Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet på finn.no


zanta

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper og selger litt på finn innimellom, og har alltid hatt gode erfaringer. Forrige uke fant jeg et produkt jeg hadde bruk for, og kontaktet selger gjennom Meldinger på finn.no. Eller litt meldinger frem og tilbake for å avklare produktets tilstand ble vi enige om pris og forsendelsesmåte. Selger fremstod som seriøs, så jeg vippset det avtalte beløpet for produktet og frakt til nummeret jeg fikk oppgitt av selger. Like etter fikk jeg melding i Postens app om at frakt var bestilt, og navnet var samme som ble bekrefte i meldingene og som ble vist i Vipps. Etter et par dager sendte jeg melding og spurte når pakken var sendt, da jeg ikke hadde fått varsel om at den var registert mottatt på Posten. Ingen svar. Jeg sendte både SMS og Vippskrav til selger, ingen svar. Prøvde å ringe nummeret, men fikk ikke ringelyd (blokkert?) og kom til mobilsvar. Var på chat med kundeservice på finn.no, de anbefalte meg å anmelde dette, og sende anmeldelsen til dem slik at de kunne slette brukerens tilgang til å annonsere på finn.no.

Skjønner at det er minimal sjanse for å få pengene tilbake. Hva bør jeg gjøre nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant en vare som var stjålet av meg til en verdi av 10 000 kr. Det var et spesialverktøy hvor tyven var uheldig og la ut bilde av varen med min lasergravering på den. 

Jeg hadde kvittering på produkt, sendingsinfo på produkt. Jeg er den eneste i Norge som tar inn dette verktøyet, og merkingen gjorde at det var ingen tvil overhodet. 

Gjerningsmannen hadde jeg navn og nummer på, bilder av annonsen med merking og mine kjøpsdokumenter med samme opplysninger.

Saken ble henlagt dagen etter. Det hadde mest sannsynlig holdt med en telefonsamtale fra Politiet.

 

Jeg hadde likevel anmeldt. Kun for å lage en negativ oppklaringsprosent for Politiet.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Anmeld for å ha gjort det (siden det er omtrent det eneste du kan), men ikke forvent at du får noe som helst igjen her. Du kan ha flaks såklart, men etter å ha hørt og lest såpass mange skrekkhistorier så forstår jeg hvorfor folk svindler på finn - dem kommer unna med det.

Fiks Ferdig er en løsning som tildels hjelper til med dette, og jeg kjøper ingenting av en selger som ikke tilbyr Fiks Ferdig. Som alltid er det noen få som ødelegger for mange, men jeg tar ikke risikoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DrAlban3000 said:

Saken ble henlagt dagen etter. Det hadde mest sannsynlig holdt med en telefonsamtale fra Politiet.

Hvis du hadde ringt til politiet og fortalt at du står utafor huset til tyven og vurderer "egne tiltak" så skal du se at de kommer susende mannsterke med blålys, hellekopter og hele pakka :ph34r:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

Dermed tok nordfjordingen saka til mekling i regi av Forbrukartilsynet, som avgjorde at seljaren skulle betale tilbake kjøpesummen pluss 1299 kroner i seinkingsrenter.

Seljaren nekta, og tok saka til retten. Han meiner nemleg at bilen var i den stand kjøpar kunne forvente, og at han ikkje har gitt uriktige opplysningar.

https://www.firda.no/trudde-han-hadde-gjort-eit-bruktbil-kupp-blei-lurt-trill-rundt/s/5-15-1660894

Lenke til kommentar

Forbrukerklageutvalget tar vel enormt med tid. Gjerne ett helt år 😮

Jeg tror jeg hadde tatt en slik sak for forliksrådet, og fått en dom på dette inkludert forsinkelsesrenter, og alt annet jeg kunne med rimelighet ha lagt på av beløp på kravet. Det er ikke sikkert selger har en økonomi hvor namsmannen kunne tatt oppgjør i noe, men hold kravet vedlike, mens det vokser i størrelse så det blir en torn i siden på svindleren år etter år, frem til han gjør opp for seg. Dette hadde jeg gjort på prinsipp, og tiden jeg måtte ha lagt ned i det hadde jeg ofret med glede. Jeg hadde også sett på det som min borgerplikt å stille en kriminell til ansvar.

Det er ikke vanskelig å oppfriske foreldelsesfristen på 3 år om jeg ikke tar helt feil. Jeg mener på at det bare er å sende kravet om oppgjør til den det gjelder på nytt, og vipps så har du nye 3 år med foreldelsesfrist. Gjerne korriger meg krikkert om jeg tar feil der!

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 7.12.2023 den 7:24 PM):

Hvis du hadde ringt til politiet og fortalt at du står utafor huset til tyven og vurderer "egne tiltak" så skal du se at de kommer susende mannsterke med blålys, hellekopter og hele pakka :ph34r:

Eh, ja. Det håper jeg de gjør?

Jeg er bygd som en datanerd og nå i kulda dugger brillene mine, så jeg roer meg helt ned på det ja.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 7.12.2023 den 2:48 PM):

Jeg kjøper og selger litt på finn innimellom, og har alltid hatt gode erfaringer. Forrige uke fant jeg et produkt jeg hadde bruk for, og kontaktet selger gjennom Meldinger på finn.no. Eller litt meldinger frem og tilbake for å avklare produktets tilstand ble vi enige om pris og forsendelsesmåte. Selger fremstod som seriøs, så jeg vippset det avtalte beløpet for produktet og frakt til nummeret jeg fikk oppgitt av selger. Like etter fikk jeg melding i Postens app om at frakt var bestilt, og navnet var samme som ble bekrefte i meldingene og som ble vist i Vipps. Etter et par dager sendte jeg melding og spurte når pakken var sendt, da jeg ikke hadde fått varsel om at den var registert mottatt på Posten. Ingen svar. Jeg sendte både SMS og Vippskrav til selger, ingen svar. Prøvde å ringe nummeret, men fikk ikke ringelyd (blokkert?) og kom til mobilsvar. Var på chat med kundeservice på finn.no, de anbefalte meg å anmelde dette, og sende anmeldelsen til dem slik at de kunne slette brukerens tilgang til å annonsere på finn.no.

Skjønner at det er minimal sjanse for å få pengene tilbake. Hva bør jeg gjøre nå?

Du har telefonnummeret til vedkommende? Da vet du jo hvem det er.

Det du må gjøre er uansett å anmelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...