Gå til innhold

Tenk deg at dattera di på 15 ble voldtatt, så ringte voldtektsmennene rundt for å rekrutere nye til å voldta henne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (4 minutter siden):

Ah, du tenker sikkert på forhold som rasisme og økonomisk bakgrunn som gjør at noen etniske og religiøse grupper er høyere representerte i kriminalstatistikken enn andre.

Noe i den gata der ja, spesielt når diskrepansen er såpass tydelig som blant annet NRK og Nettavisen også har formidlet, ergo er det neppe høyreekstremt å ta denne bekymringen på alvor. Nå kan sikkert rasisme og økonomi forklare noe men det er ikke hele sannheten. Ei heller bør det brukes som unnskyldning for grov kriminalitet. Ref trådens tema så blir "voldtekt mot rasisme og undertrykkelse"  ikke en god parole.

Vil anbefale siste podcasten til Wolfgang Wee med Jan Bøhler som går mer i dybden på akkurat dette med veien inn til de kriminelle miljøene, der han forteller at ungdommer begår kriminalitet for status, respekt og rådyre statussymboler.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (13 minutter siden):

Det er også rasistisk og nedlatende mot disse muslimske "guttene", da du nekter å stille dem til ansvar på samme måte som du ville gjort ovenfor etniske tyskere.

Er det virkelig blitt rasistisk å påpeke at rasisme kan eksistere? Jeg vil selvfølgelig ikke ha en annen straff for disse enn for etniske tyskere.

Crooked Cracker skrev (6 minutter siden):

Vil anbefale siste podcasten til Wolfgang Wee med Jan Bøhler som går mer i dybden på akkurat dette med veien inn til de kriminelle miljøene, der han forteller at ungdommer begår kriminalitet for status, respekt og rådyre statussymboler.

Okay, jeg skal sjekke den ut når jeg får tid, men hvorfor tror du innvandrerungdom er mere opptatt av status, respekt og statussymboler enn andre? Er det noe genetisk, eller kulturelt? Eller kan det være noe sosialt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For Norges del er vi kjent for Janteloven. Vi bryr oss ikke om statussymboler. Rike bruker ikke bling, det er dårlig smak. En milliardær liker ikke å skryte av at han er bedre enn deg. Ja, en direktør kjører gjerne ny Mercedes, men en bil er en bruksgjenstand som også gir driftssikkerhet, trafikksikkerhet og komfort. Men ikke gullkjeder, Rolls Royce, diger Rolex og eget slott. Dette gir ham ikke bedre livskvalitet, og han ønsker ikke slik oppmerksomhet. Folk flest vil ikke få mer respekt for ham om han skryter uhemmet.


Statussymboler av det kaliberet er ikke tradisjonellt vanlig her i landet. Men assosiert med halliker, narkolangere, rappere og suksessfulle svindlere i utlandet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å se beviser på at innvandrere begår mer voldtekt; de har bare færre arenaer.
Faktum er også at voldtekt i snitt medfører dødsangst og er et overfall per definisjon, halvparten av gangene medfører trusler om vold, halvparten av gangene inkluderer vold, og ofte fører til traumer, selv når det ikke heter 'overfallsvoldtekt'.

...og langt over 99 av 100 voldtekter er ikke overfallsvoldtekter.
Jeg setter pris på initiativet mot voldtekt, men om man bryr seg om dattera si, så er ikke innvandring og overfallsvoldtekter stedet man starter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKO1d/ny-rapport-en-av-fem-norske-kvinner-har-blitt-voldtatt

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (44 minutter siden):

de du er uenig med

DogWhistle.jpg.5993821110a553869923eda8f980b6f9.jpg

 

Mannen med ljåen skrev (44 minutter siden):

Øking av straffenivået vil heller ikke virke avskrekkende, da gjerningspersoner sjelden regner med å bli tatt, eller planlegger for dette. Et større problem er alle de som skulle hatt straff, men rutinemessig slipper. Henlagt på bevisets stilling fordi politiet ikke har ressurser til å samle inn åpenbare bevis. Ingen er skyldig i noe som helst lengre. De er alltid for syke til å sone, strafferettslig utilregnelig eller for frisk til å pålegges tvungen behandling. Og de har rett til å bli i landet fordi de påstår de er forfulgt i hjemlandet.

