Gå til innhold

«Fattige» trenger matkasse for å overleve ?


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsket bare å korrigere forventningene. Du får neppe noe i Ring 1 til 20k. Noen andre enn deg nevnte 8000 for en leilighet. Du får ikke leilighet, men rom, for 8000, hvis man leter i hele Oslo. For 2x8000 er man kun litt under snittet, så det bør gå. Men da er det heller ikke så langt unna de 10k per person, som det var snakk om som for mye i utgangspunktet. 

Det er over tjue år siden jeg bodde i Oslo, og allerede da var prisene rundt 7000 på sentral østkant. Men de færreste ønsker nok den aller billigste leiligheten i Oslo. Hvis du tenker tilbake til da du var på visning der, kan du sikkert huske noen grunner til å ikke gjøre akkurat dét. Det var mye vannskader, mugglukt og svulmende vegg-til-vegg tepper da jeg gikk på visninger, i alle fall. Og prisene følger kollektivtransporten også. Jeg valgte en sokkelleilighet ved siste busstopp der månedskortet var gyldig, i Nedre Prinsdal og tror det kostet rett under 6000.

Tilbake i Nord kjøpte vi hus, så nyere hus, og nå har vi nesten halvparten i husleie (lån) av det mine nyetablerte kollegaer må betale for å leie ei lita leilighet. Det er dyrt å etablere seg og man kan ikke bruke egne kostnader for å si hva noen andre burde klare å finne ti eller tjue år senere. 

Om en ser på finn så får en pr pers om en er to fra ca 6-7000 kroner.

Men en må ikke bo I Oslo. Majoriteten bor utenfor og om en er fattig bør en iallefall prøve å komme seg billigere plasser 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Salvesen. said:

Om en ser på finn så får en pr pers om en er to fra ca 6-7000 kroner.

Men en må ikke bo I Oslo. Majoriteten bor utenfor og om en er fattig bør en iallefall prøve å komme seg billigere plasser 

Det er ikke en menneskerett å bo i Oslo, eller å være lykkelig. Det er heller ikke billig å relokalisere, og man mister hele kontaktnettet. For de av oss som må forholde oss til kommunale tjenester og kommunale kontaktpersoner, er det russisk rulett. Mange av de som har problemer med å skaffe seg inntektsbringende jobb, må nettopp det. Naturligvis bør de slukke sigaretten og redusere forbruket, men de har også et liv som skal ha verdi.

Dersom de har problemer med å få kommunen til å leve opp til sine plikter, bør de kanskje flytte. Dersom de har bedre kontaktnett i en hjemkommune, bør de kanskje flytte. Men dersom de flytter for å gå ned to tusen i husleie, så er det neppe økonomisk bærekraftig. 

Ikke minst fordi prisene på forbruksvarer er en del billigere i sentrale strøk.  

Endret av tommyb
newer, better, but still a dumb ork
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en menneskerett å bo i Oslo, eller å være lykkelig. Det er heller ikke billig å relokalisere, og man mister hele kontaktnettet. For de av oss som må forholde oss til kommunale tjenester og kommunale kontaktpersoner, er det russisk rulett. Mange av de som har problemer med å skaffe seg inntektsbringende jobb, må nettopp det. Naturligvis bør de slukke sigaretten og redusere forbruket, men de har også et liv som skal ha verdi.

Dersom de har problemer med å få kommunen til å leve opp til sine plikter, bør de kanskje flytte. Dersom de har bedre kontaktnett i en hjemkommune, bør de kanskje flytte. Men dersom de flytter for å gå ned to tusen i husleie, så er det neppe økonomisk bærekraftig. 

Ikke minst fordi vi sannsynligvis betaler en god del ekstra kostnad på manglende tilgang på billige varer i mindre sentrale strøk. 

Om det får de vekk i fra matkøen så er det jo en betydelig oppgradering tenker jeg. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Nå har jeg flyttet en del i mitt liv og aldri klart å bruke titusener på slikt. 

Gratulerer. Tror du det gjelder uansett livssituasjon, uansett hvor man skal flytte, og for folk med hjelpemidler? 

