Gå til innhold

Bytte i3 til el-bil som er bedre på glatte/isete veier


lglinstad

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (8 timer siden):

 

450 km wltp og forvarming, vil jeg anse som en baseline. Lader den veldig kjapt så kan den kanskje gå litt kortere. 

 

Tja, det er vel nå ca 5 år siden jeg kjørte over 400km. Mitt minimumskrav for en ny elbil er minst 180km på vinterføre. Det er langt nok tur/retur til min nest nærmeste flyplass. Jeg bor på vestlandet, så jeg vet ikke engang hvor jeg skulle kjørt 400km til et sted av interesse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likferd skrev (På 31.12.2023 den 1:44 PM):

Nå er det jo engang slik at siden bilene er i samme prisleie, og batterier faktisk koster det de koster, så må nødvendigvis bilen med lengst rekkevidde ha brukt en proporsjonalt større sum på batterier enn andre ting, som interiør, komfort, byggekvalitet, osv. Nå sidestiller du lengst rekkevidde med å være en "fullverdig" bil, og ignorerer at andre folk kanskje prioriterer andre ting. Som å kunne betjene blinklys og viskere, at dørene kan åpnes om vinteren, eller å ha et fungerende dashboard, eller at pakningene er tette.

Jeg har hatt model 3 i snart 5 år, og flere andre biler de 20 årene før den, og jeg har hatt mer problemer med frost og kulde, fryste dører og vinduer med de andre bilene. 

Har nettopphatt en uke i -10 på østlandet, og nå snøkaoset på sørlandet og den klarer seg veldig bra.  Var inatt litt redd for at den skulle bli for lav for dåtlig brøytede veier med dype hjulspor og våt dnø som var brøytet ned av andre biler, men det er tydeligvis andre som er lavere gor jeg tok nesten aldri nedi.

Har også hatt en Lesf i 11 år, den fungerte også ganske bra på vinterføre, men veldig stor forskjell på forhjulstrekk og AWD til model3. Med andre biker jeg har hatt kan gjerne et hjul spinne og man sitter fast, men her er det bare åfortsette så merker man at resten av hjulene tar tak og bilen kravler seg fram.

Lenke til kommentar
On 31.12.2023 at 11:09 PM, AL123 said:

Tja, det er vel nå ca 5 år siden jeg kjørte over 400km. Mitt minimumskrav for en ny elbil er minst 180km på vinterføre. Det er langt nok tur/retur til min nest nærmeste flyplass. Jeg bor på vestlandet, så jeg vet ikke engang hvor jeg skulle kjørt 400km til et sted av interesse. 

Du understreker poenget mitt. For å klare 180km komfortabelt, så trenger du 

ca. 400km WLTP. Og det kommer som en overraskelse på mange.
 

400 km

-25% (-100km) kaldt vær og slapseføre

-20% (80km) buffer i bunn for å finne lade sted. Og unngå eco modus og redusert ytelse på varmeapparat osv.

-10% (-40km) Du skal til flyplassen etter jobb, og har ikke lading på jobb 

= reel praktisk rekkevidde 180km

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet om flere som setter på spacere på hjulene til i3 for å få litt bredere sporvidde, skal visst bli ganske mye bedre å kjøre av det. Billig og verdt å prøve før du bytter bil. Har hørt mye godt om i3, spesielt i3s.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

400 km

-25% (-100km) kaldt vær og slapseføre

-20% (80km) buffer i bunn for å finne lade sted. Og unngå eco modus og redusert ytelse på varmeapparat osv.

-10% (-40km) Du skal til flyplassen etter jobb, og har ikke lading på jobb 

= reel praktisk rekkevidde 180km

 

Trenger du virkelig et buffer på 80 km for å finne en ladestasjon?

  • Er man på langtur, og har begynt å bikke under 20%, er det sikkert lurt å begynne å tenke seg om; velge om bilen skal foreslå første og beste lader, eller om man ønsker å kjøre litt lenger fordi man har noen personlige preferanser, etc.. Men 20% / 80 km er mye buffer. Og kun noe du trenger hvis du planlegger for lengre kjøring. Skal du kjøre eksakt 180km denne dagen, og parkerer hjemme, trenger du et buffer på 0,0 km!

 

Og i tillegg 40 km jobb->fly->hjem buffer? Den forstod jeg ikke!