Lave strafferammer har fungert greit for nordmenn, da vi sjelden begår kriminalitet uansett. Det strider mot vår natur, vårt moralske kompass.

Skal vi importere mennesker med en annen bakgrunn, blir jo spørsmålet hvordan man hindrer dem i å være mer kriminelle enn oss. Kan vi straffe dem hardere enn vi ville straffet en nordmann for samme handling? Eller er det rasisme? Så da må vi heve straffene for nordmenn også.

Er det et alternativ å slippe inn færre? Eller strider det mot menneskerettighetene deres å ikke kunne bo i Norge?

Hovedfokuset burde uansett være at de er voldtektsforbrytere, ikke innvandrere. Hva fikk dem til å voldta? Hvilke forhold under oppveksten i hjemland/eller under foreldre som levde i hjemlandet før dem sådde frøene? Jeg gjetter sosial konservatisme. Som man finner overalt, men som pga ulik kulturinnpakning gjør den mer "beskyttet" av kulturell usynlighet i vestlige land for vestlige borgere.

Mannen med ljåen skrev (44 minutter siden):

Som mann kan jeg desverre ikke bidra seksuellt, da det er haram. Men jeg kan betale. Heldigvis tar staten stadig flere skatter og avgifter for å dekke kostnadene ved innvandring, så det er mitt bidrag. Disse pengene ville jeg bare brukt på egoistiske og klimafiendtlige ting uansett, som større leilighet, moderne bil, varme i stua eller god middag.

Økonomiske vanskeligheter suger, mann. Jeg er enig i det. Jeg håper det ordner seg. Men både historie og samtid viser at å rase mot "de andre" ikke vil forbedre din økonomiske situasjon.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (42 minutter siden):

Ah, du tenker sikkert på forhold som rasisme og økonomisk bakgrunn som gjør at noen etniske og religiøse grupper er høyere representerte i kriminalstatistikken enn andre.

Kan du forklare korleis rasisme kan føre til at visse etniske og religiøse grupper er overrepresenterte for visse typar lovbrot (i dette tilfellet valdtekter) i forhold til andre? Er det ikkje her naturleg å tenkje seg at dette må ha noko med bakgrunnen deira? Eller meiner du kanskje at dei er blitt utsette for rasisme der dei kom frå?

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Statussymboler av det kaliberet er ikke tradisjonellt vanlig her i landet. Men assosiert med halliker, narkolangere, rappere og suksessfulle svindlere i utlandet.

Og fiskarar frå Romsdalen. For å nemne noko.

Det finst nok også mange som blir omtalt på dn.no.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du noen her vil forsvare den praksisen? Hvorfor ikke slutte med begge deler? Men denne tråden handler ikke om det.

Jeg tror forresten ikke Røkke har privatfly, yatch og herskapshus for å oppnå status. Jeg tror han trives med disse tingene, får livskvalitet av dem og har råd til å betale for dem. Altså ikke statussymboler for statusens skyld. Han hadde riktignok ikke råd til å bo i Norge.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, frohmage said:

Diskriminering på grunn av religion eller hudfarge forbys i FN's menneskerettigheter.



Egne innbyggere, ja. Andres innbyggere, nei. Ift. andres innbyggere kan du diskriminere fritt på et hvilket som helst kriterie med mindre du har avtaler med de landene slik f.eks Norge har med EU.