Det at du klarte å kaste sakene dine og ta toget ut av Oslo, kan ikke overføres som en lærebok til andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 minutter siden):

Gratulerer. Tror du det gjelder uansett livssituasjon, uansett hvor man skal flytte, og for folk med hjelpemidler? 

Det at du klarte å kaste sakene dine og ta toget ut av Oslo, kan ikke overføres som en lærebok til andre. 

Nei det tror jeg ikke, men jeg tror det er ganske unormalt å bruke titusener på å flytte. Spessielt når en er fattig. Mange vill nok flytte fra og til møblert og har lite eiendeler. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Heile straumstøtta bærer preg av å være lite gjennomtenkt, det burde blant anna vært ei straumstøtte også til bedrifter slik at dei kunne fortsette å holde produksjonen i gong og folket i arbeid.

Faktisk så hvis man skal gi strømstøtte så hadde det vært bedre at det var en utjevnet strømstøtte slik at ikke bedrifter i noen deler av landet får en konkurransefordel i forhold til andre bedrifter. Når det gjelder private så kunne det vært et fastbeløp slik at folk som driver med overforbruk / belaster strømnettet mest ikke skal sitte igjen med like mye / mer støtte enn folk som har et nøktern forbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Salvesen. said:

Spessielt når en er fattig. Mange vill nok flytte fra og til møblert og har lite eiendeler. 

Hvorfor går du ut fra det?

Jeg tror ikke det at man er fattig betyr at man ikke har greier man trenger eller ønsker å ta vare på. Spesielt dersom man har helseutfordringer og derfor hjelpemidler. Hjelpemidler tar _masse_ plass. Forøvrig trodde jeg typisk at møblert er dyrere, og vanligere på korttidsleie, men der kan jeg jo ta feil der.

Men hvis du skal flytte tilbake fra Oslo til noen mil fra nærmeste flyplass i Finnmark, koster det betydelig med dollars bare å forflytte legemet, for å ikke snakk om møbler. Det blir naturligvis en annen historie dersom du bare bor en toglinje unna Alnabru.

Naturligvis er det lurt om man er singel mann mellom jobber og ikke trenger ta med seg det man eier og har, men det er neppe de historiene du finner mest av når står i matkø. Jeg synes du må påføre flere og flere forutsetninger for å få ideen om at å flytte ut av hjemmet ditt for å spare 2000 kroner i måneden skal være klokt. Ideen virker ikke forsvarbar.

"Works for me".

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Hvorfor går du ut fra det?

Jeg tror ikke det at man er fattig betyr at man ikke har greier man trenger eller ønsker å ta vare på. Spesielt dersom man har helseutfordringer og derfor hjelpemidler. Hjelpemidler tar _masse_ plass. Forøvrig trodde jeg typisk at møblert er dyrere, og vanligere på korttidsleie, men der kan jeg jo ta feil der.

Men hvis du skal flytte tilbake fra Oslo til noen mil fra nærmeste flyplass i Finnmark, koster det betydelig med dollars bare å forflytte legemet, for å ikke snakk om møbler. Det blir naturligvis en annen historie dersom du bare bor en toglinje unna Alnabru.

Naturligvis er det lurt om man er singel mann mellom jobber og ikke trenger ta med seg det man eier og har, men det er neppe de historiene du finner mest av når står i matkø. Jeg synes du må påføre flere og flere forutsetninger for å få ideen om at å flytte ut av hjemmet ditt for å spare 2000 kroner i måneden skal være klokt. Ideen virker ikke forsvarbar.

"Works for me".

 

Du drar det heletiden til det ekstreme. Det finnes mellomting. Blir for useriøst for meg, lykke til videre 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Du drar det heletiden til det ekstreme. Det finnes mellomting. Blir for useriøst for meg, lykke til videre 

Det skjønner jeg ikke. Du har rett og slett et lettvint utsagn som ikke lar seg forsvare, og da er det jeg som drar det for langt med å vise til at det ikke er så lettvint? "Fattige" lar seg ikke stereotype på den måten, det er veldig stor variasjon, og hver av dem er en livshistorie som ikke gikk helt på skinner.

