Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rant - Piggfrie dekk er en gimmick.


Anbefalte innlegg

KalleKanin skrev (14 timer siden):

SUVen har grep til den plutselig ikke har det lenger. Mye vanskeligere å føle seg frem til hvor mye man kan pushe. Super fremkommelighet, men man kan sikkert lett bli litt overmodig.

Jepp! Kjørte på en isete fjellvei en gang, med noen cm snø oppå, sånn at man ikke så hvor det var is. I en sving så jeg noen bilspor som gikk ut av veien, over en voll og forsvant. Jeg stoppet, gikk ut av bilen og fulgte sporene. Nede i skråningen sto det en stor amerikansk SUV med kraftige piggdekk, med noen svært flaue folk inni. De hadde allerede bestilt berging, så jeg gikk tilbake til min forhjulsdrevne bil med piggfrie dekk, og kjørte videre. Skal sies at det var svært glatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan vi konkludere med at piggfritt ikke er en gimmick, men piggdekk er bedre på is og skiftende føre, mot piggfritt som er bedre på komfort, støy og vannplaning samt gode nok på vanlige snøforhold.

Faktorer som spiller inn, type bil, kvaliteten på dekkene, landsdel, føre og erfaring.

Andre ting vi har lært er at man ofte snur diskusjonen til å handle om seg selv, hvor god man er i forhold til de fiktive andre.

Stolthet og identitet er derfor noe man burde veie tungt i valg av dekk på bilen

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 29.11.2023 den 12.01):

Lav kjørekompetanse = piggdekk

Høy kjørekompetanse = piggfrie

 😄

Fant ut at det var så mange med lav kjørekompetanse som kjørte piggfrie og da ikke tør kjøre mer enn 40-50 på veier jeg fint kjører 70-80 (med piggfrie) at piggdekk var bortkastet. Piggene blir jo også fort slitt/bøyd og gir falsk trygghet.

Alderen på piggfrie er mer kritisk. Conti kan drøyes til 4 år, mens et bililgdekk som Falken maks 2 år. Snakker da om fortsatt godt mønster på dekkene, men hvor gummien blir hard = glatt pga alder.

Bor opp en bratt bakke, har forhjulsdrift og kom meg da opp på 4 år gml Conti piggfrie en dag det var "ekstremvær" og plaskregnet og ble is (etter en periode med -10C forut) men på håret. (Flere biler ble stående). Så i år har jeg for å følge egne råd kjøpt nye piggfrie.  Mens jeg var og byttet til nye var det en eldre kar som la om til sine 8 år gamle vinterdekk... de er ikke mye verdt... skummelt å møte slike (eller de med sommerdekk) på veien og det er nok endel som sparer på dekkbytte grunnet priser +30% i år.

Regner med første del av inlegget er sarkasme. Hvis ikke;

Tenk på de lastebilsjåførene som legger på kjetting.. 😂 De er jo ikke så rent lite elendige sjåfører. Jeg har aldri hatt problemer med å komme opp bakkene med piggfritt der de legger på kjetting.

 

Så var det dette med biltype og bruk igjen da. Alt til sitt bruk.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (31 minutter siden):

Tenk på de lastebilsjåførene som legger på kjetting.. 😂 De er jo ikke så rent lite elendige sjåfører. Jeg har aldri hatt problemer med å komme opp bakkene med piggfritt der de legger på kjetting.

Lastebiler kjører ofte på helårsdekk, og det er noe som heter å være forberedt på det verste.
Setter de seg fast i bakken så kommer de på nyhetene. 

Helårsdekk på lastebiler er ikke det samme som helårs på personbiler. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Lastebiler kjører ofte på helårsdekk, og det er noe som heter å være forberedt på det verste.
Setter de seg fast i bakken så kommer de på nyhetene. 

Helårsdekk på lastebiler er ikke det samme som helårs på personbiler. 

Her til lands bytter stort sett lastebileierne dekk, hvis de kjører på mye variert føre.

Det jeg mener er at det er for dumt å påstå at piggfritt er for eliten, og at piggdekk er forbeholdt de som er dårlige sjåfører. Piggfritt for personbil er ikke det samme som piggfritt for nyttekjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dubious said:

Lastebiler kjører ofte på helårsdekk, og det er noe som heter å være forberedt på det verste.
Setter de seg fast i bakken så kommer de på nyhetene. 

Helårsdekk på lastebiler er ikke det samme som helårs på personbiler. 

Lastebiler er litt unike på dekk. 
De fåes useipet og upigget fra fabrikk. Hva du kjøper er i praksis gummiblanding(temperaturtoleranse) og mønstret(rullemotstand vs grep). 

Så har du valget om du vil legge til seip hos dekkomlegger, hvor bred seipen skal være(gjerne 75% vs hele bredden). Seiping gir mer grep på snø og is, men det reduserer levetiden til dekket. 
Om eventuelt hvor manga pigger vis man ikke helseiper. Vis jeg husker rett er man gjerne glad i en 250, 300 eller 600 pigger alt etter hvor ekstremt. Eller f.eks kun en pigg på en side av annenhver knast, og hive på nye pigger i den andre knasten neste sesong. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (41 minutter siden):

Om eventuelt hvor manga pigger vis man ikke helseiper. Vis jeg husker rett er man gjerne glad i en 250, 300 eller 600 pigger alt etter hvor ekstremt. Eller f.eks kun en pigg på en side av annenhver knast, og hive på nye pigger i den andre knasten neste sesong. 

