jo relativt enkel, jeg har verken mer i gjeld eller formue, har hatt samme fastlønn i 5 år.  Og nå skal de plutselig legge på flere hundre tusen.

Merkelig syntes nå jeg hvordan et evt system skal plukke opp noe slikt

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Det må du nesten spør skatteetaten om, det er de som estimerer, ikke jeg.

Hos meg estimerer de ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e6b9d...749 skrev (3 minutter siden):

Vet du hvor de evt får grunnlaget for estimatet fra?

Jeg sjekker skattekortet mitt løpende, så det er overhodet ikke et problem. 
Jeg stusser mest på andre sine vegne, da jeg umulig kan være alene om noe slikt dersom det hadde vist seg å være en feil.

Man kan godt være bastant og si at alle har ansvar om ditt og datt, men ungene lærer lite om slikt i dag og når man da ikke har lært, hvordan skal man gjøre det.   Noe er selvsagt for en, for noen andre ..er det ikke.  Anyways.

Greia for min del er jo relativt enkel, jeg har verken mer i gjeld eller formue, har hatt samme fastlønn i 5 år.  Og nå skal de plutselig legge på flere hundre tusen.

Merkelig syntes nå jeg hvordan et evt system skal plukke opp noe slikt

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Kanskje de estimerer at du endelig skal ta tak og kreve lønnsjustering for alle årene du mangler?

Lenke til kommentar

Høyere grunnlag = de får inn mer skatt, så enkelt som det. Man får det jo tilbake, etterhvert. Men kan være snakk om over 1 år før det skjer. Så hvis de estimerer slik for et par mllioner skatteytere vil de jo få inn ganske mange milliarder ekstra til staten, på kort sikt penger de bare sitter på.

Lenke til kommentar
Gjest e6b9d...749 skrev (4 minutter siden):

Vet du hvor de evt får grunnlaget for estimatet fra?

Jeg sjekker skattekortet mitt løpende, så det er overhodet ikke et problem. 
Jeg stusser mest på andre sine vegne, da jeg umulig kan være alene om noe slikt dersom det hadde vist seg å være en feil.

Man kan godt være bastant og si at alle har ansvar om ditt og datt, men ungene lærer lite om slikt i dag og når man da ikke har lært, hvordan skal man gjøre det.   Noe er selvsagt for en, for noen andre ..er det ikke.  Anyways.

Greia for min del er jo relativt enkel, jeg har verken mer i gjeld eller formue, har hatt samme fastlønn i 5 år.  Og nå skal de plutselig legge på flere hundre tusen.

Merkelig syntes nå jeg hvordan et evt system skal plukke opp noe slikt

Anonymous poster hash: e6b9d...749

Har du seriøst godtatt 0 i lønnsøkning i 5 år...?😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Llandari skrev (14 minutter siden):

Med mindre du har prosenttrekk, som de færreste lønnsmottakere har, så vil ikke estimert lønn ha noe å si da skatt trekkes etter tabell. Det er alle tillegg og fradrag som er viktige. Renter betalt/opptjent, fagforeningstrekk osv.

Det er mange forskjellige tabeller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta en titt her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/tallene-i-skattekortet/

Sitat

anchor-icon.svgInntekt

Når vi beregner inntekten i skattekortet for 2024, bruker vi inntektsopplysningene fra din arbeidsgiver for oktober 2023 og ganger tallet med 12. (Se eksempel under) I noen tilfeller bruker vi inntektsopplysninger fra de siste 12 måneder fra november 2022 til oktober 2023. Vi bruker det som gir høyest inntekt av disse to alternativene.

I tillegg justerer vi lønnsinntekten opp med en forventet lønnsvekst. For 2024 er den på 4,9 prosent. 

 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest e6b9d...749 said:

Som tittelen sier, noen som har anelse hvorfor ?

