Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rant - Piggfrie dekk er en gimmick.


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (11 minutter siden):

Som vil si at piggfritt kan være bedre enn pigger etter EN sesong. 
Kommer helt an på hvor mye en kjører på bar vei, men etter 2 sesonger så er piggfritt bedre.

Viktig saksfakta! Hvor mange av de som har STOR tiltro til piggdekkene sine bytter piggdekk annethvert år? Jeg vil påstå nesten ingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (4 minutter siden):

Går det ikke an å re-pigge? I de samme - nå tomme - hullene?

Nei. Hullene er allerede utslitte så nye pigger vil bare slippet taket fortløpende. En kan, om dekkflaten er stor nok, borre nye hull i knastene og sette nye pigger der. Men da er spørsmålet om dekket ellers er godt nok til at kostnaden er verdt det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Locrin skrev (4 timer siden):

Forskjellen mellom pigg og piggfritt kan være om bilen stopper noen meter unna deg eller oppå deg.

 

Virker for meg som en ganske pratisk betydning.

 

Å trekke frem en personlig anektdote som bevis på noe som helst er latterlig. Jeg kan si at jeg har kjørt uten bilbelte i mange år og ikke hatt noe negativ effekt så derfor er det greit.

Erilaisten_renkaiden_jarrutusmatka_jaalla_NO.jpeg

Ikke kom drassende her på fakta og tester :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Hanhijnn said:

Da bør du kanskje revurdere kjørestilen din, og kanskje legge om til en mer defensiv kjørestil på slikt føre. For vår alles sikkerhet.

 För det finns ikke väldigt glatta förhold där man sklir också i väldigt lav fart?  Kanske ren is polerat av en massa piggfria vinterdekk? 

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 11.12.2023 at 12:17 PM, Locrin said:

Forskjellen mellom pigg og piggfritt kan være om bilen stopper noen meter unna deg eller oppå deg.

 

Virker for meg som en ganske pratisk betydning.

 

Å trekke frem en personlig anektdote som bevis på noe som helst er latterlig. Jeg kan si at jeg har kjørt uten bilbelte i mange år og ikke hatt noe negativ effekt så derfor er det greit.

Erilaisten_renkaiden_jarrutusmatka_jaalla_NO.jpeg

Det er i hvertfall latterlig å cherry picke ETT forhold hvor ingen er uenige i at piggdekk har et fortrinn i en sammensatt diskusjon... 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9.12.2023 at 7:21 PM, minim said:

Det renner inn i dagbladet/vg/nettavisen i ulike varianter. Her fra en artikkel i går senest så jeg trengte ikke grave langt tilbake.

"Kommer det veldig mye snø bør du vurdere om du i det hele tatt trenger å legge ut på veien, sier han i en pressemelding.

https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologen-advarer-lurt-a-dra-tidligere-fra-jobb/s/5-95-1505858?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3198inb0iFqyvAkArOAZLLPOGB0VM7w72Okwed16HfWDJemvG0FptYNMw&mibextid=xfxF2i#Echobox=1702024496

Det bildet slik at du skal tro på det og velge et dekk som er bedre for miljøet selv om det ikke er like bra for din egen sikkerhet. 

Det er bare antagelser du har gjort at jeg ikke har et behov. Har sagt at jeg også må frem og at når jeg kan velge et dekk som gjør dette så gjør jeg det. F.eks i Nord tidligere denne uken når det var rundt nullen på hardpakket is/snø så mener jeg at enkelte med piggfritt burde parkert. Ingen salting, kaldt om natten og såpass mildt på dagen at det smeltet litt. Hadde jeg hatt piggfritt så hadde jeg ikke fått utført jobben som måtte gjøres eller jeg måtte satt min egen og andres sikkerhet på spill ved å prøve meg på å tilpasse farten.

Et verdiløst eksempel mot piggfritt i en diskusjon om piggfritt VS piggdekk: Det er SPORENE/MØNSTERET som griper i snø, og der har PIGGFRITT en fordel med (mer) seiper sammenlignet med piggdekk... 

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (25 minutter siden):

Et verdiløst eksempel mot piggfritt i en diskusjon om piggfritt VS piggdekk: Det er SPORENE/MØNSTERET som griper i snø, og der har PIGGFRITT en fordel med (mer) seiper sammenlignet med piggdekk... 

Det var bare for å understreke det han sa ikke stemte om at det ukentlig kom sånne "la bilen stå" artikler ellers ingen relevans. 

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/5B5RdK/speilhaalke-paa-mange-veier-paa-oestlandet

Sitat

Så frem til det slutter regne i 22–23 tiden og du ikke har et nødvendig ærend – la bilen stå. Hvis du kjenner at det er problemer å komme fremover er det bedre å stanse og ta seg en pause, sier trafikkoperatør Barbro Evensen Venhagen til VG.

Sitat

 

KLINK IS OG SKINNER: Det var ikke lett å kjøre piggfritt på småveier i Oslo sist vinter. Foto: Stella Bugge / VG

VG har tidligere skrevet at Kjell Magne Aalbergsjø, seniorrådgiver i Opplysningsrådet for Veitrafikken, mener piggdekkandelen er kritisk lav flere steder.

– Piggfrie dekk har en poleringseffekt på isen. Det blir bare glattere og glattere, dess flere biler som kjører piggfritt, sa han til VG i mars.

Han mener piggdekkandelen bør være på 40 prosent for at isen skal harves opp tilstrekkelig.

 

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 11.12.2023 den 10:45 AM):

Det finnes ikke et eneste piggdekk som får grep ved "black ice". Underkjølt regn på norsk.

Kan du komme med en kilde her?

Jeg har bodd mange år i bunn av en veldig bratt bakke, og har hatt både pigg og piggfrie premiumdekk. Har aldri opplevd å ukontrollert seile nedover med piggdekk, uansett hvordan is det er snakk om. Piggfritt derimot er en annen historie.

Ifht slitasje på pigg så løses det godt ved å kjøre svært mykt på bar asfalt. Da opprettholdes de beste dekkene (Nokian og Michelin) greit i 20-25k km/3 år etter min erfaring, helt uten mistet eller sløve pigger. En god referanse er forskjellen i grep når man bytter dekk. Den er alltid moderat fra gammelt til nytt, men hvis den er stor, så har man byttet for sent.

Med det sagt mener jeg på ingen måte at piggdekk åpenbart er best. Det kommer helt ann på hvilke behov man har, og hvordan lokalt føre det ofte er der man ferdes. For veldig mange er piggfritt det åpenbare valget, og kan man velge det ifht grepsbehov, så får man en overlegen asfaltytelse og komfort på kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (8 minutter siden):

Kan du komme med en kilde her?

Det finnes mange varianter av islagt vei.

"Black ice" er underkjølt regn som bare er en svært tynn hinne. Det er våt vei som er frosset. Du kan egentlig ikke se det som annet en "våt vei". Selv ikke de beste piggene får tak i våt frossen asfalt.

Finnes sikkert linker hvis du er interessert nok.

Kjempebra at du har funnet en løsning som fungerer for deg.

For meg har det fungert glimrende med piggfritt i over 30 år.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...