Gå til innhold

Hvor sær/spesiell anser du deg selv for å være når det kommer til musikksmak ?


Sovna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (5 timer siden):

Har hørt en del på Miro Semberac. Delvis ironisk, men også fordi det er utrolig fengende.

Har en spilleliste på 13 sanger på Spotify for den sjangeren også gitt.

Å herre Jeremias🤠 Hadde jeg vært ei jente på 15 og du tilbød å kjøre meg til håndballtrening. Og så hadde du satt på denne... Jeg hadde hoppet ut av bilen din, gjerne i 100km/t..😱 😂

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Å herre Jeremias🤠 Hadde jeg vært ei jente på 15 og du tilbød å kjøre meg til håndballtrening. Og så hadde du satt på denne... Jeg hadde hoppet ut av bilen din, gjerne i 100km/t..😱 😂

Kan jeg friste med mer?

 

Igjen så vil jeg understreke at det er litt ironisk også, men tonaliteten fra balkanstatene kiler meg i ørene. Videoen er spilt av 8,9 millioner ganger, så folk må tydeligvis like sangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Kan jeg friste med mer?

 

Igjen så vil jeg understreke at det er litt ironisk også, men tonaliteten fra balkanstatene kiler meg i ørene. Videoen er spilt av 8,9 millioner ganger, så folk må tydeligvis like sangen.

Jo takk som byr. Og at det finnes 8,9 millioner mildt sagt utradisjonelle mennesker er også sikkert..😂

Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

Ikke merkelig at de fleste støyprodusentene som nevnes forblir ukjente og med en særdeles smal tilhengerskare.

Egentlig så er det det, for dette er stort sett meget gode musikere som greier å lage musikk, de er ikke industri plants som selger pop hits produsert av noen få producere som gjentar seg i det uendelige med forskjellige pene vokalister, som knapt kan synge i tillegg, så derfor autotune. En annen ting er at de har kanskje små tilhengerskarer, men globalt blir det relativt stort, og fansen er lojal, i motsetning til ofrene for pop. Det er en grunn til at black metal er Norges største kulturelle eksport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hver gang jeg spiller noe som er min egen musikksmak i klasserommet, og jeg ser elevenes reaksjon, så tenker jeg at jeg har sær smak - men det kan være The Clash, så samtidig tenker jeg det er mer på dem enn på meg. 

Allikevel er vel noe av det jeg høre på, noe som i hvert fall ikke allmennheten liker i noen særlig grad er like glad i som meg. 

 

Lenke til kommentar

Etter jugoslav-musikk med herrer i militærbekledning er kanskje ikke dette sært, men tror ikke jeg kjenner andre som hører hører på slikt dagen lang.

 

MEN, noe av det verste jeg vet er fra når jeg jobbet på bygg, og radioen sto på P4, for "dEt KaN aLlE hØrE pÅ".. For en jævla tortur, jeg ble rett og slett ufin mot HMS-ansvarlig som ba meg ta av peltor'ene. Slå av radioen, eller deal with it...

Lenke til kommentar

Jeg og @skaftetryne32 har ganske så overlappende musikksmak. Cred for Ulver, førsteplata deres er en av de beste 90 talls black metal platene, sammen med Darkthrones triologi 😀👍

Jeg hører mye death metal og det er vel omtrent selve begrepet på musikk mange ikke orker 😁 i det siste har det gått mye i Autopsy, de har bra plater stort sett med fint og skittent lydbilde. Liker og black metal, særlig Darkthrone. Hører mye atmosfærisk black metal og blackgaze, sistnevnte er en blanding av black metal og shoegaze 😁 anbefaler alle å sjekke ut bandet Alcest i blackgaze sjangeren, og Wolves in The Throne Room og Agalloch i atmosfærisk black metal sjangeren.

Ellers liker jeg veldig mye forskjellig metal, liker veldig godt epic metal, en undersjanger mange nok synes er sær (de beste i sjangeren er Manilla Road (R.I.P.😞) og Atlantean Kodex*), doom metal (som bryter med mange av fordommene folk som ikke liker metal har mot metal, siden det stort sett hverken er kjapt eller aggressivt. Favorittene er Candlemass og Cirith Ungol og Black Sabbath men det er mange bra band). For dem som ikke liker ukristelig musikk er Trouble et veldig bra, hardt og tungt doom metal band med stor Black Sabbath faktor 😇

Rareste metal jeg liker er nok Funeral Doom undersjangeren, tenk death metal i med begravelsesmelodier i veeeeeeldig laaaaaaangsoooom hastighet. Anbefaler å sjekke Skepticism og Thergothon, banda som skapte sjangeren. Selv om sjangeren har sine røtter i death metal er det lite aggresjon. Veldig mektig musikk!

*=Atlantean Kodex er ikke så sære rent musikalsk, veldig «Manilla Road + tidlig Manowar + Bathory sine vikingplater») men tekstene og temaene er basert på rare og gærne teorier fra hundre år tilbake, type Atlantis osv. - det er ikke tilfeldig at to,av platene deres heter «The Golden Bough» og «The White Goddess» 😉 en av medlemmene er professor 😁 deres mest tilgjengelige sang er nok «People of the Moon», basert på Robert E. Howards dikt om pikterne 😅😁

Eneste ytterligere som kan konkurrere i rarhet er Conan, et doom/sludge/stoner band som kaller seg selv «verdens tyngste band» og bortsett fra at Sunn(((0)))** nok er tyngre har de rett 😁 veldig tøff og god musikk som anbefales 😀

**=men Sunn(((0))) er faktisk for rart 😮

Ellers liker jeg prog rock, folk/trad, jazz og klassisk 😀 (og elektronika o.l. fra 70-80-tall☺️)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fascinert at bulgarsk kormusikk ala låten ved navn "kaval sviri" i en annen tråd her. 💖  
Jeg liker kor og alskens rariteter. Er det tung musikk som må lyttes konsentrert til = flott! :) 
Hardt = Nydelig :) Disco = Hihihi jadda! Trekkspill, gammaldans og felegnukk = Veldig ok

Eneste jeg ikke har klart å komme inn i eller forstå er tradjazz. :( 
Og frijazz. Skulle gjerne forstå magien, men det går ikke. Ennå. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (53 minutter siden):

Jeg er veldig fascinert at bulgarsk kormusikk ala låten ved navn "kaval sviri" i en annen tråd her. 💖  
Jeg liker kor og alskens rariteter. Er det tung musikk som må lyttes konsentrert til = flott! :) 
Hardt = Nydelig :) Disco = Hihihi jadda! Trekkspill, gammaldans og felegnukk = Veldig ok

Eneste jeg ikke har klart å komme inn i eller forstå er tradjazz. :( 
Og frijazz. Skulle gjerne forstå magien, men det går ikke. Ennå. 

Beste måten å komme inn i tradjazz er å høre på Swing & Sweet med Knut Borge og Smokerings 😀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (7 minutter siden):

Har du hørt norske Ark? Litt sånn hardrock + progrock + fusion :) (med Jørn Lande på vokal)

Jøss, er det flere enn meg som har hørt dem? Albumet "Burn the Sun" står i hylla her, helt enormt bra. Synd det ikke ble mer. Det finnes et svensk band med samme navn, måste ej förvexlas! Det er noe helt annet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Jøss, er det flere enn meg som har hørt dem? Albumet "Burn the Sun" står i hylla her, helt enormt bra. Synd det ikke ble mer. Det finnes et svensk band med samme navn, måste ej förvexlas! Det er noe helt annet.

:new_woot:

Kult å treffe en annen som har hørt dem & liker dem! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...