Gå til innhold

Tenk deg at dattera di på 15 ble voldtatt, så ringte voldtektsmennene rundt for å rekrutere nye til å voldta henne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte fungerer lovverket i USA bedre enn det vi har i Norge?

Nei vel, kall dem hva du vil, men du forsto godt hva jeg skrev. Jeg kan gjøre det enda tydeligere. "Burde vi undersøke andre muligheter om det viser seg at hyere straffenivå ikke fører til mindre kriminalitet hos personer under 25/18/15/10/5 år?"

Det er ihvertfall innmari dyrt å ha folk i fengsel.   Ifølge tall fra Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) i Norge, som er oppdatert per 2021, var de årlige kostnadene per plass i fengsel rundt 1,2 millioner kroner.  

Om vi tenker mer i retning straff og mindre i retning rehabilitering, så er tallene fra USA sånn ca: Data fra Bureau of Justice Statistics (BJS) for 2019 var gjennomsnittskostnaden for å ha en fange i et føderalt fengsel omtrent $36 299 per år, mens gjennomsnittskostnaden for å ha en fange i delstatlige fengsler varierte fra omtrent $15 000 til $60 000 per år, avhengig av delstaten.

De norske kriminalomsorgs-budskjettene er på tur ned forsåvidt, når vi nå skal prioritere co2 "månelandinger" og slutte å ha barn, fordi de uansett bare fører til forurensning og ødelegger kloden, men det er vel en annen diskusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Ja, det er jo en mulighet, men om forskningen tyder på at økt straffenivå ikke har noen effekt for nivået av barne- og ungdomskriminalitet(?) må vi jo se på andre løsninger også.

Usikker på om det hjelper å referere til forskning til en som basert på innlegget til vedkommende for omkring to timer siden fremstår som vitenskapsskeptiker. "Litt" paradoksalt siden innlegget er skrevet på en eller annen elektronisk enhet muliggjort av forskning, og så lagt ut på internett muliggjort av forskning, og så videre... 🤣

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den norske modellen med rehabiliteringsfokus er vel relativt samfunnsøkonomisk forsvarlig, men samfunnsøkonomi eller ikke, jeg skal helt ærlig innrømme at hadde dette skjedd dattera mi, så hadde jeg hatt andre tanker i hodet enn rehabilitering av de jævla udyra, som ikke bare voldtok henne, men ringte kompisene sine slik at de skulle få komme å voldta henne også...

Jeg hadde nok også filosofert litt rundt hva slags miljøer som legger til rette for denne typen avskyelige holdninger og ønsket straffetiltak mot disse.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (4 minutter siden):

Den norske modellen med rehabiliteringsfokus er vel relativt samfunnsøkonomisk forsvarlig, men samfunnsøkonomi eller ikke, jeg skal helt ærlig innrømme at hadde dette skjedd dattera mi, så hadde jeg hatt andre tanker i hodet

Ja, straffen har jo selvfølgelig flere funksjoner enn samfunnsøkonomi og kriminalitetsforebygging. Likevel synes jeg ikke USA sin modell er et forbilde på noen måte. De har mere og dyrere kriminalitet enn oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Litt bakgrunnsopplysning om kva nettstad ein har med å gjere i opningsinnlegget kan vere nyttig:

For å diskreditere dekning av saker basert på vinklinger av saker..

Det blir vel en heller en overfladisk og lat måte å konfrontere stoff en finner ubehagelig. Det enhver heller bør undersøke vedrørende både større og mindre nettsteder er den generelle sannhetsgestalten på hva de poster, og kalle dem ut dersom de bedriver regelrett løgn. Et annet moment er hva som kategorisk ikke belyses pga politisk korrekthet. Folk fortjener jo å vite hva som skjer i samfunnet de er en del av og holder gående gjennom arbeid og skatt. Det beste er jo egentlig bare nøkterne fakta fritt for vinklinger den eller andre veien, så folk kan bedømme selv. Så inntil det kommer på plass vil folk oppsøke mer nisjenettsteder av både nyskjerrighet og bekymring.

  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 timer siden):

Som en person som tidligere i år kastet vann ut ifra en båt med et hull i som ble større og større, langt ifra land, vil jeg si det er utrolig nyttig å gjøre. Tror ikke jeg hadde sittet her i dag hvis jeg ikke hadde gjort det.

Er du båtflyktning?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"kvinnehatende kulturer"

bare kall det patriarki, faen heller. Spade for en spade.

Eller har vi virkelig blitt så livredde for å fremstå som "den politisk korrekte godhetsposerende gledesdreperen"?

Dessuten, hvis Tyskland bestemmer seg med noen faktiske tiltak konkret mot voldtekt, så lurer jeg på hvor mange vil hyle "nei, nei, det vil gjøre det lettere for manipulerende jenter å feilaktig beskylde menn for voldtekt". Og hvor mange av de som hyler vil være etnisk tyske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Crooked Cracker skrev (24 minutter siden):

Det blir vel en heller en overfladisk og lat måte å konfrontere stoff en finner ubehagelig. Det enhver heller bør undersøke vedrørende både større og mindre nettsteder er den generelle sannhetsgestalten på hva de poster, og kalle dem ut dersom de bedriver regelrett løgn. Et annet moment er hva som kategorisk ikke belyses pga politisk korrekthet. Folk fortjener jo å vite hva som skjer i samfunnet de er en del av og holder gående gjennom arbeid og skatt. Det beste er jo egentlig bare nøkterne fakta fritt for vinklinger den eller andre veien, så folk kan bedømme selv. Så inntil det kommer på plass vil folk oppsøke mer nisjenettsteder av både nyskjerrighet og bekymring.

