Gå til innhold

Det jeg ikke visste om el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Håvard skrev (7 timer siden):

Vi har en diesel og en elbil. Økonomi var helt klart en faktor når vi kjøpte elbilen, men den er såppas mye mer behagelig å kjøre, at vi nok går for EL når vi skal bytte dieselbiler om noen år. Full "tank" hver morgen i garasjen, stillegående og momentan kraft når man trår på pedalen er noen av faktorene i tillegg til økonomi som gjør El attraktivt for oss.

Veldig interessant informasjon. 

Når du har bilen i garasjen, er det å holde bilen varm fordi garasjen er isolert? 

Hvordan er det når bilen ute i kuldegrader, og bilen har stått der i 8 timer, kan du starte å varme bilen av selv uten å ha plugget den noe sted? har bilen varmepumpe? Kan du lade bilen hvor som helst hos noen? Trenger du egen ledning som er egnet til det? hva heter evt. ledningen som benyttes?

Kan du se med applikasjon på mobil hvor mye strøm det er i batteriet på bilen til enhver tid?

Helt sikkert mange tillegg spørsmål jeg burde ha spurt. 

Hva med bensin + elektrisitet? er det i nærheten av det samme, eller er det annen generasjon? ser at Lexus har mange av den typen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (51 minutter siden):

Veldig interessant informasjon. 

Når du har bilen i garasjen, er det å holde bilen varm fordi garasjen er isolert? 

Hvordan er det når bilen ute i kuldegrader, og bilen har stått der i 8 timer, kan du starte å varme bilen av selv uten å ha plugget den noe sted? har bilen varmepumpe? Kan du lade bilen hvor som helst hos noen? Trenger du egen ledning som er egnet til det? hva heter evt. ledningen som benyttes?

Kan du se med applikasjon på mobil hvor mye strøm det er i batteriet på bilen til enhver tid?

Helt sikkert mange tillegg spørsmål jeg burde ha spurt. 

Hva med bensin + elektrisitet? er det i nærheten av det samme, eller er det annen generasjon? ser at Lexus har mange av den typen. 

Jeg setter bilen i garasjen fordi laderen står der, samt at jeg slipper å måke bilen om vinteren. Den er ikke isolert.

Vår e-Golf (2016) kan starte varming uten å være koblet til strøm, men det bruker jo strøm fra batteriet, så vi bruker ikke det så ofte.. Den har varmepumpe..

Bilen kan lades i en hvilke som helst stikkontakt (10A kurs?) med nødladeren som følger med bilen, men det er jo ikke anbefalt å bruke den som hovedlader. For å bruke andre ladere, må man ha en annen kabel. Type 2 er vanligst i Norge.

Vi kan se hvor mye strøm som er på batteriet i appen. Det ser vi jo også i dashboardet når vi kjører, og når vi parkerer. Vi vet jo stort sett hva vi skal neste dag, så når vi parkerer tar vi en vurdering på om vi trenger å plugge i ledningen eller ikke. Stort sett lader vi annenhver dag, tenker jeg.

Når vi skal bytte ut diesel-bilen i tillegg, går vi for ren el, da det er behagelig. Ser ingen fordel med å gå for hybrid for vårt kjøremønster. De gangene vi skal på langtur kan vi godt stoppe på en hurtiglader, 90% av kjøringa vår er uansett godt innenfor rekkeviden til en moderne el-bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har kjørt snart 25 000km med min el bil. Merker svært liten forskjell fra forrige bensinbil. Lader til 80% hver natt og har da ca 400km rekkevidde. Lengre om sommeren. Har kastet ut ladekabler da jeg aldri bruker dem. Jeg lader hjemme eller hurtiglader. Utrolig enkelt å beregne batterikapasitet og utrolig mange steder å lade. Bruker samme buffer som bensinbilen. Kjører sjelden under 100km resterende rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (10 timer siden):

Det må være fordelaktig økonomisk hvis folk skal gå for det, dermed blir det dobbeltmoralsk når man skrur opp strømprisen i en tid hvor man skal prøve å få ned utslippene. Men det er politisk styrt og vitner om dårlig ledelse.

Problemet er at politikerne gjerne vil elektrifisere raskt, mens utbyggingstakten stoppet opp med energiloven.
Da ble det ingen politiske incentiver for videre utbygging, kun kundebetaling, tilbud og etterspørsel. Etter 1991 ble det mye mer lønnsomt å spise av innebygd reserve og dette ble ikke akkurat bedre med alle utenlandskabler og krig i Europa. Nå er reservene brukt opp noe som gir galopperende og ustabile priser.

Ønsketenkerne på Stortinget har fått tidenes hodepine nå som de må innse at utbygging av produksjon og nett koster tid og penger.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (3 timer siden):

Er ikke noe nytt at Norge er et steinalderland som sitter altfor lenge på gjerdet. Sverige tjener jo til og med godt på at vi ikke har gangbare nasjonale forsyningslinjer.