Jeg er ikke enig med deg i hvem som er useriøs her.

Men det er greit. Jeg liker deg likevel ;)

 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Jeg synes du må påføre flere og flere forutsetninger for å få ideen om at å flytte ut av hjemmet ditt for å spare 2000 kroner i måneden skal være klokt. Ideen virker ikke forsvarbar.

Jeg har vært i 3 leieforhold før jeg kom meg ut av leiemarkedet. Det første stedet jeg flyttet til sparte jeg 2000 kroner på, og det andre stedet 1500 kroner. Det var så definitivt verdt det økonomisk hver gang. (Jeg vil ikke kalle meg selv fattig, men ønsket ikke å betale mer enn nødvendig når det fantes billigere alternativer. )

Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 timer siden):

Det er ikke en menneskerett å bo i Oslo, eller å være lykkelig. Det er heller ikke billig å relokalisere, og man mister hele kontaktnettet. For de av oss som må forholde oss til kommunale tjenester og kommunale kontaktpersoner, er det russisk rulett. Mange av de som har problemer med å skaffe seg inntektsbringende jobb, må nettopp det. Naturligvis bør de slukke sigaretten og redusere forbruket, men de har også et liv som skal ha verdi.

Dersom de har problemer med å få kommunen til å leve opp til sine plikter, bør de kanskje flytte. Dersom de har bedre kontaktnett i en hjemkommune, bør de kanskje flytte. Men dersom de flytter for å gå ned to tusen i husleie, så er det neppe økonomisk bærekraftig. 

Ikke minst fordi prisene på forbruksvarer er en del billigere i sentrale strøk.  

Noen flytter til dårligere tilbud.

Flytter fra kommuner med bra eller grei økonomi til kommuner som er ekstremt presset grunnet for høy tilflytting av mennesker som trenger sosiale økonomiske tjenester/rettigheter.

Det flyttes fra steder som har høy og bra kvalitet på ulike tjenester innen helse og sosial. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Levestandard øker i Danmark, den synker dramatisk her i Norge. Da kan man ikke skylde på utenforstående ting som vi tilsynelatende ikke har kontroll over. Det bare å innse det, vi har en politisk elite som ikke evner å ivareta interessen til den norske befolkningen.
Fremtiden her i Norge er bekmørk

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (4 timer siden):

Levestandard øker i Danmark, den synker dramatisk her i Norge. Da kan man ikke skylde på utenforstående ting som vi tilsynelatende ikke har kontroll over. Det bare å innse det, vi har en politisk elite som ikke evner å ivareta interessen til den norske befolkningen.
Fremtiden her i Norge er bekmørk

Vi trenger en politikk som virker. Og de fattige løper da gjerne til f.eks SV,Rødt - eller generelt venstresiden. De vil hente penger fra de rike og ha større omfordeling av rikdom. Men det blir ikke mer rikdom å fordele  i samfunnet av en slik politikk - snarere tvert imot.  Og det er her jeg tror Norge er i ferd med å feile helt.  Andelen penger som omfordeles via ulike ordninger i samfunnet i dag har gått til himmels. F.eks strømstøtten er jo i praksis et omfordelingstiltak, eller skatt, der det offentlige sitter på inntektssiden og pga. økte kraftpriser drar inn enorme beløp som de så deler noe tilbake til innbyggerene. Et bilde jeg har på min netthinne er at vi har gått fra en situasjon med f.eks 10.000 kroner årlig i strømutgifter til 30.000 ETTER strømstøtten. Så vi har altså gitt det offentlige 20.000 kroner mer. Uten strømstøtte kanskje vi hadde hatt 40.000 kroner i utgifter. Og så står politikerene der og forteller at de nå gir f.eks 10.000 kroner til hver husstand i strømstøtte, mens innbyggerene realiteten har fått økt sine utgifter med 20.000 som så har gått rett til offentlige budsjetter  Selvfølgelig har det skjedd en omfordeling her - men ingen har blitt rikere - alle blir jo bare fattigere foruten staten som administrerer stadig flere kroner. Og alle som har arbeidet i en bedrift der inntektene går til himmels vet at da kan det sløses en del også. Så det er vel ikke utenkelig at mange av de ekstra kronene som nå renner inn i offentlige kasser ,som følge av store kraftinntekter, økte avgifter på vann-avløp,kloakk, nye skatteinntekter som f.eks grunnrenteskatt osv, ikke gir like mye velferd pr krone tilbake som tidligere. Pengene renner jo inn i offentlige kasser,men det lekker jo som en sil ut også før pengene kommer tilbake til innbyggerene.  Det er rett og slett politikken som ikke virker og da får vi et land av innbyggere som stadig blir fattigere mens staten stadig bli rikere.........

