Gå til innhold

Bytte i3 til el-bil som er bedre på glatte/isete veier


lglinstad

Anbefalte innlegg

Kron skrev (37 minutter siden):

Det er biler som har mulighet for utvidet garanti langt over 5 år. Du har f.eks KIA med 7 år, mens Lexus og Toyota er helt oppe i 10 år. På de bilene som ikke har dette er det nokså vanlig med motor, girkasse og batteridekning gjennom forsikringen. Da blir det forutsigbart for de største utgiftsbombene. På en bil så er den største utgiften verdifall. Bundet kapital er også en betydelig utgift. Om vi begge har 500 000 på konto, og du går å kjøper deg en bil til dette. Mens jeg kjøper en god bruktbil til 250, mens den andre halvdelen investerer jeg i fond, eller om jeg ønsker lav risiko høyrentekonto. Da er det tilnærmet garantert at jeg kommer bedre ut av det økonomisk enn det du gjør etter x antall år. Fordelen din er da at du har hatt en nyere og mer fancy bil disse årene enn det jeg har hatt. Men det har kostet deg mer.

For det første. 3 partsgarantier er ikke verdt papiret de er skrevet på. Motorforsikrunger etc gjennom anerkjent forsikringsselskap er litt bedre, men ikke mye. Ellers er det jo enkelt å se at du kommer best ut av det  når du får velge premissene, med andre premisser taper du. En av de premissene som har vært ondene diskusjonen er at trådstarter opererer med et maksbeløp han har råd til, og et av de premissene jeg valgte var at man går ned i prisklasse når man kjøper bil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (17 minutter siden):

For det første. 3 partsgarantier er ikke verdt papiret de er skrevet på. Motorforsikrunger etc gjennom anerkjent forsikringsselskap er litt bedre, men ikke mye. Ellers er det jo enkelt å se at du kommer best ut av det  når du får velge premissene, med andre premisser taper du. En av de premissene som har vært ondene diskusjonen er at trådstarter opererer med et maksbeløp han har råd til, og et av de premissene jeg valgte var at man går ned i prisklasse når man kjøper bil. 

Nevnte ikke engang 3 partsgarantier av samme grunn som det du nevner 😅

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde visst at e-golf med piggdekk hadde vært bedre en i3 på isete vei så kunne mellomlegget bli ca 30000,- for en bil som er 2 år nyere (2018 i3 mot 2020 modell golf) og som har gått halvparten 40.000 mot 80.000 km på i3’n.
 

Om jeg da har en grei pendlerbil i 10 år så har jeg hatt billig bil disse årene… jeg trenger egentlig ikke bedre rekkevidde ettersom vi også har en Skoda superb bensin 4wd som vi bruker som bil nr 1. 

 

vil f.eks kona/e2008 være en mye bedre vinterbil enn e-golf eller er det mest ekstra rekkevidde jeg får (100-120.000,- mellomlegg)

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

200k er ikke uvanlig for dsg-kasser. En ny motor i en litt grom bil koster fort det samme. Jeg sier ikke at det garantert skjer noe, men man må ta høyde for det. 

350 kr i året i forsikring dekker motor/girkasseras. Har ikke folk her inne hørt om det? Isåfall, gode nyheter - dette finnes det en relativt rimelig forsikring for. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

200k er ikke uvanlig for dsg-kasser.

Ingen kjøper en ny DSG kasse til en 10 år gammel golf. Man reparerer den som er, bytter med en brukt fungerende kasse til 10-20 tusen, eller selger som delebil. Disse hinsides summene er bare skremmende og ikke relevant for de aller fleste. Men kanskje et godt tegn at man skal holde seg langt unna VAG....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, lglinstad said:

Hvis jeg hadde visst at e-golf med piggdekk hadde vært bedre en i3 på isete vei så kunne mellomlegget bli ca 30000,- for en bil som er 2 år nyere (2018 i3 mot 2020 modell golf) og som har gått halvparten 40.000 mot 80.000 km på i3’n.
 