Uansett, så vil det alltid vere lurt med ein viss sunn skepsis når ein les slike nyheitssaker. Dette gjeld særleg når det er snakk om saker som vekkjer sterke følelsar. Kven skriv dette, kvifor skriv dei dette, kven kan tenkjast å tene på ei slik framstilling (f.eks. ei viss fascistisk falma stormakt som vil lage splitt og hersk her i Vesten og rettferdiggjere sin eigen krig) osv.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Uansett, så vil det alltid vere lurt med ein viss sunn skepsis når ein les slike nyheitssaker.

Dessverre så bør en det på de fleste steder som formidler nyheter, om det er NRK, VG eller HRS er det ikke vanskelig å spore en viss agenda bak presentasjon og vinkling. For mitt vedkommende er jeg ikke interessert i å hate muslimer eller innvandrere, men likevel synes jeg at fakta om forholdene er viktig å få frem for å forbedre integreringen. Skal ting bli bedre bør en jo vite hvor skoen trykken, for å si det sånn.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (2 timer siden):

Man kan jo gjøre det slik som i USA, at enkelte forbrytelser er så grove at på tross av ung alder, så dømmes barna på lik linje med voksne. 

 

Kjempelurt. Vi bør gjøre som USA når det kommer til straff og fengsel, for der fungerer det virkelig godt.

Greia er at du må velge. Hva er viktig for deg, hardere og mer isolerende straffer eller færre lovbrudd? Du kan ikke få begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (10 minutter siden):

Dessuten, hvis Tyskland bestemmer seg med noen faktiske tiltak konkret mot voldtekt, så lurer jeg på hvor mange vil hyle "nei, nei, det vil gjøre det lettere for manipulerende jenter å feilaktig beskylde menn for voldtekt". Og hvor mange av de som hyler vil være etnisk tyske?

Er du sikker på at de du er uenig med hyler hver gang de ytrer seg?

- Det var hyggelig å hilse på deg, sa kvinnen og anmeldte mannen for voldtekt
 

Sitat

Kvinnen er tiltalt for å ha inngitt falsk voldtektsanmeldelse og for å ha søkt om voldsoffererstatning på falske premisser. Offeret ble varetektsfengslet i to dager før politiet fikk lydopptaket som gjorde at politiet utelukket at en voldtekt hadde funnet sted.

Sånne saker gjør meg skeptisk til å alltid stole 100% på den som påstår å være et offer. Det er dumt å senke bevisbyrden.

Øking av straffenivået vil heller ikke virke avskrekkende, da gjerningspersoner sjelden regner med å bli tatt, eller planlegger for dette. Et større problem er alle de som skulle hatt straff, men rutinemessig slipper. Henlagt på bevisets stilling fordi politiet ikke har ressurser til å samle inn åpenbare bevis. Ingen er skyldig i noe som helst lengre. De er alltid for syke til å sone, strafferettslig utilregnelig eller for frisk til å pålegges tvungen behandling. Og de har rett til å bli i landet fordi de påstår de er forfulgt i hjemlandet.

Lave strafferammer har fungert greit for nordmenn, da vi sjelden begår kriminalitet uansett. Det strider mot vår natur, vårt moralske kompass.

Skal vi importere mennesker med en annen bakgrunn, blir jo spørsmålet hvordan man hindrer dem i å være mer kriminelle enn oss. Kan vi straffe dem hardere enn vi ville straffet en nordmann for samme handling? Eller er det rasisme? Så da må vi heve straffene for nordmenn også.

Er det et alternativ å slippe inn færre? Eller strider det mot menneskerettighetene deres å ikke kunne bo i Norge?

Vi kan også bare godta det. En økning i gjengvoldtekter er en liten pris å betale for å kunne oppfylle EUs og FNS krav til mangfold. Jeg husker hvor ille det var før, når kvinner måtte aktivt samtykke til sex. Nå kan de få en hyggelig overraskelse og bli kulturberiket når som helst, som i parken på vei hjem om natten.

Som mann kan jeg desverre ikke bidra seksuellt, da det er haram. Men jeg kan betale. Heldigvis tar staten stadig flere skatter og avgifter for å dekke kostnadene ved innvandring, så det er mitt bidrag. Disse pengene ville jeg bare brukt på egoistiske og klimafiendtlige ting uansett, som større leilighet, moderne bil, varme i stua eller god middag.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (17 minutter siden):

For mitt vedkommende er jeg ikke interessert i å hate muslimer eller innvandrere, men likevel synes jeg at fakta om forholdene er viktig å få frem for å forbedre integreringen. Skal ting bli bedre bør en jo vite hvor skoen trykken, for å si det sånn.

Hvor er det skoen trykker da, for å si det sånn? Hvilke forhold om innvandrere og muslimer mener du er viktige å få frem selv om du ikke er interessert i å hate dem?

Ah, du tenker sikkert på forhold som rasisme og økonomisk bakgrunn som gjør at noen etniske og religiøse grupper er høyere representerte i kriminalstatistikken enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

 

Ah, du tenker sikkert på forhold som rasisme og økonomisk bakgrunn som gjør at noen etniske og religiøse grupper er høyere representerte i kriminalstatistikken enn andre.

Det å bortforklare og forenkle dette med rasisme og økonomisk bakgrunn er ikke bare skadelig med tanke på å finne effektive tiltak mot denne typen ukultur.   Det er også rasistisk og nedlatende mot disse muslimske "guttene", da du nekter å stille dem til ansvar på samme måte som du ville gjort ovenfor etniske tyskere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...