Ethvert land står i praksis helt fritt til å bestemme selv hvem de vil invitere inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Egne innbyggere, ja. Andres innbyggere, nei. Ift. andres innbyggere kan du diskriminere fritt på et hvilket som helst kriterie

Herregud, jeg håper du ikke er seriøs nå. Menneskerettighetene gjelder selvfølgelig ikke bare norske borgere, men alle mennesker. Disse reglene må vi følge fordi det er nedfelt i grunnloven. 

Sitat

I Grunnlovens § 92 står det: «Statens myndigheter skal respektere og sikre menneskerettighetene slik de er nedfelt i denne grunnlov og i for Norge bindende traktater om menneskerettigheter». Beskyttelsesplikten er ekstra sterk ovenfor sårbare grupper som barn, eldre, funksjonshemmede og minoriteter.

https://www.fn.no/tema/menneskerettigheter/norge-og-menneskerettighetene

edit: Helt seriøst; Hvem tenkte du menneskerettighetene skulle gjelde for?

Endret av frohmage
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Herregud, jeg håper du ikke er seriøs nå. Menneskerettighetene gjelder selvfølgelig ikke bare norske borgere, men alle mennesker. Disse reglene må vi følge fordi det er nedfelt i grunnloven. 

https://www.fn.no/tema/menneskerettigheter/norge-og-menneskerettighetene

Dei som ikkje er norske statsborgarar har sjølvsagt ikkje dei same rettane som dei som er det. Dette gjeld f.eks. også rett til helsehjelp. Det har vore mange saker om folk som oppheld seg ulovleg i Norge som må ha hjelp frå frivillige fordi dei ikkje kan betale for å gå til legen osv.

Derimot @Brother Ursus kan ein ikkje diskriminere basert på hudfarge eller religion.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Dei som ikkje er norske statsborgarar har sjølvsagt ikkje dei same rettane som dei som er det.

Nei, vi plikter ikke å gi alle (eller ingen) norsk pass, men vi plikter å behandle alle asylsøkere uten hensyn til hvilken religion eller hudfarge de har.

torbjornen skrev (31 minutter siden):

Kan du forklare korleis rasisme kan føre til at visse etniske og religiøse grupper er overrepresenterte for visse typar lovbrot

Ikke for spesifikke typer lovbrudd, men det har vel vist seg at fattigdom ofte gir en kortere vei inn i kriminalitet, og at rasisme skaper fattigdom.

Innvandrere eller turister som begår kriminalitet i løpet av den aller første tiden i Norge gjør det sikkert ikke pga. rasisme. For de andre har jeg ikke peiling på hvor stor virkning det eventuelt kan ha. Jeg tror bare ikke selv at årsaken (dersom innvandrerungdom er overrepresentert) er genetisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hudfarge er faktisk en funksjon av genetikk, ikke bare sollys eller sminke.

Genetikk og kultur henger ofte sammen. For eksempel er det mange etniske nordmenn som også har norsk kultur. I denne kulturen er det uvanlig å begå alvorlig kriminalitet.

Er det genetikken eller kulturen i visse geografiske områder som gjør at innvandrere derfra oftere begår voldtekt? Har det noe å si, eller burde vi i egeninteresse begrense antall innvandrere derfra uansett?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Siste setning håpar eg iallefall at alle her kan vere einige om. Kultur, religion, rasisme eller økonomi kan vere medverkande forhold. Men ikkje genetikk eller hudfarge.

 

Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Er det genetikken eller kulturen i visse geografiske områder som gjør at innvandrere derfra oftere begår voldtekt?

Om ein skal velje er det definitivt kulturen. Folkeslag (og enkeltpersonar) vil vere ulike, men dette blir berre teoretiske skilnader i denne samanhengen og har ingen ting å gjere i ein diskusjon rundt kriminalitet. Å forske på raseteoriar er farleg, med tanke på at det historisk har blitt brukt til å rettferdiggjere grusomme forbrytelsar og folkemord. Men Harald Eia hadde eit interessant program på Nrk om akkurat dette temaet for ein del år sidan:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hjernevask_(TV-program)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...