 

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (15 minutter siden):

Vi trenger en politikk som virker. Og de fattige løper da gjerne til f.eks SV,Rødt - eller generelt venstresiden. De vil hente penger fra de rike og ha større omfordeling av rikdom. Men det blir ikke mer rikdom å fordele  i samfunnet av en slik politikk - snarere tvert imot.  Og det er her jeg tror Norge er i ferd med å feile helt.  

Litt overforenkla men premisset er forholdsvis korrekt. Men tilsvarande er det eigentleg med ei regjering på høgresida, det blir kanskje meir verdiskapning men det hjelp dei fattige fint lite når verdiskapninga kjem av at bedrifter og rike får reduksjon i skatt og avgifter slik at det blir mindre pengar i felleskassa til å bruke på velferdstilbod.
Så har vi nokre parti som er meir sentrums-parti men som er mest opptatt av sine utvalde kjerneområder og har i liten grad ein politikk som går på overordna samfunnsøkonomi.

 

Eg vil nok påstå at det for alle praktiske formål er relativt liten forskjell på kven som har regjeringsmakta, ein får eit nytt statsbudsjett men mesteparten er berre at ein gir litt avgiftslette på eit område samtidig som ein auker avgiftene på eit anna område, så for ei vanleg familie blir skilnaden på familiebudsjettet ofte berre nokre hundrelappar til eller frå. Det hjelp liksom litt lite at barnehageprisane går ned samtidig som at matvareprisane blir høgare, som igjen betyr at den same familien betalar meir i matvare-moms.

Det er liten politisk vilje til å verkeleg satse på nokre utvalde områder, for det betyr nødvendigvis at andre områder må kraftig nedprioriterast. Det er ikkje noko problem å gjere folk flest rikare, det er berre å redusere satsane for skatt og avgifter. Men då må ein sjølvsagt også tole at det ikkje blir brukt pengar på f.eks. vegutbygging eller kulturtilbod.
Så den einaste praktiske forskjellen mellom dei ulike regjeringane er detaljane i korleis ein balanserer pengane slik at alle offentlege utgiftspostar får litt av skatteinntektene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12.1.2024 at 12:30 PM, Rune_says said:

Interessant at Ukrainere får 500 000 i støtte pr år pga gode norske ordninger.  (...)

https://www.nrk.no/norge/nav-sjef-om-stotte-til-ukrainere_-_-ma-godt-over-500.000-i-arslonn-1.16708943

Det er ikke det som står i lenka di.

Det er en forskjell mellom å gi ukrainere 500 000 skattepliktig og ~380 000 skattefritt, selv om nettoen kan bli det samme for mottakeren. Selv om en støtte på 380 000 er skattefri, så har man altså ikke gitt 500 000.

Og det er ikke sånn at artikkelen sier disse 333k/353k+barnetrygd er snitt, men eksempler på hvor dyrt det kan være. Merk også at det eksemplet på 283 000 i sosialhjelp pluss bostøtte ikke er i tillegg for de 237 000 i introduksjonsprogrammet, men i stedet for. Det var altså ikke sånn man kom til over 500 000.

Når det er sagt, er ikke hensikten min å si at dette er mye eller lite penger, bare å påpeke at det teknisk sett er forskjell på 500k skattepliktig og 380k skattefritt.

Edit: nå er vel 380k som jeg brukte basert på 24% skatt, og det er vel 22% skatt som teller nå, så det skulle muligens vært 390k.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...