Maks 130 pigger per dekk. 

Lenke til kommentar

Piggfrie hakka på hybriden med 4x4 og piggdekk hakka på dieselen med quattro (begge dekksett ble kjøpt nye høsten 2022), og på vinteren er det svært lite fristende å ta den piggfrie.. Der piggene trenger et mirakel for å skli på holkeføre så glir de piggfrie helt til svingene heldigvis begynner på en oppoverbakke uten grøft.. Hadde ikke svingene i nabolaget mitt vært laveste punkt så hadde den piggfrie glidd utenfor så kuldehull som dette nabolaget er pga både lite sol om vinteren og en elv som drar med seg alt av varme i bakken.. Neste gang blir det nok pigger også på hybriden, uansett om de som leier den på Getaround da må ut med piggdekkoblat..

Endret av ali q
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Kan du sitere regelverk?
Vis ja: Kan du gi eksempler på utøvende myndighet?
Og vis ja: Går det mange avisartikler ut i media om dette?

En pigg per knast blir fort mer enn DOBBELT på f.eks 315/80 R22,5 double coin.

Etter litt mer undersøkelse så ser jeg at det har kommet nye regler. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13?q=piggdekk#KAPITTEL_13

    Største antall pigger er 50 stk. per meter rulleomkrets.

Men, jeg skjønner ikke lovverket fordi lengre ned så står det at utrykningskjøretøy kan ha 100 flere pigger, men maks 230 pigger, så da er maks 130 pigger for alle andre kjøretøy. 

Lenke til kommentar

Mønster og pigger på lastebiler er mest et tema i forhold til hvilke biler som kommer inn i Norge.  Hver gang det er kontroll ved grensen så er det mange som får kjøreforbud, men merkelig nok så følges ikke kontroll-suksessen opp med flere kontroller, neida, la oss vente litt i mellom... 

Derfor blir det endel tragiske ulykker nå hengeren/lastebil slenger over i motsatt kjørebane på dårlige dekk - her er heller ikke norske lastebiler immune som dokumentaren "Kollisjon" på NRK viste, at det kjøres med feil bremsestyrke på hengeren - attpåtil "velsignet" av Vegvesenet.

https://www.nrk.no/rogaland/helge-andersen-har-varslet-om-feil-med-bremsekontroll-i-over-20-ar-1.16014547

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (På 1.12.2023 den 6:12 PM):

Regner med første del av inlegget er sarkasme. Hvis ikke;

Tenk på de lastebilsjåførene som legger på kjetting.. 😂 De er jo ikke så rent lite elendige sjåfører. Jeg har aldri hatt problemer med å komme opp bakkene med piggfritt der de legger på kjetting.

....

 

Ikke egentlig sarkasme, mer en observasjon, men trenger da noen ekstra ord

Lav kjørekompetanse = piggdekk men kjører likevel 20-40 under fartsgrense på OK føre eller tørr vegbane. Kutter tross lav fart ofte venstresvinger over i motsatt kjørefelt. Ganske fantastisk hvor dårlig enkelte kjører.

Høy kjørekompetanse = piggfrie og ingen problem å holde fartsgrensen om det er OK snø- og is-føre. 

Tenkte da på personbiler.  Lastebiler har helt egne utfordringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lær dere å kjøre etter forholdene, og med rett dekktrykk så kommer dere frem med begge deler, piggdekk er desidert vinneren på is i bakker men du kommer som oftest frem med piggfritt. Når dere skal parkere så vurder underlaget.  Anbefaler sterkt å legge 50+ kg ekstra i en lett bil for mye bedre grep, spesielt biler med bakhjulsdrift men det hjelper oså med å redusere sleng på fremhjulsdrevne biler.
 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 1.12.2023 den 10:35 PM):

Etter litt mer undersøkelse så ser jeg at det har kommet nye regler. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13?q=piggdekk#KAPITTEL_13

    Største antall pigger er 50 stk. per meter rulleomkrets.

Men, jeg skjønner ikke lovverket fordi lengre ned så står det at utrykningskjøretøy kan ha 100 flere pigger, men maks 230 pigger, så da er maks 130 pigger for alle andre kjøretøy. 

Hvorfor skal utrykningskjøretøy ha 100 flere pigger når piggfritt er best? 🤪

Lenke til kommentar
minim skrev (8 minutter siden):

Jeg venter i spenning på ekspertenes svar :)

Sikkert fordi piggene faller ut ved hard kjøring. Det aller meste av kjøring i Norge er på bare veier. Prøv å kjør et slikt is cross dekk på asfalt. Har kjørt bakhjulstrekk og piggfritt i 30 år og mere enn en million km. Kan ikke si at jeg har merket at dekkene er livsfarlige. 

Prøv å se hvor mye grep du får med 5 kulepenn spisser ned i veien. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Kan godt hende jeg tar feil her.... men kan det muligens, kanskje være en mulighet for at man med flere pigger i kontakt med isen kanskje får bedre grep? Muligens? Er vel en grunn til at piggdekk har mer enn én pigg pér dekk?

Tror du er inne på noe der altså! Men det er store forskjeller for behov for pigg også så kan se at mange som bor der salting begynner i August kan klare seg med dårligere veigrep store deler av året. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...