  • Dersom man har behov for 180 km til jobb og 40km til flyplass, så har man vel et reelt behov for 220 km, da? Ikke 180! Eller for å si det på en annen måte; i de opprinnelige ønskede 180 km, er det jo typisk påtenkt de daglige kjøremål; jobb/skole/flyplass ++!

 

Jeg er enig i vinterføre-buffer. Slaps og kulde stjeler mye rekkevidde!

I tillegg er det noen biler som ber om å ikke lades fullere enn 80-90% (fordi det ikke er påtvunget batteribuffer fra fabrikant?), og sikkert også noen som ikke bør utlades til lavere enn ~10%? Andre biler har et topp- og bunn-buffer, slik at den batteri-prosenten sjåfør får se, kan trygt utnyttes til det fulle. Så her man vurdere bilmodellen. Litt klønete og knotete, men men ... 

Forøvrig tviler jeg på at de nevnte 180 km over er basert på daglige gjøremål. Det er vel mer ett tall som dekker de aller fleste lengre kjøreturer også? (Foruten lange ferieturer, etc., såklart.)

 

Konklusjon: Dersom noen har reelt behov for ~200 km i løpet for å klare seg både i hverdag, helg og en og annen spesiell dag, så bør en bil med sommer-WLTP på ~300 km klare brasene ganske greit også om vinteren. Går man for en bil med over 400 km rekkevidde, er det mer enn rikelig nok! 

(Ikke for det; jeg tenker at rundt 400-500 km rekkevidde vil være ypperlig for mange, da det muliggjør lengre bilturer om sommeren. En og annen ladepause blir det gjerne, spesielt hvis man peiler seg inn på gode motorveier med høye fartsgrenser (120+). Men har man såpass med kapasitet på batteriet, kommer man seg ganske langt mellom hver pause. Og ved hurtiglading gidder man som kjent ikke å lade helt opp. Ønsker man to biler, tipper jeg den ene neppe trenger særlig mye mer enn 100 km rekkevidde, sånn egentlig..?)

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, qualbeen said:

Trenger du virkelig et buffer på 80 km for å finne en ladestasjon?

Nei men du trenger en buffer for uforutsette ting. En lader funker ikke osv.

Her er Kona med 5% strøm igjen…  (se under) som ikke er særlig kult, derfor så planlegger man ikke å gå veldig mye under 20% med mindre man stoler veldig på ladingen man kommer frem til. Og man stoler veldig på at ikke bilen finner på noe tull.

29 minutes ago, qualbeen said:

Og i tillegg 40 km jobb->fly->hjem buffer? Den forstod jeg ikke!

  • Dersom man har behov for 180 km til jobb og 40km til flyplass, så har man vel et reelt behov for 220 km, da? Ikke 180! Eller for å si det på en annen måte; i de opprinnelige ønskede 180 km, er det jo typisk påtenkt de daglige kjøremål; j

Han jeg svarte til hadde 180 km t/r flyplassen.

Hvis man skal kjøre til jobb / noen ærender osv først før man skal kjøre til flyplass. Så har man kanskje 90% strøm når man starter turen og ikke 100%.

 

 

Jeg opprettholder påstanden om at man de fleste trenger 400km rekkevidde på sin eneste bil for at den som transportmiddel skal være sammenlignbar med en fossilbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg opprettholder påstanden om at man de fleste trenger 400km rekkevidde på sin eneste bil for at den som transportmiddel skal være sammenlignbar med en fossilbil.

Kommer an på bruks-/kjøremønster, men er ikke uenig. Min første elbil kjørte ca 13 mil (9 på vinter), kun egnet for kjøring i nærområdet. Den neste kjørte ca 30 mil (23 på vinter), holdt til litt lengre turer, men det ble lange ladepauser. Min tredje elbil kjørte over 50 mil (42 på vinter), men også her ble det lange ladepauser på lengre turer. Fant ut at mitt behov ikke ble dekket av å ha elbil, og bytte til ren bensinbil. Den "lader" 0-100 % på et par minutter uansett temperatur, og har rekkevidde på over 100 mil. Alternativet mitt var å beholde elbilen, og leie bil når jeg skulle på lengre turer, men siden jeg er ofte på lange turer var dette ikke aktuelt.

For de som kun har korte turer, er elbil optimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

Du understreker poenget mitt. For å klare 180km komfortabelt, så trenger du 

ca. 400km WLTP. Og det kommer som en overraskelse på mange.
 