Aner det heller ikke, men det har vært oppe før.  Et par år siden hadde de lagt til en million eller noe slik på min inntekt så den landet langt utover noe jeg nogengang hadde tjent.  Jeg fant aldri ut hvordan de kom frem til det, men der er trolig for mange utviklere hos skatteetaten som er svært dårlige i matte og/eller programmering.  Enkelte ganger mener jeg de har kommet med forklaringer om feil i media, men som regel får vi aldri noe å vite og så tilføyer de gjerne så frekt at det er vårt ansvar at de har regnet riktig...

Lenke til kommentar

Er selv rammet av hinsides estimater vært eneste år. Jeg forstår ikke hvor de henter tallene sine fra, og de henger ikke på greip selv om man virkelig legger godviljen til. Tviler på at man får noe godt svar om man tar kontakt.

Tipper det er en griskhet vi ser her, hvor skatteetaten spekulerer i å sitte på folks skattepenger. Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Det er mange forskjellige tabeller..

Ja, og det eneste som påvirker hvilken tabell du skal bruke er fradragene. Samme tabell funker for deg uansett hvor høy eller lav inntekt du har, så lenge du bruker tabelltrekk kun hos hovedarbeidsgiver. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 minutter siden):

Ja, og det eneste som påvirker hvilken tabell du skal bruke er fradragene. Samme tabell funker for deg uansett hvor høy eller lav inntekt du har, så lenge du bruker tabelltrekk kun hos hovedarbeidsgiver. 

Jada, men ville bare poengtere at ikke alt nødvendigvis er rett bare en har tabell. En kan ha feil fradrag som du sier.

Lenke til kommentar
Gjest e6b9d...749 skrev (På 3.1.2024 den 1:41 PM):

Vet du hvor de evt får grunnlaget for estimatet fra?

Jeg sjekker skattekortet mitt løpende, så det er overhodet ikke et problem. 
Jeg stusser mest på andre sine vegne, da jeg umulig kan være alene om noe slikt dersom det hadde vist seg å være en feil.

Man kan godt være bastant og si at alle har ansvar om ditt og datt, men ungene lærer lite om slikt i dag og når man da ikke har lært, hvordan skal man gjøre det.   Noe er selvsagt for en, for noen andre ..er det ikke.  Anyways.

Greia for min del er jo relativt enkel, jeg har verken mer i gjeld eller formue, har hatt samme fastlønn i 5 år.  Og nå skal de plutselig legge på flere hundre tusen.

Merkelig syntes nå jeg hvordan et evt system skal plukke opp noe slikt

Anonymous poster hash: e6b9d...749

for noen år siden fikk jeg en bonus i siste kvartal som gjorde at skatteetaten justerte opp forventet inntekt for året etter kraftig, kan være at de fortsatt benytter en vurdering av hva du tjente den siste delen av året for å sette dette grunnlaget. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jada, men ville bare poengtere at ikke alt nødvendigvis er rett bare en har tabell. En kan ha feil fradrag som du sier.

Det burde jeg presisert bedre ja.

Det jeg ville frem til var at beregnet lønn ikke har noe å si, så sant fradragene er de rette og man dermed har rett tabell på skattekortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trulss said:

Er selv rammet av hinsides estimater vært eneste år. Jeg forstår ikke hvor de henter tallene sine fra, og de henger ikke på greip selv om man virkelig legger godviljen til. Tviler på at man får noe godt svar om man tar kontakt.

Tipper det er en griskhet vi ser her, hvor skatteetaten spekulerer i å sitte på folks skattepenger. Hva annet kan det være?

Jeg har funnet en meget enkel og fornuftig forklaring på en vanvittig estimat på nesten 200K + hos meg.
Skatteetaten bruker som regel oktober avlønning for å estimere.

Siden det ble forsinkelser i lønnsoppgjøret i år var det akkurat oktober at arbeidsgiveren min utbetalte det som man hadde blitt enig om men hadde ikke rukket å prosessere. 

Ingen behov for konspirasjonsteorier også, bare (u)heldig sammentreff. 
Og ingen betydning i praksis, siden jeg er uansett på samme tabell uavhengig av det, størst utslag kommer evt. av høyere renter på boliglånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...