Gå til innhold

«Fattige» trenger matkasse for å overleve ?


Anbefalte innlegg

Adobyen skrev (9 minutter siden):

Jo, vi skal vel likebehandles, men i skattepolitikken går kampen om bedre fordeling. Den med sterkest rygg (=penger) bør bære de tyngste byrdene, slik at forskjellene mellom folk ikke bare øker mer og mer. Noen velter seg i luksus og andre må tigge.  Alle forventer ikke luksus, men nok til å holde kreditorene på avstand.

Du nevner bare skattepolitkk, det er ikke langt nær alt i det store bildet. De som bruker mest penger her på berget, betaler mest av avgifter og moms, bl.a. osv. Jo dyrere ting man kjøper i Norge, desto mer betaler man av avgifter og moms. Fakta :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Du nevner bare skattepolitkk, det er ikke nangt nær alt i det store bildet. De som bruker mest penger her på berget, betaler mest av avgifter og moms, bl.a. osv. Jo dyrere ting man kjøper i Norge, desto mer betaler man av avgifter og moms. Fakta :)

Enig i det, det er mange slike flate avgifter, tusenvis? men det eneste verktøy som brukes til fordeling/sosial profil, går igjennom skattesatsene, som er progressive.

Flate, brutale avgifter til stat og kommune er det ingen tilsvarende profil på.  Vi enslige blir flådd for like mye som par i husholdningene. Fattige betaler like mye i eiendomsskatt som rike.

Forresten, moms og toll koster det samme i prosent av det vi kjøper for alle. 

Endret av Adobyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (29 minutter siden):

Fattige betaler like mye i eiendomsskatt som rike.

Jeg anntar at matte og skatte/avgiftsberegninger ikke er din sterke side?

Kan du forklare meg hvordan en "fattig" person i en leilighet til la oss si mellom 2 og 4 mill betaler like mye i eiendomsskatt som de "rike" som bor i eiendom til mellom 50 og 100 mill? I hvert fall når bunnfradraget er på 4 millioner (går opp til 4,7 millioner i 2024, men la oss bruke 2023 nummerne for å gjøre det enkelt).

edit:
Slik jeg har regnet det ut:
Eiendomsskattegrunnlag er 70 % av boligverdien fra Skatteetaten

For meg blir 4 millioner ganger 70% minus 4 millioner i bunnfradrag ganger 3 promille lik 0kr i eiensomsskatt
For meg blir 50 millioner ganger 70% minus 4 millioner i bunnfradrag * 3promille  lik 93.000 i eiendomsskatt

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (31 minutter siden):

Jeg anntar at matte og skatte/avgiftsberegninger ikke er din sterke side?

Kan du forklare meg hvordan en "fattig" person i en leilighet til la oss si mellom 2 og 4 mill betaler like mye i eiendomsskatt som de "rike" som bor i eiendom til mellom 50 og 100 mill? I hvert fall når bunnfradraget er på 4 millioner (går opp til 4,7 millioner i 2024, men la oss bruke 2023 nummerne for å gjøre det enkelt).

edit:
Slik jeg har regnet det ut:
Eiendomsskattegrunnlag er 70 % av boligverdien fra Skatteetaten

For meg blir 4 millioner ganger 70% minus 4 millioner i bunnfradrag ganger 3 promille lik 0kr i eiensomsskatt
For meg blir 50 millioner ganger 70% minus 4 millioner i bunnfradrag * 3promille  lik 93.000 i eiendomsskatt

Så så… sammenlign like eiendommer.  Du vet kanskje at det er opp til hver kommune om de vil ha, og hvor mye de vil ha i eiendomsskatt.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (19 minutter siden):

Så så… sammenlign like eiendommer.  

Ingen eiendommer er like, stort sett. Alt kommer an på plassering og taksering av i kommuner og eiendomskatten som ikke er lik, fra kommunen til kommune.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (12 minutter siden):

Så så… sammenlign like eiendommer.  Du vet kanskje at det er opp til hver kommune om de vil ha, og hvor mye de vil ha i eiendomsskatt.

Hvorfor skal jeg sammenligne like eiendommer når fattige og rike ikke bor i like eiendommer? 
Hva er poenget med det?

Sammenlign hva de fakisk bor i.
En enslig "fattig" bor som regel/som oftest (gitt at personen faktisk eier) i en et eller toroms.
En enslig "rik" bor som oftest i en (meget) dyr leilighet eller dyrt hus.

Lenke til kommentar
wampster skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skal jeg sammenligne like eiendommer når fattige og rike ikke bor i like eiendommer? 
Hva er poenget med det?

Sammenlign hva de fakisk bor i.
En enslig "fattig" bor som regel/som oftest (gitt at personen faktisk eier) i en et eller toroms.
En enslig "rik" bor som oftest i en (meget) dyr leilighet eller dyrt hus.

Du har rett. Det er en stor overvekt av fattige som ikke engang har råd til egen bolig. De havner på leiemarkedet i stedet for. Det som er litt kjipt er at mange av dem kanskje kunne hatt råd til eget bosted (altså greid å betjene et lån) til summen de leier for. Men banken gir dem ikke lån fordi de tjener for lite ifølge bankens beregninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, leticia said:

Du har rett. Det er en stor overvekt av fattige som ikke engang har råd til egen bolig. De havner på leiemarkedet i stedet for. Det som er litt kjipt er at mange av dem kanskje kunne hatt råd til eget bosted (altså greid å betjene et lån) til summen de leier for. Men banken gir dem ikke lån fordi de tjener for lite ifølge bankens beregninger. 

