Gå til innhold

«Fattige» trenger matkasse for å overleve ?


Anbefalte innlegg

Just now, wampster said:

Da har du mye annen usikret gjeld/kredittkort/studielån etc

0 gjeld. 15k i kredittkort (som er ubenytta). That's it.

Bankene vil mer enn gjerne gi meg lån, men de har ikke lov pga. utlånsforskriftene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (1 minutt siden):

Nei, men er det meningen at "fattige" skal kunne kjøpe leiligheter på 70kvm med nytt bad og 11kvm terrasse med kort vei til Oslo?

Nei, det har jeg heller ikke sagt at de skal kunne. Det jeg sa var at mange som leier i dag kunne ha greid å betjene et lån til samme summen som de leier for. Det begynner å bli ganske mange år siden vi kjøpte huset nå, men før vi kjøpte så leide vi en enebolig til dobbelte prisen av det vi fikk å betale i avdrag og renter på eget lån etter vi kjøpte. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

0 gjeld. 15k i kredittkort (som er ubenytta). That's it.

Bankene vil mer enn gjerne gi meg lån, men de har ikke lov pga. utlånsforskriftene.

Gå til Bulder bank og søk
Stemmer det du sier får du 2.250.000kr i lån i løpet av kvelden

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

I følge myndighetene koster det 3000kr./mnd å ha bil.

Okay - jeg kan ikke huske at dette var med i vurderingen da vi søkte lån. Men det er som sagt ganske lenge siden, og det har vel kommet nye lover / forskrifter siden den gang :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Bulder gir ikke lån til nye kunder. Kun til de som allerede har lån.

Er det nytt i 2024 da, flyttet selv boliglånet mitt dit for under en måned siden.
De er ikke unike dog, med 450.000 i inntekt (og ikke annen gjeld) får du 2.250.000 i så å si hvilken som helst bank også
edit: Har også bil uten at det spilte noen rolle på søknaden min

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Ja, de har blitt strengere. Men nå er ikke dette et så veldig stort problem for akkurat meg. Var mest for å få frem poenget at mange som har råd til bolig rett og slett ikke får finansiering. pga. myndighetene. Selv har jeg godt med egenkapital og regner med å få tak i bolig på nyåret nå.

2,25M kunne man fått med de gamle reglene (5x inntekt). Det er nye regler nå.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, wampster said:

Tar man utgangspunkt i gjennomsnittet kan man (ifølge kalkulatoren på sbanken.no)
få lånn opp til 2.9MNOK

 

Uansett, nok OT fra min side

Kalkulkatorene er kun trekkplaster. Man må søke lån eller finansieringsbevis for å få nøyakltig. Da trekker de fra SIFO-bbudsjettet og resultatet blir HELT annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Ja, de har blitt strengere. Men nå er ikke dette et så veldig stort problem for akkurat meg. Var mest for å få frem poenget at mange som har råd til bolig rett og slett ikke får finansiering. pga. myndighetene. Selv har jeg godt med egenkapital og regner med å få tak i bolig på nyåret nå.

2,25M kunne man fått med de gamle reglene (5x inntekt). Det er nye regler nå.

Da vi kjøpte vår enebolig for 20 år siden så hadde vi 40 % egenkapital til å dekke den inn med, så vi trengte ikke låne så mye :) Lykke til med snarlig boligkjøp da :) 

Lenke til kommentar

IMG_3059.thumb.jpeg.8cdb6f5f19fd83c74aa839c8b5b9e46a.jpeg

Bruker rike penger på andre ting? Trenger de virkelig sosialisme fra staten når det går dårlig? Både Stordalen og Røkke fiser rundt i privatfly og helikopter, allikevel tar de statsstøtte med begge hender. 
 

Å motta milliarder fra staten er selvfølgelig ikke like sleipt som å røyke cigaretter mens man mottar matkasser. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 1.1.2024 at 2:45 PM, Salvesen. said:

Mulig ring 1 er feil, er ikke så kjent der borte. Oppholder meg stort sett på Lysaker. Men den 'indre' kjernen om du vill.