400 km

-25% (-100km) kaldt vær og slapseføre

-20% (80km) buffer i bunn for å finne lade sted. Og unngå eco modus og redusert ytelse på varmeapparat osv.

-10% (-40km) Du skal til flyplassen etter jobb, og har ikke lading på jobb 

= reel praktisk rekkevidde 180km

 

Fantasiregnestykke. Jeg hadde klart meg med en Mini Cooper SE. En Peugeot 2008 hadde vært overkill.

Lenke til kommentar
Patek skrev (9 timer siden):

Jeg vet om flere som setter på spacere på hjulene til i3 for å få litt bredere sporvidde, skal visst bli ganske mye bedre å kjøre av det. Billig og verdt å prøve før du bytter bil. Har hørt mye godt om i3, spesielt i3s.


Har vondt for for å tro at økt sporvidde gjør bilen bedre, tvert imot. i3 kjører forøvrig bedre enn i3S. Denne bilen er en av få der jeg ville hatt sandardutgaven. Gjerne i kjiipeste utgave. Det finnes imidlertid et firma i England som har utviklet et eget fjær/dempersett til i3/i3S som vistnok skal forbedre kjøreegenskapene betraktlig.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Det samme med langturer, hvis man velger rett elbil. ;) D.v.s. en som er egnet til formålet.

Langtur for meg kan være Mosjøen - Moss på en dag. Uansett elbil vil man trenge minst en ladestopp på veien, i praksis både to og tre, og bruke et par timer på lading underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Langtur for meg kan være Mosjøen - Moss på en dag. Uansett elbil vil man trenge minst en ladestopp på veien, i praksis både to og tre, og bruke et par timer på lading underveis.

Ikke mer stopp enn du må ha uansett, for å spise, pisse, etc.

Eller er du en av de som kjører Norge på langs uten pause, og spiser og pisser mens du kjører? ;)

Lenke til kommentar

Har hatt elbil (Model Y) som eneste bil i drøye 2 år nå, og på tur Tønsberg - Kvitfjell i jula måtte jeg for første gang benytte hurtiglading i Norge. Kjørte Tønsberg - Rudshøgda uten å lade (250 km), på kaldt vinterføre, men hadde nok klart å komme meg helt til Lillehammer uten å stresse over batterikapasitet.

Da hadde vi allerede hatt et stopp uten å lade, da passasjerene i bilen har kortere rekkevidde enn selve bilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 3.1.2024 den 10:18 AM):

Ikke mer stopp enn du må ha uansett, for å spise, pisse, etc.

Eller er du en av de som kjører Norge på langs uten pause, og spiser og pisser mens du kjører? ;)

Det er forskjell på et par 5-minutters stopp og 2-3 ladepauser på kanskje 1 time hver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Det er forskjell på et par 5-minutters stopp og 2-3 ladepauser på kanskje 1 time hver.

Har kjørt flere langturer med familie i elbiler med over 50 mil rekkevidde. For veldig mange må det ladestopp til etter selv 15-20 mil i kulda, det er kjedelig å bruke 30-45 min ekstra på det. Klart det er koselig å spise sammen - men mine passasjerer spiser på reisen - og toalett tar etpar min. 
 

Synes ICE/Hybrid er kjekt sånn sett, ingen begrensninger og lettere å være fleksibel. Spesielt når man reiser og kanskje endrer ruten.

Lenke til kommentar
On 4.1.2024 at 5:23 PM, DrAlban3000 said:

Har kjørt flere langturer med familie i elbiler med over 50 mil rekkevidde. For veldig mange må det ladestopp til etter selv 15-20 mil i kulda, det er kjedelig å bruke 30-45 min ekstra på det. Klart det er koselig å spise sammen - men mine passasjerer spiser på reisen - og toalett tar etpar min. 
 

Synes ICE/Hybrid er kjekt sånn sett, ingen begrensninger og lettere å være fleksibel. Spesielt når man reiser og kanskje endrer ruten.

Jepp hvis man har pengene til det, så er ice/hybrid overlegent til langtur, uten tvil.

Men med riktig elbil så er det ikke langt unna og med avgiftsregimet i Norge så dekker man bilbehovet ganske mye billigere og med minimale drawback. Ved å velge EL. 
 

Men hvis man kjører veldig mye langturer typ 1000km på en dag og itillegg på motorvei, så blir man skikkelig lei av å lade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...