Ikke i følge bankenes beregninger. I følge myndighetenes beregninger som bankene er pålagt ved lov å følge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (14 minutter siden):

Du har rett. Det er en stor overvekt av fattige som ikke engang har råd til egen bolig. De havner på leiemarkedet i stedet for. Det som er litt kjipt er at mange av dem kanskje kunne hatt råd til eget bosted (altså greid å betjene et lån) til summen de leier for. Men banken gir dem ikke lån fordi de tjener for lite ifølge bankens beregninger. 

Tja. Finn.no -> bolig til salgs -> bittelitt utenfor oslo sentrum https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=328851621&ci=11

~70 kvadrat + 11 kvadrat terrasse. 2 soverom, god standard, nytt bad i 2021, liten halvtime fra Oslo sentrum
5 x inntekt = 650.000 for å kjøpe det som enslig uten oppspart EK i det hele tatt eller 325.000 pr pers som par

Er ikke vanskelig/dyrt å bo hvis man ikke absolutt må bo i Oslo sentrum.
Edit: Dette var et eksempel jeg fant på under 1 minutt. Det finnes maaange..

 

Endret av wampster
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Ikke i følge bankenes beregninger. I følge myndighetenes beregninger som bankene er pålagt ved lov å følge.

Bankene kan fravike rammene i noen tilfeller. Så ifølge bankenes beregninger jo. Det er nok endel som har opplevd å få lån i en bank men avslag i en (eller flere) andre. 

4. Bankene kan gjøre noen avvik fra reglene

Bankene har mulighet til å avvike reglene i noen tilfeller. Bankene kan fravike reglene i maksimalt 10 prosent av utlånene. Men for utlån i Oslo kan reglene fravikes i maks 8 prosent av reglene.

Dette betyr at banken kan innvilge lån over 5 ganger inntektsgrense, eller gi lån til deg som ikke har (fullt) 15 prosent i egenkapital. Her vil din økonomi, inntekt og betalingsevne avgjøre.'

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/privatokonomi/hvor-mye-kan-jeg-lane/

Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Tja. Finn.no -> bolig til salgs -> bittelitt utenfor oslo sentrum https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=328851621&ci=11

~70 kvadrat + 11 kvadrat terrasse. 2 soverom, god standard, nytt bad i 2021, liten halvtime fra Oslo sentrum
5 x inntekt = 650.000 for å kjøpe det som enslig uten oppspart EK i det hele tatt eller 325.000 pr pers som par

Er ikke vanskelig/dyrt å bo hvis man ikke absolutt må bo i Oslo sentrum.

 

Ja, rikinger ville lett hatt råd til den der. Andre med mer normal inntekt kan bare drømme med mindre de har ca. 2,5 mill i egenkapital.

Og ja, bankene _kan_ avvike fra reglene, men dette skal MYE til!. Det virker som noen tror at det bare er å spørre bankene så kan de gjøre unntak for hvem som helt for hva som helst.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ja, rikinger ville lett hatt råd til den der. Andre med mer normal inntekt kan bare drømme med mindre de har ca. 2,5 mill i egenkapital.

Hva mener du rikinger? En gjennomsnittlig enslig sykepleier ville uten å ha mer enn 250.000 i EK ha råd til å kjøpe den...
"En sykepleier i Norge tjente i 2022 gjennomsnittlig 49 730 kroner i måneden"

Lenke til kommentar

Jeg har helt normal lønn og kan få maksimalt 1 mill i boliglån. Får man mere enn det så må man være rik.

Edit: Og det er ikke slik at man kan få 5x inntekten i lån. Man kan ha maksimal gjeld på 5x inntekten. Hva man faktisk får bestemmer myndighetene. I mange tilfeller kommer man helt ned i maks 1,5x inntekt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Tja. Finn.no -> bolig til salgs -> bittelitt utenfor oslo sentrum https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=328851621&ci=11

~70 kvadrat + 11 kvadrat terrasse. 2 soverom, god standard, nytt bad i 2021, liten halvtime fra Oslo sentrum
5 x inntekt = 650.000 for å kjøpe det som enslig uten oppspart EK i det hele tatt eller 325.000 pr pers som par

Er ikke vanskelig/dyrt å bo hvis man ikke absolutt må bo i Oslo sentrum.

 

Selv om bankene maks kan gi lån til 5 ganger inntekten så betyr ikke det at de gir 5 ganger inntekten i lån. Det betyr bare at det er det meste de kan gi. Du glemte dessuten å ta med fellesgjelden i regnestykket. 

Nå tenker jeg at en som tjener 650.000 i året i utgangspunktet heller ikke vil gå inn under kategorien "fattig" da. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg har helt normal lønn og kan få maksimalt 1 mill i boliglån. Får man mere enn det så må man være rik.

Så du har 200.000 brutto i året / 17.000 brutto i mnd?
La meg være den første til å fortelle deg at det ikke er normalt

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Selv om bankene maks kan gi lån til 5 ganger inntekten så betyr ikke det at de gir 5 ganger inntekten i lån. Det betyr bare at det er det meste de kan gi. Du glemte dessuten å ta med fellesgjelden i regnestykket. 

Nå tenker jeg at en som tjener 650.000 i året i utgangspunktet heller ikke vil gå inn under kategorien "fattig" da. 

Nei, men er det meningen at "fattige" skal kunne kjøpe leiligheter på 70kvm med nytt bad og 11kvm terrasse med kort vei til Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...