Gå til innhold

Hvor sær/spesiell anser du deg selv for å være når det kommer til musikksmak ?


Sovna

Anbefalte innlegg

Tema må vel være noe alá; musikk som er iørefallende temmelig utilgjengelig for den gjennomsnittelige lytter.

Sikkert mangt en mening om hva som er sært av musikk og karakteristikk av den. Volum, atonalitet, valg av effekter, lydkilder, frekvensvalg og plasseringer i lydbildet osv. Gjerne lyst til å høre noen eksempler fra instrumental-musikk.

PS; du må like dette selv!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (9 minutter siden):

Jeg liker progressiv rock og metal. Gjerne instrumentalt. 

Her er to låter jeg er glad i. Mange syns dette er sært.

 

 

 

Fint. Her kan jeg se volum og tempo som hovedtema som en bestefar vil ramle av lasset av. Ellers ser jeg ikke noe problem med hverken atonalitet(dissonans), skarpe/uvanlige lydeffekter. Men progressiv rock er vel heller ikke fullt av slikt heller..

PS; hvordan limer/henter du inn et youtube eksempel?

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg er gammel brassmusiker. Det er også superstilig (og supersært!).

 

(for å lime inn Youtube, bare kopier lenka til filmen, lim inn her og vent på at forhåndsvisning dukker opp)

Artig. Har hørt Paris Brass gjøre denne.. finnes på youtube også.

Lenke til kommentar

Hører på/har hørt på mye rart, fra diverse 60- og 70-talls rock og blues, samt indiepop og folk, via Frank Zappa m/venner til sære The Residents, Snakefinger og Renaldo & the Loaf. Og bare for å gjøre blandingen av stilarter mer usammenhengende: jeg hører også på black/death metal og jazz. Og siden jeg er interessert i oldtidshistorie oppsøker jeg iblant forsøk på gjenskapelse av gammel musikk, som for eksempel Gilgamesheposet sunget på sumerisk og rekonstruert resitering av gamle verk som Iliaden. Finner det ganske avslappende og meditativt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (31 minutter siden):

Fint. Her kan jeg se volum og tempo som hovedtema som en bestefar vil ramle av lasset av. Ellers ser jeg ikke noe problem med hverken atonalitet(dissonans), skarpe/uvanlige lydeffekter. Men progressiv rock er vel heller ikke fullt av slikt heller..

Det jeg vet folk sliter med i progressiv rock er hvertfall

- ofte lange låter på 10 minutter og mer. En del folk mister interessen, det blir for mye å ta inn på en gang.

- ofte lange solo/instrumentalpartier (se i sammenheng med det over)

- uvante taktarter. I popmusikk og annet er det vanlig at du kan kjenne pulsen på 4. Det er lett å klappe jevnt til sangen. Progressiv rock finner plutselig ut at det skal være 5, 7 eller 13 slag i en takt. Om man ikke er vant til det finner man ingen flyt i musikken, og det oppleves som rotete.

- ofte mange toner på kort tid

Sjangeren har vel et rykte på seg for å være "flinkismusikk". De mest kjente bandene gjør ting som må øves en del på .. noen mener det er teknikk foran innlevelse. Jeg er ikke enig, men det er nå så. Musikk er subjektivt. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (59 minutter siden):

Tema må vel være noe alá; musikk som er iørefallende temmelig utilgjengelig for den gjennomsnittelige lytter.

Sikkert mangt en mening om hva som er sært av musikk og karakteristikk av den. Volum, atonalitet, valg av effekter, lydkilder, frekvensvalg og plasseringer i lydbildet osv. Gjerne lyst til å høre noen eksempler fra instrumental-musikk.

PS; du må like dette selv!!!

Jeg regner meg selv for å være lite sær.
Det eneste jeg ikke liker er metal og moderne klassisk med null melodi…..

Lenke til kommentar

For en del år siden var det noen som viste meg sjangeren "speedcore". Det må være noe av det særeste jeg har hørt. 

Det første minuttet av denne låta er greit nok, ganske intens elektronika, men det går an å høre på. Men så... 

 

Hvis det er noen her som hører på dette til vanlig... Hva har dere røyka? 😂 Neida. Men fortell gjerne hva som fenger med musikken etter at minuttet er passert her. Det er interessant hvordan hjernene våre oppfatter musikk forskjellig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

For en del år siden var det noen som viste meg sjangeren "speedcore". Det må være noe av det særeste jeg har hørt. 

Det første minuttet av denne låta er greit nok, ganske intens elektronika, men det går an å høre på. Men så... 

 

Hvis det er noen her som hører på dette til vanlig... Hva har dere røyka? 😂 Neida. Men fortell gjerne hva som fenger med musikken etter at minuttet er passert her. Det er interessant hvordan hjernene våre oppfatter musikk forskjellig. 

Best egnet for folk med ADHD eller som går på psykedelika.

Hos meg skaper dette bare hodepine.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

For en del år siden var det noen som viste meg sjangeren "speedcore". Det må være noe av det særeste jeg har hørt. 

Det første minuttet av denne låta er greit nok, ganske intens elektronika, men det går an å høre på. Men så... 

 

Hvis det er noen her som hører på dette til vanlig... Hva har dere røyka? 😂 Neida. Men fortell gjerne hva som fenger med musikken etter at minuttet er passert her. Det er interessant hvordan hjernene våre oppfatter musikk forskjellig. 

Lite problemer med denne. Sitter med stress foran en eksamen og denne roet sannelig ned nervene... Eller.😂🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Jeg regner meg selv for å være lite sær.
Det eneste jeg ikke liker er metal og moderne klassisk med null melodi…..

Kunne jeg få foreslå denne, fra vår en gang i tiden nasjonalkomponist. Hva behager? Nuvel, og fast statlig gasje?

Mandagsbilen - Arne Nordheim.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av mine favoritter gjennom 10 år. Artisten/sjangeren går for å være ganske sær (dermed også jeg siden jeg liker ALLE albumene med unntak av debutalbumet), men jeg mener mine favorittlåter av Brother Dege er noenlunde håndterbare for vanlige folk 😛

En som prøver litt forskjellig. De to første fra samme album, siste fra et eldre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (34 minutter siden):

En av mine favoritter gjennom 10 år. Artisten/sjangeren går for å være ganske sær (dermed også jeg siden jeg liker ALLE albumene med unntak av debutalbumet), men jeg mener mine favorittlåter av Brother Dege er noenlunde håndterbare for vanlige folk 😛

En som prøver litt forskjellig. De to første fra samme album, siste fra et eldre.

 

 

 

Synes da dette var svært så lyttervennlig, fin artist. Grusom, morbid tittel på siste låt riktignok, det ska`n ha..🤠

Nei, hadde jeg invitert et one night offer hjem og spilt dette tror jeg hun hadde fokusert på stearinlysene og ikke 🚑113

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...