Om jeg da har en grei pendlerbil i 10 år så har jeg hatt billig bil disse årene… jeg trenger egentlig ikke bedre rekkevidde ettersom vi også har en Skoda superb bensin 4wd som vi bruker som bil nr 1. 

 

vil f.eks kona/e2008 være en mye bedre vinterbil enn e-golf eller er det mest ekstra rekkevidde jeg får (100-120.000,- mellomlegg)

De er alle fremhjulstrekkere, sånn ca lik størrelse. Så vil ikke være super stor forskjell på vinteregenskapene.

Hvis det er bakhjulstrekk du har lyst til å komme deg vekk fra og rekkevidde ikke er så viktig så kan du også se på e-up, Citigo, Mii. de er rimelige, og går 250 km wltp. Og har framhjulstrekk. Forvarming via app også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=333612810

IMG_1368.jpeg

Lenke til kommentar

Forhjulstrekk

Bakhjulsdrift

170 tusen er svært mye for en VAG trilling, de er verdt mye mindre. Classiq Ioniq eller Corsa-E er et mye bedre kjøp i den prisklassen. VAG trilling må jeg nok si er av de dårligere vinterbilene der ute, smal sporvidde, bruker ofte 4-5 kW på varme i kupeen, relativt baktung for å være fwd. Når det er sagt så er nok trolig Classiq Ioniq også ganske dårlig på fremkommelighet vinterstid, eiere klager på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

350 kr i året i forsikring dekker motor/girkasseras. Har ikke folk her inne hørt om det? Isåfall, gode nyheter - dette finnes det en relativt rimelig forsikring for. 

På toppen av fullkasko, ja. Men går ikke alltid like knirkefritt å få brukt den, og veldig varierende betingelser. Bla gjelder den hos enklete selskap kun til 80000km, andre til så mye som 250.000/10 år, men vær klar over avkortningene ut fra kjørte kilometer, som er umulig å finne på de fleste selskapenes nettsider. Ellers er det ofte krangel om hva som er "plutselig skade", så jeg har hatt noen frustrerende samtaler med forsikringsselskap opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Ingen kjøper en ny DSG kasse til en 10 år gammel golf. Man reparerer den som er, bytter med en brukt fungerende kasse til 10-20 tusen, eller selger som delebil. Disse hinsides summene er bare skremmende og ikke relevant for de aller fleste. Men kanskje et godt tegn at man skal holde seg langt unna VAG....

Ikke alle skader på girkasse kan repareres, og av og til kan det være omtrent umulig å få tak i brukte deler, men i slike tilfeller vil en 10 år gammel bil typsik bli solgt som delebil, ja. Uansett er girkasser/motorer til 150-300k ytterpunktene, men de er ikke veldig sjeldne på dyre premiumbiler. Men selv et ordinært motorhavari på en Golf vil fort koste 50 lapper med en motor fra huggeren. Det er ett års avdrag på en ny bil det. Og dersom vi snakker om en TFSI, så kan det bli vanskelig å få tak i noe brukt. Da er gjerne en longblock løsningen og man nermer seg 2 år med avdrag.

Lenke til kommentar

Har to elbiler selv; Nissan Leaf (2015) og VW ID.3 (2023). Sistnevnte er mye vanskeligere å få opp og ut utkjørselen enn Leaf'en. Så ikke velg deg ut en ID.3, hvertfall ...

Hvorvidt det skyldes bakhjulsdrift (ID.3) vs fremhjulstrekk (Leaf), kvalitet på vinterhjulene, eller helt andre parametre, aner jeg ikke. Men jeg merker forskjell!

Bor heldigvis på vestlandet, hvor det 99% av tiden er plussgrader og bare veier. Men akkurat utkjørselen vår ligger i skygge, og kan ha en god del mer is og snø, enn veiene ellers. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, kremt said:

Forhjulstrekk

Bakhjulsdrift

170 tusen er svært mye for en VAG trilling, de er verdt mye mindre. Classiq Ioniq eller Corsa-E er et mye bedre kjøp i den prisklassen. VAG trilling må jeg nok si er av de dårligere vinterbilene der ute, smal sporvidde, bruker ofte 4-5 kW på varme i kupeen, relativt baktung for å være fwd. Når det er sagt så er nok trolig Classiq Ioniq også ganske dårlig på fremkommelighet vinterstid, eiere klager på dette. 

