Gå til innhold

«Fattige» trenger matkasse for å overleve ?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Rune_says said:

Misforstå meg rett.  Det virker ikke rettferdig at flyktninger skal få mer støtte enn unge i etableringsfasen.  Jeg tror ikke unge er skattesnytere sånn generelt 🙄

Dette er ikke til å misforstå. Dette er snakk om penger. Og i din søken på "rettferd" så går du etter flyktninger som flykter fra krig, isteden for å se på mangemillionærer og milliardærer som aktivt jobber for å lure seg unna skatt OG som aktivt jobber for å frata vanlige folk ting som sykepenger, trygd og lønn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Flyktningene I min kommune sitter ikke igjen med så mye. De 'jobber' også, om de ikke møter opp får de ikke penger. De integreres i samfunnet mot betaling. Jeg synes flyktningene fortjener ett verdig liv på lik linje som alle andre i samfunnet 

At de fortjener et verdig liv tror jeg nok alle er enige om.
Dette er en balansegang. Hvis det faktisk er slik at en flyktning har det bedre økonomisk enn en norsk arbeidstager, så kan det bli problematisk
I Bill Bryson sin bok "African Diary" beskriver han dette i en flyktningleir i Kenya. Forholdene er helt jævlige, men de som driver leiren forteller at dette er helt bevisst, siden forholdene for lokalbefolkningen rundt leiren også er ganske jævlige.
Dersom lokalbefolkningen så at de i flyktningleiren hadde det bedre enn dem selv, ville det fort blitt sosial uro og opptøyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

At de fortjener et verdig liv tror jeg nok alle er enige om.
Dette er en balansegang. Hvis det faktisk er slik at en flyktning har det bedre økonomisk enn en norsk arbeidstager, så kan det bli problematisk
I Bill Bryson sin bok "African Diary" beskriver han dette i en flyktningleir i Kenya. Forholdene er helt jævlige, men de som driver leiren forteller at dette er helt bevisst, siden forholdene for lokalbefolkningen rundt leiren også er ganske jævlige.
Dersom lokalbefolkningen så at de i flyktningleiren hadde det bedre enn dem selv, ville det fort blitt sosial uro og opptøyer.

De har absolutt ikke noe luksusliv. Her er det vell fra 6-18000 per måned brutto. Avhengig av forskjellige forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (2 timer siden):

Det er da veldig snilt av de å sende pengene hjem, for eg kan garantere at de pengene trengs der og, enn at norske familier ikke har råd til å bruke 12500 i snitt på julegaver.

Men fattige familier stemmer nok frem Erna igjen, siden Støre er så slem og inkompetent.

Det er sant at pengene kan trenges der også. Men det er ikke den norske velferdsstatens oppgave å bistå den utvidede familien sitt livsopphold, men livsoppholdet til de som faktisk bor i Norge. Hvis noen velger å bruke disse pengene på noe annet enn sitt eget livsopphold (f.eks på livsoppholdet til den utvidede familien i et annet land), så har de ikke noe grunnlag for å klage på dårlig råd, og at staten ikke gir dem nok penger slik at de må stå i matkø. (For all del, mener akkurat det samme om norske borgere som også kaster vekk pengene på unødvendige ting fremfor mat, og dermed stiller seg i matkø for å få økonomien til å gå opp). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 12.1.2024 den 12:30 PM):

Interessant at Ukrainere får 500 000 i støtte pr år pga gode norske ordninger.  Stiller seg i matkø de også...

Nok en dimensjon i det å være "fattig"

https://www.nrk.no/norge/nav-sjef-om-stotte-til-ukrainere_-_-ma-godt-over-500.000-i-arslonn-1.16708943

Jeg syns det er litt interessant at tallforståelsen ikke er helt på plass. Her syns jeg avisen gjør en dårlig jobb, eller så mistolker du bare det som står skrevet der. Ukrainerne får ikke 500.000. De får like mye netto som hvis en arbeidstaker hadde hatt 500.000 i årslønn. 

Du vet kanskje at skattesystemet fungerer slik i Norge at jo mindre man har i inntekt jo lavere skatt betaler man? Jeg er helt med deg i tankegangen at det gjøres for lite for ungdom i Norge i dag. Men jeg kan ta et eksempel her: Jeg flyttet selv ut fra en bolig, hvor meningen var at jeg skulle flytte ut på høsten engang, men huseieren visste om flytteplanene mine, og dermed så pushet han på for at jeg skulle flytte ut på sommeren i stedet for, for han hadde fått et så godt tilbud fra kommunen om å huse ukrainske flyktninger. Han ville altså få mye bedre betalt enn den leia han fikk fra meg. Dette var en bolig med 2 enheter, og den som bodde i den andre enheten hadde flyttet ut et par måneder tidligere, og der var det allerede ukrainere som hadde flyttet inn. Så hvis det er slik at huseiere kan spekulere i en bedre betaling fra kommuner for å huse flyktninger, hvem er det egentlig som er problemet her? At dette fører til at det blir færre utleieboliger og dermed også generelt høyere priser for unge som skal ut på leiemarkedet er bare trist. Men når du snakker om hvem som har det verst så bør man tenke litt lenger enn kun økonomi. Å flykte til et annet land med en annen kultur fordi noen har bombet i stykker huset ditt (eller har planer om å gjøre det) kan ikke være enkelt. Men man bør ikke sette grupper opp mot hverandre på denne måten, norsk ungdom bør også få den hjelpen de trenger (tenker spesielt på de som ikke har foreldre i ryggen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Vil ikke flyktingene da være med på å presse boligprisene og utleieprisene oppover? Det må jo være utelukkende positivt? All den tid vi får katastrofenyheter om hvor fælt det er når boligprisene går ned litt?