«Steinaldernivået»  oppsto i løpet av få år fordi vi plutselig måtte redde resten av Europa med miljøvennlig vannkraft og samtidig elektrifisere hele Norge som følge av Parisavtalen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

«Steinaldernivået»  oppsto i løpet av få år fordi vi plutselig måtte redde resten av Europa med miljøvennlig vannkraft og samtidig elektrifisere hele Norge som følge av Parisavtalen

Vil klarer nok ikke å forsyne hele europa med vannkraft men vi har et Batteri på 70 milliarder kWh. Hvor mye dette er vert i kroner kan man bare tenke seg. Tåler uendelig med ladesykluser, holdbarhet ca 100år. Er vi rimelige kan vi si 1000kr pr kWh

Det betyr at verdien er ca  70 000 milliarder eller 25 norske statsbudsjett. Vet norske politikere dette? Neppe! De tror vel verdien er ca 25øre pr kwh som er 17 milliarder

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

«Steinaldernivået»  oppsto i løpet av få år fordi vi plutselig måtte redde resten av Europa med miljøvennlig vannkraft og samtidig elektrifisere hele Norge som følge av Parisavtalen

Så igjen så er det vanlige norske borgere som har stemt frem aktørene? eller er det partier som velger kandidater til å gjøre grepene. Det er for tynt slipt at vanlige borgere skal velge på et parti, og vanlige borgere vet egentlig ikke hva dem stemmer på. For det handler da aldri kun om Norge.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 timer siden):

«Steinaldernivået»  oppsto i løpet av få år fordi vi plutselig måtte redde resten av Europa med miljøvennlig vannkraft og samtidig elektrifisere hele Norge som følge av Parisavtalen

Tappe ned vannmagasinene for å få noen "grønne" byer nede i Tyskland for så og skylde på tørrår, ikke rart folk blir forbannet. Personlig synes jeg det er helt absurd at det er mulig å holde på slik. Regjeringer evner ikke å legge føringer for staten og binder seg til avtaler som kjører egen befolkning ut i fattigdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (23 timer siden):

folk kjøper fordi det er økonomisk fordel, at de tenker miljø, er og kommer alltid til å være høytsvevende tankegang uten innsikt. 

Økonomi var viktig for meg, men også drivstofføkonomi fordi olja ikke er bærekraftig hverken i forhold til klimagasser eller i forhold til hva slags regimer vesten støtter opp om i bytte for olja. En rett type ladehybrid som kan gjøre småkjøringen elektrisk i kulda ville også vært ok for meg, men elbilene har blitt såpass gode i dag at det for mitt bruksmønster går helt fint.

Men det jeg har lært om elbiler etter at jeg fikk det er at det fortsatt er tidlige dager for elbiler. Infrastruktur, roaming og betalingsløsninger er ett virvar uten like. Men elbilene har blitt gode nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (34 minutter siden):

Tappe ned vannmagasinene for å få noen "grønne" byer nede i Tyskland for så og skylde på tørrår, ikke rart folk blir forbannet. Personlig synes jeg det er helt absurd at det er mulig å holde på slik. Regjeringer evner ikke å legge føringer for staten og binder seg til avtaler som kjører egen befolkning ut i fattigdom.

Er det staten selv som organ som har den kraften til at det blir slik som det blir, eller er det partier som stortinget som er de som velger dette?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

Er det staten selv som organ som har den kraften til at det blir slik som det blir, eller er det partier som stortinget som er de som velger dette?

Mesteparten av kraftproduksjonen er statseid og noe er kommunalt eid. Regjeringen skal egentlig legge føringer for hva staten kan gjøre men de snur ryggen til så lenge det renner inn penger i statskassa.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (6 minutter siden):

At de fleste elbillister gir f i om de "redder" miljøet er ganske sikkert, meg selv inkludert.

 

Men savner ikke diesegylteosen over hele gårdsplassen på tomgang om morgenen for og få litt varme i de.

veldig god input. Jeg forstår hva du skriver. 

Betyr det at du kan med et tastetrykk starte opp varmepumpe i bilen å ha bilen varm og klar når du vrir på nøkkelen og skal kjøre? vrir man egentlig på en nøkkel? eller trykker man på en knapp?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

veldig god input. Jeg forstår hva du skriver. 

Betyr det at du kan med et tastetrykk starte opp varmepumpe i bilen å ha bilen varm og klar når du vrir på nøkkelen og skal kjøre? vrir man egentlig på en nøkkel? eller trykker man på en knapp?

Det medfører riktighet, minus vri på nøkkel og trykke på knapp.

På den jeg kjører kan man legge til mobiltelefon som nøkkel i appen, så lenge du er nærme låser den seg opp og starter når man setter seg i setet.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 25.11.2023 den 4:40 PM):

Veldig interessant informasjon. 

Når du har bilen i garasjen, er det å holde bilen varm fordi garasjen er isolert? 

Det kan det være. Greit med en snøfri bil.

Sitat

Hvordan er det når bilen ute i kuldegrader, og bilen har stått der i 8 timer

Uproblematisk. Min Tesla står nesten alltid ute. Leaf'en står som regel inne.

Sitat

kan du starte å varme bilen av selv uten å ha plugget den noe sted?

Ja det gjør man i appen. Enten stiller man inn faste tider, eller man bare setter igang forvarming fra appen når man trenger varm og klar bil.

Sitat

har bilen varmepumpe?

Ja det bør den absolutt ha. Alle nye elbiler har det nå tror jeg.

Sitat

Kan du lade bilen hvor som helst hos noen?

Som nødlading, ja. På fast ladeplass er det flere krav til ladepunktet.

Sitat

Trenger du egen ledning som er egnet til det? hva heter evt. ledningen som benyttes?

Den ledningen skal følge med bilen.

Sitat

Kan du se med applikasjon på mobil hvor mye strøm det er i batteriet på bilen til enhver tid?

Ja på de fleste nyere elbiler så kan man det. Bl.a. på Tesla-appen. Der styrer man også ladestyrken, og når bilen skal være ferdig ladet.

Sitat

Hva med bensin + elektrisitet? er det i nærheten av det samme, eller er det annen generasjon? ser at Lexus har mange av den typen.

Ladbar hybrid kan være et alternativ for noen. Men da har du fortsatt det samme service-behovet som vanlige bensin- og dieselbiler, men du kan kjøre kortere strekninger elektrisk.

Sitat

Helt sikkert mange tillegg spørsmål jeg burde ha spurt.

Ha på følelsen at de kommer... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...