Ja ser jeg valgte helt feil eksempel. De er jo ikke i samme prisleie som corsa-e. Billigste corsa ligger til 199.000,-

Billigste trilling koster 125.000,- 

 

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Smule8o said:

Får i alle fall en Peugeot E-2008 i samme prisleie som Model 3ene du linket til.

Hyundai Kona har vel forsåvidt også et noe frynsete rykte når det kommer til stabiltet på vinterføre.

Men hovedpoenget mitt var uansett at Model 3 ikke virker å være noen knall vinterbil.

Jeg skjønner at folk er forskjellige, og har forskjellige behov når det kommer til bil. I gamle dager når man skulle velge bil, så man på størrelse, komfort, motorkraft, merke osv. når man skulle sammenligne biler. 

Men alle bilene klarte å kjøre til nabobyen og tilbake like fort.

Dersom en av bilene gjør at du må stoppe og lade en time hver gang du skal besøke bestemor, er den egentlig sammenlignbar med de andre?

Jeg klarer ikke å tro på at 320km som e2008 har er nok rekkevidde å ha på sin eneste bil? Jeg skjønner at man kan overleve med det, og at det går an, man trenger bare å lade en times tid på den ene turen i året osv. 

Samme med Kona. På vinteren må man lade i en evighet, fordi det ikke er noen forvarming. 

At man kan fly eller ta toget når man skal langt. Men hvorfor? Hvorfor velge en bil som ikke er en fullverdig bil, når de finnes i samme prisleie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bzzlink said:

Jeg skjønner at folk er forskjellige, og har forskjellige behov når det kommer til bil. I gamle dager når man skulle velge bil, så man på størrelse, komfort, motorkraft, merke osv. når man skulle sammenligne biler. 

Men alle bilene klarte å kjøre til nabobyen og tilbake like fort.

Dersom en av bilene gjør at du må stoppe og lade en time hver gang du skal besøke bestemor, er den egentlig sammenlignbar med de andre?

Jeg klarer ikke å tro på at 320km som e2008 har er nok rekkevidde å ha på sin eneste bil? Jeg skjønner at man kan overleve med det, og at det går an, man trenger bare å lade en times tid på den ene turen i året osv. 

Samme med Kona. På vinteren må man lade i en evighet, fordi det ikke er noen forvarming. 

At man kan fly eller ta toget når man skal langt. Men hvorfor? Hvorfor velge en bil som ikke er en fullverdig bil, når de finnes i samme prisleie?

Jeg vil si at å måtte lade lade litt oftere/lengre er en lav pris å betale for å slippe en bil som er ustabil på vinterføre. For meg er det viktigere å faktisk komme frem enn å komme frem fort.
Og om man ikke er i stand til å komme inn i bilen pga frosne dørhåndtak hjelper det lite om den lader raskest i verden. Men som du sier har vi alle forskjellige prioriteringer. Tesla Model 3 er en bil som absolutt ikke er noe for meg. Det løser jeg ved å ikke kjøpe en. Så får andres kjøpe biler som passer til sitt behov 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, bzzlink said:

Jeg skjønner at folk er forskjellige, og har forskjellige behov når det kommer til bil. I gamle dager når man skulle velge bil, så man på størrelse, komfort, motorkraft, merke osv. når man skulle sammenligne biler. 

Men alle bilene klarte å kjøre til nabobyen og tilbake like fort.

Dersom en av bilene gjør at du må stoppe og lade en time hver gang du skal besøke bestemor, er den egentlig sammenlignbar med de andre?

Jeg klarer ikke å tro på at 320km som e2008 har er nok rekkevidde å ha på sin eneste bil? Jeg skjønner at man kan overleve med det, og at det går an, man trenger bare å lade en times tid på den ene turen i året osv. 