De tildeles vell kommunale boliger stort sett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Vil ikke flyktingene da være med på å presse boligprisene og utleieprisene oppover? Det må jo være utelukkende positivt? All den tid vi får katastrofenyheter om hvor fælt det er når boligprisene går ned litt?

De vil bidra til at leieprisene går oppover hvertfall. Som så mye annet så vil det være positivt for noen (de som vil leie ut til en høyere pris) og negativt for andre (norsk ungdom og trygdede som trenger å komme seg inn på boligmarkedet) og ikke har så altfor mye penger å betale leie med. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Dette er ikke til å misforstå. Dette er snakk om penger. Og i din søken på "rettferd" så går du etter flyktninger som flykter fra krig, isteden for å se på mangemillionærer og milliardærer som aktivt jobber for å lure seg unna skatt OG som aktivt jobber for å frata vanlige folk ting som sykepenger, trygd og lønn. 

Hvorfor dra inn milliardærer i denne diskusjonen?  Røkke bidro f.eks. med 140 mill i skatt til Asker kommune siste året før han flyttet. Asker kommune på sin side bruker penger som en "full sjømann" og bygger velodrom til 305 mill, ny ishockeyhall til 600 mill, nye svømmehaller som hver koster 20 mill bare i drift hvert år etc etc.  ( https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiftssjokk-etter-rokke-exit-det-er-skremmende-a-se-pa/s/5-95-1417483 )

Totalt sett taper det norske samfunnet på denne misunnelses-retorikken.

Mitt poeng er at Norge bør kunne gi egne unge (de er såvidt meg bekjent ikke milliardærer og har ofte studielån) minst like gode støtteordninger til boliger som til flyktninger, ellers skaper det misnøye og virker demotiverende for de som er i arbeid. Det er heller ikke slik at støtten bør være så god at flyktninge sender penger hjem.  Det er penger uten kontroll og vi vet ikke om de brukes til gode eller dårlige formål (våpen, narkotika, smugling).

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Kommunene har ikke nok kommunale boliger til å ta unna alt. De kan ikke akkurat hive ut folk som allerede bor i kommunale boliger for å ta inn flyktninger. 

Nei det finnes nok tilfeller der det er fult. Absolutt. De jeg kjenner som kom fra Ukraina her i byen fikk tildelt kommunalt

Lenke til kommentar

@Salvesen. Men da er vi kanskje enige om introduksjonsstønaden på 223  000 (18579*12) kommer på toppen av en eller annen basis? Nevnes jo i artikkelen:

Sitat

Melsæther drar overfor NRK frem et eksempel med en lokal ukrainsk flyktning som ikke deltar i introduksjonsprogram, og som har fått 283.000 kroner i sosialhjelp.

...i tillegg er utbetalt bostøtte for hele året, som betyr knapt 50.000 kroner for en som bor alene i Asker, og 70.000 om man har opp til to barn. Eventuell barnetrygd kommer i tillegg.

Vil jo si at det er ganske godt betalt og mer enn nok til mat og klær etc om en bare driver dank.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 minutter siden):

@Salvesen. Men da er vi kanskje enige om introduksjonsstønaden på 223  000 (18579*12) kommer på toppen av en eller annen basis? Nevnes jo i artikkelen:

Vil jo si at det er ganske godt betalt og mer enn nok til mat og klær etc om en bare driver dank.

Etter hva jeg har forstått er dette alt de får. Iallefall fra de jeg kjenner.

Om en kan søke om mer vet jeg ingenting om. 

 

De driver ikke dank, de er med på programmet.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Hvorfor dra inn milliardærer i denne diskusjonen?  Røkke bidro f.eks. med 140 mill i skatt til Asker kommune siste året før han flyttet.

Og han skulle he betalt mye, mye mer. Og igjen, her viser du ditt sanne ansikt og hvor smålig du er. Du går til angrep på flykninger, også forsvarer du en milliardær som Kåre Willock mer eller mindre omtalte som en skrupuløs kjeltring. 

Quote

Asker kommune på sin side bruker penger som en "full sjømann" og bygger velodrom til 305 mill, ny ishockeyhall til 600 mill, nye svømmehaller som hver koster 20 mill bare i drift hvert år etc etc.  ( https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiftssjokk-etter-rokke-exit-det-er-skremmende-a-se-pa/s/5-95-1417483 )

 

Bjerke forteller videre at 2023 har vært et krevende år særlig på grunn av prisstigning i samfunnet. Renteøkning og økte priser på kommunale tjenester har bidratt til situasjonen.

Kanskje du skal begynne å lese hva du faktisk legger ut, og se igjennom Nettavisens fantastisk tabloide vinkling? 

 

Quote

Totalt sett taper det norske samfunnet på denne misunnelses-retorikken.

 

Finnes ikke misunnelse. Dette handler om en liten gruppe mennesker som tror de skal slippe å forholde seg til de regler og normer alle vi andre må forholde oss til. Og du løper deres ærend. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Hadde de fjernet aldersgrensen på BSU så hadde mange flere hatt råd til bolig. 

Neppe. Beløpsgrensa er for lav. Du har lov til/fordel ved å spare opp til 27 500 i året eller 300 000 totalt. Altså ca. 11 år. Selv egenandelen har nok økt med 300 000 på 11 år...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Og han skulle he betalt mye, mye mer....

Det meste du skriver er tullball og Røkke har betalt mye, mye mer.  1,5 milliarder i perioden 2008-2022

MEN det er DU som kommer drassende med milliardærer.  JEG sammenligner unge lavtlønnede som sykepleiere med flyktninger.  De har f.eks. tidvis en ubehagelig jobb med å vaske de som er fulle av dritt og får for lav lønn IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...