Ser diskusjonen har beveget seg bort fra leiepriser, men bare for å justere forventningene litt:

I Oslo - altså ikke i pressområdene men i hele Oslo - er snittleia på en leilighet 18,5k. For 8k som ble nevnt her, er man rett over snittprisen for hybelleilighet i Trondheim. Så kommer den lille snubletråden. Når du skal anskaffe en "gjennomsnittlig" leilighet, vil prisen ikke være på gjennomsnitt. Snittleia er snittet av alle, inklusive de som har hatt leilighet i tjue år med kun indeksregulering eller lavere.

I Stor-Oslo kan du få leie et rom for 8-10k.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (8 timer siden):

Ser diskusjonen har beveget seg bort fra leiepriser, men bare for å justere forventningene litt:

I Oslo - altså ikke i pressområdene men i hele Oslo - er snittleia på en leilighet 18,5k. For 8k som ble nevnt her, er man rett over snittprisen for hybelleilighet i Trondheim. Så kommer den lille snubletråden. Når du skal anskaffe en "gjennomsnittlig" leilighet, vil prisen ikke være på gjennomsnitt. Snittleia er snittet av alle, inklusive de som har hatt leilighet i tjue år med kun indeksregulering eller lavere.

I Stor-Oslo kan du få leie et rom for 8-10k.

Det var 10k per person som startet diskusjonen. Altså 20k

Lenke til kommentar

De fleste unge flytter sammen med noen for å få banklån i Oslo nå. Kjæreste eller venn. Gjør ikke noe om det blir brudd, da man har fikset hovedsaken, nemlig lån.

Mange leiligheter er gjort om til hybler for studenter, der eierene fyller opp så mye de kan. Deretter å gå på "audition" i ulike bofellesskap. De som klarer seg best har dermed kjæreste og/eller venner, altså er ikke for sær til å måtte bo alene.

Som arbeidsledig/ufør og godt voksen blir det verre å finne et sted å bo.

 

Det finnes også de som lever under fattigdomsgrensen som er fornøyde. Det gjelder nok de som har orden på bosituasjonen og ikke har mye gjeld.

Sitat

Rundt 560.000 personer i Norge, eller ti prosent av befolkningen, lever under EUs fattigdomsgrense, som tilsvarer en inntekt på omtrent 251.600 norske kroner i året.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/03/07/utrydde-fattigdom-for-13-milliarder-jo-kanskje-det/

Brutto eller netto?

 
 
Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 timer siden):

Når det gjelder strømstøtten så er vel ikke det noe som man har mulighet til å si nei til, da det blir regnet automatisk over strømregningen. Men er faktisk imot strømstøtte også, spesielt i den varianten som man har nå. Altså man får vel støtte opp til 5000 kwh i måneden. Man skal være passe rik for å ha stor nok bolig til å bruke så mye kwh i måneden. Skal man hjelpe de fattigste så får man finne ordninger som er spesielt rettet mot dem, og ikke øke støtteordninger som alle nyter godt av, og da spesielt som de rikeste av oss drar mest nytten av. 

Det er også eit viktig prinsipp at velferdsgodene skal være likt tilgjengelege for alle, det bidreg til å bygge tillit til at skattepengane blir brukt rettferdig. Om dei rikaste berre blir avkrevd skatt men aldri får noko tilbake så vil det redusere tilliten til systemet og vil kunne føre til at fleire prøver å lure seg unna skatten i staden for å betale den med glede.
Dette gjeld for alt frå straumstøtte til arbeidsledigheitstrygd, også rike får dagpengar om dei mister jobben. Riktignok begrensa til maks 64,2% av gjennomsnittleg inntekt opp til 6G, men likevel.