Samme med Kona. På vinteren må man lade i en evighet, fordi det ikke er noen forvarming. 

At man kan fly eller ta toget når man skal langt. Men hvorfor? Hvorfor velge en bil som ikke er en fullverdig bil, når de finnes i samme prisleie?

Nå er det jo engang slik at siden bilene er i samme prisleie, og batterier faktisk koster det de koster, så må nødvendigvis bilen med lengst rekkevidde ha brukt en proporsjonalt større sum på batterier enn andre ting, som interiør, komfort, byggekvalitet, osv. Nå sidestiller du lengst rekkevidde med å være en "fullverdig" bil, og ignorerer at andre folk kanskje prioriterer andre ting. Som å kunne betjene blinklys og viskere, at dørene kan åpnes om vinteren, eller å ha et fungerende dashboard, eller at pakningene er tette.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, likferd said:

Nå er det jo engang slik at siden bilene er i samme prisleie, og batterier faktisk koster det de koster, så må nødvendigvis bilen med lengst rekkevidde ha brukt en proporsjonalt større sum på batterier enn andre ting, som interiør, komfort, byggekvalitet, osv. Nå sidestiller du lengst rekkevidde med å være en "fullverdig" bil, og ignorerer at andre folk kanskje prioriterer andre ting. Som å kunne betjene blinklys og viskere, eller å ha et fungerende dashboard, eller at pakningene er tette.

Jeg har kjørt model 3 i 4 år og 70000 km. Det du kommer med er vas. En Hyundai Kona har problemer med frost, klønete plassering av brytere og software bug som lader ut 12V batteriet som gjør at man havner på tauebil. alle biler har sine drawbacks. Men Kona har i hvert fall en rekkevidde som kan beskrives som lang nok. Den går 10 mil lenger enn e-2008.

Jeg sidestiller ikke «lengst rekkevidde» med fullverdig bil. Jeg sidestiller lang nok rekkevidde og høy nok ladefart med å være en fullverdig bil.

450 km wltp og forvarming, vil jeg anse som en baseline. Lader den veldig kjapt så kan den kanskje gå litt kortere. 

Hvis man bare trenger en bybil, så er disse tingene uvesentlige. Det jeg ikke klarer å skjønne er at man nøyer seg med en bybil som eneste bil, når man kan kjøpe en som fungerer som en vanlig bil for samme pengene. Men folk er forskjellige, og man kan håper at folk tar informerte valg.

Jeg stresser dette fordi det er vanskelig å skjønne hva rekkevidden og ladefarten har å si for bruken av bilen før man har levd med det. 

Her er en annen konkurrent forøvrig, som er helt i grenseland rekkeviddemessig.
Men man får en omtrent ny bil, som har garanti til 2029…

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332564632

Hadde en som leiebil noen dager, helt grei bil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har i3 selv, og synes ikke den er så gale på vinterføre, men det var en liten overgang fra når eg gikk fra 4wd diesel til den. Kjører steder med mye hard vinter, og 300m stigning over der eg skal ute i distriktet. 

Etter 3 vintre, har eg kun hatt et par dager der det er 4wd føre, og noen med nullføre som krever piggdekk. Sporete vei hadde vi ene vinteren, men da fikk brøytemannskapet pes, og det er ikke problem lengre. 

Hadde en tur på østlandet i slutten av november, den første dagen det brøt ut snøkaos der. For et jævlig føre, tror ikke de har mannskap nok til å brøyte alt der borte. Her er både fortau/sykkelvei og vei brøytet til 07 om morgenen så godt som alltid. Er vel fordelen med en haug med bønder på landet. 
 

Lenke til kommentar
magb skrev (8 timer siden):

Slenger meg med i gjengen som synes i3 er god på vinterføre 😀

Enig, kan ikke se noe problem med den. Faktisk fremdeles en av mine favorittelbiler, 2 år etter at produkjsonen ble lagt ned. En av de få elbilene produsert frem til nå, som jeg kan se for meg bli en entusiastbil i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...