Når det gjeld straumstøtta generelt så var vel ikkje den innført for å hjelpe dei fattigaste? Hensikta med straumstøtta var vel å beskytte folk flest frå veldig høge straumrekningar. Og sjølv om dei rike kanskje har mest bruk for straumstøtte så er det denne gruppa som potensielt kunne bli sittande med dei største straumrekningane utan straumstøtte.
Heile straumstøtta bærer preg av å være lite gjennomtenkt, det burde blant anna vært ei straumstøtte også til bedrifter slik at dei kunne fortsette å holde produksjonen i gong og folket i arbeid.

 

wampster skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal jeg sammenligne like eiendommer når fattige og rike ikke bor i like eiendommer? 
Hva er poenget med det?

Sammenlign hva de fakisk bor i.
En enslig "fattig" bor som regel/som oftest (gitt at personen faktisk eier) i en et eller toroms.
En enslig "rik" bor som oftest i en (meget) dyr leilighet eller dyrt hus.

Her er du inne på det som ofte er mest urettferdig med eigedomsskatten. For det kan være fattige/pensjonistar som bur på store eigedommar som blir taksert til høg verdi og dermed må betale høg eigedomsskatt sjølv om dei ikkje har inntekt til å betale med. Dette kan mellom anna være større jordbrukseigedommar som ikkje lenger er i bruk men som ein pensjonist fortsatt bur i fordi det ligg eit nedbetalt hus på tomta.
Eg synes i alle fall at det er urimeleg å skulle kreve at personar i slike posisjonar sel familiegarden for å kjøpe seg leilegheit fordi dei ikkje er i stand til å betale eigedomsskatt basert på det kommunen meinar eigedommen er verdt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (Akkurat nå):

Og 18,5k er ganske nære 20k. Som altså er snittprisen for hele Oslo, ikke Ring 1 eller Aker Brygge. 

Man får mye under 18,5 I Oslo om en ser på finn. Iallefall om en ser utenfor ring 1 eller hva den indre kjernen heter. I tillegg har vi ett stort land utenfor Oslo med gode priser. Har selv leid for ikke så lenge tilbake til 6000 eller hva det var. Helt fin leilighet for en person. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Salvesen. said:

Man får mye under 18,5 I Oslo om en ser på finn. Iallefall om en ser utenfor ring 1 eller hva den indre kjernen heter. I tillegg har vi ett stort land utenfor Oslo med gode priser. Har selv leid for ikke så lenge tilbake til 6000 eller hva det var. Helt fin leilighet for en person. 

Jeg ønsket bare å korrigere forventningene. Du får neppe noe i Ring 1 til 20k. Noen andre enn deg nevnte 8000 for en leilighet. Du får ikke leilighet, men rom, for 8000, hvis man leter i hele Oslo. For 2x8000 er man kun litt under snittet, så det bør gå. Men da er det heller ikke så langt unna de 10k per person, som det var snakk om som for mye i utgangspunktet. 

Det er over tjue år siden jeg bodde i Oslo, og allerede da var prisene rundt 7000 på sentral østkant. Men de færreste ønsker nok den aller billigste leiligheten i Oslo. Hvis du tenker tilbake til da du var på visning der, kan du sikkert huske noen grunner til å ikke gjøre akkurat dét. Det var mye vannskader, mugglukt og svulmende vegg-til-vegg tepper da jeg gikk på visninger, i alle fall. Og prisene følger kollektivtransporten også. Jeg valgte en sokkelleilighet ved siste busstopp der månedskortet var gyldig, i Nedre Prinsdal og tror det kostet rett under 6000.

Tilbake i Nord kjøpte vi hus, så nyere hus, og nå har vi nesten halvparten i husleie (lån) av det mine nyetablerte kollegaer må betale for å leie ei lita leilighet. Det er dyrt å etablere seg og man kan ikke bruke egne kostnader for å si hva noen andre burde klare å finne ti eller tjue år senere. 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...